جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 34
راهنمای راتلج برای اراده آزاد [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Kevin Timpe (editor), Meghan Griffith (editor), Neil Levy (editor)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Routledge,
چکیده :
ترجمه ماشینی: پرسش‌های مربوط به اراده آزاد تقریباً با مسائلی در هر زمینه‌ای از فلسفه، از متافیزیک گرفته تا فلسفه ذهن تا فلسفه اخلاق، در هم آمیخته است، و همچنین با کار در حوزه‌های مختلف علم (به ویژه فیزیک، علوم اعصاب و روان‌شناسی اجتماعی) آگاه می‌شود. اراده آزاد نیز دغدغه همیشگی متفکران جدی الهیات و سنت های غیر غربی است. از آنجایی که اراده آزاد را می توان از منظرهای مختلف مورد بررسی قرار داد و پیامدهایی برای بسیاری از بحث ها دارد، یک نظرسنجی جامع نیاز دارد که طیف وسیعی از رویکردها را در بر گیرد. این کتاب اولین کتابی است که متخصصان برجسته را در هر جنبه ای از اراده آزاد گرد هم می آورد، از کسانی که در بحث های فلسفی کنونی نقش دارند، تا دیدگاه های غیرغربی، مشارکت های علمی و کسانی که تاریخ غنی این موضوع را می دانند.
کانت و ایجاد آزادی: یک مسئله الهیاتی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
.Insole, Christopher J
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Oxford University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: کانت فعالانه با این مسئله مبارزه می کند که چگونه می توان کنش خلاق خدا را در رابطه با آزادی انسان تصور کرد. او به این دیدگاه می رسد که آزادی انسان تنها در صورتی می تواند محفوظ بماند که خداوند به طرق خاصی از جهان خلقت کناره گیری کند. دو رکن فلسفه بالغ کانت - ایده آلیسم استعلایی و آزادی - تا حدی به دلیل نیاز کانت به ارائه راه حلی برای مشکل الهیاتی خود شکل گرفته و انگیزه یافته است. سنت الهیات قرون وسطایی و اوایل مدرن، فعل الهی را بر خلاف عمل هیچ موجود مخلوقی تصور می کند. وقتی مخلوق عمل می کند، خداوند مستقیماً باعث این عمل می شود، اما بدون اینکه از آزادی مخلوق کاسته شود. کانت صراحتاً این گزارش از توافق الهی و انسانی را مورد بحث قرار می دهد و آن را رد می کند. این رد پیامدهای قابل توجه و شگفت‌انگیزی برای فلسفه گسترده‌تر کانت دارد و ادعاهای غیرقابل درک در فلسفه انتقادی او را توضیح می‌دهد. کریستوفر جی. اینسول با درگیر شدن با طیف وسیعی از متون کانت از سال 1749 تا اوایل دهه 1800، مطالعه ای قطعی در تاریخ ایده ها ارائه می دهد. بسیاری از این متون تا به امروز در مطالعات کانت مورد توجه اندکی بوده یا اصلاً مورد توجه قرار نگرفته اند. Insole اندیشه کانت را در ارتباط با مواضع متعدد تاریخی و سنتی قرار می دهد و این مواضع را با درگیری نزدیک با بحث های اخیر در فلسفه تحلیلی و الهیات سیستماتیک روشن می کند. کانت وقتی با دشواری ارتباط آزادی الهی و انسانی دست و پنجه نرم می کند، بی وقفه صادق است. این مطالعه، مبارزه و میراث الهیات کانت، به قلب مشکل در دریافت مدرن آنچه سنت مسیحی در مورد آزادی انسان تأیید کرده است، می رود. به این ترتیب، کتاب یکی از خطوط گسل تعریف کننده در الهیات و فلسفه مدرن را روشن می کند.
احتمالات جایگزین و مسئولیت اخلاقی [مقاله انگلیسی: فصل کتاب]
نویسنده:
Harry G. Frankfurt (هری جی. فرانکفورت)
نوع منبع :
مقاله , فصل کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: نقش غالب تقریباً در تمام تحقیقات اخیر در مورد مشکل آزادی اراده توسط اصلی ایفا می شود که نویسنده آن را «اصل احتمالات جایگزین» می نامد. این اصل بیان می کند که شخص فقط در صورتی مسئول اخلاقی است که انجام داده است. می توانست غیر از این انجام دهد. معنای دقیق آن موضوع بحث برانگیز است، به ویژه در مورد اینکه آیا کسی که آن را می پذیرد متعهد به این باور است که مسئولیت اخلاقی و جبرگرایی ناسازگار هستند یا خیر. در جستجوی مثال‌هایی از اصل احتمالات متناوب، طبیعی‌ترین حالت است که به موقعیت‌هایی فکر کنیم که در آن شرایط یکسان هم باعث می‌شود که شخص کاری را انجام دهد و هم اجتناب از انجام آن را برای او غیرممکن می‌سازد. دو مفهوم اصلی به کار رفته در اصل احتمالات متناوب عبارتند از: «مسئولیت اخلاقی» و «می‌توانست خلاف آن عمل کند.» بحث درباره این اصل بدون تجزیه و تحلیل هر یک از این مفاهیم ممکن است تلاشی برای دزدی دریایی به نظر برسد.
آزادی، غایت شناسی و شرّ [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Stewart Goetz (استیوارت گوتز)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Bloomsbury Continuum ,
چکیده :
ترجمه ماشینی: استوارت گوتز در آزادی، غایت شناسی و شیطان از وجود آزادی آزادیخواهانه اراده دفاع می کند. او استدلال می‌کند که انتخاب‌ها اساساً رویدادهای بی‌علت با توضیحات غایت‌شناختی در قالب دلایل یا اهداف هستند. از آنجایی که انتخاب‌ها رویدادهای بی‌علت همراه با توضیحات غایت‌شناختی هستند، هر زمان که عوامل انتخاب کنند، در انتخاب دیگری آزادند. با توجه به این آزادی برای انتخاب در غیر این صورت، نمایندگان از نظر اخلاقی مسئول نحوه انتخاب خود هستند. بنابراین، گوتز از اصل احتمالات جایگزین حمایت می کند و از آن دفاع می کند که بیان می کند که عاملان از نظر اخلاقی مسئول یک انتخاب هستند تنها در صورتی که در انتخاب دیگری آزاد باشند. سرانجام، با توجه به اینکه کارگزاران آزادی آزادیخواهانه دارند، گوتز ادعا می کند که این آزادی جزئی جدایی ناپذیر از ساخت یک تئودیسه است که توضیح می دهد چرا خدا شر را مجاز می داند.
اراده به تعقل: تئودیسه و آزادی در دکارت [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
C. P. Ragland (سی پی راگلند)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: موضوع مشترکی در میان تردیدهای رادیکال دکارت در مراقبه اول، بحث مدیتیشن چهارم او درباره خطا، و آشتی پرهیزگارانه او از مشیت و آزادی جریان دارد: هر یک شامل تضاد دیدگاه‌ها است - به نظر می‌رسد که اندیشیدن به خدا نتایجی کاملاً متضاد با نتایجی را که هنگام تفکر به آن می‌رسیم مجبور می‌کند. فقط از خودمون دکارت می ترسد که شکاک بتواند از این تضاد دیدگاه ها سوء استفاده کند تا استدلال کند که عقل قابل اعتماد نیست زیرا خود متناقض است. برای رد شکاک و اثبات قوام عقل، برای دکارت کافی نیست که (در مراقبه سوم) نشان دهد که خالق ما کامل است. او همچنین باید (در مورد چهارم) نشان دهد که خطاهای ما نمی تواند نقص خدا را ثابت کند. برای این کار، دکارت این ایده را مطرح می کند که ما آزادانه در اشتباه هستیم. با این حال، چشم اندازها در ابتدا برای این تئودیسه اختیاری مبهم به نظر می رسد، زیرا به نظر می رسد دکارت فاقد هرگونه درک منسجم یا منسجمی از آزادی انسان است. راگلاند در یک تحلیل بسیار عمیق که چهار فصل را در بر می گیرد، استدلال می کند که علیرغم ظاهر اولیه، دکارت پیوسته درک منسجمی از آزادی انسان ارائه می دهد: برای دکارت، آزادی اساساً توانایی انجام کار درست است. از آنجایی که ما اغلب اشتباه می کنیم، بنابراین انسان های واقعی باید بتوانند در غیر این صورت انجام دهند - اعمال ما نمی تواند توسط خدا یا روانشناسی ما به طور علّی تعیین شود. اما آزادی در اصل با جبر سازگار است: در حالی که ما را آزاد می گذارد، خدا می تواند ما را تعیین کند که همیشه کار خوب انجام دهیم (یا حقیقت را باور کنیم). اگرچه این مفهوم از آزادی هم سازگار و هم با اهداف دکارت سازگار است، اما وقتی او می‌کوشد آن را با مشیت الهی آشتی دهد، استراتژی دکارت با شکست مواجه می‌شود و با آموزه بدنام او که خدا حقایق ابدی را آفریده است، مخالفت می‌کند.
Edwards on the Will
عنوان :
نویسنده:
Steve Holmes
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: "آزادی اراده" جاناتان ادواردز استدلال اخلاقی را در مورد ماهیت آزادی ارائه می دهد که باید شخص را از نظر اخلاقی مجرم دانست. دیدگاهی که وی با آن مخالف است ، مبنی بر اینکه تصمیمات آزاد باید بدون علت باشد ، اکنون در فرهنگ غربی رایج شده است و نتایجی که او پیش بینی کرده بود نمایش داده می شود. به نظر می رسد دیدگاه خود او ، جایی که تصمیم گیری آزاد فقط بر اساس دلایل اخلاقی محدود می شود ، از نظر الهیاتی و با مسئولیت اخلاقی سازگار است. او اخلاق فضیلت را که بر آن تکیه کرده بود و ماهیت پیشینی حساب را ذکر می کند.
صفحات :
از صفحه 265 تا 285
  • تعداد رکورد ها : 34