جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 13
تعداد امامان(ع)
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در رابطه با اين كه چرا ما شيعيان قائليم كه امامان معصوم(عليهم السلام) دوازده نفر بيشتر نيستند گفتني است كه تنها راهي که در اين زمينه وجود دارد، روايات متواتري است که از طرف پيامبر(ص) به به دست ما رسيده است همچنين رواياتي که در آن هر امامي امام بعد از بیشتر ...
معنای امام در معنويت شيعی
نویسنده:
هانری کربن
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: بنياد فرهنگى امامت,
چکیده :
تشیع به مثابه دین محبت معنوي که آدمی را به جست وجوی معرفت به نفس برمی انگیزد «ولايت» واژه اى است كه به طور مستمر [در تشيع] مورد استفاده قرار گرفته است و می دانیم که تشیع دین ولایت است. برای یافتن اصطلاحي به همین اندازه گویا در زبان های خود [یا ترجمه آن] با مشکل مواجه می شویم و همین نشان دهنده غنای این اصطلاح است؛ زیرا اين اصطلاح دلالت بر احساسی ـ به ویژه شیعی ـ با وجوه چندلایه دارد؛ اما زمینه هایی که در آن پدیدار می شوند و اصطلاحِ فارسی ای که اغلب برای ترجمه آن به کار می رود (دوستی) و اصطلاحات عربی ای که گاهی با آن همراه و گاهی جایگزین آن می شوند (حب، محبت، مودت) همه می توانند ما را قادر به درک معنای اصلی آن سازند: دینِ ولایت، دین محبت معنوی است.
صفحات :
از صفحه 75 تا 97
صفار قمی و کتاب بصائر الدرجات
نویسنده:
محمد علی امیر معزی
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر , مدخل آثار(دانشنامه آثار)
منابع دیجیتالی :
چکیده :
پروفسور محمد علی امیر معزی، از شیعه پژوهان معاصر غربی است که در مباحث مربوط به امام شناسی شیعی، تحقیقات گسترده ای انجام داده است. وی استاد مدرسه مطالعات عالی سوربن است و كرسی شيعه شناسی كوربن در مدرسه عالی سوربن زير نظر او اداره می شود. وی رويکردی پديدارشناسانه نسبت به تشيع داشته و نخستين بار اين شيوه را در تأليف رسالۀ دکتری خود ـ به زبان فرانسه ـ با عنوان رهنمای الوهی در تشیع نخستین، به کار گرفته است. او در این کتاب کوشيده است برای امام شناسی شيعی، با عنایت به احادیث موجود در منابع اصیل امامیه، ساختاری منظم و هماهنگ ارائه کند و البته برای اين منظور از رويکرد پديدارشناسانه بهره گرفته است. نظريه امام شناسی شيعی، به عنوان کانون منظومۀ اعتقادی شيعه، مورد توجه امير معزی است که در اين راستا از مکتب هانری کوربن تأثیر گرفته است. یکی از مقالات مهم و قدیمی امير معزی، درباری صفار قمی است که در سال 1992م به نگارش درآمده است. کتاب بصائر الدرجات (تألیف صفار) معمولاً محور درس های دکتر امیرمعزی در سوربن است. او بعد از این مقاله، مباحث خود را در مقالات و کتب دیگر از جمله کتاب مذهب راز در خصوص امام شناسی از دیدگاه شیعه پیگیری کرده است.
صفحات :
از صفحه 81 تا 111
الصراط المستقيم إلى مستحقي التقديم
نویسنده:
حسین شهسواری
نوع منبع :
مقاله , مدخل آثار(دانشنامه آثار)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: بنياد فرهنگى امامت,
چکیده :
على بن محمد بن يونس عاملى نباطى بياضى بقاعى، ملقب به زين‌الدين و مكنى به ابومحمد، متكلم، مفسر، منطقى، اديب و شاعر امامى قرن نهم در رمضان 791 ق در نبطيه جبل‌عامل زاده شد. او در صراط مستقیم به نام خود چنین تصريح كرده است: « قال مؤلف هذا الكتاب على بن محمّد بن يونس...». در زادگاهش به كسب علم پرداخت. شرح‌حال‌نويسان از استادان او نام نبرده‌اند و فقط خود او در اجازه روايتی كه برای يكى از شاگردان خود صادر كرده، از سيد زين‌الدين على بن دقماق حسينى (مؤلف نزهة‌العشاق) و شيخ جمال‌الدين احمدبن حسين بن مطهر نام برده و تصريح كرده كه اين دو، شيخ روايت او بوده‌اند. از شاگردان و راويان او نيز فقط شيخ ناصر بن ابراهيم بويهى، شيخ تقى‌الدين ابراهيم بن على كفعمى (مؤلف البلدالامين و المصباح) و شيخ شرف‌الدين بن جمال‌الدين بن شمس‌الدين بن سليمان، شناخته شده‌اند.
صفحات :
از صفحه 329 تا 344
ضرورت معرفت امام
نویسنده:
حیدر مظفری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: بنياد فرهنگى امامت,
چکیده :
در این اثر مطالبی درباره معرفت و شناخت امام به نگارش درآمده که در نظام معرفتی، دینی و عملی و نیز نمادهای اجتماعی مسلمانان جایگاه مهمی دارد بر این اساس است که دانشمندان شیعه و سنی در اصل مسأله لزوم معرفت امام، تقریبا اتفاق نظر دارند و تنها در ادله و حدود آن اندک تفاوت هایی وجود دارد؛ چنانچه ما در پی جویی این مسئله، بحث را در دو محور جداگانه از دیدگاه شیعه و سنی مورد بررسی قرار دادیم و نتیجه گرفتیم که اهل سنت به این مسئله با نگاهی تاریخی و ضرورت های اجتماعی نگریسته است؛ اما امامیه برخلاف اهل سنت، مسئله معرفت و شناخت امام را بسیار مهم تلقی کرده و با استناد به منابع دینی و اعتقادی مورد بررسی قرار داده است. در تبیین این بحث به طور مفصل به اصل این مسئله و نیز حدود و مراتب معرفت امام، با ادله از عقل و نقل، پرداخته است.
صفحات :
از صفحه 95 تا 111
آیا قرآن و روایات به تعداد امامان اشاره ای دارند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
پيامبر گرامي ـ صلي الله عليه و آله ـ در مواقع مختلف و با عبارات گوناگون، اهل بيت خود را به مردم معرفي كرده است، حديث سفينه نوح، ثقلين، منزلت غدير، امامان دوازده گانه و... كه با عبارات مختلف و در مواقع مختلف از طريق شيعه و سني به ما رسيده اند، در ميا بیشتر ...
 در مورد ائمه ـ علیهم السّلام ـ آن گونه که بیان شده است بعضی از امامان دارای چند فرزند بوده که یکی از آن‌ها لیاقت امامت را پیدا می‌کرد، چگونه با توجه به این‌که ما معتقدیم که ائمه اطهار در تربیت فرزندان موفق‌ترین انسان ها بوده‌اند، بعضی از فرزندان آن‌ها به درجه امامت رسیده‌اند و بعضی نرسیده‌اند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در جواب این سوال درابتداباید دیدچه عواملي در رشد و شكل‌گيری شخصيت انسان مؤثر است ونقش پدر و مادر تا چه حد است؟ روان شناسان عوامل مؤثر در رشد انسان را سه دسته مي‌دانند: الف. پايه‌های زيستی رشد؛ ب. پايه‌های محيطی رشد؛ ج. پايه‌های ارادی رشد.[1] در دسته بیشتر ...
تعداد امامان شیعه و سنی را و معجزات آنها را می خواهم؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
امامان شيعه دوازده نفراند. همه آن ها از طرف خداوند بوسيله پيغمبر خدا، حضرت محمد ـ صلي الله عليه و آله ـ معرفي شده اند. و تمامي آنان معصوم هستند يعني هيچ گونه خطا و اشتباهي در رفتار و اعمال آنها راه ندارد. و هر كدام از آن ها امام و حجّت خدا، بعد از رس بیشتر ...
چه دلیلی وجود دارد که الزاما امامت باید در حضرت ولی عصر ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ خاتمه پیدا کند و نباید امامی بعد از ایشان وجود داشته باشد؟ آیا عادلانه و حکیمانه است؟ چرا؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
سوال به شکل کلي و مبهم مطرح شده است به گونه اي که دو احتمال در آن داده مي شود، براي اين که جواب وافي و کامل به آن بدهيم هر دو احتمال آن را مطرح نموده و به هر کدام به طور جداگانه پاسخ مي دهيم: الف. ممکن است مقصود از سئوال مورد نظر اين باشد که چرا امام بیشتر ...
 آیا اهل بیت پیامبر فقط 14 معصوم اند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
براي پاسخ اين پرسش لازم است ابتدا به معناي «اهل بيت» اشاره شودوسپس کاربردهاي قرآني و روائي اين اصطلاح بيان گردد تا مصاديق اهل بيت پيامبر ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ مشخص گردد. کلمه «اهل» در لغت به معناي بستگان و اقاريب نزديک است. زبيدي مي گويد: اهل بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 13