جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 17
درباره ارتباط مفروض بین متافیزیک و منطق ارسطو [مقاله انگلیسی]
نویسنده:
John Ian K. Boongaling
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
این مقاله استراتژی خاصی را برای ایجاد ارتباط عمیق بین متافیزیک و منطق با استفاده از اصل عدم تناقض ارسطو و نظریه پیش‌بینی بررسی می‌کند. حرکت تعیین کننده، بر اساس این راهبرد، تدوین و تفسیر اصل مذکور به عنوان یک اصل متافیزیکی (یا هستی شناختی) است. در این مقاله، استدلال می‌شود که: (1) علیرغم جذابیت اولیه استراتژی، هنوز باید یک استدلال موفق ارائه شود تا به طور کامل ثابت شود که متافیزیک و منطق عمیقاً به هم مرتبط هستند، و (2) نظریه پیش‌بینی بنیادی‌تر است. از اصل عدم تناقض. دلیل اصلی (1) در بالا این است که استراتژی مستعد یک ایراد بسیار قوی است مبنی بر اینکه معیار ارسطو برای جوهر اولیه ناسازگار است. دلیل اصلی (2) فوق این است که خود اصل عدم تناقض با استفاده از نظریه پیش بینی به بهترین وجه توضیح داده می شود. علاوه بر این، این نظریه پیش‌بینی است که همه کارهای مهم تبیینی را در چارچوب نظریه فلسفی ارسطو انجام می‌دهد.
کتاب راهنمای بلومزبری برای ارسطو [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Claudia Baracchi (کلودیا باراکی)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Bloomsbury Academic,
چکیده :
ترجمه ماشینی: ارسطو یکی از سرنوشت سازترین شخصیت های تاریخ اندیشه غرب است و نام و اندیشه های او همچنان در طیف وسیعی از مباحث فلسفی معاصر مورد استناد قرار می گیرد. Bloomsbury Companion to Aristotle دانشمندان برجسته از سراسر جهان و انواع سنت های فلسفی را گرد هم می آورد تا تحقیقات اخیر در مورد اندیشه ارسطو و سهم آن در طیف کامل تحقیقات فلسفی، از منطق تا علوم طبیعی و روانشناسی، از متافیزیک را بررسی کند. به اخلاق، سیاست و زیبایی شناسی. مقالات بیشتر به جنبه‌هایی از انتقال، حفظ و بسط اندیشه ارسطو در مراحل بعدی تاریخ فلسفه (از استقبال یهودی-عربی تا بحث‌ها در اروپا و آمریکای شمالی) می‌پردازند و مشتاقانه منتظر جهت‌های بالقوه آینده برای مطالعه هستند. فکر او علاوه بر این، Bloomsbury Companion to Aristotle شامل طیف گسترده‌ای از ابزارهای مرجع ضروری است که به محققانی که در این زمینه کار می‌کنند کمک می‌کند، از جمله گاه‌شماری از تحقیقات اخیر، واژه‌نامه واژه‌های کلیدی ارسطویی با همخوانی‌های لاتین و منابع متنی، و راهنمای بیشتر خواندن
مدخل إلى علم الفلسفة
نویسنده:
ا. هـ. آرمسترونغ؛ ترجمه سعید الغانمی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: کلمه، المرکز الثقافی العربی,
چکیده :
کتابی خوب و مفید با اطلاعات دقیق بسیار زیاد فلسفی برای شروع و ورود به فلسفه، شناخت پیشافلسفه، ارسطو، سقراط، افلاطون، آگوستین و... این کتاب یک دیباچه و مقدمه شناخت فلسفه است برای کسانی که دوست دارند وارد فضای فکری فلسفی بشوند.
سیر تحول قیاس خلف از ارسطو تا قطب رازی
نویسنده:
امین شاه‌وردی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
در این مقاله، تلاش‌های منطق‌دانان دورۀ اسلامی در تبیین رابطۀ میان دو بخش قیاسی و غیرقیاسی‌ِ قیاس خلف، مورد بررسی قرار می‌گیرند و با نگاه به آثار شارحان یونانی ارسطو مانند اسکندر افرودیسی و فیلوپونوس و اشاره به ناتوانی آنها در تبیین سخنان ارسطو در تحلیل اوّل، دو رویکرد کلی در این زمینه معرفی می‌شود. در رویکرد نخست که از سوی افضل‌الدین مرقی ارائه گردیده، رابطۀ میان دو بخش قیاسی و غیرقیاسیِ قیاس خلف در چارچوب منطق ارسطویی و بر اساس صورت‌بندی وی از قیاس حملی در قالب قیاس استثنائی توجیه می‌گردد. در حالی که در رویکرد دوم که از سوی ابن‌سینا ارائه شده و مورد قبول اکثر منطق‌دانان پس از وی قرار ‌گرفته است، رابطۀ بخش قیاسی و غیرقیاسی‌ِ قیاس خلف بر اساس نوآوری وی در زمینۀ قیاس‌های اقترانی شرطی و خارج از چهارچوب منطق ارسطویی تبیین می‌گردد.
صفحات :
از صفحه 203 تا 220
نظريات المنطق الرمزی
نویسنده:
محمد محمد قاسم
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نقد و بررسی ارغنون ارسطو از منظر رابین اسمیت
نویسنده:
محمدامین برادران نیکو، غلامرضا ذکیانی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
مطابق دیدگاه اسمیت ارغنون کاربرد ویژه ای برای ارسطو دارد و آن اثبات این امر است که فلسفة اولی ممکن است. به نظر وی، انتظار اشتباهی است که هدف ارغنون را طرح نظریه های روش شناسی ارسطو تلقی کنیم. ارسطو در تحلیل دوم با ارائة استدلالی سعی می کند تا نشان دهد وجود یک معرفت غیربرهانی شرط کافی و لازم برای معرفت برهانی (علم) است. هدف معرفت غیربرهانی همان هدف فلسفة اولی، یعنی رسیدن به اصول اولیة هر علمی است. اسمیت بررسی می کند که استدلال مذکور در تحلیل دوم به سایر نظریه های منطقی ارسطو در ارغنون شامل نظریه های تعریف، حمل، دیالکتیک، مقولات و قیاس وابسته است. علاوه بر آن، ارسطو، در بخش پایانی تحلیل دوم امکان رسیدن به این معرفت غیربرهانی را با شرح فرایندی به نام نوس اثبات می کند.
نص تلخيص منطق أرسطو المجلد 4
نویسنده:
محمد بن احمد ابن رشد؛ محقق: جیرار جهامی
نوع منبع :
کتاب , خلاصه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: دار الفکر اللبنانی,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
كتاب حاضر نوشته ابن رشد، درباره قیاس از مجموعه کتب منطقی ارسطو است. ارسطو به عنوان بنیان گذار قیاس حملی، بحث های مستوفی را در این زمینه انجام داده که حاصل آن در شش رساله مقولات، العبارة، تحلیل اول، تحلیل دوم، جدل و بر رد سوفیست امروزه در دسترس است. وی اعتقاد دارد که قیاس باید پیش از برهان مورد بحث قرار گیرد زیرا قیاس عام تر است، به عبارت دیگر برهان گونه ای قیاس است اما هر قیاسی برهان نیست. ارسطو معتقد است قیاس گفتاری است که در آن هنگامی که چیزهایی فرض شود چیزی دیگر جز آنها که فرض شده اند به دلیل بر جا بودن مفروضات، به ضرورت نتیجه می شود. ارسطو قیاس را چنین تعریف می کند: قیاس برهانی است که در آن با فرض بعضی از چیزها، چیز دیگر غیر از آنچه فرض شده بالضرورة و از این حیث که چنین هست، لازم می آید. در واقع این تبیین نسبتاً مناسبی از ماهیت یک استدلال معتبر است. اما نظریه رسمی وی درباره قیاس، همه استدلال هایی را که این تعریف در موردشان صدق می کند مورد بررسی قرار نمی دهد. قضایایی که در قیاسات به کار می روند همه به شکل موضوع- محمول هستند و آنها چهار قسم می باشند: یا موجبه اند (affirmative) یا سالبه (negative)، و یا کلی (universal) هستند یا جزئی (particular).
تفاوت منطق ارسطویی و دیالکتیک در چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
برای بیان منطق صوری و منطق دیالکتیک و تفاوت های این دو باید مقدمتاً به تعریف منطق و سپس به توضیح این دو قسم منطق پرداخته شود. منطق دانان منطق را این گونه تعریف می کنند: منطق عبارت است از مجموعه قوانینی که رعایت آنها ذهن شخص را از خطای در فکر حفظ می بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 17