جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
اثباتگرایی (مکتب فلسفی)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
تعداد رکورد ها : 60
عنوان :
مطالعات فرهنگی جامعهشناختی: بازتابندگی و اثباتگرایی در علوم انسانی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Gregor McLennan
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
مطالعات فرهنگی
,
بازتابندگی (جامعهشناسی)
,
روش شناسی علوم انسانی
,
علوم انسانی (سایر)
,
اثباتگرایی (مکتب فلسفی)
,
جامعه شناسی
,
مطالعات فرهنگی جامعهشناختی
چکیده :
ترجمه ماشینی: گرگور مکلنان در تحلیلی نظاممند و جامع از رابطهی جامعهشناسی و مطالعات فرهنگی، بهطور شفاف ما را از پرسشهای فلسفی محوری در علوم اجتماعی به سوی تفاسیر جدیدی از پرسشهای فوری معاصر مانند اروپامحوری، چندفرهنگگرایی، و بازتابی راهنمایی میکند. نویسنده طیف وسیعی از استدلالهای مرتبط با هم در مورد قابلیت «ایده جامعهشناسی»، توسعه مطالعات فرهنگی، و تعادل بین مثبتاندیشی و انعکاس در تنظیم نوع درست «موسیقی خلقی» برای کار فکری مترقی ارائه میکند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
به سوی ترسیم مرزهای ناپیدای انسان شناسی و ادبیات: یوسا و رمان انسان شناسانه
نویسنده:
پرستش شهرام, زندی مهشید
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
کلیدواژههای اصلی :
تاویل گرایی
,
ژانر
,
ذهنی
,
عینی
,
رمان پژوهشی
,
اثباتگرایی (مکتب فلسفی)
چکیده :
این نوشتار با انگیزه پاسخگویی به یک پرسش بنیادین درباره نسبت انسان شناسی و ادبیات فراهم آمده است. بنابراین در فراز نخست ریشه های فلسفی این رابطه در قالب دو نظام فلسفی اثبات گرایی و تاویل گرایی واکاوی و به تغییرات آن توجه شده است. در فراز بعدی بعدی سرنوشت تاریخی این رابطه در ژانر رمان تعقیب گردیده و با تمرکز بر نویسندگان آمریکای لاتین توسعه یافته است. ماربو بارگاس یوسا در میان این نویسندگان از جایگاه ویژه ای برخوردار است به خصوص به خاطر شمار قابل توجه رمان هایی که او با توسل به پژوهش هایش نوشته به گونه ای که این رمان ها وی را به یکی از بزرگ ترین نویسندگان ژانر رمان پژوهشی تبدیل کرده اند. مردی که حرف می زند نمونه درخشان این ژانر است که به لحاظ انسان شناختی مورد تجزیه و تحلیل واقع می شود و در قالب عینی آن رابطه انسان شناسی و ادبیات بار دیگر نشان داده می شود. به هر تقدیر نتیجه این نوشتار تاکید بر مرزهای چند ناپیدای انسان شناسی و ادبیات است تا حدی که رمان های پژوهشی نویسندگانی همچون یوسا را در بهترین حالت می توان رمان انسان شناسانه نامید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 66 تا 83
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روش شناسی مستندسازی تجربیات سیاستی
نویسنده:
اشتریان کیومرث
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
کلیدواژههای اصلی :
روش شناسی
,
دانش ضمنی
,
تکثرگرایی روشی
,
تحدید الاسلوب
,
الوضعیة الیقینیة
,
التعددیة فی الاسلوب
,
المعرفة الضمنیة
,
البرمجة العامة
,
اثباتگرایی (مکتب فلسفی)
,
سیاستگذاری عمومی
چکیده :
چکیده فارسی:تجربه عنصر اساسی در دانش ضمنی است که توجه روزافزونی را در سیاست گذاری بخش عمومی به خود جلب کرده است. این مقاله در پی ارایه روش شناسی مستندسازی دانش های ضمنی و تجربیات سیاستی، در سازمان های عمومی، بر اساس ترکیبی از مدل اکتشاف، تنقیح و تجرید با مدل مرحله ای سیاست گذاری عمومی است.در این مقاله نخست، به مبانی روش شناسانه دانش ضمنی می پردازیم و نشان می دهیم که تکثرگرایی روش شناختی، در مقابل پوزیتیویسم، بنیان مناسب تری برای سیاست گذاری خواهد بود. سپس درباره روش شناسی گزارش های مستندسازی بحث کرد و تشریح مساله تکالیف قانونی، سابقه تحلیلی از اقدامات پیشین، تحلیل و ارایه راه حل و در نهایت ارزیابی نهایی از اجرای طرح، بر اساس شاخص های موردنظر را مطرح خواهیم کرد.در این مقاله، یک تجربه اجرایی مطالعه شده، جوهره مدیریتی آن کشف و در پرتو نظریه های مرتبط نقادی و تنقیح می شود تا آماده ارتقا به سطحی نظری شود. سپس تجریدی نظری انجام می شود تا مدل مدیریتی موردنظر فراهم گردد. در پایان، این تجربه در قالب مدل مرحله ای سیاست گذاری عمومی تشریح می شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 75 تا 98
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پارادایم و تاثیر آن در علوم سیاسی، با نگاهی به آرای کوهن
نویسنده:
مجیدی ابراهیم
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
کلیدواژههای اصلی :
گسست
,
بی قاعد گی ها
,
علم هنجاری
,
علوم اجتماعی و سیاسی
,
پارادایم
,
اثباتگرایی (مکتب فلسفی)
چکیده :
در این مقاله برآنیم تا به تاثیر پارادایم کوهن در علوم سیاسی بپردازیم. کوهن، با مطرح کردن پارادایم به منزله باورها و ارزش هایی که اعضای جامعه علمی در آن با یکدیگر شریک اند و نیز در حکم سرمشقی که به حل معماها می پردازد، به نقد دیدگاه های رقیب، یعنی اثبات گرایی و تجربه گرایی، پرداخته است. از سوی دیگر، اندیشمندان علوم سیاسی، با استفاده از پارادایم کوهنی، اولا به پراکندگی مطالعات و فقدان یک پارادایم اشاره و سعی کرده اند تا با استفاده از مفهوم پارادیم به علمی شدن سیاست بپردازند و ثانیا برخی نیز با توجه به آرای کوهن به اندیشه سیاسی پرداخته اند، یعنی نظریه سیاسی برآمده از بحران های سیاسی است.در نقد این دیدگاه اندیشمندان علوم سیاسی می توان گفت آنان به جای توجه به بی قاعد گی های اندیشه و علم، به واقعیت اجتماعی و سیاسی توجه کرده اند. در واقع، تغییر در علم هنجاری ناشی از تغییرات در جهان اجتماع و سیاست است و نه خود علم هنجاری.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 123 تا 143
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقدمه ای بر امکان و وجوب فلسفی تحقق دانش مدیریت اسلامی نقدی بر روش شنا سی مدرن
نویسنده:
سید محمدحسین هاشمیان
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
وجوب
,
رئالیسم انتقادی
,
روش شناسی
,
امکان (منطق)
,
امتناع
,
مدیریت اسلامی
,
امتناع
,
امکان
,
وجوب
,
روش شناسی
,
رئالیسم انتقادی
,
اثباتگرایی (مکتب فلسفی)
چکیده :
برای اثبات امکان و وجوب تحقق دانش مدیریت اسلامی، راه های متخلفی وجود دارد. از جملة متقن ترین آنها تکیه بر آموزه های فلسفی است. این مقاله می کوشد با طرح بحث از امکان و وجوب در قلمرو فلسفة مدیریت به بررسی مدیریت اسلامی بپردازد. بدین منظور در بخش نخست به بررسی امکان تحقق دانش مدیریت اسلامی در دو مقام اثبات و ثبوت پرداخته شده و در بخش دوم از رهگذر نقد روش شناسی اثبات گرا و گذر از منظومة معرفتی آن، مبتنی بر رئالیسم انتقادی، از وجوب تحقق دانش مدیریت اسلامی بحث شده است. در پایان مبتنی بر مبانی حکمت صدرایی، ضمن نقد رئالیسم انتقادی، از ظرفیت های حکمت متعالیه برای پی ریزی بینان روش شناختی دانش مدیریت اسلامی به میان آمده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی رابطة انسان شناسی و روش شناسی در پارادایم های اثبات گرایی و رئالیسم انتقادی
نویسنده:
علی فتوتیان,حسن عبدی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
رئالیسم انتقادی
,
انسان شناسی
,
روش شناسی
,
03. انسان شناسی Human nature
,
واقعگرایی (رئالیسم)
,
فلسفه علم اجتماعی
,
روش شناسی
,
رئالیسم انتقادی
,
اثباتگرایی (مکتب فلسفی)
چکیده :
این مقاله درپی بررسی مبانی انسان شناختی و روش شناختی دو پارادایم اثبات گرایی و رئالیسم انتقادی بوده، مبانی انسان شناسی و روش شناسی هریک از پارادایم های اثبات گرایی و رئالیسم انتقادی را بررسی و نقد می کند؛ سپس به تأثیر و تأثر این دو مؤلفه بر همدیگر در هریک از پارادایم ها خواهد پرداخت.روش استفاده شده در این نوشتار استدلالی ـ برهانی است و هدف از ارائة آن بیان این مطلب است که مؤلفه های هر پارادایم در یک منظومة معرفتی با هم ربط منطقی دارند و پذیرش هر مؤلفه به طور ضمنی، پذیرش دیگر مؤلفه ها را نیز در بر خواهد داشت. پارادایم اثبات گرایی ازآنجاکه نگرشی مکانیکی به انسان دارد، در مبانی روشی خود از علوم طبیعی الگوبرداری می کند؛ به همین دلیل، به نوعی روش توصیفی فارغ از ارزش به مثابة روشی معتبر روی می آورد و روش کمّی را به منزلة راهی برای کسب اطلاعات کافی می داند. پارادایم رئالیسم انتقادی ازآنجاکه انسان را دارای ماهیت اجتماعی می داند، در روش خود پیش فرض های مورد توافق افراد در کنش ارتباطی را یکی از ارکان قضاوت روشی می داند و چون دغدغة رئالیستی نیز دارد، کفایت عملی را نیز از دیگر ارکان قضاوت روشی خود می شمرد. برای جمع آوری اطلاعات قایل به ترکیب روش کیفی و کمّی است و هیچ یک را به تنهایی کافی نمی داند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ضرورت کاربست زبانشناسی شناختی در فهم قرآن و دستاوردهای آن
نویسنده:
علیرضا قائمی نیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
زبان شناسی
,
معناشناسی قرآن
,
علوم شناختی (اصطلاح وابسته)
,
زبانشناسی شناختی
,
1- قرآن کریم (متون اسلامی مرجع)
,
ضرورت کاربست زبانشناسی شناختی در فهم قرآن
کلیدواژههای فرعی :
تجرد ادراک ,
نسبیگرایی ,
مفهوم سازی(زبان شناسی) ,
حالات ذهنی ,
استعاره مفهومی (زبان شناسی) ,
استعاره ادبی(زبان شناسی) ,
تکثرگرایی روش شناختی ,
رئالیسم خام ,
تجربه گرایی(مقابل عقل گرایی) ,
تجربه گرایی افراطی ,
علم حصولی(مقابل علم حضوری) ,
علم حضوری(مقابل علم حصولی) ,
رئالیسم خام ,
استدلال از راه اصل سادگی(اصطلاح وابسته) ,
استدلال از راه بهترین تبیین(اصطلاح وابسته) ,
استنتاج از راه بهترین تبیین(اصطلاح وابسته) ,
اثباتگرایی (مکتب فلسفی) ,
بدنمندی ,
تجربه گرایی تعبیری(زبان شناسی) ,
زبان شناسی پیشین ,
زبان شناسی پسین ,
قللمرو مفهومی (زبان شناسی) ,
تجربه گرایی منبعی(زبان شناسی) ,
بدن مندی ساده ,
بدن مندی افراطی ,
رئالیسم علمی کلاسیک نابدن مند ,
استعاری بودن مفاهیم فلسفی ,
فقدان محکی ,
منطق گفتمان قرآن ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
زبانشناسی شناختی یکی از علوم شناختی است که در دهههای اخیر گسترش چشمگیری یافته است. این شاخه علمی که از نتایج دیگرعلوم شناختی در خصوص ذهن و فرایندهای ذهنی سود میبرد، تأثیر گستردهای بر مطالعات ادبی و فهم متون دینی داشته است. بهکارگیری این جریان در مطالعات قرآنی دستاوردهای زیادی داشته و همچنان در حال گسترش میباشد. نگارنده با اشاره به ادعای اصلی این جریان و اصول آن، به بیان نقدهای مختلف از قبیلِ تجربهگرایی و نسبیتگرایی و عدم همخوانی با تجرد نفس و تجرد ادراک و غیره میپردازد و این نقدها را ناشی از سوء فهم این اصول و برخی ادعاهای فلسفی و عدم تعمق در آنها میداند. از این گذشته، به وجود تقریرهای مختلف از برخی دیدگاهها- مانند بدنمندی- میپردازد؛ همچنین نگارنده تفاوت استعارههای مفهومی با استعاره ادبی را بیان کرده، مغالطات مخالفان در این زمینه را بر میشمارد و در پایان، به برخی دستاوردهای این نوع تحلیل در مطالعات قرآنی میپردازد. مطالعات قرآنی در عصر حاضر به مطالعات پیشین و پسین تقسیم میشوند. در نوع نخست، بر خلاف نوع دوم، به مفهومسازیهای درونی قرآنی وقع چندانی نهاده نمیشود و به تطبیق پارهای از اصول زبانشناختی پیشین بسنده میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 54
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش پیش فرض های متافیزیکی در تحقیقات روان شناسی و علوم تربیتی
نویسنده:
محسن پور بهرام
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
کلیدواژههای اصلی :
سکولاریسم
,
روانشناسی
,
روش شناسی
,
العلمانیة
,
المنهجیة
,
علم النفس
,
علوم تربیتی
,
العلوم التربویة
,
پیش فرض های متافیزیکی
,
النزعة الیقینیة
,
الافتراضات المیتافیزیقیة
,
اثباتگرایی (مکتب فلسفی)
چکیده :
از اوایل قرن بیستم، پژوهش در خصوص نظریه های یادگیری، ادراک، رشد شناختی، هوش، انگیزش و ... آغاز شد. پژوهشگران غربی اثبات گرایی را مبنای معرفت شناختی و روش شناختی پژوهش های خود، در حوزه روان شناسی و علوم تربیتی قرار دادند. پیش فرض های جدید این پژوهشگران درباره ماهیت انسان، به ارایه تصویری نارسا از رفتار و منش انسان انجامید.مقاله حاضر ضمن تشریح مشکل یاد شده در چند نظریه مطرح در حوزه روان شناسی و علوم تربیتی پیشنهاد می کند که مبانی هستی شناختی، معرفت شناختی و انسان شناختی این قبیل پژوهش ها ارزیابی و از نتایج آنها، با احتیاط، در جامعه اسلامی استفاده شود. استدلال نویسنده این است که حاکمیت اثبات گرایی مبتنی بر سکولاریسم، در نظام تعلیم و تربیت جامعه اسلامی از تحقق رسالت اصلی این نظام (تامین سعادت انسان ها در دو جهان) جلوگیری می کند. پیشنهاد دیگر مقاله آن است که کوشید تا روش شناسی سازگار با آموزه های دینی ابداع و رهنمودهایی برای هدایت فعالیت های تحقیقاتی پژوهشگران در حوزه روان شناسی و علوم تربیتی ارایه کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 23 تا 37
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأثیر نظریههای اخلاقی بر حقوق کیفری (با تأکید بر حقوق ایران)
نویسنده:
محسن برهانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق
,
حقوق کیفری
,
نظام حقوقی
,
حقوق جزا
,
حقوق
,
فلسفه حقوق
,
اثباتگرایی (مکتب فلسفی)
,
ایران
,
مسئولیت جزایی
,
نظریه های اخلاقی
چکیده :
علم حقوق مانند سایر علوم انسانی، دارای مبانی و مبادی فکری است که فلسفهی حقوق عهدهدار پرداختن به آنهاست. اخلاق و ارتباط آن با حقوق، اصلیترین و شایعترین موضوعی است که در فلسفهی حقوق مورد بررسی قرار میگیرد و پذیرش هرنوع رویکردی در این موضوع، آثار و نتایج گستردهای را دربرخواهد داشت. ارائهی تعریفی از اخلاق و یافتن رویکردهای موثر اخلاقی گام اول در به سامان رسانده پژوهش در این ساحت است. در وهلهی اول با تقسیمی که ریشه در فرااخلاق دارد، نظریههای ناشناختگرایانه از دایرهی بحث تأثیرگذاری کنار گذاشته میشود چرا که این دسته از گرایشها گزارههای اخلاقی را قابل اثبات یا ابطال نمیدانند و پژوهش منحصر در نظریههای شناختگرایانه میباشد. در این ساحت پرشورترین مباحث اخلاقی، در اخلاق هنجاری و تلاش برای یافتن معیار اخلاقی بودن رفتارهای انسانی است. در میان نظریههای موجود در اخلاق هنجاری، اخلاق فضیلتمحور و اخلاق وظیفهگرا و اخلاق فایدهباور، سه رویکردی هستند که بیشترین مباحث اخلاقی را به خود اختصاص دادهاند و امروزه نیز دارای سیطرهی غیرقابل انکاری در حوزهی فلسفهی اخلاق هستند.تأثیر نظریههای اخلاقی بر حقوق کیفری، منوط به شناخت نوع تعامل میان اخلاق و حقوق است. در این راستا، شناخت تفاوتها میان اخلاق و حقوق، روابط میان آندو و کارکردهایی که اخلاق میتواند در علم حقوق داشته باشد، پیششرط ورود به مباحث نهایی است. براساس این نگاه، مراد از واژهی تأثیر روشن میشود؛ منظور بررسی استلزامات و اقتضائات و نتایجی است که پذیرش هر نگاه اخلاقی بر حقوق کیفری خواهد داشت. پس از شناخت مدعای این نظریههای اخلاقی و نوع تعامل موجود میان اخلاق و حقوق، بایستی حوزههایی از علم حقوق را که متأثر از رویکردهای اخلاقی هستند، مورد شناسایی قرار داد. تا آنجا که به حقوق کیفری مرتبط میباشد، پنج موضوع در علم حقوق وجود دارد که اخلاق نقشی بنیادین در این موارد ایفا میکند؛ مفهوم قانون، چرایی تبعیت از قانون، جرمانگاری، مسوولیت کیفری و مجازات. دو ساحت اولیه، موضوعهایی هستند که اخلاق دارای تأثیر غیرمستقیم بر حقوق کیفری است؛ بدین معنا که اخلاق با تحت تأثیر قرار دادن کلّیّت علم حقوق، حقوق کیفری را نیز متأثر میسازد، اما سه موضوع بعدی را میتوان در ساختار تأثیر مستقیم نظریههای اخلاقی بر حقوق کیفری معنا کرد زیرا در این موارد آوردههای اخلاقی، نتایج و اقتضاهایی را در حقوق در پی دارند. در هر پنج موضوع، ابتدا به تبیین ساختار بحث و رویکردهای مختلف به موضوع پراخته میشود، سپس پاسخهایی که هریک از نظریههای سهگانهی اخلاقی ارائه میدهند. چنین تبیینی از ارتباط میان اخلاق هنجاری و حقوق کیفری، موضوعی است که حتی در منابع لاتین نیز بدان پرداخته نشده است.بعد از شناخت موضع نظریههای سهگانه، نوبت به نگاه به حقوق داخلی و تطبیق رویکرد آن با مواضع فکری این نظریهها میرسد. در مفهوم قانون، با توجه به محوریت ارادهگرایی، با نظریهی اخلاقی فایدهگرایی تطبیق میشود. در موضوع چرایی تبعیت از قانون، با توجه به نظریهی فقه سیاسی حقوق داخلی رویکردی منحصر به فرد اتخاذ کرده است که با هیچیک از نظریات اخلاقی تطبیق ندارد. با پذیرش اخلاقگرایی حقوقی توسط حقوق داخلی، میتوان آن را با نظریهی اخلاق فضیلتگرایانه منطبق دانست. در موضوع مسوولیت کیفری، حقوق داخلی در پذیرش مولفههای مسوولیت کیفری قابل تطبیق با وظیفهگرایی و فضیلتگرایی است و در نهایت در موضوع مجازات میتوان گفت که در مجازاتهای مستوجب حد، حقوق داخلی رویکردی تا حدودی مشابه وظیفهگرایی و فضیلتمحوری را مورد قبول قرار داده است اما در سایر مجازاتها رویکردی مشابه رویکرد فایدهگرایی مورد پذیرش قرار گرفته است. در نتیجه میتوان گفت که حقوق کیفری داخلی قابل تطبیق با یک نظریهی اخلاقی نیست و در موضوعات مختلف رویکردهای متفاوتی را مورد قبول قرار داده است فلذا با نظریههای مختلف قابل تطبیق است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بین الفلسفة و الدین - نظرات في الفكر الإلحادي الحديث
نویسنده:
مشير باسيل عون
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بیروت - لبنان: معهد الدراسات الاسلامی للمعارف الحکمیة (الطباعة والتوزیع: دارالهادی للطباعة والنشر والتوزیع),
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه دین
,
مارکسیسم
,
ملحدان
,
اثباتگرایی (مکتب فلسفی)
,
کتب فلسفه دین
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
تعداد رکورد ها : 60
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید