صفات برتر خدا | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
صفات برتر خدا
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
صفات برتر خدا
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
صفات خدا
,
اسماء و صفات الهی
,
اسماء و صفات خدا در قرآن
,
صفات خدا
سوال:
چرا براي خدا صفات برتر به کار مي بريم؟ با وجود اينکه خدا واحد است مثلا مي گوييم احسن يا ارحم و ... اگر خداوند واحد است پس بحث مقايسه وجود ندارد!
پاسخ تفصیلی:
برای مقایسه کردن لزومی ندارد که دوطرف از هر جهت مساوی باشند ، یعنی لازم نیست که حتما دو خدا باشد تا بینشان مقایسه شود و یکی را بر دیگری از حیث رحمانیت و خالقیت تفضیل دهیم ، بلکه اگر تنها بتوان دو موجود را فرض کرد ، و لو یک طرف آن از هر جهت ناقص و ضعیف بوده باشد و در مقابل دیگری به حساب نیاید ، باز مقایسه صحیح است یعنی مثلا می توان آب یک جوی کوچک را با اقیانوس مقایسه نمود و گفت اقیانوس پر آب تر است ، ولو این جوی به قدری کوچک و ناچیز باشد که ارزش مقایسه را نداشته باشد و ... . پس می توان خالقیّت خدا را در مقایسه با خالقیّت محدود برخی مخلوقات و رحمانیّت خدا را در مقایسه با رحمت محدود برخی مخلوقات در نظر گرفته و خدا را احسن الخالقین و ارحم الرّاحمین گفت. مثل اینکه ما یک انسان را با فعل او مقایسه نموده صفاتی را برای او اثبات می کنیم. مثلاً می گوییم: کامپیوتر با این همه پیچیدگی ، محصول مغز آدمی است ؛ پس مغز انسان پیچیده تر از کامپوتر است. یا می گوییم: بدن آدمی با این همه توان ، بند به روح اوست ؛ پس روح آدمی توانمندتر از بدن اوست. رحمت بندگان نیز از خداست ؛ پس خدا ارحم الرّاحمین می باشد. خلّاقیّت و سازندگی انسانها نیز از طرف خداست ؛ لذا او احسن الخالقین می باشد. خداوند متعال به انسانها امکان حکم و قضاوت داده ؛ لکن قضاوت و حکم قطعی برای اوست ؛ لذا او احکم الحاکمین می باشد.اما تطبیق این مطالب با فرض سوال ، باید گفت با اینکه خداوند فاعل کل است و علت تمام افعال می باشد ، با این حال قرآن كريم افعال طبيعى هر موجودى را به خود آن موجود نسبت ميدهد و فاعلهاى طبيعى را فاعل ميداند.و در آيات بسيارى افعال اختيارى انسانها را بخود آنان نسبت ميدهد و در عين حال همه آن فاعلها و افعالشان را بدون استثناء به خداى سبحان نسبت ميدهد، و مىفرمايد: «اللَّهُ خالِقُ كُلِّ شَيْءٍ، اللَّه آفريدگار هر چيزى است( زمر- 62)»، و نيز مىفرمايد: «ذلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ، لا إِلهَ إِلَّا هُوَ، خالِقُ كُلِّ شَيْءٍ، با شما هستم، اللَّه پروردگار شما است كه آفريدگار هر چيز است، معبودى جز او نيست( انعام- 102)»، و نيز فرموده: «لَهُ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ، آنچه در آسمانها و آنچه در زمين است از آن او است (شورى- 4)»، پس هر موجودى كه كلمه (چيز- شىء) بر آن صادق باشد، مخلوق خدا و منسوب به او است، البته به نسبتى كه لايق ساحت قدس و كمالش باشد.اينها آياتى بود كه تمام موجودات و آثار و افعال موجودات را به عبارت (هر چيز) به خدا نسبت ميداد، آيات ديگرى هم هست كه در آن هر دو نسبت هست يعنى هم آثار و افعال موجودات را به خود آنها نسبت ميدهد و هم به خدا، مانند آيه: «وَ اللَّهُ خَلَقَكُمْ، وَ ما تَعْمَلُونَ، و خدا شما را و آنچه شما مىكنيد آفريده است (صافات- 96)»، كه ملاحظه مىفرمائيد، هم اعمال ما را ، اعمال ما دانسته و هم خود ما و اعمالمان را مخلوق خدا، و آيه: «وَ ما رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ، وَ لكِنَّ اللَّهَ رَمى، تو سنگريزه نينداختى وقتى مىانداختى، بلكه خدا انداخت»، (انفال- 17) كه سنگريزه انداختن را هم به رسول خدا (ص) نسبت مىدهد و هم اين نسبت را از او نفى ميكند و به خدا نسبت ميدهد و آياتى ديگر نظير اينها.و از همين باب است آياتى كه بطور عموم ميان دو اثبات جمع ميكند، مانند آيه: «وَ خَلَقَ كُلَّ شَيْءٍ، فَقَدَّرَهُ تَقْدِيراً، هر چيزى را بيافريد و آن را به نوعى تقدير كرد» (فرقان- 2) سخن كوتاه اينكه اساس اثبات وجود خدای واحد و یگانه در قرآن كريم، اثبات عليت و معلوليت درميان تمامى اجزاء عالم و سپس استناد همه بخداى فاطر و صانع همه عالم است و در اين معنا جاى هيچ شك و ترديدى نيست.( ر.ک ترجمه الميزان، ج1، ص: 606)از اینجا می توان و جه تعبیر به احسن و ارحم را در آیات قرآن دانست .توضیح اینکه:تعبير به أَحْسَنُ الْخالِقِينَ (بهترين آفرينندگان) برای خداوند ،یعنی كه خلقت تنها مختص به او نيست و همين طور هم هست، چون ، خالق از ماده خلق است ، و خلق در اصل به معنى اندازهگيرى است، هنگامى كه يك قطعه چرم را براى بريدن، اندازهگيرى مىكنند، عرب واژه خلق در باره آن به كار مىبرد، و از آنجا كه در آفرينش مساله اندازهگيرى بيش از همه چيز اهميت دارد ، اين كلمه خلق در باره آن به كار رفته است . نتیجه اینکه چون خلقت به معناى تقدير است و تقدير يعنى مقايسه چيزى با چيز ديگر ،پس خلقت اختصاص به خداى تعالى ندارد.علاوه بر اين، در كلام خود خداى عز و جل خلقت به غير خدا هم نسبت داده شده، آنجا كه فرموده:« وَ إِذْ تَخْلُقُ مِنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ(حضرت عیسی ) خلق کرد از گل به صورت پرنده » (ر. ک ترجمه الميزان، ج15، ص: 27)البته خلق خدا با خلق غير او از جهات گوناگونى متفاوت است:- خداوند ماده و صورت اشياء را مىآفريند، در حالى كه اگر انسان بخواهد چيزى ايجاد كند تنها مىتواند با استفاده از مواد موجود اين جهان صورت تازهاى به آن ببخشد مثلا از مصالح ساختمانى خانهاى بسازد، يا از آهن و فولاد، اتومبيل يا كارخانهاى اختراع كند.- از سويى ديگر خلقت و آفرينش خداوند، نامحدود است و او آفريدگار همه چيز است اللَّهُ خالِقُ كُلِّ شَيْءٍ (سوره رعد آيه 16) در حالى انسان موجودات بسيار محدودى را مىتواند ابداع كند، و گاه توأم با انواع ضعفها و نقصها است كه در جريان عمل بايد آنها را تكميل كند، اما خلق و ابداع پروردگار خالى از هر گونه عيب و نقص است.- از سوى سوم در آنجا كه انسان توانايى بر اين امر پيدا مىكند، آن نيز به اذن و فرمان خدا است كه بى اذن او در عالم حتى برگى بر درختى نمىجنبد چنان كه در باره حضرت مسيح ع در سوره مائده آيه 110 مىخوانيم وَ إِذْ تَخْلُقُ مِنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ بِإِذْنِي: در آن هنگام كه تو از گل، صورتى همچون صورت پرنده به اذن من خلق مىكردى. (ر.ک تفسير نمونه، ج14، ص: 210)نتیجه اینکه نسبت ارحم و احسن دادن از این جهت است که برای مخلوقات خلق کردن و ترحم اعتبار شده است ، و خداوند در مقایسه با خلقت و ترحم بندگانش احسن الخالقین و ارحم الراحمین است .
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/5293
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت