جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
زبان، حقیقت و منطق
نویسنده:
آلفرد جولز آیر، منوچهر بزرگمهر
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
انتشارات شفیعی,
چکیده :
نگارنده در کتاب حاضر که نخستین تألیف اوست، خاطرنشان می‌سازد: "نظریاتی که در این رساله ارائه شده، ناشی از تعلیمات برتراند راسل و وینگنشتاین است که آن‌ها نیز به نوبه‌ی خود نتایج منطقی اصالت تجربه‌ی بارکلی و هیوم هستند. من نیز مانند هیوم، کلیه‌ی قضایای واقعی را به دو دسته تقسیم می‌کنم؛ قضایایی که به قول او مربوط به "نسبت بین تصورات" است و آن‌ها که مربوط به "امور واقع" است. نوع اول، شامل قضایای پیشینی منطق و ریاضیات خالص است. این‌ها را من فقط از این جهت که تحلیلی هستند ضروری و قطعی می‌دانم. یعنی معتقدم که علت این که این قضایا را نمی‌توان در تجربه نفی کرد این است که خبری درباره‌ی عالم تجربه نمی‌دهند و فقط قصدها را به استعمال علایم به نحو معینی ثبت می‌دارند. قضایای مربوط به امور واقع تجربی را بر خلاف آن‌ها، من فرضیاتی می‌دانم که ممکن است محتمل باشند ولی هرگز قطعی نخواهند بود و در بیان طریقه‌ی اثبات صحت آن‌ها ادعا می‌کنم که ماهیت صدق و حقیقت را توضیح داده‌ام. برای آزمایش این که جمله‌ای بیان یک فرضیه‌ی تجربی، حقیقی است، من اصلی تحقیق و اثبات را با تعدیلی اختیار کرده‌ام. زیرا به نظر من، فرضیه‌ی تجربی لازم نیست قطعا قابل اثبات باشد بلکه همین قدر که تجربه‌ی حسی ممکنی در تعیین صدق و کذب آن دخیل باشد، کافی است. اگر قضیه‌ی طرح شده شرط لازم این اصل را حایز نشود و معلوم متکرر هم نباشد می‌گویم مابعد الطبیعی است و چون چنین است نه صادق است و نه کاذب، بلکه مهمل است به معنی لغوی کلمه. بسیاری از آن چه معمولا به نام فلسفه خوانده می‌شود بنا به این ملاک، ما بعد الطبیعی است، خاصه نظریاتی مانند این که: یک عالم غیرتجربی غایات و ارزش‌ها وجود دارد، یا این که انسان دارای روح جاویدان است یا این که خدای متعال هست، اما خود قضایای فلسفه را می‌گوییم از لحاظ لفظی، ضروری و لذا تحلیلی هستند".
منطق قدیم و جدید: آفت بزرگ علم و حکمت یا حجاب سعادت بشر
نویسنده:
ابوالحسن فروغی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
منطق کاربردی.. رویکردی نوین در به کارگیری مبانی علم منطق [کتاب عربی]
نویسنده:
علي أصغر خندان، محمد حسن الواسعی، عبدالرزاق سیادت الجابری
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: مرکز الحضاره لتمنیه الفکر الاسلامی,
دروس في المنطق الاستدلالي الرمزي
نویسنده:
محمد مرسلي
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
دارالبیضاء(کازابلانکا) - مغرب(مراکش): دار توپقال للنشر,
تاريخ علم المنطق
نویسنده:
الكسندر ماكوفلسكي
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
درآمدی مختصر بر منطق [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Patrick J. Hurley, Lori Watson
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Cengage Learning,
کارناپ و اندیشه قرن بیستم: توضیح به عنوان روشنگری [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Carnap, Rudolf; Carus, A. W.; Carnap, Rudolf
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Cambridge University Press,
منطق و زبان: مطالعات اهداشده به پروفسور رودولف کارناپ به مناسبت هفتادمین سالگرد تولد او [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
B. H. Kazemier, D. Vuysje (auth.)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Springer Netherlands,
درآمدی بر منطق نمادین و کاربردهای آن [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Rudolf Carnap (رودلف کارناپ)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Dover Publications,
چکیده :
ترجمه ماشینی: مقدمه ای واضح، جامع و متوسط به زبان های منطقی، کاربردهای منطق نمادین در فیزیک، ریاضیات، زیست شناسی.
ساختار منطقی جهان و شبه مسائل در فلسفه [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Rudolf Carnap (رودلف کارناپ)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Open Court,
چکیده :
ترجمه ماشینی: دو اثر مهم دهه 1920 توسط شناخته شده ترین نماینده حلقه وین که برای اولین بار پس از 20 سال در دسترس است. در ساختار منطقی جهان، کارنپ موضع «انفرادی روش‌شناختی» را می‌پذیرد و نشان می‌دهد که می‌توان جهان را از روی داده‌های بی‌واسطه تجربه توصیف کرد. او در شبه مسائل در فلسفه ادعا می کند که بسیاری از مسائل فلسفی بی معنا هستند.