جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 25
الهیات مرگ
عنوان :
سخنران:
همایون همتی
نوع منبع :
سخنرانی , فیلم , مناظره،گفتگو و میزگرد
چکیده :
در دوران معاصر مرگ از چه جنبه‌هایی مورد توجه قرار می‌گیرد و مرگ پژوهان با چه رویکردهایی به این مسئله می‌پردازند؟ فلسفه‌ی ذهن و فلسفه‌ی اخلاق چه نگاهی به مرگ دارند؟ جامعه‌شناسی مرگ به چه مسائلی می‌پردازد؟
نقد دیدگاه صدرالمتألهین در باب مرگ انسان با تکیه بر آراى ابن سینا
نویسنده:
قاسم امجدیان، عسگر دیرباز
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره),
چکیده :
در نوشتار پیش رو پس از اشاره به معناى مرگ و اقسام آن، رویکردهاى گوناگون درباره علت مرگ انسان به منظور فهم علت حقیقى مرگ طرح شده و از این رهگذر دو دیدگاه ابن سینا و صدرالمتألهین مورد تطبیق قرار گرفته تا روشن شود کدام دیدگاه در بیان علت حقیقى مرگ، صحیح و بر حق است. دیدگاه ابن سینا که علت حقیقى مرگ را ضایع شدن اعتدال مزاجى به واسطه استیلاى حرارت غریزى بر بدن مى داند با سه انتقاد صدرالمتألهین روبه رو شده است. صدرالمتألهین به استناد این اشکالات دیدگاه ابن سینا را مردود مى شمارد و اعتقاد دارد که علت حقیقى مرگ کمال نفس انسان و روى گردانى نفس از بدن است. نگارندگان با بررسى اشکالات صدرالمتألهین و نیز نقد دیدگاه او، به این نتیجه رسیده اند که علت حقیقى مرگ همان برهم خوردن اعتدال مزاجى و ضایع شدن بدن است و دیدگاه صدرالمتألهین بیشتر متناسب با مرگ ارادى است، نه مرگ طبیعى.
صفحات :
از صفحه 121 تا 142
حیاة الخالدة أو الحیاة الأُخری
نویسنده:
مرتضى مطهّري؛ مترجم: محمدعلی آذرشب
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مؤسسة البعثة - قسم الاعلام الخارجی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
کتاب «الحیاة الخالدة أو الحیاة الأُخری» معرب شده کتاب «زندگی جاوید یا حیات اخروی» اثر «مرتضی مطهری» می باشد که توسط محمدعلی آذرشب به عربی ترجمه شده است. این کتاب در مورد زندگی پس از مرگ از دیدگاه دین اسلام است. «معاد» از ارکان جهان‌بینی اسلامی بوده و نویسنده در این کتاب، به تفصیل به این موضوع پرداخته است. «ماهیت مرگ» یکی از مهم‌ترین فصول مطرح‌شده در این کتاب است.
حقيقت مرگ چيست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : معناى لغوى مرگ عبارت است از «مردن»، «فناشدن» و «زوال حيات»، اما در حقيقت، ماهيت و مفهوم مرگ نيستى و زوال حيات نيست، بلكه انتقال است، آن هم انتقال از حياتى (دنيا) به حيات ديگر (آخرت). در حقيقت مرگ براى انسان سرآغاز حياتى نو است. همان گونه كه ان بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
آيا مرگ پايان زندگى است، يا انسان بعد از مرگ به حيات خود ادامه مى دهد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : انسان با مرگ از بين نمى رود، بلكه حياتى نو را آغاز مى كند. اگر مرگ را به معناى تعطيل شدن تحريكات قواى ادراكى و حسّى بدانيم، مرگ چيزى جز «فقدان» نخواهد بود؛ چرا كه با مرگ تمام اندام و اعضاى بدنِ آدمى از جنبش و حركت بازمى ايستد و ديگر قدرتى براى بیشتر ...
با مردن چه حقيقتى بر انسان آشكار مى گردد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : جهان آفرينش و هر آنچه در آن است، تحت تدبير الهى است و انسان هم كه جزئى از عالم وجود است از اين امر مستثنا نيست. همه ى موجودات به سوى نهايت و غايتى در حركت اند و همه را خدا هدايت و رهبرى مى كند. تأثيرات اسباب و علل بر موجودات عالم هستى، از آنِ بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
 آیا هر فردی که جان خود را به خدا می‌سپارد، پس از مرگ‌، در دادگاه الهی حاضر می‌شود یا نه‌؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : پرسش‌گر محترم‌! اگر مقصود شما از "سپردن جان به خدا"، همان مرگ معمولي است‌، بايد گفت‌: انسان‌ها بعد از مرگ‌، وارد عالم برزخ مي‌شوند; اين عالم‌، فاصله ميان مرگ و برپايي روز قيامت است و زمان دادگاه و بررسي اصلي حساب‌، همان روز قيامت است‌، اما در بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
 آیا درست است که سه دین بزرگ الهی (یهودی ،مسیحی و اسلام )مرگ را برتر از زندگی می دانند به این معنی که مکتب حیات گرایی ،زنده بودن را به هر قیمتی که باشد جایز میداند ولی اسلام تقدیر رابهتر از مرگ میداند و تقدیر خداوند را تابع پیشرفت های پزشکی نمی داند .
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : اين چنين نيست. از نظر اسلام مرگ بهتر از زندگي است اگر زندگي انسان در مسير ذلت و انحراف و سقوط اخلاقي واقع شود. مگر پايان اين مسير ناپسند و نسبت به شرور و مضرات اين زندگي خير و بركت محسوب مي‌گردد اما در صورتي كه زندگي انسان حيات طيبه و در جهت ع بیشتر ...
 آیا مرگ نام فرشته ‏ای است؟ آیا مرگ پایان زندگی و متّصل کننده به بهشت و جهنم است؟ آیا مرگ ترسناک و تنفرآمیز نیست، به خاطر این که موجب جدایی از خانواده و پایان خوشی‏ها می‏گردد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : به اين كه مرگ نام فرشته‌اي باشد بر نخورديم، ولي نام فرشته‌اي كه جان آدمي را به امر خدا مي‌ستاند مرگ (موكّل مرگ) "عزرائيل" است كه به او ملك الموت (فرشته مرگ) مي‌گويند.(1) مرگ پايان زندگي دنيا است. انسان با فرا رسيدن اجل و پايان عمر مي‌ميرد و به بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
 چرا خداى حکیم مخلوقات خود را مى میراند ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : اولا مرگ و حيات موجودات در اين جهان هم , تابع قوانين حكيمانه تكوينى و روابطعلى و معلولى و لازمه نظام آفرينش است . ثانيا اگر موجودات زنده نمى مردند , زمينه پيدايش موجودات بعدى فراهم نمى شد وآيندگان از نعمت وجود و حيات محروم مى گرديدند . ثالثا ا بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
  • تعداد رکورد ها : 25