جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 24
حکم انکار بعد از اقرار در فقه و حقوق اسلامی
نویسنده:
ابویی مهریزی حسین
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
چکیده :
با توجه جایگاه با ارزش اقرار در میان ادله اثبات دعوی و قاعده مشهور فقهی و حقوقی عدم سماع انکار بعد از اقرار، هر انکاری که بعد از اقرار واقع شود مطلقاً مردود و غیر مسموع نیست و شارع مقدس در عین تأیید این قاعده عقلانی در مواردی از این سیره ردع و منع کرده است. نگارنده در این مقاله ضمن دفع توهم اطلاق قاعده مذکور، با توجه به تفاوت ماهوی اقرار به حق الناس و اقرار به حق الله و حدودی الهی در دو بخش، موارد تخصیص قاعده را با ذکر نصوص و ادله مربوط و تطبیق با قوانین موضوعه مورد بحث و بررسی قرار داده است.ضمن اینکه سعی شده است آرای مذاهب اربعه تسنن در این مسأله تبیین گردد.
صفحات :
از صفحه 21 تا 52
قلمرو حجیت علم قاضی در فقه
نویسنده:
موسویان سیدابوالفضل
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
چکیده :
از دیرباز این پرسش مطرح بوده است که آیا قاضی می تواند در صورت نبود اقرار، بینه و قسم، تنها به علم خود رای دهد یا خیر؟ در این نوشتار پس از بررسی چهار نظریه از فقهای شیعه و سه نظریه از فقهای اهل سنت و ادله موافقان و مخالفان، نتیجه گرفته شده است که: ادله موافقان از اثبات این مدعا در مورد حق الله و اجرای حد، قاصر است و اجرای حدود شرعی منوط به اثبات، از طرق شرعی است، اما در مورد حق الناس چنانچه علم قاضی مستند به شواهد و قرائن قابل قبول باشد، حجت است و می توان بر اساس آن حکم و مجازاتی - غیر از حد شرعی - برای مجرم تعیین کرد. اگر قاضی بخواهد در صورت فقدان ادله معتبر، صرفا بر اساس علم شخصی خودش حکم کند، ادله حجیت علم قاضی از اثبات این مورد نیز قاصر است و نباید قاضی خود و دستگاه قضایی را در موضع تهمت قرار دهد. در هر صورت اگر قاضی (چه در حق الله و چه در حق الناس) به نادرستی ادله ارائه شده علم دارد، نباید مخالف عقیده خودش حکم و خود را در ادله مذکور محصور کند زیرا ادله وجوب حکم به عدل و حق، اجازه صدور حکم مخالف حق را به او نمی دهد.
صفحات :
از صفحه 93 تا 119
توبه از منظر متکلمان مسلمان
نویسنده:
مهدی نجیبی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
نوشتار پیش رو، گزارشی تاریخ مند از مساله توبه در متون کلامی و دیدگاه متکلمان پیرامون حقیقت، شرایط، آثار و سایر فروعات و احکام توبه را ارائه داده است که عبارتند از توبه حقیقی بسیط یا مرکب، رابطه توبه با مفاهیم مرتبط مثل ندامت، انابه، اعتذار و .... پس از مفهوم شناسی توبه، سیر تاریخی مباحث توبه در متون کلامی مورد توجه قرار گرفته. در ادامه مباحثی مثل آثار قبولی توبه، چگونگی توبه از حق الله و حق الناس و مباحث غنی دیگری سخن به میان آمده است.
صفحات :
از صفحه 21 تا 27
اهميت توبه از حق الناس
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
حق الناس حقوقی است که انسان در رابطه با دیگران باید رعایت کند و رعایت نکردن حقوق دیگران باعث گرفتاری انسان هم در دنیا و هم در قیامت می‌شود.صریح ترین آیه شریفه آیه 29 از سوره مباركه نساء است كه می فرماید: «یا اَیُّها الَّذِینَ آمَنوا لا تأكلوُا اَموال بیشتر ...
آثار رعایت حق‌الناس در خوشبختی خانواده
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
یکی از استوار‌ترین و مهمترین بناها در اسلام و محبوب‌ترین‌ نهاد نزد خدای تعالی است،اما چه بسا به سبب عدم رعایت حق الناس موجب سلب اعتماد و تنفر از یکدیگر شده و بنیان آن متلاشی گردد.خانواده یکی از استوار‌ترین و مهمترین بناها در اسلام و محبوب‌ترین‌ نهاد بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
علت اهميت حق الناس
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در كتاب الحج بحثي است كه كسي كه حج بر او واجب شده، ولي به ديگري بدهكار است و طلبكار در آستانه سفر او به حج، طلبش را مطالبه مي‌كند، چه وظيفه‌اي دارد؟ آيا بايد سفرش را تا پرداخت بدهي‌اش به تأخير اندازد، چون حق الناس بر حق‌الله تقدم دارد؟ يا مي‌تواند پر بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
منظور از حق الناس
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
گاهی پرسیده می شود منظور از حق الناس چیست زیرا خیلی عام و فراگیر است. شاید بتوان حق الناس را به 3 شاخه تقسیم كرد:1) حق طبیعی، یعنی هر كس دارای حق طبیعی است و اگر انسانی این حق را از كسی بگیرد حق وی را پایمال كرده است. حقوق طبیعی مثل: حق امنیت، حق آزا بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
خدا و حق‌الناس
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
حق الناس در منابع و متون اسلامي، چه در قرآن و چه در روايات معصومين ـ عليهم السّلام ـ و كتب فقهي جايگاه خاصي دارد. اقامه قسط و عدل و برقراري عدالت اجتماعي و اداي حقوق الناس يكي از عمده‌ترين اهداف بعثت پيامبران است. در اينجا چون صاحب حق مردم اند ، رعاي بیشتر ...
حق‌ الله و حق الناس در قرآن واحادیث
نویسنده:
حمید قنبری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
یکی از اهداف بزرگ بعثت رسولان الهی محقق نمودن عدالت و ادای حق مردم در جامعه بشری بود. در اسلام نیز بیشترین توجه به حق‌الناس شده است به طوری که حق‌الناس مقدم بر حق الله قرار گرفته شده است. بنابراین ادای حق‌الناس از مسائلی است که هرکس آن را به خوبی درک نمود از عذاب هولناک الهی مصون خواهد ماند و نیز اگر کسی به بی‌وفایی و ناپایداری دنیا توجه کند و از قیامت و حساب آن غافل نباشد خود را به آن آلوده نخواهد کرد. از این رو این نوشتار به اهمیت حق‌الناس، مبنا و ریشه‌یابی آن پرداخته، این موضوع را در ابعاد جانی و مالی و حیثیتی مورد بررسی قرآن و احادیث مستند قرار داده است.مسأله‌ی ادای حق‌الناس در جامعه از مسائلی است که در طول تاریخ حیات بشری دارای حساسیتی ویژه بوده است و در شریعت مقدس اسلام به عنوان کامل‌ترین دین نقش تکامل فرد و جامعه را بر عهده داشته است و توصیه‌های رسول خدا(ص) و همچنین ائمه معصومین(ع) در این زمینه سرمشق تمامی انسان‌ها خواهد بود که اگر بدان عمل نمایند از بسیاری از خطرات دنیوی و اخروی محفوظ خواهند بود.
تطفیف و مصادیق آن در قرآن کریم
نویسنده:
مریم صاحب جاه
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
اساس زندگی اجتماعی، بر پایه‌ی مبادله و داد و ستد است. قرآن کریم درآمدهای مشروع را مایه‌ی قوام جامعه و زینت و آرامش زندگی می‌داند. در آموزه‌های دینی، پاک‌ترین درآمدها از آنِ کسی است که آن را از راه معامله و تجارت سالم به دست آورده باشد، تطفیف و کم‌فروشی از مصادیق آفت درتجارت صحیح و سالم است.کلمات قرآنی همسو با تطفیف؛ بخس، قسطاس، کیل، وزن و خسران می‌باشد، در قرآن کریم، اهل مدین و اصحاب الایکه در زمان شعیب(ع) و اهل مدینه قبل از ورود پیامبر(ص) به این شهر از کم‌فروشانی هستند که در معاملات و کیل و پیمانه بخل می‌ورزیده‌اند. کم فروشی تنها در باب معاملات نیست بلکههر نوع نقصان و کم گذاشتن و عدم رعایت حق و انصاف را شامل می‌شود. از جمله مصادیق کم‌فروشی؛ گران‌فروشی، کم گذاشتن در خدمات و امتیازات، کم‌کاری و بی‌توجهی به حق‌الناس است.از مهم‌ترین حقوق در حیطه‌ی خانواده رعایت متقابل حقوق همسران و والدین و فرزندان است و بی‌توجهی به این حقوق کم‌فروشی محسوب می‌شود.قرآن کریم، بی‌تقوایی، بی‌نمازی، باور نداشتن معاد و حب دنیا را از جمله علل کم‌فروشی شمرده است.در متون دینی برای اصلاح این عیوب راهکارهایی همچون: فهم دقیق حق‌الناس، داشتن وجدان‌کاری و سئولیت‌پذیری، فرهنگ قانون‌گرایی و نظام توانمند نظارتی و قانونی ارائه شده است. خشم و غضب الهی، عدم پذیرش دعا و عبادت، قساوت قلب، کم‌شدن روزی حلال، گسترش ظلم‌و‌ستم‌وفساد، محرومیت از خیر و برکات الهی، عذاب الهی و از بین رفتن اعمال نیک از آثار و پیامدهای فردی و اجتماعی و دنیوی و اخروی تطفیف شمرده می‌شود.
  • تعداد رکورد ها : 24