جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
اسطوره از دیدگاه یونگ
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
تعداد رکورد ها : 30
عنوان :
تجربه دینی از دیدگاه یونگ
نویسنده:
جواد فیروزی، زینت حسینی دانشور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران : دانشگاه علوم و تحقیقات تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اعتقاد دینی
,
آرکی تایپ (کهن الگو)
,
ضمیر ناخودآگاه جمعی و فردی
,
دین شناسی روان شناختی
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
روانشناسی دین
,
فلسفه دین
,
تجربه دینی (فلسفه دین)
,
دین شناسی یونگ
کلیدواژههای فرعی :
اسطوره ,
مکتب روان شناختی یونگ ,
دین و معرفت شناسی ,
معرفت شناسی تجربه عرفانی ,
امر قدسی ,
اسطوره و دین ,
اسطوره از دیدگاه یونگ ,
اسطوره شناسی دینی ,
روان درمانی دینی ,
وجود خداوند(فلسفه دین) ,
لاادری گری کانتی ,
لاادری گری یونگ ,
روانی بودن تجربه دینی ,
چکیده :
تجربه دینی یعنی مواجهه با موجود مقدس یا ماورایی و به بیان دیگر درک حضور و وجود او. این بعد از دین به صورت فردی و گاه جمعی و غالباً در درون افراد تجلی میکند، و با عقاید و مناسک خاص هر دین مرتبط است. این تجربه، در روانشناسی نوعی گرایش درونی به شمار میرود برای گریز از شرایط دشوار زندگی و همین درونگرایی است که به انسان دیندار توان ایستادگی میبخشد، زیرا دستگاه شناختی در سنگری نفوذناپذیر قرار میگیرد. ویلیام جیمز، نخستین کسی است که واژه تجربه دینی را به کار برده است. گفتوگو درباره پیشینه تجربه دینی و تعریف آن و آشنایی با ماهیت و انواع تجربه دینی از نظر یونگ از مسائل مورد بحث در این نوشتار است. یونگ بر این نکته پا میفشارد که دین در بنیاد خود مبتنی بر تجربه قدسی یا نومینوس و به معنای تسلیم شدن در برابر نیرو یا نیروهای برتر است. این نوع از تجربه در ضمیر ناخودآگاه و عمدتاً در ضمیر ناخودآگاه جمعی ریشه دارد و همین بخش از ناخودآگاه جمعی است که کهن الگوها را در خود جای میدهد. تجربه دینی نمودی بیرونی نیز دارد. این نمود بیرونی همان عقاید جزمی است که متناسب با هر دین خاصی از دل تجربه بیرون کشیده میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 87 تا 107
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگاره ماندالا، ریختار ساخت اسطوره، حماسه اسطوره ای و عرفان
نویسنده:
بهروز اتونی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسطورهشناسی (میتولوژی)
,
هفت خوان رستم
,
آرکی تایپ (کهن الگو)
,
هفت خوان
,
ماندالا
,
مکتب روان شناختی یونگ
,
خودآگاه
,
نقد اسطوره ای (کهن الگویی)
,
ضمیر ناخودآگاه جمعی و فردی
,
روانشناسی(مسایل جدید کلامی)
,
آیین (مراسم)
,
منازل سلوک
,
اصطلاحنامه عرفان
,
خودآگاهی
,
اسطوره از دیدگاه یونگ
,
کهن الگوی خود
کلیدواژههای فرعی :
آیین تانترا ,
اسطوره های ایرانی ,
دایره ,
جشن نوروز ,
تعبیر خواب ,
اسطوره و حماسه ,
اساطیر یونان ,
اساطیر ملل ,
اسطوره و حماسه در شاهنامه ,
رویا ,
خواب و رویا در شاهنامه ,
آفرینش در اساطیر ,
رویا از دیدگاه یونگ ,
گراز در اساطیر ,
اساطیر زرتشتی ,
درخت در اساطیر ,
نماد غار ,
چکیده :
ماندالا، دايره های تو در تو و درهم تنيده ای است که از دايره ای مهين آغاز، و به دايره ای كهين به فرجام می آيد و اين دايره های تو در تو دست كم برای فراهم آمدن حواس (تمركز حواس) و دست بالا برای نشان دادن مركز روان، يعنی «خود» به كار برده می شود. اين نگاره آن سری و جادويی، در باور ما، ريختار (= فرمول) ساخت اسطوره، حماسه اسطوره ای و عرفان است، و حتی با نگاهی فراگير، ريختار ساخت همه هستی است كه ما در اين جستار با پيش كشيدن كهن نمونه ای نامزد به «خود» و پيوند دادن آن با نگاره ماندالا، بحث هايی درباره رويا، مركز در اسطوره، كاركرد آيين ها، سفر هفت خوانی قهرمان و زينه های (= مراحل) هفت گانه رازوری را با نگاهی نو فراروی می گسترانيم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 43
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی ژرف ساخت اساطیری تشبیه زلف به مار و لب به شفاخانه در بیتی از دیوان حافظ
نویسنده:
یحیی طالبیان,زهرا جعفری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسطوره
,
اسطورهشناسی (میتولوژی)
,
حافظ شیرازی
,
آرکی تایپ (کهن الگو)
,
مکتب روان شناختی یونگ
,
اشعار حافظ شیرازی
,
ضمیر ناخودآگاه جمعی و فردی
,
روانشناسی(مسایل جدید کلامی)
,
ادبیات
,
اسطوره از دیدگاه یونگ
,
مار در اساطیر
,
ژرف ساخت اسطوره
کلیدواژههای فرعی :
اساطیر یونان ,
اسطوره و ادبیات ,
اساطیر ملل ,
اساطیر بین النهرین ,
آیه 49 آل عمران ,
اسطوره و روانشناسی ,
اساطیر مصر ,
آیه 29 حجر ,
مکاتب اسطوره شناسی ,
دم حیات بخش ,
چکیده :
مقاله پیش رو به بررسی ریشه های اسطوره ای تشبیه زلف به مار و لب به شفاخانه در بیت «دل ما را که ز مار سر زلف تو بخست/ از لب خود به شفاخانه تریاک انداز» از حافظ می پردازد. این جستار بر مبنای دیدگاه یونگ نوشته شده است؛ دیدگاهی که به وجود تصویرهای اصلی و آغازین (کهن الگو) در ضمیر ناخودآگاه جمعی افراد بشر اشاره دارد. یونگ معتقد به انتقال موروثی افسانه ها و اسطوره ها بود و آن را علت مشابهت افسانه ها و رویا و حتی وجود نمادهایی مانند نمادهای باستانی در بیماران روانی عصر ما می دانست. این کهن الگوها معمولا در آثار شعرا و نویسندگان و هنرمندان نابغه تجلی پیدا می کنند؛ بنابراین وجود فواصل تاریخی و جغرافیایی، مانعی برای تجلی اسطوره های ملل مختلف در رویا، هذیان و هنرهای تصویری ایجاد نمی کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 133 تا 146
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و تحلیل کیفیت پوشاک در آیین های اساطیری و عرفانی
نویسنده:
سیدمحسن حسینی موخر ,حجت گودرزی ,کورش گودرزی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسطوره
,
آیین (مراسم)
,
اصطلاحنامه تصوف
,
خرقه
,
اصطلاحنامه عرفان
,
مناسک عرفانی
,
پوشاک اساطیری
,
پوشاک عرفانی
,
آیین های اساطیری
کلیدواژههای فرعی :
اسطوره و عرفان ,
اساطیر ملل ,
ضمیر ناخودآگاه جمعی و فردی ,
اسطوره از دیدگاه یونگ ,
رنگ در اسطوره ,
رنگ سرخ ,
رنگ لباس در ایران باستان ,
چکیده :
اسطوره از جهات گوناگون در زندگی انسان پس از عصر اساطیری، تجلی یافته و در آن اثر نهاده است. در این مقاله تلاش شده است تا علاوه بر شناخت مختصر اسطوره و آیین های اساطیری و عرفانی، به یافتن تجلی و تاثیر و ردپاهای محسوس و نامحسوس یکی از این آیین ها یعنی پوشاک، در البسه عرفانی مندرج در برگزیده نثر عرفانی فارسی تا قرن هفتم هجری قمری پرداخته شود. در این پژوهش، پوشاک به عنوان یکی از تجلی های آیینی بررسی شده است که در اسطوره و متون عرفانی، کارکردی تقریبا مشترک یافته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 141 تا 165
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل اسطوره دوشیزه - مادر
نویسنده:
محمدرضا حسنی جلیلیان ,علی حیدری ,بهجت بیرانوند
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسطوره
,
اسطورهشناسی (میتولوژی)
,
آنیما
,
دوشیزه - مادر
,
دوشیزه زاده
,
آتنا
,
اساطیر هند
,
اساطیر یونان
,
اساطیر ملل
,
آموزههای زردشتی (آموزههای ادیان ایران باستان)
,
زن در اساطیر
,
آب در اساطیر
,
اسطوره از دیدگاه یونگ
,
اساطیر زرتشتی
,
درخت در اساطیر
,
زمین در اساطیر
کلیدواژههای فرعی :
کریشنا ,
باورهای اسطوره ای ,
اعتقادات زرتشتی ,
آتیس ,
ایزدبانو ,
نماد آب و درخت ,
باورهای ایرانی ,
اساطیر سلتی ,
دانای ,
مهامایا ,
تولد بودا ,
تولد سوشیانت ,
چکیده :
در اساطیر ملل اسطوره ای جهانی دیده می شود که در این نوشته اسطوره دوشیزه - مادر نامیده شده است. این اسطوره گزارشگر تولد قهرمانی مذکر از مادری باکره است. بارداری مادر به شیوه ای غیرمعمول و با اراده یا دخالت خدایان آسمانی صورت می گیرد. دوشیزه - مادر و دوشیزه زاده، هر دو با طبیعت و مظاهر آن همچون زمین، آب و روییدنی ها ارتباط مستقیم دارند. به نظر می رسد ارتباط ارکان اسطوره با مظاهر طبیعت، بازمانده باور انسان عصر مادرشاهی به زایایی زن و زمین و تناسب باروری و زایش این دو بوده باشد. نیز نقش خدایان آسمانی در تولد قهرمان مذکر و فنای مادر در این واقعه، بیانی از گذر مرحله مادر شاهی و تمایل انسان برای انتساب خود به خدایان آسمانی است. مقاله حاضر ضمن گزارش این اسطوره در فرهنگ های مختلف، برای اثبات این فرضیه تلاش می کند که اسطوره مزبور روایت گر گذر از مرحله مادر شاهی به پدر سالاری و انتقال قدرت به مردان و گرایش به خدایان آسمانی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 107 تا 136
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل ساختار رمان چراغ ها را من خاموش میکنم، بر اساس کهن الگوی سفر قهرمان
نویسنده:
افسانه حسن زاده دستجردی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسطوره
,
سفر قهرمان
,
آرکی تایپ (کهن الگو)
,
نقد اسطوره ای (کهن الگویی)
,
کهن الگوی قهرمان
,
کهن الگوی سفر قهرمان
,
ادبیات
,
اسطوره از دیدگاه یونگ
,
اسطوره شناسی کمبل
,
مراحل سفر قهرمان
,
چراغ ها را من خاموش می کنم
,
سفر نویسنده وگلر
کلیدواژههای فرعی :
نقد ادبی ,
کهن الگوی پیر خردمند ,
کهن الگو در ادبیات فارسی ,
ضمیر ناخودآگاه جمعی و فردی ,
قصه اسطوره ای ,
انواع کهن الگوها ,
اسطوره در ادبیات معاصر ,
چکیده :
یکی از ماندگارترین کهن الگوهای موجود در ادبیات مکتوب و شفاهی، کهن الگوی سفر قهرمان است که جوزف کمبل مبتنی بر آرای یونگ درباره کهن الگوی قهرمان، آن را مطرح کرد. به عقیده کریستوفر وگلر، بسیاری از فیلم ها و داستان های سراسر جهان نیز از این الگوی جهان شمول قصه ها و اسطوره ها برخوردار هستند، به عبارت دیگر، در برخی از داستان ها و فیلم ها و اسطوره ها و قصه ها عناصر ساختاری مشترکی یافت می شود و با تحلیلی جزئی تر می توان مراحل کهن الگوی سفر قهرمان را در این آثار دید. مراحل کهن الگوی سفر قهرمان را در رمان چراغ ها را من خاموش می کنم نیز می توان مشاهده کرد که با کاوش در سازکار درونی این رمان آشکار می شود. شخصیت اصلی این رمان، مانند قهرمانان اساطیری سفری به دنیای درون و ذهن در پیش می گیرد و در پایان با اکسیر آگاهی و شناخت خود، به زندگی زناشویی و روابطش با اطرافیان بازمی گردد. پژوهش حاضر به تحلیل این رمان از این منظر اختصاص دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 49 تا 79
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خورخه لوئیس بورخس و اسطوره گاومرد (مینوتور) در داستان «خانه آستریون»
نویسنده:
عبدالحسین فرزاد
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسطوره
,
مینوتور (گاومرد)
,
لابیرنت (گمخانه)
,
نقد اسطوره ای (کهن الگویی)
,
ادبیات
,
بورخس
,
خانه آستریون
,
نقد آثار بورخس
کلیدواژههای فرعی :
بحران معنویت ,
نقد ادبی ,
ادبیات داستانی ,
آرکی تایپ (کهن الگو) ,
مکتب روان شناختی یونگ ,
ادبیات جهان ,
انسان مدرن ,
اساطیر یونان ,
اسطوره و ادبیات ,
پیرنگ داستان ,
اسطوره از دیدگاه یونگ ,
اسطوره در ادبیات معاصر ,
اسطوره سازی ,
مونولوگ ,
چکیده :
داستان کوتاه خانه آستریون، یکی از داستان های زیبای معاصر است که خورخه لوئیس بورخس، نویسنده و شاعر آرژانتینی، آن را نوشته است. بورخس در این داستان عملی فرا اسطوره ای انجام داده، بدین معنا که اسطوره ای جدید بر مبنای اسطوره ای قدیم ساخته است. داستان، اسطوره مینوتور (گاومرد) فرزند یکی از پادشاهان یونان است. این هیولا مجازات پوزئیدون خدای دریاهاست که شاه مینوس به دلیل نافرمانی بدان مبتلا شده است. شاه مینوس برای رهایی از شرم، این فرزند عجیب و هولناکش را در لابیرنت یا هزارتویی زندانی می کند. این هیولای مردم خوار سرانجام به وسیله تزئوس کشته می شود. بورخس در بازسازی این اسطوره خودش را در جای گاومرد قرارداده و با راوی اول شخص، داستان را به گونه ای دیگر روایت کرده است. آنچه از روایت بورخس بر می آید، این است که انسان معاصر در چنبر هزارتوهای مختلف که محصول تجدد امروزی است، گرفتار است. بورخس در این داستان می کوشد مخاطبانش را به درون این هزارتوها بکشاند تا باور کنند که راه خروج از آنها آسان است و تنها اندکی جسارت می خواهد. در این پژوهش عمل فرا اسطوره ای بورخس از داستان مینوتور نقد و بررسی می شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 129 تا 150
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازتاب اسطوره هابیل و قابیل در برخی از رمان های ادبیات ایران و جهان
نویسنده:
لیلا هاشمیان ,پیمان دهقان پور
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسطوره
,
آرکی تایپ (کهن الگو)
,
برادرکشی
,
سمفونی مردگان
,
ضمیر ناخودآگاه جمعی و فردی
,
ادبیات
,
هابیل و قابیل
,
اسطوره برادرکشی
,
دمیان
,
افسانه فلوت بداغ
,
فریدون سه پسر داشت (کتاب)
,
میگوئل اونامونو
,
ابل سانچز (کتاب)
کلیدواژههای فرعی :
عباس معروفی ,
ادبیات جهان ,
ادبیّات فارسی ,
اسطوره و ادبیات ,
ادبیات معاصر ایران ,
اسطوره از دیدگاه یونگ ,
فرزندان فریدون در شاهنامه ,
فریدون در شاهنامه ,
اسطوره در ادبیات معاصر ,
هرمان هسه ,
اکسانا زابوژکو ,
چکیده :
داستان هابیل و قابیل در ادامه و کنار داستان آفرینش، یکی از اصلی و اصیل ترین اساطیر انسانی است که جریان روایت آن در حصار زمان و مکان خاص، متوقف نمانده و در سرشت و سرنوشت اعصار، ردپایی ژرف برجای نهاده است.مقاله پیش رو کوششی است برای بررسی داستان هابیل و قابیل در برخی از رمان های ایرانی و غیر ایرانی از جمله «هابیل»، «افسانه فلوت بداغ»، «سمفونی مردگان» و «فریدون سه پسر داشت»؛ و نیز بررسی تاثیر نوع ادبی رمان به عنوان قالب ادبی غالب در ادبیات این روزگار، با امکانات و ویژگی های خاص خود، در روند بازخوانی و بازآفرینی این اسطوره.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 183 تا 207
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی نقش مایه های مشترک در اسطوره های برادرکشی
نویسنده:
سیدامیر جهادی حسینی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسطوره
,
اسطورهشناسی (میتولوژی)
,
اسطوره های ایرانی
,
فریدون
,
آرکی تایپ (کهن الگو)
,
برادرکشی
,
اساطیر هند
,
اساطیر یونان
,
فرود
,
اسطوره شناسی تطبیقی
,
ضمیر ناخودآگاه جمعی و فردی
,
هابیل و قابیل
,
برادران حضرت یوسف
,
اساطیر مصر
,
اساطیر زروانی
,
اسطوره برادرکشی
,
اغریرث
,
رستم و شغاد
,
اساطیر ژاپن
کلیدواژههای فرعی :
خویشکاری ,
اوزیریس ,
شیرویه نامدار ,
ایرج و شاهنامه ,
کیخسرو در شاهنامه ,
اساطیر ملل ,
اسطوره و حماسه در شاهنامه ,
حسادت برادران ,
حسادت برادران یوسف ,
آفرینش در اساطیر ,
اسطوره از دیدگاه یونگ ,
ازیریس ,
فرزندان فریدون در شاهنامه ,
تقسیم جهان بین فرزندان فریدون ,
سلم و تور ,
اساطیر زرتشتی ,
ثرتیه ,
اودیپوس ,
کمبوجیه و بردیا ,
چکیده :
برادرآزاری و برادرکشی در شمار کهن الگوهایی است که سابقهای به درازای عمر بشر دارد و پیشینه آن به ادیان و اسطوره های مربوط به آغاز آفرینش بازمی گردد. در این کهن الگو، حس رقابت و حسادت میان برادران به علل گوناگونی ازجمله توجه بیش از حدّ پدر به یک برادر، یا دستیابی او به یک موقعیت ممتاز برانگیخته می شود. داستانهای اسطورهای با مضمون برادرکشی در آثار ملل مختلف دیده می شود. مقایسۀ این آثار وجوه اشتراک و شباهت آنها را آشکار می کند و نشان می دهد که بیشتر این داستانها نقش ویژه های مشابهی دارند که در اغلب اسطوره های مرتبط نمود یافته اند. گونّ دیگر برادرکشی، برادرکشی های تاریخی است که آن هم از اعصار کهن در تاریخ و ادب ملل گوناگون به وقوع پیوسته است. پژوهش حاضر در پی پاسخ به این پرسش است که مضمون برادرکشی در اسطوره های ملل مختلف در چه اشکالی نمود یافته است؟ برای پاسخ به این پرسش، با روش توصیفی- تحلیلی، ابتدا نمونه های کهن الگوی برادرکشی در اسطوره های سرزمین های گوناگون را ذکر کرده ایم و سپس به بیان نقش مایه های مشترک در بین این اسطوره ها پرداخته ایم و آنها را به لحاظ ساختاری تحلیل کرده ایم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 43 تا 80
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نمادهای اسطوره ای در سایه نور عرفانی در هفت پیکر نظامی
نویسنده:
عباس خائفی,بهاره هوشیارکلویر
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسطوره
,
نورالانوار
,
نظامی گنجوی
,
مکتب روان شناختی یونگ
,
بهرام گور
,
هفت پیکر نظامی
,
نقد اسطوره ای (کهن الگویی)
,
ضمیر ناخودآگاه جمعی و فردی
,
روانشناسی(مسایل جدید کلامی)
,
آموزههای ادیان ایران باستان (آموزههای ادیان)
,
آموزههای زردشتی (آموزههای ادیان ایران باستان)
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
نمادشناسی اسطوره
,
بررسی هفت پیکر
,
ترانه مروارید گنوسی
کلیدواژههای فرعی :
اسطوره و عرفان ,
اژدها ,
جام جم ,
زبان تمثیلی در عرفان ,
اردیبهشت ,
گنج ,
گور ,
اسطوره و ادبیات ,
ادبیات عرفانی فارسی ,
عرفان نظامی ,
اشعار نظامی ,
کاخ خورنق ,
یمه ,
تمثیل نفس اماره ,
رمز در عرفان ,
اسطوره از دیدگاه یونگ ,
داستان گنبد زرد ,
آتش در آیین زرتشتی ,
خورشید در اساطیر ,
رنگ در اسطوره ,
نماد غار ,
چکیده :
هفت پیکر متنی سرشار از آموزه ها، اسطوره ها، آیین ها و حکمت های کهن است؛ حکمت هایی که در پوشش رمز و نماد، معنایی روحانی برای عروج انسان و ناشناختگی مرگ در خود دارند. در این جستار، نمادهای این اثر به لحاظ اسطوره ای یا عرفانی بودن بررسی می شوند. این نمادها نشانه هایی از دوران تکامل اسطوره و حضور آن در حماسه های عرفانی هستند؛ همچنین شخصیت بهرام از این منظر تحلیل می شود. این شخصیت پیش از هفت داستان میانی، از چند راهنمای بیرونی و درونی یاری می گیرد تا پذیرای آزمون خودشناسی (غار نخست) شود و پس از گذر از پوشش نور نادیدنی (گنبدهای میانی) با عروج به گنبد هشتم (غار پایانی) با طیف نوری "نور علی نور" به جاودانگی روحی برسد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 165 تا 207
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
تعداد رکورد ها : 30
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید