جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
معرفت شناسی توحیدی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 6
عنوان :
بحوث هامة فی المناهج التوحیدیة
نویسنده:
محمود هاشمی نسب، شعيب حدادي
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم: دلیل ما,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
فلسفه اسلامی
,
13. علم کلام
,
تفسیر المیزان (علامه طباطبایی، قرآن به قرآن و اجتهادى)
,
فصوص الحکم: ابن عربی
,
توحید صدوق
,
کتب کلام شیعه
,
کشف المراد: علامه حلی
,
شوارق الالهام: لاهیجی
,
اشارات و تنبیهات: ابن سینا
,
شرح اشارات: خواجه نصیر الدین طوسی
,
فتوحات مکیه: ابن عربی
,
شرح فصوص الحکم: داود قیصری
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
من لا یحضره الفقیه
,
وسائل الشیعه
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
شرح تجرید فاضل قوشچی
کلیدواژههای فرعی :
اصولیان ,
01. خداشناسی (کلام) ,
معرفت شناسی توحیدی ,
روش شناسی ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
حکمت اشراق the School of Illumination ,
حکمت متعالیه ,
فلسفه مشاء ,
صوفیان (صوفیه) ,
کد کنگره:
1390 3ب2ه/BP217/4
چکیده :
کتاب «بحوث هامة فی المناهج التوحیدیة» نوشته محمود هاشمی نسب است. این کتاب روش هایی که علما در مباحث توحیدی پیموده اند را بررسی می کند و در مجموع پنج روش را مطرح می کند: 1- فلاسفه مشاء 2- صوفیه 3- ملاصدرا 4- شیخ اشراق 5- فقها و متکلمین سپس اشکالات چهار روش را بیان می کند و در پایان روش متکلمین و فقهاي اصولی را اثبات نموده و راه صحیح برای کشف معارف توحیدی را معرفی می نماید.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأملی بر روششناسی در علوم انسانی
نویسنده:
نرگس نیکخواه قمصری، فاطمه کاظمی آرانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
روش شناسی علوم انسانی
,
مسایل جدید روش شناسی
,
روش شناسی علوم انسانی
,
روش رئالیسم صدرایی
,
تولید علوم انسانی
کلیدواژههای فرعی :
اسفار ,
سکولاریسم ,
رئالیسم انتقادی ,
معرفت دینی ,
وجود شناسی ملاصدرا ,
تفهم تفسیری ,
معرفت حسی ,
معرفت شهودی ,
معرفت توحیدی ,
معرفت حسی ,
اشراق ,
قیاس برهانی ,
روش شناسی بنیادین ,
تفهم ,
انقلاب علمی ,
معرفت علمی ,
انسان مدرن ,
قوانین علی ,
معرفت شناسی توحیدی ,
انسان مدرن (مسائل جدید کلامی) ,
سکولاریسم ,
معرفتشناسی دینی (مسایل جدید کلامی) ,
مدرنیته (تجدد) ,
روش شناسی اثباتی (تجربی) ,
روش شناسی تفهمی (هرمنوتیک) ,
برهان ( صناعت ) ,
معرفت شهودی ,
معرفت تجربی ,
شهود((ادراک بی واسطه)، اصطلاح وابسته) ,
تفسیرگرایی((اصطلاح وابسته)، قسیم کارکردگرایی و بازنمود گرایی و ابزارگرایی و رفتارگرایی) ,
هویت فرهنگی مسلمانان ,
مبادی روش تفهمی ,
روش رئالیسم انتقادی ,
علوم انسانی غربی ,
روش شناسی کاربردی ,
رئالیسم خام اثبات گرا ,
علوم انسانی سکولار ,
معرفت شناسی دینی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
موقعیت جدید اسلام در جهان معاصر و ضرورت نقشآفرینی آن به عنوان منبعی غنی در سامان بخشیدن به هویت فرهنگی و تمدنی مسلمانان در پرتو علوم مبتنی بر معرفت دینی و توحیدی از یکسو و بازتولید متونی با جهتگیریهای غیردینی و گاه متعارض با دین و اندیشه توحیدی در حوزه علوم انسانی در کشورهای اسلامی از سوی دیگر، مسئله روششناسی را به واسطه نقش قابل تأمل آن در تولید علوم و معارف انسانی جایگاهی ویژه میبخشد. از اینرو نوشتار حاضر بر آن است تا با مروری نقادانه و موشکافانه بر روششناسیهای رایج علوم انسانی و مقومات معرفتشناختی، هستیشناختی و انسانشناختی هر یک، امتیازات روش رئالیزم صدرایی را به عنوان روشی کارآمد در تولید علوم انسانی اسلامی نشان دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 155 تا 183
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی «توحید» از نظر سید حیدر آملی(ره) و امام خمینی(ره)
نویسنده:
عظیم حمزئیان، علی سنایی، طوبی رشیدی نسب
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: جامعة المصطفی العالمیة,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سید حیدر آملی
,
امام خمینی
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
عرفان شیعی
,
عرفان نظری
,
خداشناسی عرفانی
کلیدواژههای فرعی :
03. انسان شناسی Human nature ,
فطرت(کلام) ,
توحید عملی ,
معرفت شناسی توحیدی ,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) ,
هستی شناسی اسلامی ,
مراتب توحید ,
وحدت حق ,
توحید صفاتی(فلسفه)) ,
توحید علمی (الهیات بالمعنی الاخص) ,
قرآن ,
تکبیر ,
تسبیح ,
توحید قلبی ,
اصطلاحنامه عرفان ,
هستی شناسی توحیدی ,
تقسیمات توحید ,
کیفیات توحید ,
انسان شناسی توحیدی ,
توحید اولیا ,
توحید انبیا ,
ارکان توحید ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
مرتضی مطهری
,
جعفر سبحانی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
امام خمینی
چکیده :
مسئله توحید یکی از مسایل مهم در حوزه کلام، عرفان و فلسفه اسلامی محسوب میشود. در این مقاله دیدگاههای سید حیدر آملی(ره) و امامخمینی(ره) در این مسئله با رویکرد کلامی ـ عرفانی بهویژه عرفان نظری، مورد مقایسه و تحلیل قرار گرفته است. سید حیدر آملی در آثار خود، در تعریف توحید و جایگاه و اقسام آن به تعریفناپذیری و درجات آن پرداخته و توحید اهل شریعت، طریقت و حقیقت را از یکدیگر تفکیک نموده است. از سوی دیگر، امامخمینی(ره) درباره بساطت و وحدت حق و معنای لغوی آن بحثهایی را مطرح کردهاند. در مورد اهمیت و جایگاه آن در سه حوزه هستیشناسی، معرفتشناسی و انسانشناسی توحیدی، سیدحیدر آملی(ره) بر فطرت تأکید بسیار نموده و امامخمینی(ره) بر توحید علمی، قلبی و عملی توجه داشته است. در مورد تقسیمات و درجات و ارکان توحید نیز اشتراکها و اختلافهایی میان دیدگاههای آنها وجود دارد. امامخمینی(ره) بر وجه حجاب قرارگرفتن علم توحید در مسیر حق تأکید نمودهاند و مرحوم سیدحیدر آملی بر اصلی و پایهای بودن این علم نسبت به تمامی علوم؛ البته اشتراک دیدگاههای این دو متفکر در این مسئله زیاد است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 89 تا 106
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا خدایی هست؟
نویسنده:
ریچارد سوین برن؛ مترجم: محمد جاودان
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم: موسسه انتشارات مفید,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
13. علم کلام
,
کتب فلسفه دین
کلیدواژههای فرعی :
03. انسان شناسی Human nature ,
02. جهان شناسی Religious cosmology ,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام) ,
معجزات ,
اعتقاد به خدا ,
تبیین علمی ,
براهین خداشناسی ,
معرفت شناسی توحیدی ,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی) ,
اثبات وجود خدا ,
شرور طبیعی ,
شرور و وجود خدا ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
شر اخلاقی ,
شابک (isbn):
964-92872-6-5
چکیده :
یکی از مهم ترین آثار سوین برن کتاب Is there a God توسط محمد جاودان با عنوان «آیا خدایی هست؟» به فارسی ترجمه شده است. وی در این کتاب به دنبال پایه گذاری مجدد الهیات طبیعی، با تدارک حساب احتمالات، از ویژگی های عمومی جهان به وجود خدا استدلال می کند. سوین برن در این کتاب در جهت تأیید و تثبیت نیروی معتبر سه برهان اصلی در اثبات خدا به استدلال می پردازد. او در برهان غایت شناختی به ارائه و توضیح مفهومی از "نظم" و "قاعده مندی" می پردازد که هم نظم مکانی و هم نظم زمانی را در بر می گیرد. کتاب «آیا خدایی هست؟» دارای یک مقدمه، نتیجه گیری و هفت فصل است و موضوع اصلی آن اثبات وجود خداوند است. مولف در مقدمه پس از ذکر ضرورت و انگیزه تالیف این کتاب، ساختار اصلی برهان خود را ذکر کرده و در فصل نخست به بیان دیدگاه ادیان غربی یعنی یهود، مسیحیت و اسلام در مورد خداوند پرداخته و آن را theism نامیده است. سوین برن در فصل دوم نحوه تبیین ما از اشیا و اقسام آن و ملاک های آن را تشریح می کند. در فصل سوم سادگی فرضیه خداشناسی توحیدی را توضیح می دهد و در فصل چهارم نشان می دهد که تنها فرضیه خداشناسی توحیدی است که می تواند وجود جهان و نظم آن را تبیین کند، در این فصل ناکامی فرضیه های رقیب، همانند انسان گرایی یا اومانیسم و ماتریالیسم یا اصالت ماده را در تبیین وجود هستی و پدیده های آن اثبات و سپس برهان نظم با تقریر آکویناس را نقل و از آن دفاع می کند و نیز به برخی از شبهات و اشکالات در این موارد پاسخ می دهد. مولف در فصل پنجم به وجود انسان و شعور و آگاهی و روح او پرداخته و نشان داده است که تنها در صورت اعتقاد به وجود خداوند می توان این پدیده ها را تبیین کرد. سوین برن در فصل ششم از فرضیه خداشناسی توحیدی در برابر اشکالات مبتنی بر شر اخلاقی و شر طبیعی دفاع می کند. در فصل هفتم نیز از طریق معجزات و تجارب دینی بر وجود خداوند استدلال کرده و این نظر خود را شرح می دهد که بدون اعتقاد به خداوند هیچ کدام از این دو نوع پدیده قابل تبیین نیستند. سوین برن در فصل پایانی نتیجه می گیرد که همه شواهد و دلائل ارائه شده در کتاب مانند وجود جهان، سامان مندی آن، وجود انسان ها، معجزات، تجارب دینی و سایر شواهد در مجموع احتمال وجود خداوند را به طرز چشم گیری بالا می برند. سرانجام در خاتمه اثبات می کند که بر اساس بالانس احتمالات، خداوند وجود دارد و اگر به وجود او معتقد شدیم، باید به لوازم آن اعتقاد گردن نهیم، یعنی بایستی سپاسگذار نعمت های او باشیم و تلاش کنیم خواسته های الهی محقق شوند و راه را برای رسیدن ابدی به او هموار سازیم. ساختار اصلی دلیل سوین برن در این کتاب این است که دانشمندان، مورخان و کاشفان داده ها را مشاهده کرده و از آنجا به سوی نظریه ای پیش می روند که به بهترین وجه آن داده ها را تبیین می کند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جستاری در جهان بینی و علم
نویسنده:
محمدتقی ایمان,احمد کلاته ساداتی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
جهان بینی
,
ابطال پذیری
,
جهان بینی
,
معرفت شناسی توحیدی
,
عَلِمَ
,
پاردایم
چکیده :
همة حوزه های علمی در علوم انسانی، مبتنی بر معرفت شناسی، هستیشناسی و ارزش شناسی مشخصی است که در این مبانی بنیادی، تفاوت های جدّی میان فلسفة غرب با جهان بینی اسلامی وجود دارد. معرفت شناسی در فلسفة غرب، مبتنی بر دوگانه انگاری و فردمحوری است که نتیجه این دو خصیصه سکولاریسم است. با اصالت دادن به واقعیات حسی، ساحت علم در اندیشه غرب بر ستون هایی بنا میگردد که همواره در حال تغییر است. این تغییر در مفهوم «پارادایم» کوهن و گزارة «ابطال پذیری» پوپر به اوج خود میرسد. بر خلاف اصالت واقعیت در اندیشه غرب، اندیشه اسلامی دارای معرفت شناسی توحیدی است که اصالت با منابع فراروایی وحی و سنت الله است. در این جهان بینی، یافته های حاصل از مشاهده و غور در کائنات و طبیعت، باید با سطوح عالی لوح محفوظ و سنت الله در میان گذاشته شوند و از آن اعتبار یابی کنند. اگر منابع الهی آن را تایید کردند، علم دینی بوجود آمده است. در غیر این صورت، علم است، اما دینی نیست. این مقاله تلاش دارد تا با نگاهی به آرای اندشمندان، مختصات فوق را بررسی کند. همچنین ویژگیهای علم در اندیشه غربی را با خصیصة علم در جهان بین اسلامی مقایسه کند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی مسوولیت اجتماعی علم در اسلام و غرب
نویسنده:
ایمان محمدتقی, کلاته ساداتی احمد
نوع منبع :
نمایه مقاله
کلیدواژههای اصلی :
عمل صالح
,
العمل الصالح
,
علم نافع
,
جهان بینی اسلامی
,
معرفت شناسی توحیدی
,
پارادایم های علم
,
الایدولوجیا الاسلامیة
,
نظریة المعرفة التوحیدیة
,
العلم النافع
,
النماذج الغربیة
چکیده :
قواعد روش شناختی حاکم بر پارادایم های علم و اهمیت ورود ارزش ها و اخلاقیات در آنها از موضوعات مورد بحث مسوولیت اجتماعی علم به شمار می رود. مسوولیت اجتماعی علم عبارت است از مبانی روش شناختی و ارزش شناختی هر حوزه از علم که تعهد نسبت به این مبانی به عنوان مسوولیت اجتماعی عالمان آن علم شناخته می شود. در پارادایم های غربی، مسوولیت اجتماعی علم دارای مبانی متفاوت، متکثر و حتی متضاد است؛ در حالی که در جهان بینی اسلامی، ورود به واقعیت و شکل گیری نظریه اجتماعی، مبتنی بر مدار توحید است. این وحدت، اصل بلامنازع و غیر قابل تغییر و قاعده پذیرفته شده اندیشه و تفکر اسلامی است. در اندیشه اسلامی، با توجه به مسوولیت انسان ها در برابر خداوند، خویشتن و جامعه، همه و بخصوص عالمان اجتماعی مسوول اند تا با مفاهیم ارزشی این جهان بینی، جهان اجتماعی خود را بسازند. این مفاهیم ارزشی، علم نافع و معرفت شناسی توحیدی باعث شده تا مسوولیت اجتماعی علم در اسلام، متمایز از معیارهای مرسوم در پارادایم های علم غربی باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 59 تا 88
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 6
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید