جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه علوم قرآنی
>
قرآن
>
سُوَر
>
سوره اِسراء
>
آیه 31 اسراء
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 6
عنوان :
خشونت خانوادگی از منظر قرآن
نویسنده:
محمد بهرامی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کنترل خشم
,
خانواده
,
خشونت خانوادگی
,
خشونت علیه زنان
,
قربانیان خشونت
,
مواجهه با خشونت بین والدین
,
مشکلات اقتصادی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
کظم غیظ
,
خشونت
,
خشونت در قرآن
,
عوامل خشونت
,
عوامل فروپاشی خانواده
,
مطالعات زنان و خانواده
,
خشونت روحی
,
خشونت جسمی
,
خشونت مالی
,
خشم در قرآن
,
انواع خشونت
,
فقر و خشونت
,
بیماری خشونت
,
وظایف والدین
کلیدواژههای فرعی :
رسوم جاهلی ,
شهوت ,
طلاق عاطفی ,
خستگی ,
حقوق فرزند ,
آیه 178 بقره ,
آیه 31 اسراء ,
آیه 10 یوسف ,
آیه 18 یوسف ,
آیه 34 نساء ,
آیه مواریث ,
خوش خلقی ,
حب دنیا ,
حسد ,
بد گمانی ,
تکبر (اخلاق) ,
آیه 19 نساء ,
آیه 30 مائده ,
زن در عصر جاهلیت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
در این نوشتار خشونت خانوادگی به عنوان یکی از بحران های خانوادگی به بحث و بررسی گذاشته شده است. نویسنده پس از آن که خشونت خانوادگی در ایران را گزارش می کند، از تعریف خشونت و پیشینه آن، خشونت خانوادگی در یک خانواده هسته ای،خشونت گرایان و قربانیان و نیز انواع خشونت همچون خشونت جسمی، روحی و روانی و مالی با توجه به آیات وحی سخن می گوید. حسادت، باورهای ناروا، مشکلات اقتصادی، بیماری، بد آموزی، بد گمانی، کبر و خودبینی، حب دنیا، شهوت، خستگی، از عوامل اصلی خشونت در آیات وحی معرفی شده اند. والدین در مدیریت خشم باید با یکدیگر نیکو رفتاری کنند، روحیه اعضای خانواده را بشناسند،از قربانی خشونت حمایت کنند و با خشونت گر برخورد کنند و ایجاد مهر و محبت در میان اعضای خانواده نمایند. تغییر وضعیت جسمی، سکوت، گوش دادن به سخنان خشونت گرا، توجه به آثار خشونت، و وضو گرفتن از راههای کنترل خشم شناخته می شود . از سویی دیگر حکومت ها با وضع برخی قوانین ومقررات می توانند در راستای کنترل خشم قدم بر دارند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 74 تا 111
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازتاب لطافت ها و ظرافت های زبانی و ادبی قرآن در ترجمه
نویسنده:
محمود شهبازی,نرگس شیرازی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اراک: دانشگاه اراک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
ترجمه قرآن
,
اعجاز بیانی قرآن
,
نقد ترجمه های قرآن
کلیدواژههای فرعی :
آیه 56 الرحمن ,
آیه 131 اعراف ,
آیه 31 اسراء ,
آیه 60 نساء ,
آیه 24 سبأ ,
آیه 100 توبه ,
آیه 60 توبه ,
ترجمه قرآن (خرمشاهی) ,
آیه 151 انعام ,
آیه 13 جن ,
آیه 111 آل عمران ,
ترحمه قرآن (مکارم شیرازی) ,
قاصرات الطرف ,
آیه 33 لقمان ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ناصر مکارم شیرازی
چکیده :
هر زبان داری ويژگی ها، ظرافت ها و لطافت هايی است كه مختص همان زبان می باشد و چه بسا در حين ترجمه اين لطافت ها و ظرافت ها ناپديد شود؛ اما به نظر می رسد در عين حال هر زبان دارای ابزارها و وسايلی است كه می تواند بسياری از لطافت ها و ظرايف زبان مبدا را منعكس كند. اين امر يعنی انتقال ظرافت ها و لطافت های يك متن از زبان مبدا به زبان مقصد دربارۀ قرآن ضرورت و اهميت صد چندان و بلكه بي نهايت مي يابد؛ زيرا قرآن كلام خداوند و نقشۀ راه است برای انسان در همۀ عصرها و دوره ها كه همين ويژگی قرآن را بر هر متن بشری برتريی داده و ترجمۀ آن را نيز حساس و دشوار ساخته است. اين متن مقدس دارای بيانی زيبا است كه بسيار هنرمندانه و حكيمانه ساخته و پرداخته شده است و ظرافت ها و لطافت های ادبی و زبانی به كار رفته در آن در راستای معانی رفيع آن می باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 71 تا 92
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تفسیر لغوی و ادبی قرآن از منظر روایات معصومان (ع)
نویسنده:
علی احمد ناصح
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اراک: دانشگاه اراک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
روایات تفسیری
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
کلمات قرآن
,
تفسیر قرآن
,
تفسیر ادبی
کلیدواژههای فرعی :
فتنه در قران ,
آیه 006 بقره ,
آیه 102 بقره ,
آیه 187 بقره ,
آیه 31 اسراء ,
آیه 49 یوسف ,
آیه 22 قیامت ,
کفر در قرآن ,
آیه 24 جاثیه ,
آیه 155 نساء ,
آیه 13 انسان ,
چکیده :
یکی از کهنترین روشهای تفسیر قرآن روش تفسیر به لغت و صرف و نحو و بلاغت (تفسیر ادبی) است. در روایات تفسیری بجای مانده از معصومان (ع)، موارد فراوانی وجود دارد که آن بزرگواران ضمن بازگو کردن معنای لغوی یا نکات ادبی موجود در آیات و با تکیه بر قواعد صرف، نحو، معانی، بیان و یا ارجاع به کاربردهای عرفی و ذکر واژههای مترادف به تفسیر و تبیین آیات پرداخته اند. در این مقاله موارد و نمونه هایی قابل اعتنا از این گونه تفسیر در آثار به جای مانده از معصومان (ع) ارائه شده تا علاوه بر اثبات ریشهداری و قدمت این روش در تفسیر قرآن، مشروعیت، صحت و نیز اهمیت این شیوه در تفسیر به عنوان یکی از روشهایی که معصومان در تبیین آیات قرآن به کار بردهاند نیز به اثبات رسد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 179 تا 192
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه ساختار نحوی- بلاغی مفعولٌ به (در ترجمه قرآن کریم)
نویسنده:
حیدر قلی زاده
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تحلیل نحوی
,
نحو عربی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
حروف زاید
,
ترجمه قرآن
,
اسلوب بلاغی قرآن
,
مفعولٌ به
,
بلاغت زبانی
,
زبان شناسی
,
ترجمه مفعول به
کلیدواژههای فرعی :
آیه 259 سوره بقره ,
آیه 020 انبیاء ,
آیه 31 بقره ,
تمییز ,
منادا ,
آیه 2 مزمل ,
آیه 2 حج ,
آیه 159 بقره ,
آیه 20 بقره ,
آیه 035 بقره ,
آیه 038 بقره ,
آیه 17 بقره ,
آیه 180 بقره ,
آیه 31 اسراء ,
آیه 64 نساء ,
آیه 86 کهف ,
آیه 9 زمر ,
آیه 30 حاقه ,
آیه 31 حاقه ,
آیه 25 بقره ,
آیه 16 مائده ,
عناصر نحوی ,
منصوب به نزع خافض ,
آیه 4 یوسف ,
آیه 94 بقره ,
آیه 1 هود ,
چکیده :
مفعولٌ به از عناصر نحوی به ظاهر سهل، اما به واقع ممتنع عربی است. این عنصر نحوی از امّهات حالات نحوی و دارای بلاغت نحوی و معنایی ویژهای است که در متون نحوی و زبانی کمتر بدان پرداخته اند. مفعولٌ به از نظر بلاغت نحوی- معنایی دارای معانی و مفاهیم خاصی است؛ از جمله تمامیت، کلّیت، جامعیت، شاملیت، شدت، اقتراب کامل، تحصیل و تحصّل تام و فراگیر، اختصاص یا تخصیص، تأکید و مبالغه، رسایی فزون تر و... . این بلاغت را به نوعی در زبان فارسی کهن نیز می توانیم بجوییم. بلاغت مفعولٌ به را از طریق مقایسه با برخی دیگر از حالات نحوی از جمله مفعولٌ فیه و جارّ و مجرور و نیز از طریق بررسی تأثیر حروف جرّ زاید در کارکرد مفعولٌ به می توان روشن تر بیان نمود. با اینکه بسیاری از منصوبات ریشه در مفعولٌ به دارند، اما کارکرد معنایی و بلاغی مفعولٌ به مستقل از منصوبات دیگر است. از این رو تحلیل بلاغت نحوی- معنایی مفعولٌ به می تواند منظری دیگر از تواناییهای ترجمه را فراروی مترجمان قرار دهد. پرداختن به جنبه های بلاغی در نحو و معنای مفعولٌ به گامی است در رسیدن به ترجمه های بلاغی یا وفادار.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 316 تا 351
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قرآن و عوامل رویکرد به خشونت
نویسنده:
حسین هاشمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فقدان عدالت اجتماعی
,
کثرت گرایی دینی
,
نسبیت معرفت
,
تفاوت های فرهنگی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
حسد
,
خشونت
,
خشونت در قرآن
,
عوامل خشونت
,
خشونتهاى اجتماعى
,
نژادگرایى
,
ملىگرایى
,
خودمحورى
,
تغذیه ناپاک
,
اسلام و خشونت
,
جلوگیری از خشونت
,
جامعه شناسی خشونت
کلیدواژههای فرعی :
خشونت زدایی ,
رقابت ,
خشونت خانوادگی ,
نابرابری قومی ,
آیه 1 ممتحنه ,
آیه 2 ممتحنه ,
آیه 13 محمد ,
آیه 13 حجرات ,
آیه 159 بقره ,
آیه 31 اسراء ,
آیه 61 هود ,
آیه 5 قصص ,
آیه 118 آل عمران ,
آیه 64 آل عمران ,
آیه 1 نساء ,
آیه 75 نساء ,
فقر و خشونت ,
تغذیه و اخلاق ,
حسادت در قرآن ,
چکیده :
شرح عوامل خشونت از دیدگاه قرآن است. نویسنده، با نگاهى به نظرات ابن خلدون، مارکس، داروین، اسپینوزا، اگوست کنت، اسپنسر و ماکس وبر درباره خشونت، قدر مشترک تمامى آنها را در نادیده انگارى اراده انسان در برابر عوامل تأثیر گذار جبرى قلمداد کرده و این در حالى است که قرآن آدمى را شرور بالذّات و داراى سرشت خشونتگر نمىشناسد و رفتارهاى پرخاش جویانه و خشن انسانها را در علل و عوامل بیرونى جست و جو مىکند. سپس تفاوتهاى فرهنگى را به عنوان یکى از عوامل خشونت مورد بررسى قرار داده و نظریه نسبى گرایى را از منظر رهیافت نظرى و عقلانى نقد کرده و با استفاده از آیات قرآن بر زیست جمعى امن و دور از خشونت در عین اختلاف پیروان هر یک از ادیان به آموزهها و معارف دینى خویش تأکید کرده و ویژگىهاى جامعه توحیدى آینده تاریخ را برشمرده است. دومین عامل خشونت را کاستىهاى معنوى و در نتیجه تمایل انسان معاصر به سوى اخلاق سودجویانه و خود گروانه دانسته و با استناد به آیات و روایات مهمترین علت رواج خشونت را، فساد افراد جامعه توصیف کرده که در نتیجه سستى بنیادهاى ارزشى و اخلاقى بروز مىکند. از منظر قرآن، جامعه نامتعادل از حیث اقتصاد و معیشت، آبستن خشونت است. از این رو، نویسنده، فقدان عدالت اجتماعى را سوّمین عامل خشونت بیان کرده است. از سوى دیگر، قرآن افزون بر یاد کرد نقش نژادگرایى در فرایند خشونت و نکوهش آن، بر مبدأ یگانه آفرینش انسانها تأکید ورزیده است. نویسنده، در پایان نیز عوامل دیگر خشونت را از جمله خود محورى، رشک بردن، مهر ورزیدن و تغذیه ناپاک را از منظر قرآن مورد بررسى قرار داده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 212 تا 247
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قرآن و نقش تربیتى مادر در خانواده : دوره 13، شماره 49 : پژوهش های قرآنی
نویسنده:
حسین هاشمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خانواده
,
حضرت مریم ( ع )
,
خانواده در اسلام
,
جایگاه و نقش اجتماعی زنان
,
جایگاه زن در قرآن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
نقش دختران
,
نقش همسران
,
مادر مریم
,
زنان در اسلام
,
مطالعات زنان و خانواده
,
مادر موسی (ع)
,
نقش تربیتی مادر
,
رسالت زن در اسلام
,
نقش های زنان
,
مادر در قرآن
کلیدواژههای فرعی :
آیه 026 قصص ,
آیه 187 بقره ,
آیه 24 اسراء ,
آیه 31 اسراء ,
آیه 12 قصص ,
آیه 12 تحریم ,
آیه 15 احقاف ,
آیه 36 آل عمران ,
آیه 43 آل عمران ,
منزلت زن ,
آیه 233 بقره ,
آیه 1 نساء ,
آیه 21 روم ,
چکیده :
این نوشتار به نقش تربیتی مادران در نهاد خانواده پرداخته و در بخش درآمدی نقش های سه گانه طبیعی زنان: دختر، همسر و مادر خانواده را به بحث نشسته و به این نتیجه رسیده است که قرآن بیشترین ستایش را از زنان در نقش مادری داشته و در تقسیم وظایف میان زن و شوهر کار تربیت فرزندان را به مادران سپرده است. رهیافت به این وظیفه سپاری از سوی قرآن به باور نویسنده از دو راه میسر است.دستورات صریح قرآن در واگذاری تربیت فرزندان به مادر و ارائه الگوهای موفق مادران مربی که در این مسیر به سه نمونه از مادران الگوی قرآنی اشاره شده است: مادر مریم، مادر عیسی (ع) و مادر موسی(ع). در پایان پژوهش، نویسنده به اثبات این مدعا پرداخته است که راز ستایش قرآن از مادران، نقش عمده و سرنوشت ساز آنان در تربیت فرزندان و نسل آینده اجتماع است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 56 تا 73
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 6
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید