جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 6
حکمت عملی، رهبری و فرهنگ: دیدگاه‌های بومی، آسیایی و خاورمیانه [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Ali Intezari (editor), Chellie Spiller (editor), Shih-Ying Yang (editor)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Routledge,
چکیده :
ترجمه ماشینی: علیرغم توجه روزافزون به اهمیت خرد عملی در تجارت امروز، تحقیقات کمی در مورد مفهوم خرد عملی در سنت های بومی، آسیایی و خاورمیانه انجام شده است. مطالعات معاصر حکمت تحت سلطه سنت های فلسفی تفکر غربی است که مبتنی بر مفاهیم خرد یونان باستان است. در مورد اینکه چگونه حکمت عملی، همانطور که توسط این سنت های دیگر روشن شده است، می تواند در تنظیمات سازمانی امروزی پیاده سازی شود، بسیار کمتر شناخته شده است. بنابراین، این کتاب شکاف مهمی را در درک حکمت و نحوه کاربرد آن در دنیای چند فرهنگی پر می کند. خرد از نظر فرهنگی مقید است. خرد چند فرهنگی است و فردیت و اجتماع را در هم می آمیزد. خرد عملی به طور جدایی ناپذیری با بسیاری از نیازهای زندگی شخصی و حرفه ای معاصر مرتبط است. علاوه بر این، چندفرهنگی فزاینده در سراسر جهان مستلزم درک بهتری از چگونگی درک خرد عملی در فرهنگ‌ها و سنت‌های مختلف است. بر این اساس، الف) درک چندفرهنگی مفهوم خرد و ب) نقش حکمت عملی در جهانی فریاد حکمت لازم است. این کتاب بر اهمیت توسعه یک درک چند فرهنگی و میان رشته ای از مفهوم خرد عملی در محیط پیچیده امروزی تأکید می کند. این کتاب بینش قابل‌توجهی در مورد مفاهیم سنت‌های غیرغربی حکمت ارائه می‌دهد و اینکه چگونه چنین درکی از سنت‌های غیرغربی می‌تواند به ما در درک بهتر و انتقادی‌تر و پرداختن مناسب به پدیده‌های نوظهور پیچیده چند وجهی کمک کند. در حالی که سنت‌های غربی بینش ارزشمندی را در مورد دلالت خرد در زندگی مدرن ارائه می‌دهند، یک دیدگاه یکپارچه که سنت‌های غربی و غیر غربی را گرد هم می‌آورد، می‌تواند بینش انتقادی و عملی‌تری در مورد نحوه به کارگیری خرد عملی در یک محیط چند فرهنگی معاصر ارائه دهد.
استنطاق قواعد فلسفۀ سینوی در مسألۀ جنسیت و عقل عملی
نویسنده:
نرجس رودگر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
هدف از این مقاله عرضۀ مسألۀ جنسیت به قواعد و مسائل فلسفه سینوی در بحث عقل عملی و استنطاق آنان در خصوص این مسأله است. تعاریف و محورهای مختلف عقل عملی در کنار تعاریف جنسیت و عرضۀ آن‌ها به قواعد و مسائل حکمت سینوی در مورد عقل عملی، می‌تواند امتداد حکمت سینوی در مسألۀ جنسیت را درپی داشته باشد. در این مقاله این هدف با روش تحلیلی بررسی و در محورهای زیر قضاوت شده است: 1. استنط‌اق مسألۀ جنسیت در قواعد حکمت عملی ناظر به مدبر فعل اختیاری 2. حالات مشارکتی نفس و بدن و مسألۀ جنسیت و عقل عملی 3. رابطۀ نفس و قوا و نقش جنسیت در آن 4. فرایند شکل‌گیری رفتار و نقش جنسیت 5. جنسیت و عوامل استکمال عقل عملی 6. استنطاق مسألۀ جنسیت در عقل عملی به عنوان قوۀ مدرکه 7. جنسیت و دانش‌های مربوط به عقل عملی از جمله اخلاق. بررسی‌ها نشان دهندۀ تأثیر جنسیت نه به نحو عام و مطلق، بلکه به نحو جزئی و مشروط در ساحت‌های مختلف عقل عملی است.
صفحات :
از صفحه 141 تا 164
جایگاه عقل عملی در علوم انسانی
نویسنده:
محمد فتحعلیخانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
جایگاه عقل در علم از منظر نظریه‎های مختلف علوم انسانی یکسان نیست. می‎توان با در نظر گرفتن مؤلفه‎های تشکیل‎دهنده علوم انسانی و اجتماعی، آن‎گونه‎که در نظریه‎های علوم انسانی بیان شده است، و با توجه به حدود و قلمرو عقل، آن‎گونه‎که در نظریه‎های عقل بیان شده است، جایگاه عقل در هریک از تصاویر ارائه شده از علوم انسانی و اجتماعی را سنجید. بخشی از این تحقیق گسترده مربوط است به سنجش اعتبار تصاویر مختلف این علوم براساس حدود و قلمروی است که برای عقل عملی در نظریه‎های عقل گفته شده است. مقاله حاضر درصدد بررسی عقلانیت علوم انسانی و اجتماعی با استفاده از این بخش از نظریه‎های عقل است. روش انجام این بررسی تحلیل نظریه‎های علوم انسانی به منظور سنجش جایگاه عقل عملی در هریک از این نظریه‎هاست. بدین منظورنخست با استفاده از برخی نظریه‎های علوم انسانی، مؤلفه‎های گوناگون دخیل در تحقق علوم انسانی شناسایی و سپس با استفاده از نظریه‎های عقل عملی، احتمالات مختلف درباره حدود و قلمرو عقل عملی بیان شده است، و درنهایت بنابر احتمالات مختلفی که درباره حدود و قلمرو عقل عملی وجود دارد، جایگاه عقل عملی در در نظریه‎های تحلیل شده علوم انسانی، نتیجه‎گیری شده است.
صفحات :
از صفحه 91 تا 111
بازشناسی مفهوم «عقل معاش» و وجوه آن از منظر دانشمندان اسلامی
نویسنده:
روح الله محمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
تقسیم بندی‌های متفاوتی از عقل از نظر غایت و حوزه فعالیت وجود دارد. یکی از آن‌ها به عقل از منظر فعالیت در بعد دنیایی و آخرتی یا حیوانی و روحانی می‌نگرد و دو قسم با نام عقل معاش و عقل معاد را پدید می‌آورد. از‌آن‌جا که دین اسلام به زندگی دنیایی نگاه ویژه‌ای دارد و آن را وسیله-ای جهت رسیدن به زندگی جاویدان می‌داند، اهمیت توجه به موضوع عقل معاش مشخص می‌شود. تعبیر عقل معاش در آیات و روایات به صراحت به کار نرفته و از جمله تعابیری است که در دوره های بعدی وضع شده است و تعاریف مختلفی از آن به چشم می‌خورد؛ چنان که گروهی آن را عقل اقتصادی، گروهی آن را عقل عملی یا جزئی می‌دانند. مفهوم شناسی عقل معاش، معرفتی در راستای شناسایی عقل و کارکرد آن در زندگی دنیایی از دیدگاه دانشمندان اسلامی و زمینه‌ساز بهره‌مندی صحیح، از این عطیه ارزشمند الهی است. این نوشتار پس از بیان تقسیمات کلی عقل از نظر دانشمندان اسلامی به تبیین مفهوم عقل معاش و وجوه متصور آن اشاره دارد و «معادگرا بودن عقل معاش» را شرط تحقق مفهوم صحیح آن می‌داند. ازاین‌رو، به کمال رساندن این قوه موجب می‌شود که زندگی عقلانی و حیات طیبه قرآنی تحقق یابد.
صفحات :
از صفحه 177 تا 200
رابطه معاد و معنای زندگی در انديشه ملاصدرا
نویسنده:
سعدی صفاری، رضا رسولی شربیانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
به اعتقاد برخي مرگ زندگي را بيمعنا ميكند و زندگي زوالپذير و محدود، ارزش زيستن ندارد؛ بويژه اگر همراه با گرفتاري و رنج باشد. برخلاف اين گروه، ملاصدرا با اثبات جاودانگي نفس معتقد است همانگونه كه حقيقت هستي سقف ماهوي و محدوديت ندارد، انسان نيز سقف ماهوي ندارد و زندگي انسان منحصر به عالم ماده نميشود. حركت انسان با سعي و تلاش دنيوي آغاز ميشود اما با مرگ استمرار پيدا ميكند و زندگي حقيقي و حيات برتر در ساية مرگ حاصل ميشود. زندگي در صورتي معناي كامل پيدا ميكند كه به آخرت و جاودانگي نائل شود. او براي انسان اهداف عالي و متوسط تعريف ميكند و مراتب سعادت را به مراتب تكامل نفس ميداند. ملاصدرا ذات و حقيقت انسان را عقل نظري ميداند و سعادت حقيقي را در اين قوه دانسته و حركت عقل عملي در مسير سعادت را زمينه‌يي براي تعالي عقل نظري قلمداد ميكند. او دنيا را نمادي از برزخ و برزخ را نمادي از قيامت ميداند. دنيا وآخرت يك وجود ذو مراتب است كه نه تنها تقابلي با هم ندارند بلكه آخرت مرحلة تكامل يافتة دنيا است. معاد يعني سعة وجودي يافتن و رسيدن به مرحلة عقلاني كه همان مرحلة حقيقي وجود انسان است. همة انسانها از قدر مشترك معناي زندگي برخوردار خواهند بود اما معناي حداكثري و حقيقي شامل كساني خواهد شد كه داراي مراتب عالي وجود و مقام تجرد باشند.
  • تعداد رکورد ها : 6