جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
خلسه
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 10
عنوان :
حالت خلسه يا مکاشفه
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
خلسه همان است كه مكاشفه هم به ان مي گويند.دو لفظ كشف وكرامت مترادف نيستند بلكه كشف مقولهاي غيراز مقوله كرامت است. مكاشفه عبارت است ازاين كه: انساني در حال هوشياري و بيداري، يا در حالتبين خواب و بيداري، كه از آن، به «خلسه» تعبير ميشود، چيزهايي را
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مکاشفه
,
خلسه
,
خلسه عرفانی
,
عرفان و معنویت
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
لطفاً درباره حالت خلسه توضیح دهید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
الف) خلسه خلسه عرفانی و ملکوتی حالتی ناب است که حاصل رهایی انسان از من محدود و پر از عذاب، و رسیدن به من حقیقی و اتحاد با آن است. در واقع کیفیتی است عرفانی که در آن خود انسان با خود خود او به اتحاد می رسد. در این حالت انسان از همه خاطرات عذاب آور و ه
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خلسه
,
حالات و مقامات عرفانی
کلیدواژههای فرعی :
اهل سکر ,
سَماع ,
مقامات سلوک(مقابل مقامات کمال) ,
مقام سکر ,
مکاشفه(معرفت شناسی) ,
خلسه ملکوتی ,
خلسه عرفانی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظر شما در باره مراقبه (meditation) یوگا-ذن، چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
(Meditation) در لغت به معنی مراقبه است. روش مراقبه و یا تعمق باطنی و درون بینی را در سال 1970 برنر معرفی کرده در این روش فرد به تفکر در مورد شخصیت خود می پردازد و با این پرسش که من کیستم؟ مدت ها در گوشه ای می نشیند و درباره ی خود و زندگی خود به فکر ف
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان های کاذب
,
اخلاق عملی
,
مراقبه
,
مدیتیشن
,
اخلاق عملی
کلیدواژههای فرعی :
خلسه ,
ذِن ,
سلوک و مراقبه ,
مکتب یوگا ,
ذِن بودیسم ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ماهیت تجربه عرفانی در اندیشه شهاب الدین سهروردی
نویسنده:
عباس احمدی سعدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سهروردی
,
اتحاد (اتصال) عرفانی
,
تجارب عرفانی (تجربه عرفانی)
,
معرفت شناسی تجربه عرفانی
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
وحدت وجود
,
اشراق حق تعالی
,
ذاتباوری (دیدگاه فلسفی)
کلیدواژههای فرعی :
فقه الانوار ,
حکمت خسروانی ,
نور اسفهبدیه ,
رؤیت قلبی خدا ,
خلسه ,
اتحاد (اتصال) عرفانی ,
اتصال با نور ,
فلسفه مشاء ,
سالک ,
فنا ,
عارفان (مسلمان) ,
عالَم حقیقت(مقابل عالَم خیال) ,
عالَم خیال(مقابل عالَم حقیقت) ,
عالَم اعلی((بقاء)، قسیم عالم استحاله و تعمیر ونسب) ,
اتحاد عرفانی ,
خلسه عرفانی ,
اتحاد با نور ,
اصل مشرقی ,
انسان شناسی تجربه عرفانی ,
هستی شناسی سهروردی ,
مراتب مکاشفه عرفانی ,
اتحاد عقلی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
یکی از مسایل مهم فلسفه عرفان، چیستی مکاشفات و تجارب عرفانی است زیرا هر گونه استناد به این مکاشفات وابسته به موضع مختار پژوهشگر یا فیلسوف عرفان درباره ماهیت آنهاست. دو نظریه مهم در این خصوص عبارت است از ذاتگرایی و ساختگرایی. ذاتگرایان به اوصاف مشترکی بین تجارب عرفانی قایلند و از این واقعیت در اثبات مدعیات عرفا به ویژه وحدت وجود استفاده می کنند. اما ساختگرایان، مکاشفه را برساخته ای از ذهنیات و باورهای مخصوصا دینی عارف می دانند. سهروردی نیز در آثار مختلف خود به برخی ویژگیهای تجارب عرفانی پرداخته است و آنها را در میان ارباب ادیان و مذاهب دینی یکسان دانسته، اگرچه هرگز به وحدت شخصی وجود راه نبرده است. شیخ اشراق هر جا سخن از اتحاد عارف با حق تعالی باشد، آن را به شدت قرب و اتصال تاویل می کند. با این همه دیدگاه وی به ذاتگرایان نزدیکتر است. نوشتار حاضر ضمن واکاوی دیدگاه های مطرح در این زمینه، اندیشه اشراقی شیخ شهاب الدین سهروردی در این خصوص به تصویر کشیده شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 77 تا 94
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و مقایسه مراحل سه گانه تحول فکری مارتین بوبر
نویسنده:
محسن ایمانی، محمود شرفی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مارتین بوبر
,
عرفان یهودی
,
فلسفه دین
کلیدواژههای فرعی :
استغفار ,
تواضع ,
خیر و شر ,
خود اخلاقی ,
دین یهود ,
صیرورت ,
جبرگرایی ,
یهودیت حَسیدی ,
فلسفه تحقق بخشی ,
فلسفه گفت و گویی ,
توی سرمدی ,
فاصله و رابطه ,
خلسه ,
وجد ,
پدیدار شناسی(کلام جدید) ,
قصدیت ,
اگزیستانسیالیسم ,
اتحاد با خدا ,
دین مسیحیت (ادیان غرب) ,
فلسفه اخلاق (عام) ,
رابطه من و تو ,
تجربه تعلق ,
شیخنا ,
خدمت به خداوند ,
تمرکز و استغراق ,
قلمرو بینابین ,
توی متناهی ,
دیدگاه حلولی ,
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
هدف اصلی نگارش این مقاله، بررسی و مقایسه مراحل سه گانه «عرفانی»، «فلسفه تحقق بخشی» و «فلسفه گفت و گویی» در اندیشه بوبر است. پس از تحلیل مراحل یاد شده و تبیین وجوه اختلاف آن ها، در نهایت، یافته ها حاکی از آن است که در مرحله «عرفانی»، رابطه «من و تو» در تفکر بوبر ظاهر می گردد، اما این رابطه، غیر از آن رابطه ای است که بعدا در کتاب من و تو مطرح شده است؛ زیرا آن رابطه، رابطه ای است که در آن، طرفین با یکدیگر وحدت پیدا نمی کنند، بلکه پس از برقراری رابطه هم مستقل باقی می مانند؛ اما در مرحله دوم، رابطه «من و تو» مربوط به مرحله «تحقق بخشی» از رابطه «من و تو» مربوط به مرحله «عرفانی» متفاوت است و از جهتی نیز با رابطه «من و تو» مربوط به مرحله «فلسفه گفت و گویی» تفاوت دارد. رابطه مربوط به مرحله «من و تو» تحقق بخشی مانند رابطه مربوط به مرحله «من و تو» عرفانی در قلمروی ذهنیت یعنی در درون فرد رخ می دهد و نه بین انسان و دیگری؛ اما رابطه «من و تو» مبتنی بر گفت و گو در بین موجودی با موجود دیگر رخ می دهد. پس رابطه واقعی و حقیقی از نظر بوبر، رابطه «من و تو» مربوط به مرحله «فلسفه گفت و گویی» است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 27 تا 56
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مراتب سمادهی در مکتب یوگای پاتنجلی
نویسنده:
علی صادقی شهپر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان هندو
,
یوگای پاتنجلی
,
سمادهی
,
سمپرجنیاته سمادهی
,
اسمپرجنیاته سمادهی
,
مراقبه
,
آموزههای هندوییسم
کلیدواژههای فرعی :
عرفان عملی ,
یوگا ,
فناء ,
مراتب سلوک ,
انسان آرمانی (یوگی) ,
خلسه ,
بقا و فنا ,
پرکریتی ,
پوروشه ,
یوگا سانکهیه ,
عرفان نظری ,
یوگه سوتره ,
بودهی ,
یمه ها ,
مراتب یوگا ,
سم یمه ,
دهارنا ,
دهیانه ,
کلپنا ,
تهی از خود ,
سمسکاره ,
سویترکه ,
نیرویترکه ,
سویچاره ,
نیرویچاره ,
سوکشمه ,
سماپتی ,
ساننده ,
نیراننده ,
ساسمیته ,
نیراسمیته ,
ویچاره سمادهی ,
ویترکه سمادهی ,
اهمکاره ,
اسمیته ماتره ,
آننده ,
سوکهه ,
دوکهه ,
سیمتا سمادهی ,
ساسمیته سمادهی ,
نیراسمیته سمادهی ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
در مکتب یوگای پاتنجلی، هشت مرحله سلوک وجود دارند که به ترتیب از مراتب جسمانی شروع می شوند و به مراتب ذهنی و فراذهنی (روحانی) ختم می شوند. همه این مراتب سلوک مبتنی بر تمرکز و مراقبه هستند و درجه مراقبه در هر مرتبه ای نیز بر حسب لطافت موضوع مراقبه (مصادر پرکریتی) تعیین می شود. بالاترین و آخرین مرتبه سلوک (مراقبه) در یوگا، سمادهی نام دارد. سمادهی نیز خود به مراتب مختلفی تقسیم می گردد که آخرین مرتبه آن (اسمپرجناته سمادهی) منجر به رهایی پوروشه (روح) از پرکریتی (ماده) می گردد. اما قبل از اسمپرجناته سمادهی (سمادهی بدون پایه یا بدون موضوع مراقبه)، مرحله سمپرجناته سمادهی (سمادهی با پایه یا دارای موضوع مراقبه) است که این مرحله اخیر برخلاف اولی به مراتب مختلفی تقسیم می شود. بررسی دقیق مراتب سمادهی، موضوع اصلی این مقاله است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 37 تا 56
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تاثیر مبانی نفس شناختی ملاصدرا بر معرفت شناسی او
نویسنده:
ناصر مومنی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معرفت شناسی ملاصدرا
,
علم النفس ملاصدرا
,
علم نفس
,
معرفت شناسی اسلامی
,
حکمت متعالیه
کلیدواژههای فرعی :
اسفار ,
انسان شناسی ملاصدرا ,
اتحاد عاقل و معقول ,
کتاب المشاعر ,
عالم ماده ,
علم حضوری ,
راه کشف و شهود ,
شهود عقلانی ,
خلسه ,
فاعل شناسا ,
وجود عینی ,
حرکت جوهری ,
عقول عرضیه ,
عقل فعال ,
اصالت وجود ,
بساطت نفس ,
وحدت قوای نفس ,
عالَم کبیر(مقابل عالَم صغیر) ,
عالَم صغیر(مقابل عالَم کبیر) ,
علم حصولی(مقابل علم حضوری) ,
وجود ذهنی ,
نظریه مطابقت ,
نظریه اضافه اشراقی ,
آفرینش نفس بر صورت خدا ,
رساله سه اصل ,
روانشناسی ملاصدرا ,
علم شهودی نفس ,
شمول نفس ,
نظریه شهود نفس ,
لوازم علم النفس ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
مرتضی مطهری
شاپا (issn):
6123 2251
چکیده :
در این مقاله، کوشش شده است تا نشان داده شود که نگاه ملاصدرا به نفس، نگرش وی به علم و ادراک را به گونه ای دیگر کرده و نتایج نوینی به بار آورده است. در این نوشتار، بیشتر نظریات خاص صدرا در رابطه با نفس شناسی و ارزیابی نگاه او به نفس و تأثیر این نگرش بر دیدگاه های این فیلسوف بزرگ در خصوص شناخت مورد نظر است. بنابراین کوشش شده است تا میزان تأثیرپذیری معرفت شناسی ملاصدر از مبانی نفس شناختی او تبیین و تحلیل شود. نتیجه بدیعی که از این پژوهش به دست می آید، روش شناسی معرفتی ملاصدرا است. دقت در این روش شناسی ما را به یک هندسه منسجم رهنمون می کند و ارتباط و پیوستگی دو حیطه نفس شناسی و معرفت شناسی را به خوبی نشان می دهد. هر چند تلقی صدرالمتالهین از معرفت، با نگرش فیلسوفان جدید کاملا متفاوت است، می توان با رویکرد امروزی نیز به آرای او نگاه کرد و با توجه به مبانی نفس شناختی و نظام معرفتی او، آن را مورد ارزیابی قرار داد. به همین دلیل، از این زاویه نیز به مسأله معرفت از نگاه ملاصدرا توجه شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 111 تا 128
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تاثیر مبانی نفس شناسی ملاصدرا بر معرفت شناسی او : سال 7، شماره 24 : اندیشه دینی
نویسنده:
ناصر مومنی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا
,
معرفت شناسی ملاصدرا
,
علم النفس ملاصدرا
,
علم نفس
,
روش شناسی ملاصدرا
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
حکمت متعالیه
کلیدواژههای فرعی :
علم حصولی ,
حرکت جوهری نفس ,
معاد جسمانی ,
معاد روحانی ,
علم شهودی ,
بساطت نفس ,
واقع نمایی ,
علم حضوری ,
راه کشف و شهود ,
معاد جسمانی ,
عالم صغیر ,
عالم کبیر ,
سوژه ,
عقول مفارقه ,
شهود عقلانی ,
خلسه ,
اتحاد عالم و معلوم ,
حرکت جوهری ,
عقل بسیط ,
بساطت نفس ,
وحدت قوای نفس ,
معاد روحانی ,
تلویحات ,
خلاقیت نفس ,
واقع نمایی ادراک ,
عالَم کبیر(مقابل عالَم صغیر) ,
عالَم صغیر(مقابل عالَم کبیر) ,
علم حصولی(مقابل علم حضوری) ,
نظریه مطابقت ,
ذهن شناسی ملاصدرا ,
علم شناسی ملاصدرا ,
نظریه تعدد نوع انسان ,
رساله سه اصل ,
نفس سالک ,
مطابقت علم و معلوم ,
شباهت نفس به خدا ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
مرتضی مطهری
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
در این مقاله، کوشش شده است تا نشان داده شود که نگاه ملاصدرا به نفس، نگرش وی به علم و ادراک را به گونهای دیگر کرده و نتایج نوینی به بار آورده است. در این نوشتار، بیشتر نظریات خاص صدرا در رابطه با نفسشناسی و ارزیابی نگاه او به نفس و تأثیر این نگرش بر دیدگاههای این فیلسوف بزرگ در خصوص شناخت مورد نظر است. بنابراین کوشش شده است تا میزان تأثیرپذیری معرفتشناسی ملاصدرا از مبانی نفسشناختی او تبیین و تحلیل شود. نتیجه بدیعی که از این پژوهش به دست میآید، روششناسی معرفتی ملاصدرا است. دقت در این روششناسی ما را به یک هندسه منسجم رهنمون میکند و ارتباط و پیوستگی دو حیطه نفسشناسی و معرفتشناسی را به خوبی نشان میدهد. هرچند تلقی صدرالمتألهین از معرفت، با نگرش فیلسوفان جدید کاملا متفاوت است، میتوان با رویکرد امروزی نیز به آرای او نگاه کرد و با توجه به مبانی نفسشناختی و نظام معرفتی او، آن را مورد ارزیابی قرار داد. به همین دلیل، از این زاویه نیز به مسأله معرفت از نگاه ملاصدرا توجه شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 111 تا 128
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روش شناسی توصیف نزد شیخ اشراق : 3 : فصلنامه پژوهشی اندیشۀ نوین دینی
نویسنده:
سید عباس ذهبی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها دانشگاه معارف اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکمای فرس
,
توصیف
,
تقسیم بندی قضایا
,
تکریم
,
عالم نفوس
,
نورالانوار
,
فیلسوفان
,
تخلخل و تکاثف
,
شمول گرایی / حصرگرایی
,
مسایل جدید روش شناسی
,
روش شناسی
,
تجربه حسی
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
عناصر اربعه
,
جسم مطلق
,
قرآن
,
اصطلاحنامه منطق
,
حرکت
,
نور (حکمت اشراق)
,
هورخش(حکمت اشراق)
,
کیان خرّه
,
مقام نفس اماره
,
مقام نفس لوامه
کلیدواژههای فرعی :
حکایت ,
الگو ,
مسلمان ,
ریاضت ,
جن ,
افلاک ,
خلسه ,
توصیفات معین ,
جغرافیایی ,
اسطوره ای ,
غول ,
اشقیاء ,
معرفت شهودی ,
چکیده :
شیخ اشراق به عنوان یک حکیم هستیشناس، هستی را ذومراتب میبیند و براساس همین رتبهبندی توصیفات متنوعی نیز ارائه میکند. این توصیفها هم از لحاظ طولی متنوعاند و هم از لحاظ عرضی. بدین معنا که مثلاً توصیفات کشفی شهودی او اگرچه در عرض توصیفات تحلیلی منطقی او قرار میگیرند اما خود دارای یک نظام طولی و مترتّب برهم اند. بر این دو مورد توصیفات تجربی حسی و توصیفات تاریخی اسطورهای را نیز باید افزود تا مجموعا ًبه چهار ضلعی انواع توصیفات او بتوان رسید. از طرف دیگر اگر چه قدما توصیف را متعلق به «مطلب هل» و تعریف را متعلق به «مطلب ما» میدانستند و آن دو را کاملاً جدا از هم مطرح میکردند اما در تفکر شیخ اشراق بین مقام تعریف و مقام توصیف اختلاف چندانی وجود ندارد. اولاً به دلیل آنکه موضعگیری او در بحث تعریف با رویکرد منطق دانان مشائی متفاوت است و ثانیاً به جهت آنکه توصیفهای شیخ اشراق نیز ویژگی خاص خود را دارند به گونهای که نمی توان آنها را در تقسیمبندیهای رایج جای داد .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل و بررسی منابع فکری پائولوکوئلی
نویسنده:
سید محمد موسویان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
عرفان سرخپوستی
,
خلسه
,
شمنیسم
,
لائوتسه
,
معنویت مدرن
,
تائوئیسم جادویی
چکیده :
امروزه با فروپاشی نظام های مادی، مارکسیسم و فرویدیسم، خلأ ناشی از فقدان ایمان و معنویت و به دنبال آن، نیاز بشر به معنویت و عرفان بیشتر احساس می شود. پائولوکوئلیو، رمان نویس مشهور برزیلی، نویسنده ای است که با زیرکی از این فرصت و موقعیت استفاده کرده و به منظور پرکردن خلأ معنوی موجود در جهان، داستان هایی به ظاهر عرفانی می نویسد. وی اندیشه های عرفانیِ خود را از عناصر بومی و اعتقادات مذهبی هر آئین و منطقه ای وام گرفته است. شمنیسم، تائوئیسم و عرفانِ سرخ پوستی، از جمله مواردی است که بیش ترین تأثیر را بر اندیشه و آثار وی داشته اند. طبیعت گرایی، سحر و جادو، مواد مخدر، رقص و موسیقی و روابط آزاد جنسی، از عناصر مشترک بین شمنیسم، تائوئیسم و عرفان سرخ پوستی است که البته در ادبیات عرفانی پائولوکوئلیو بازتاب گسترده ای داشته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 10
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید