جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 3
استدلال‌های تنظیم دقیق کیهان‌شناختی: چه چیزی (اگر وجود داشته باشد) باید از تنظیم دقیق جهان خود برای زندگی استنتاج کنیم؟ [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Jason Waller (جیسون والر)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Routledge,
چکیده :
ترجمه ماشینی: اگر ثابت های فیزیکی، شرایط اولیه یا قوانین طبیعت در جهان ما حتی اندکی متفاوت بود، آنگاه تکامل حیات غیرممکن بود. این مشاهدات بسیاری از فیلسوفان و دانشمندان را وادار کرده است که سؤال طبیعی بعدی را بپرسند: چرا جهان ما برای زندگی اینقدر "تنظیم" شده است؟ بحث های پیرامون این سوال گسترده، چند رشته ای، پیچیده، فنی و (گاهی) داغ است. این مطالعه بررسی جامع این بحث ها و بسیاری از سؤالات متافیزیکی و معرفتی است که توسط تنظیم دقیق کیهان شناختی مطرح شده است. مطالعه والر به دو نتیجه مهم و بحث برانگیز می رسد. نخست، او نتیجه می‌گیرد که نقدهایی که توسط خداباوران به «فرضیه چندجهانی» و از سوی طبیعت‌گرایان به «فرضیه خداباوری» وارد می‌شود، عمدتاً ناموفق است. هیچ یک از این گزینه ها به طور قابل قبولی قابل حذف نیستند. به نظر می رسد انتخاب بین آنها شهودهای متافیزیکی بدوی (و توجیه آن بسیار دشوار) را روشن می کند. دوم، والر برای شکستن بن بست فلسفی، بحث را از سطح جهان ها به سطح جهان های ممکن منتقل می کند. والر با این استدلال که جهان های ممکن نیز به معنایی مهم و جالب «کوک شده اند» نتیجه می گیرد که تنها توضیح قابل قبول برای تنظیم دقیق جهان واقعی، فرض وجود نوعی «چیز خداگونه» است. "
الهیات طبیعی و رابطه علم و دین از منظر پلانتینگا
نویسنده:
مرتضی فقیهی فاضل
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران : دانشگاه امام صادق(ع),
چکیده :
الهیات طبیعی فهمی الهیاتی است که مستقل از حقایق وحیانی و تنها از طریق معارف بشری در پی ارائۀ دلیلی موجّه برای باور به وجود خداوند است. الهیات طبیعی همواره به عنوان حلقۀ ارتباط همدلانه میان علم و دین مورد توجه بوده است. زیرا اگر منظور از دین حقایق وحیانی و منظور از علم مجموعه معارف بشری است، الهیات طبیعی را می‌توان همواره تبلور تلاش خداباوران برای برقراری گونه‌ای ارتباط میان دین و معارف بشری دانست. آیا چنین شیوه‌ای اعتبار دارد و در صورت اعتبار آیا ضرورت نیز دارد؟ پلانتینگا در این خصوص دو دیدگاه متفاوت را در حیات فکری خود برگزیده است. او در دیدگاه اول نه تنها الهیات طبیعی را غیرضروری بلکه آن را همچون الحاد طبیعی بی‌اعتبار می‌خواند، و در عین حال با تشبیه باور به وجود خدا به باور به دیگر اذهان بر عقلانیت آن تأکید می‌کند. اما در دیدگاه دوم، علی‌رغم تأکید بر نفی ضرورت الهیات طبیعی، آن را به لحاظ معرفتی معتبر می‌داند و کارکردهایی را برای آن برمی‌شمارد.
صفحات :
از صفحه 123 تا 142
رابطه علم و دين در ديدگاه اول پلانتينگا
نویسنده:
مصطفی ميرباباپور، يوسف دانشور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
رابطه علم و دين از مباحث جدی فضای فکری معاصر است. آلوين پلانيتگا مباحث مهمی را در اين باره مطرح کرده است. او در اين زمينه دو ديدگاه دارد و در هر دو معتقد است كه رابطه علم و دين در مواردی به دليل اصل طبيعت گرايی روش شناختی در علم، به تعارض کشيده مي شود. او در ديدگاه اولش بر اساس استعاره ای از آگوستين می گويد علم در جهان امروز در شهر انسان و در برابر شهر خدا قرار دارد و برخی يافته هاي علمی با باورهای دينی متعارض اند و اين تعارض واقعی و جدی است و هريک از علم و دين، يکديگر را نقض می کنند و ريشه اين تعارض در طبيعت گرايی روش شناختی است؛ اما با اين حال در بخش هايی از علم طبيعت گرايی روش شناختی را مجاز می داند. اين مقاله با روش توصيفی ـ تحليلی ديدگاه پلانتينگا را تبيين، و سپس آن را نقد و بررسی می کند.
صفحات :
از صفحه 23 تا 42
  • تعداد رکورد ها : 3