جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
04- متون عرفانی (متون مرجع)
>
1- متون فارسی عرفان و تصوف (متون عرفانی مرجع)
>
2- متون فارسی عرفان و تصوف به نظم (متون عرفانی مرجع)
>
4- منطِقُالطَّیِّر: عطار نیشابوری (متون عرفانی مرجع)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 5
عنوان :
بررسی دیرینهشناسی عرفاناجتماعی از دیدگاه فوکو با تکیه بر منطقالطیر عطار و مثنوی مولوی
نویسنده:
فاطمه شیخی ، محمدرضااسعد اسعد ، محسن ایزدیار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
1- مثنوی معنوی: مولوی (متون عرفانی مرجع)
,
4- منطِقُالطَّیِّر: عطار نیشابوری (متون عرفانی مرجع)
,
منطق الطیر
چکیده :
عرفان اسلامی به¬مثابه یک نهاد اجتماعی، در تاریخ اجتماعی ایران، از اهمیت والایی برخوردار است. چنانکه از بدو شکل¬گیری، با بهره¬گیری از تعالیم خاص خود در پی تثبیت گزاره¬های قدرت برآمد و با تأثیر از شرایط سیاسی، مذهبی و اجتماعی، به¬عنوان یک گفتمان قدرتمند، در معادلات اجتماعی، سیاسی و مذهبی در تاریخ ایران نقشی برجسته پیداکرد. مولوی و عطار از جمله ادیبان عارفی هستند که در قالب کلام منظومشان در مثنوی معنوی و منطقالطیر، به بیان اندیشههای اجتماعی خویش، از منظر عرفانی پرداختهاند. پژوهش حاضر، با روش توصیفی- تحلیلی بیان¬میدارد که ساختار قدرت به¬تعبیر فوکویی آن، در عرفان اجتماعی، بر پایه جایگاه پیر و تعالیم لازمالاجرای او تبیین گردیده¬است به¬گونهای که هژمونی قدرت در مقام پیر، با توجه به وجوه تاریخی و معرفتی در عرفان اسلامی در دستگاه نظری و عملیِ سازمانِ خانقاه، منجر به سوژه سازی مرید میشود؛ و پیر نیز، با تکیه بر اصل ولایت و انسال کامل، در حوزه قدرت و در امر راهبردی اجتماعی، دارای جایگاهی شاخص است. کلیدواژه¬ها: عرفان اجتماعی، دیرینهشناسی، میشل فوکو، مثنوی مولوی، منطقالطیر عطار.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 291 تا 310
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی عرفانی اخلاق و ارتباطهای چهارگانه انسانی در حدیقهالحقیقه و منطقالطیر
نویسنده:
حجتاله کمریراد ، رضا بروزیی ، شراره الهامی ، رقیه علوی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
3- حدیقةالحقیقه: سنایی غزنوی (متون عرفانی مرجع)
,
4- منطِقُالطَّیِّر: عطار نیشابوری (متون عرفانی مرجع)
,
منطق الطیر
چکیده :
پابهپایِ سیر تاریخیِ دغدغه تربیت انسان، ارتباط او با خدا، خود، دیگران و طبیعت نیز بهعنوان زمینه رشد عقلانی و منش اخلاقی مطرحبودهاست. متون منظوم ادب فارسی سرشار از مفاهیم اخلاقی و ارزشهای والای تربیتی است که دو اثر گرانسنگ ادبیات عرفانی یعنی حدیقۀ سنایی و منطقالطیر عطار از امهات آن محسوبمیشود. در مقاله حاضر به بررسی اخلاق و ارتباط چهارگانه بشری در این دو اثر پرداختهایم. روش پژوهش کتابخانهای و نوع تحقیق، توصیفی- تحلیلی است. نتیجه بهدستآمده از پژوهش این است که ارتباط انسان برپایۀ وحدت وجود در منطقالطیر نسبت به حدیقه بارزتر و بیشتر است؛ این مسئله به نوع ماهیت این دو اثر بازمیگردد. در حدیقه سنایی رابطة انسان با خدا بیشتر بر مبنای رابطة «وجودشناختی» و «خدا- بنده» استوار است که نتیجه آن میشود که فضای خوف(از عقوبت الهی در انجام تکلیف) و ترک مالکیّت، بیشتر بر رابطة انسان با خدا استوار باشد تا رابطة عاشق و معشوق که در منطقالطیر عطار نمایان است. در منطقالطیر پیوندی که از راه عشق با معشوق حاصلمیکند چنان است که او را با تمام کائنات، با تمام آنچه ماورای کائنات و با تمام آنچه برتر از کائنات تصور میشود، پیوندمیدهد
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 297 تا 316
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی حیرت عارفانه در کتاب ابر ندانستن و مقایسه آن با منطقالطیر
نویسنده:
روح اله موسوی ، علیرضا جلالی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
4- منطِقُالطَّیِّر: عطار نیشابوری (متون عرفانی مرجع)
,
منطق الطیر
چکیده :
ناتوانی عقل در وصول به ذات باریتعالی و حیرت در برابر آن، از مفاهیم مشترک عرفان اسلامی و مسیحی است. کتاب کلاسیک ابر ندانستن که به تدبیر یکی از عارفان ناشناس مسیحی در قرن چهاردهم میلادی به نگارش درآمده، سیر و سلوک انسان عارف را، به حرکت از خویشتن بهسوی خداوند در ابری از تاریکی و جهالت تعبیر مینماید؛ در این سیر، سالک با قرار دادن ابری از فراموشی میان خویش و کل هستی، با پیکان تیز عشق بهسوی حقیقت متعال پرواز میکند. نوشتار حاضر به تحلیل مضامین محوری این کتاب، بهویژه ابر ندانستن(The Cloud of Unknowing) و ابر فراموشی(The Cloud of Forgetting) میپردازد و به منظور ژرفا بخشیدن به این تحلیل، آن را با نمونه ای از عرفان ایرانی-اسلامی، منطقالطیر عطار مقایسه مینماید. از این رهگذر، ضمن کوشش در درک منظر عارف انگلیسی، دیدگاه مشترک میان این دو عارف تأثیرگذار بررسی میگردد. فرجام آنکه، عطار نیشابوری، اشتیاق آدمی برای وصول به حضرت حق را گذشتن از بادیهها و بیابانهای سوزان و سرانجام رسیدن به مرتبه حیرت میداند و عارف مسیحیِ زیسته در میدلَندزِ پُربارانِ انگلستان، این وصول را پرواز و گذر از میان انبوه ابرهای تیره ندانستن میداند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 272 تا 297
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
احوال و مسائل وجودی انسان در منطق الطّیرعطّار
نویسنده:
علیاکبریوسفی ، ناصرمحسنی نیا ، رضا سمیع زاده ، مهدی فیاض
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
4- منطِقُالطَّیِّر: عطار نیشابوری (متون عرفانی مرجع)
,
منطق الطیر
چکیده :
احوال وجودی از برساختههای فیلسوفان اگزیستانسیالیسم است؛ امّا دیگر مکاتب فکری نیز بدون اینکه نامی از احوال وجودی ذکر نمایند بدان پرداختهاند. یکی از این مکاتب عرفان اسلامی است که اندیشه¬ورزی دربارة انسان و حالات وجودی انسان، یکی از اصلیترین شاخصههای آن محسوب میگردد. حالات و مسائل وجودی انسان نظیرشادی، غم، تنهایی، ایمان، امید ،مرگ و... موضوع بسیاری از متون عرفان اسلامی بوده است. اینگونه مسائل و موضوعات، از مسائل و موضوعات مهم بشری هستندو هر انسانی در هر مکان و زمانی به آنها میاندیشد و با آن¬ها درگیراست. شناخت انسان و احوال وی ازجمله مهمترین مباحث مطرحشده در آثار عرفای مسلمان است. در آثار ادبیات عرفانی هم به مقام و ویژگیها و احوال انسان بهعنوان اشرف مخلوقات توجّه ویژه شده است. یکی از مهمترین آثار ادبیات عرفانی فارسی، منطق الطّیر عطّار است. در سراسر این منظومه به ویژگیها و احوال وجودی انسان اشارههای دقیقی شده است که استخراج و تبیین آن باعث شناخت هر چه بیشتر اندیشههای عطّار و عرفان اسلامی میگردد. در این جستار با روش توصیفی و تحلیلی بعد از بررسی مسائل وجودی انسان از منظر وجودگرایان و عطّار، به این نتیجه رسیدیم که علیرغم تشابه نظرات عطّار با وجودگرایان دربارة انسان و احوال وجودی او، ازآنجاییکه عطّار با بینش توحیدی و عرفانی به انسان و مسائل انسانی مینگرد بین اندیشههای وی و وجودگرایان تفاوتهایی دیده میشود. در اندیشۀ عطّار نوع احوال وجودی آدمی نتیجۀ ارتباط او باخدای خویش است نه صرف تجربههایی که در طول زندگی خود به دست میآورد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 249 تا 273
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سلوک عرفانی در اندیشهی سنایی و عطار با تکیه بر کتابهای حدیقهالحقیقه الحقیقه و منطق الطیر
نویسنده:
نویسنده:محمدحسن ضیاءالدینی دشتخاکی؛ استاد راهنما: امیر جوان آراسته؛ استاد مشاور :قادر حافظ
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی
فهرست نوشته ها
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
4- منطِقُالطَّیِّر: عطار نیشابوری (متون عرفانی مرجع)
,
منطق الطیر
چکیده :
مباحثِ عرفانِ اسلامی به دو دستهی «نظری» و «عملی» شناخته میشوند. بخشِ نظریِ عرفان به نوعی بسته به بخشِ عملی و ترجمانِ آن است. نقطهی پرگارِ عرفان عملی نیز، گفتمانِ سلوکیای قلمداد میشود که آرمانش «پیوستن به دریایِ یگانگی» است؛ از این رو میتوان گفت که سلوکِ عرفانی، فَرنشینِ مباحثِ عرفانِ اسلامی است. در نگاهِ برخی عارفان، بایستگیِ پایشهایِ موشکافانه در سلوکِ عرفانی، برازندهی آمیختگیِ آن با نظمِ پارسی است که خود از تیزنگری بهره دارد. نخستین آمیختگیِ شعرِ پارسی و عرفان را سنایی غزنوی (متوفی 545 ه.ق) رقم زده و عطّار نیشابوری (متوفی 627 ه.ق)، آن را شکوفا کرده است. در این نوشتار، سلوک عرفانی در شعرِ این دو پیشآهنگِ «ادبیاتِ عرفانی» را با رویکردی تطبیقی بررسی کردهایم. محتوایِ پیش رو، در بر دارندهی مباحثی پیرامون: نخست؛ معرّفیِ سلوک عرفانی و شناسایی ارکان آن، دوم؛ آدابِ سلوک، سوم؛ بازدارندههای سلوک و چهارم؛ مراحلِ سلوک، از دیدگاهِ دو عارفِ ادیبی است که به ایشان اشاره شد. پیش از آغازِ فصلهای گفتهشده، به گزارشی از طرحنامه و همچنین شناساندنِ برخی از مفاهیمِ پرکاربردِ این نوشتار پرداختهایم. از آنجا که گاهی از تفاوتِ روشهای سلوکی، برداشتهای ناصحیحی صورت پذیرفته است، چشمداشتِ این نوشتار از کنار هم قرار دادنِ دیدگاهِ این دو عارف، نشان دادنِ یگانگیِ مقصد و آموزههای سلوکیِ ایشان، در عینِ تفاوتِ تعبیر است. بنابراین، در هر کدام از بحثهای ارکان، ملازمات، آداب، موانع و منازلِ سلوک، به نمایشِ نزدیکیِ راههایِ حقپویی و یکی بودنِ مقصدِ همهی عارفان با یکدیگر پرداختهایم. در این میان میتوان از روشن شدنِ پاسخِ برخی شبهات در روندِ چینش مطالب نیز به عنوانِ دستاورد یاد کرد؛ از آن جمله میتوان به شبههی بازماندنِ عرفان از شریعتمداری نام برد؛ اگر چه در بنیادِ این نوشتار، نگاهِ اصیل به آنها نبوده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 5
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید