جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 6
فرق سالک مجذوب با مجذوب سالک
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در صورتی که واژه مجذوب مقدم بر سالک باشد، از قرآن شریف استنباط می شود که آغاز سیر و سلوک از جذبه بوده است، مانند حضرت یوسف«ع» که جذبه او از رؤیای صادق وی که جزئی از اجزای نبوت است نشئت گرفته است، یعنی اول واقع را دید بعد به راه افتاد. هم چنین حضرت یح بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
تحلیل سالک مجذوب و مجذوب سالک در عرفان اسلامی
نویسنده:
رودابه خاکپور قشلاق
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
عرفان به معنای شناخت، شناسایی و در اصطلاح، طریقه و روش خاصی برای دستیابی به حقیقت است که به شهود، اشراق، جذبه سلوک، وصول و اتحاد با حقیقت، تکیه دارد. عرفان دونوع است. عرفان نظری و عرفان عملی. عرفان عملی، سیر و سلوک نامیده می‌شود. عرفا، سیر و سلوک را به سفر تشبیه کرده‌اند، عارفی که در جستجوی حق، پا به جاده‌ی بی‌افق می‌نهد، سالک نامیده می‌شود‌. همه‌ی کسانی که فرآیند سیر و سلوک را تجربه می‌کنند، به یک طریق سیر و سلوک نمی‌کنند. گروهی از سالکان در ابتدا، در اثر معرفت، مجاهدت و کوشش به سیرسلوک می‌پردازند، بعد جذبه‌ی الهی شامل حالشان می‌شود، به این گروه سالک مجذوب گفته می‌شود. مجذوب سالک نیز به کسانی گفته می‌شود که در ابتدا، جذبه و عنایت الهی شامل حالشان شده، از خود فانی می‌شوند، بعد برای دستگیری مریدان برمی‌گردند و منازل، مراحل و مقاماتی را که یک مرتبه از آنها گذشته‌اند، دوباره این مراحل و مقامات را طی می‌کنند. بنابراین؛ نهایت راه سالک مجذوب، ابتدای راه مجذوب سالک است. پژوهش حاضر، با هدف معرفی سالک مجذوب و مجذوب سالک از دیدگاه عرفان اسلامی و تفاوت های این دو، صورت گرفته است. سوالات پژوهش عبارتند از:معنا و مفهوم سالک مجذوب و مجذوب سالک چیست؟سالکان مجذوب و مجذوبان سالک از نظر مقامات، مراتب عرفانی و مراحل چه تفاوتی با هم دارند؟ جایگاه جذبه و مشاهدات در مجذوب سالک و جایگاه معرفت، هوشیاری و یقظه در سالک مجذوب چیست؟ نتایج به دست آمده، گویای آن است که نحوه‌ی سیر و سلوک سالک مجذوب و مجذوب سالک و جایگاه هر کدام و مقامات کسب شده در سلوک متفاوت است. روش پژوهش حاضر، به شیوه‌ی توصیفی ـ تحلیلی بوده است. کلید واژه‌ها: تدلّی و ترقّی، سالک مجذوب، مجذوب سالک، جذبه و معرفت
فرق سالک مجذوب و مجذوب سالک
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
اگرچه در سلوک الي الله با شيوه‌هاي متفاوتي روبه رو هستيم که: الطرق الي الله بعدد انفاس الخلايق ولي در يک نگرش کلي مي‌توان سالکان کوي حضرت دوست را به دو عمده گروه مشخص تقسيم کرد: 1) مجذوبان سالک. 2) سالکان مجذوب که خود به دو دسته‌اند: سالکان مجذوبي ک بیشتر ...
محوریت تعالیم وارده از ناحیه معصومین؛ سالک مجذوب یا مجذوب سالک؟ خشیت یا عشق؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
بنده نمی‌دانم اصل مدعا چقدر قابل دفاع است ولی نکته‌ای به خاطرم می‌رسد که شاید عرض کردن آن هم در حل اشکال و هم در تشخیص صحت اصل مدعا مفید باشد. ۱- کلمات اهل معرفت که برخاسته از صدق ایشان است متناسب با حال ایشان است و تصنعی نیست. ۲- اهل معرفت در هر م بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
اسفار اربعه یا سفرهای چهارگانه در عرفان و سیر و سلوک را بیان نمایید.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
سفر به معنای حرکت از یک جایگاه و پیمودن مراحل، جهت رسیدن به مقصد است. سفر یا صوری و ظاهری است یا معنوی. سفر صوری و ظاهری همان حرکت از یک مکان مادی به مکان مادی دیگر است. این نوع سفر نیاز به توضیح و تفسیر ندارد. اما سفر معنوی از نظر عارفان مراحلی دارد بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
مفهوم «تقلیب عشق کبریا» در متون صوفیه (با تأکید بر آثار مولانا)
نویسنده:
داود اسپرهم
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
کاشان : دانشگاه کاشان ,
چکیده :
عشق، عمیق ­ترین و محوری ­ترین مفهوم در اندیشه و سلوک صوفیانه است. از منظر هستی ­شناسیِ صوفیانه، هستی قائم به عشق است و از منظر سلوک و اخلاق، عشق حبل­ المتین صوفی برای تعالی سعه وجودی تا مرتبه فناست. مشهور است که عشق هیچ نظم و آداب و ترتیبی ندارد؛ اما با این ­حال دارای مراحل، مراتب و شرایطی است که فهم دقایق ­آن برای اهل­ حقیقت و نیز برای اهل تحقیق اجتناب ­ناپذیر است. در این مقاله به نکته ­ای اساسی دربارۀ تقسیمات و مراتب عشق و مجموعه ­ای از مفهوم­سازی­های مرتبط با آن پرداخته­ شده ­است. تقلیب عشق در طول حرکت حبّیِ سلوک کبریا به مرحله ­ای میانی اشاره­ می­ کند که بدون لحاظ این موقف/موقعیتِ واسط، راهیابی به مقام نهایی یعنی اتحاد عاشق با معشوق در عشق امکان­ پذیر نیست. «تقلیب عشق» موقعیتی است که در آن بیشترین شطحیات و هیجانات روحی صوفیه به ­وقوع پیوسته و حکایات و شکایات ایشان را مشحون از بیانات متناقض ­نما کرده ‎است. در این مقاله مفهوم اساسی «تقلیب عشق» و حوزه شناختی و معنایی آن در متون صوفیه به خصوص در مثنوی مولوی بررسی ­شده ‎است.
صفحات :
از صفحه 5 تا 38
  • تعداد رکورد ها : 6