جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 38
تعارض مسئله «خلود در جهنم» با عدالت خداوند!
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
وقتی سخن از خلود و جاودانگی گناهکاران در جهنم مطرح می شود فوراً يك علامت استفهام بزرگ در فكر هر شنونده اى ترسيم مى شود كه اين نابرابرى چگونه در كار خدا ممكن است؟ چگونه مى توان پذيرفت كه انسانى تمام عمر خود را كه حداكثر هشتاد يا صد سال بوده كار خوب يا بیشتر ...
بررسی اندیشه ‌های کلامی مولوی در موضوع شفاعت
نویسنده:
حیدری حسین
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
نگارنده در این نوشتار پس از تبیین مستندات قرآنی و موضع مکتبهای مختلف‌ کلامی درموضوع شفاعت، به بررسی آرای مولوی، شاعر و عارف نامور قرن هفتم در این باب می‌پردازد. با نگاهی به سروده‌های مولوی در مثنوی، روشن می‌شود گستره‌ای که‌ آن عارف پیرو مکتب خراسان برای شفاعت قائل بوده، وسیعتر از معتقدات بیشتر اندیشمندان عالم اسلام است؛ زیرا در نگاه وی ‌گرچه حق تعالی واجد و جامع اوصاف لطف وقهر است، لیکن در رابطه‌ای که او با کائنات دارد، رحمتش برغضبش پیشی دارد و معیار حضرت رحمان در خلق، هدایت و معاد بندگان، کَرَم و رحمت اوست و بس. از این رو نه تنها مؤمنانی که مرتکب گناه کبیره شده‌اند سرانجام از آتش دوزخ رهایی خواهند یافت، بلکه عذاب دوزخ از همة ساکنان آن چه کافر وچه مسلمان برداشته خواهد شد. در سنجش با معتقدات فِرَق مختلف کلامی می‌توان گفت دیدگاه مولوی در این زمینه نیز با اعتقادات اسلاف وی و مذهب کلامی غالب و رایج در بلخ و بیشتر نواحی خراسان بزرگ (مذهب مرجئه به ویژه مرجئه حنفی ماتریدی) همسو است.
صفحات :
از صفحه 107 تا 139
عذاب جاودان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
خلود در لغت : ابن فارس مي‌گويد «خُلد يَدُلُّ عي الثبات و ملازمه» : خلود بر دوام و ملازم آن دلالت مي‌کند ، ‌به ويژه آن که در پاره‌اي از آيات قرآن واژه‌«خلود» و مشتقات آن با لفظ «ابد» مورد تأکيد واقع شده است. ابديت و خلود به همه انسان‏ها مربوط نيست. اگ بیشتر ...
خلود در جهنم و عدل الهی
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
نخست بايد دانست عذاب ابدي شامل کساني مي شود که در مقابل حق گردن کشی کرده و راه حق را بر روی خود و دیگران بسته اند . اینها با اینکه می دانستند خدایی هست و حجّت بر آنها تمام شده بود باز ایمان نیاوردند ؛ و نه تنها ایمان نیاوردند در مقابل خدا صف آرایی کر بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
فرجام جهنميان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
1ـ جهنّم بسته به مرتبه ي وجودي اهل آن به سه قسم كلّي تقسيم مي شود كه عبارتند از: جهنّم ذات ، جهنّم صفات و جهنّم اعمال. جهنّم ذات براي كساني است كه در مرتبه ي ذاتشان كافرند ؛ مثل ابليس و ابوجهل و ديگر ائمه كفر كه كفر در ذاتشان رخنه كرده است و در عين ا بیشتر ...
خلود جهنم و بحث زمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
ازل يعني بي ابتدا بودن و ابد يعني بي انتها بودن. در مورد موجود زماني(موجد مادي) ازلي بودن يعني ابتداي زماني نداشتن و ابدي بودن يعني انتهاي زماني نداشتند. اما در مورد موجود مجرد و غير مادي که فراتر از افق زمان است. ازلي بودن يعني ابتدا نداشتن در وجود بیشتر ...
جاودانگي عذاب
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
براساس آيات و روايات، اگر آدمى، در مجموع رو به خدا داشته و مؤمن و دوستدار حضرت رسول اكرم‏صلى الله عليه وآله و اهل بيت‏عليهم السلام باشد، ولى در اينجا خود را از آلودگى‏ها و تعلّقات پاك نسازد؛ با عذاب‏ها و فشارهايى رو به رو بوده و چه بسا به طبقات اوليه بیشتر ...
آدرس منابع بحث مجازات های جهنم کدام است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل آثار(دانشنامه آثار) , کتابخانه عمومی
بزرگترين عذاب دوزخيان چيست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در سوره ي مطففين آمده است: «كلّا انّهم عن ربهم لمحجوبون»(1): اين گناهكاران محجوب از پروردگارشان مي شوند در حالي كه نيكان و پاكان به جوار قرب او راه مي يابند و از لذت ديدار محجوب و شهود باطني او كه برترين لذت ممكن است بهره مي گيرند و اين دوزخيا بیشتر ...
كساني كه در دنيا مرتكب قتل شده اند آنها هم خلود در آتش دارند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : از آيات قرآن استفاده مي شود كه مرتكبان قتل عمد نيز عذاب جاوداني دارند چنانچه مي فرمايد: «و من يقتل مؤمناً متعهداً فجزائه جهنم خالداً فيها و غضب الله عليه و لعنه و اعدّ له عذاباً عظيماً»(1): هركس فرد با ايماني را از روي عمد به قتل برساند كيفر ا بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
  • تعداد رکورد ها : 38