جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 28
ریشه شناسی واژه قرآنی قیوم
نویسنده:
احمد پاکت چی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
چکیده :
«قیوم» یکی از اسما جلاله خداوند متعال در قرآن کریم است که به علت قرار گرفتن در آیه مشهور آیه الکرسی و با توجه به کثرت قرائت این آیه، به یکی از پرکاربردترین نام های خداوند نزد مسلمان تبدیل شده است. با این حال بحث های، صورت گرفته درباره معنای واژگانی و تفسیری قیوم، نشان از آن دارد که این نام از همان عهد مفسران نخستین، جای گفت و گو داشته و معانی متعددی برای این واژه بیان شده است.در این مقاله تلاش شده است تا با معرفی یک الگوی تعریب بر اساس ساخت واژگانی چون ابلیس و قسطاس، پیشنهاد تازه ای درباره کیفیت ساخت واژه قیوم ارائه شود. در این پژوهش از روش ریشه شناسی واژگان استفاده شده و ساخت واژگان متعددی در زبان های عبری، آرامی، سریانی و لاتین جهت کشف ساخت واژه قیوم ملاحظه شده است.
صفحات :
از صفحه 5 تا 26
اسماء و صفات الهی در قران کریم در پرتو استعاره مفهومی
نویسنده:
محمد شعبانپور، حسین کلباسی اشتری، رضا سلیمان حشمت، حمیدرضا مناقبی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
از جمله مباحث کلامی در میان مفسران، تفسیر آیاتی از قرآن کریم است که از طریق بیان اسماء و صفات الهی به معرفی خداوند می‌پردازد. قرآن‌کریم از یک‌سو با بی‌مانند دانستن خداوند، او را برتر از وهم و گمان دانسته و از سوی دیگر برخی از آیات موهم صفات انسان گونه برای خداوند است. در سالهای اخیر الهیات سلبی با تکیه بر ناتوانی عقل در شناخت خداوند، و همچنین عدم امکان سخن گفتن توجه متالهین بسیاری را جلب نموده است. در حالیکه رسالت اصلی انبیاء الهی معرفی پروردگار به افراد بشر است و این معرفی باید از طریق ساز و کارهای متداول ذهن بشری و تکلم او صورت گیرد. مرحوم علامه طباطبایی با اتخاذ دیدگاه سلب در عین ایجاب، که دربرگیرنده راه اعتدال میان ایجاب محض و غلتیدن در ورطه شرک و تشبیه، سلب محض، تعطیل عقل از شناخت خداوند، و لاادری‌گری است به تفسیر آیاتی پرداخته که در برگیرنده اسماء و صفات الهی است. این دیدگاه تطابق زیادی با استعاره مفهومی دارد که در دو دهه گذشته اقبال زیادی در میان زبانشناسان شناختی پیدا کرده است. این مقاله پس از تبیین استعاره در دیدگاه ادبی و دیدگاه زبان شناختی به بررسی نظر علامه طباطبایی، مفسر بزرگ معاصر امامیه در خصوص تنزیه خداوند از صفات انسان گونه پرداخته و آن را با دیدگاه معاصر استعاره مفهومی مقایسه نموده و نشان می‌دهد که چگونه می‌توان در پرتو این دیدگاه قائل به شناخت نسبی نسبت به پروردگار بود.
صفحات :
از صفحه 147 تا 168
اسماء الله وصفاته
نویسنده:
تالیف الامام الحافظ ابی بکر احمد بن الحسین البیهقی؛ حققه و علق علیه محمد محب الدین ابوزید؛ قدم له عمر بن عبدالعزیز قریشی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: مکتبه التوعیه الاسلامیه؛ دارالشهدا,
چکیده :
الأسماء و الصفات كتابى است به زبان عربى در یک جلد، نوشته ابوبكر احمد بن حسین بن على بيهقى (384-458ق.)، محدث و فقيه شافعى نيشابور، درباره اسماء و صفات خداوند. مؤلف چنانكه خود اشاره كرده، اين اثر را به درخواست و تشويق ابومنصور محمد بن حسن بن ايوب اصولى نگاشته است.
توحيد والأسماء والصفات الإلهية المجلد 1
نویسنده:
محمد البیابانی الاسکویی؛ ترجمه السید سجاد المدرسی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: منشورات الولایة,
چکیده :
کتاب درباره معرفت خدا و به خصوص درباره توحید و اسماء و صفات الهیه است . و شامل چند درس که در هر بخش مطالب مهمی بیان می شود.درس اول اهمیت معرفت عقیده ای و معرفت به خدا، معرفت فطری باری تعالی ، درس سوم درباره آیات معرفت فطری، روایات معرفتفطری خدا ، درس پنج درباره عالم ارواج ؛ عالم ذر، معرفت خدا با خدا، توحید ، اسماء و صفات الهی از جمله مطالب و دروس این کتاب می باشند.
صفات برتر خدا
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
برای مقایسه کردن لزومی ندارد که دوطرف از هر جهت مساوی باشند ، یعنی لازم نیست که حتما دو خدا باشد تا بینشان مقایسه شود و یکی را بر دیگری از حیث رحمانیت و خالقیت تفضیل دهیم ، بلکه اگر تنها بتوان دو موجود را فرض کرد ، و لو یک طرف آن از هر جهت ناقص و ضعی بیشتر ...
می‌گویند خداوند در قرآن کریم از خودش با لفظ جمع تعبیر می‌آورد و مثلاً می‌گوید: «انّا» یا «نحن» و چون حداقل جمع 3 نفر است، پس منظور همان تثلیث نصاری می‌باشد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
براي روشن شدن اين بحث بهتر است پاسخ در دو مقدمه و يك نتيجه‌گيري ارايه شود. 1 . علت استفاده از ضمير جمع و ضمير متكلم مع الغير در قرآن: در قرآن كريم خداوند متعال بارها از خودش با ضمير متكلم مع‌الغير تعبير مي‌كند به عنوان نمونه 91 بار با لفظ «انّا» و 21 بیشتر ...
با توجه به اینکه خداوند دستور به دوری از تکبر می دهد، چگونه خود را با اسامی مانند جبار متکبر نام می برد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
براي روشن شدن تفاوت كبر و تكبر در انسان و در خداوند متعال، ابتداء بايد معنا و مفهوم كبر و تكبر و انواع كبر و فرق كبر با عُجب بيان شود تا بعد واضح شود كه صفت متكبر در خداوند صفت ناپسندي نيست. معناي كبر در مورد انسان كبر، استكبار و تكبر عبارت است از بیشتر ...
رابطه ی نظام مند اسماء و صفات الهی در قرآن
نویسنده:
فریده جهت ساز
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این پایان نامه مشتمل بر سه بخش با این موضوعات است: بخش اول، کلیات بحث: بحثی در تفسیر اسماء و صفات الهی، آیا اسماءالله توقیفی است یا قیاسی، نقل حکما در تقسیم اوصاف حق، صفات ثبوتی و سلبی خداوند از نظر علامه حلی، رابطه ی اسماء و صفات الهی با آیات، اسماء و صفات خداوند از حیث علم بلاغت (بدیع، ایغال، طباق، مراعاة النظیر، لفّ و نشر، تشابه الاطراف)، صفات ویژه ی پروردگار؛ بخش دوم، تفصیل مباحث: رابطه ی نظام مند اسماء و صفات الهی در قرآن کریم، باری ء، بصیر، توّاب، جبّار، حقّ، حکیم، حلیم، حمید، حی، خالق، خبیر، خلاّق، ذر، رؤوف، ربّ، رحمن، رحیم، رزّاق، رفیع الدرجات، سلام، سمیع،...؛ بخش سوم، خاتمه: خلاصه ی مباحث، اسماء و صفات الهی منفرد در قرآن کریم
قرآن کریم خداوند را چگونه می‌شناساند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
قرآن كريم در آيات متعدد خداوند متعال را با ويژگي هايي که در خدا هست و ويژگي هايي که در او نيست معرفي مي‌كند. برخي از آيات قرآن كه در آن به معرفي و شناسايي صفاتي که در خدا هست پرداخته، عبارتند از: 1. در سور توحيد مي‌فرمايد: « قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ بیشتر ...
اسم «آتی» در مورد پروردگار به چه معناست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : خداوند متعال در قرآن کریم بارها خود را «آتى» معرفى نموده است: «وَإِذْ آَتَیْنَا مُوسَى الْکِتَابَ وَالْفُرْقَانَ». آتى به معناى آورنده است. خداوند گاه کتاب می دهد و گاه حکمت. گاه خاطره‌ ى خوشى به ذهن مى‌ آورد و گاه خاطره ‌ى بد. گاه دشمنى را بر بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
  • تعداد رکورد ها : 28