جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
نسبت خدا با زمان
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 5
عنوان :
زمانیابی برای خدا - بررسی رابطه خدا با زمان از طریق متافیزیک تجسد [پایاننامه انگلیسی]
نویسنده:
Emily Grace Paul: امیلی گریس پل
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
متن کامل پایان نامه
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
آموزه ی تجسد مسیحی (آموزههای دین مسیحیت)
,
آموزه ی تجسد مسیحی(دامنه ادیان پیشرفته)
,
آموزه ی تجسد مسیحی
,
آموزه ی تجسد مسیحی
,
آموزه ی تجسد مسیحی
,
نسبت خدا با زمان
,
آموزه ی تجسد مسیحی (آموزههای مسیحی)
,
متافیزیک تجسد
چکیده :
ترجمه ماشینی: در این پایان نامه، من از متافیزیک تجسم به عنوان دریچه ای برای بررسی چگونگی ارتباط یک خدای مسیحی با زمان استفاده می کنم. بخشهای (i) - (iii) به نوبه خود با جنبه یا عنصر خاصی از تجسم سروکار دارند. هر بخش بررسی میکند که آیا و چگونه یک خدای بیزمان (زمانی) و یک خدای موقتی، به ترتیب میتوانند آن عنصر تجسمی خاص را توضیح دهند. این عناصر عبارتند از «تجسد» پسر خدا. پسر متجسد کاملاً الهی، کاملاً انسانی و یک شخص است. و جلال پسر من استدلال می کنم که یک خدای موقت با هر سه جنبه مهم تجسم سازگار است. به طور مشابه، اگر خدا زمانمند باشد، استدلال میکنم که اگرچه میتوانیم به طور بالقوه «تجسد» پسر را معنا کنیم، نمیتوانیم دو عنصر دیگر تجسم را توضیح دهیم. بخش (IV) از این تعهدات تجسمی یک گام به عقب برمیدارد، و بحثهایی را درباره ماهیت زمان در نظر میگیرد: بحث رابطهگرایی در مقابل ماهیتگرایی، و بحث زمان پرتنش در مقابل زمان بیتنش. من استدلال میکنم که در بحثهای قبلی، زمان ماهوی تقریباً منحصراً فرض شده است، و در عوض تفسیر زمان بهعنوان رابطهای برای پیشبرد بحث امیدوارکننده به نظر میرسد، زیرا حسی جدید و منسجم از موقتی بودن الهی به ما میدهد. در مورد بحث زمان پرتنش در مقابل زمان بی تنش، من استدلال می کنم که زمانگرایان تمایل دارند که زمان خود را بی زمان فرض کنند. و زمان گرایان که متشنج است. من به این فکر می کنم که اگر این جفت های سنتی را با هم عوض کنیم، رابطه خدا با زمان چگونه ممکن است به نظر برسد. من استدلال میکنم که خدای بیزمان که خارج از زمان متشنج وجود دارد، کاملاً غیرقابل دفاع است، اما خدای موقتی که در زمان بیزمان وجود دارد، کاملاً منسجم است. این استدلال من را در بخشهای (i) - (iii) تقویت میکند، زیرا به تنهای زمانگرا این آزادی را میدهد که بین زمان تنشدار و بیتنش انتخاب کند، در حالی که زمانگرایان فقط زمان بیتنشی برای کار کردن دارند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خدا و زمان: دیدگاه نئوبرگسونی [پایاننامه انگلیسی]
نویسنده:
Matyáš Moravec: ماتیاش موراوک
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
متن کامل پایان نامه
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه دین
,
نسبت خدا با زمان
,
فلسفه برگسون
چکیده :
ترجمه ماشینی: این پایان نامه از بینش های کلیدی فلسفه هنری برگسون (1941-1859) برای ارائه مدل جدیدی از رابطه خدا با زمان استفاده می کند. فصل 1 مقدمهای بر فلسفه برگسون در برابر پسزمینه «فلسفه برگسون» راسل است. این دو موضوع کلیدی را از برگسون در بحث من ارائه می دهد: رابطه بین زمان و مکان (فصل 2-4) و رابطه بین اراده آزاد و جبر (فصل 5). فصل دوم یک وظیفه دوگانه دارد. نخست، پاسخی برگسونی به استدلال مکتاگارت برای غیرواقعی بودن زمان ارائه میکند. دوم، از متافیزیک زیربنایی استدلال مک تاگارت استفاده می کند تا نشان دهد که دو قلمرو زمانی متمایز را می توان از فلسفه برگسون استخراج کرد: (i) la durée و (ii) یک نظم زمانی ریاضی که عموماً توسط فلسفه تحلیلی به عنوان سری B طبقه بندی می شود. فصل 3 این چارچوب دولایه را به هستی شناسی های زمانی در فلسفه تحلیلی مرتبط می کند. من استدلال می کنم که چنین چارچوبی از "ایده آلیسم هستی شناسانه درباره زمان" پشتیبانی می کند. من برای نسبیسازی وجود زمانی به نقاط متمایز یا مجموعهای از نقاط فضازمان استدلال میکنم که منجر به وابستگی رادیکال ذهن به گسترش زمانی اشیا میشود. فصل 4 به بررسی این موضوع می پردازد که چگونه هستی شناسی مبتنی بر دوره مورد بحث در فصل 3 بر رابطه بین خدا و زمان تأثیر می گذارد. من استدلال میکنم که فلسفه تحلیلی نتوانسته جنبههای هستیشناختی کلیدی رابطه خدا-زمان را به دست آورد و بازگشت به «دانش علی» الهی لازم است. من نشان میدهم که وجود اشیاء زمانی از دو منبع سرچشمه میگیرد: (1) جنبه زمانی وابسته به ذهن آنها و (2) ذات بیزمان آفریده الهی. فصل 5 این چارچوب را در مورد مسئله علم پیشین الهی و اختیار انسان اعمال می کند. من نشان میدهم که اگرچه نظریه برگسون میتواند از وجود آزادی انسان دفاع کند، اما اندیشه او باید با «علم علّی» الهی جایگزین شود تا دانایی الهی تضمین شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خداوند و زمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
درباره حقيقت زمان آراء متفاوتي بيان شده است. برخي گفته اند زمان يک جوهر جسماني [فلک] است. به عقيده گروهي جوهري مجرد است. برخي قائلند مقدار وجود است. در نظر عده اي مقدار حرکت فلک اقصي است و به رأي عده اي مقدار حرکت است مطلقا (طبيعيات شفا ، فن اول، مقا
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
زمان
,
خداشناسی
,
نسبت خدا با زمان
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معیت سرمدی خداوند و علم مطلق
نویسنده:
انشاءالله رحمتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علم الهی
,
بی زمانی
,
ناسازگاری علم خداوند با اختیار انسان (مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه دین
,
معیت سرمدی
کلیدواژههای فرعی :
اراده الهی ,
قدرت الهی ,
امکان استقبالی ,
نسبت خدا با زمان ,
نظریه تعین ناپذیری آینده ,
نظریه شناخت ناپذیری اعمال اختیاری آینده ,
چکیده :
یکی از تعارضهای اساسی در کلام (الهیات) و فلسفۀ دین، تعارض علم پیشین خداوند و اختیار بشر است. بدیهی است که درک صحیح از موضوع زمان و نسبت آن با خداوند، برای حل این تعارض بسیار تعیینکننده است. بر این مبنا، سه راهحل برای این تعارض ارائه شده است که میتوان از آنها به «نظریۀ تعینناپذیری آینده»، «نظریۀ شناختناپذیری اعمال اختیاری آینده» و «نظریۀ لازمانی علم خداوند» تعبیر کرد. در این نوشتار، ابتدا دو نظریۀ نخست تشریح و بر ناکامی هر یک به عنوان راهحلی برای این تعارض تأکید میشود. نظریۀ سوم نیز مورد نقد و نظر قرار گرفته است و در نهایت نشان داده میشود که این نظریه میتواند کامیابترین راهحل باشد. به علاوه، دیدگاه فیلسوفان مسیحی مانند آکوئیناس، آنسلم و بوئتیوس در خصوص این نظریه را متذکر شده و در نهایت، در پرتو تأملات حکیمان مسلمان و به ویژه قاضی سعید قمی، در تبیین آن کوشیدهایم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 83 تا 103
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خدای درون سیستم- خدای بیرون از سیستم نسبت مکان و زمان با خدا در سیستمهای شناختی نیوتن و کانت
نویسنده:
یوسف شاقول، مریم وظیفهدان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مکان
,
فلسفه کانت
,
زمان
,
خداشناسی فلسفی
,
فلسفه دین
,
نیوتن
,
خداشناسی فیزیکی
کلیدواژههای فرعی :
نسبی گرایی معرفت ,
مطلق گرایی معرفت ,
مطلق گرایی ,
زمان و مکان مطلق ,
زمان و مکان نسبی ,
معرفت علمی ,
مکان مندی ,
نقد عقل محض کانت ,
شهود((ادراک بی واسطه)، اصطلاح وابسته) ,
حواس ظاهر(مقابل باطن) ,
رئالیسم متعالی ,
نظریه گرانش نیوتن ,
سیستم شناختی نیوتن ,
مکان غیرمخلوق ,
اصول ریاضی فلسفه طبیعی ,
علت حقیقی نیروی گرانش ,
نسبت خدا با زمان ,
نسبت خدا با مکان ,
حس درونی ,
خلق زمان ,
خلق مکان ,
چکیده :
مباحثات زمان و مکان عموماً حول محور مطلقگرایی و نسبیگرایی شکل گرفته است. براساس مطلقگرایی زمان و مکان هستیهای واقعی و مستقل از اشیاء محسوب میشوند. در مقابل نسبیگرایان بر این باورند که زمان و مکان نسبت بین اشیاء و تعینات آنها هستند. هرچند نیوتن و کانت هر دو، زمان و مکان را اموری مستقل از اشیاء میدانند، اما زمان و مکان نیوتنی وابسته به وجود خدا است و زمان و مکان کانتی وابسته به ذهن انسان است. این نوشتار با بررسی نسبت خدا با زمان و مکان در دو سیستم شناختی نیوتن و کانت قصد پیگرفتن دیدگاهی را دارد که براساس آن، نظریه نیوتن در مورد زمان و مکان، مجال وجود خدا در سیستم شناختی او را فراهم میکند و نظریه کانت در اینباره، راهی برای بیرون گذاشتن خدا از سیستم شناختی او، به وجود میآورد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 105 تا 118
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 5
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید