جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
شرح اشارات و تنبیهات
نویسنده:
رضا محمدزاده
نوع منبع :
کتاب , درس گفتار،جزوه وتقریرات , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران - ایران: دانشگاه امام صادق (ع),
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ربط حادث به قدیم از دیدگاه ابن سینا و سهروردی، با تکیه بر آثار تمثیلی سهروردی
نویسنده:
اسفندیار غلامی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
نظام آفرینش ازدیدگاه فلسفه ی مشاء،برمبنای عقول ده گانه است وآنها معتقدند که این عقول واسطهآفرینش سایر موجودات جهان هستند.سپس آنها به اصل سنخیت یافتن میان علت ومعلول تاکیدمیکنند.ومیگویندکه ازموجودبسیط تنها یک معلول صادر میشود. که منظورازآن عقل اول است وسپس باوجودجهاتی که درعقل اول است عقل دوم وفلک اول به وجود می آیندوبه همین ترتیب سایرعقول وسایرافلاک به وجودمی آیند تانوبت به عقل دهم وفلک نهم می رسدکه ازعقل دهم که نام دیگرآن عقل فعال است عقل وفلکی دیگرصادر نمیشودبلکه صوراجسام عناصرازعقل فعال به وجود می آیند ودر تحقق هیولای مشترک عناصرسه عامل عقل فعال،اجرام آسمانی(افلاک)وصور عناصر دخالت دارند.وپس ازپیدایش عناصرچهارگانه، سایرموجودات عالم کون وفساداز جمله انسان به وجود می آیند. ابن سینا وجودنفس رادرانسان اثبات کرده وحدوث آن را جسمانی می داند.لیکن نظام آفرینش ازدیدگاه سهروردی برمبنای انوارطولیه وعرضیه واشراقات ومشاهدات میان آن ها صورت می پذیرد.واین امربراساس تباین میان موجودات وسنخیت بین علت ومعلول است.سپس سهروردی پیدایش کثرت درعالم رابه واسطه ی نوردوم (صادراول) می داند.وهمین طور بروجود ارباب انواع ومثل عقلانی ونوری تاکیدکرده است ووجوداین انواررادلیل وجودانواع کثیرموجودات مادی می داند ومی گویداین رب النوع ها به مدیریت وهدایت انواع خود میپردازند.سهروردی براساس قاعده ی امکان اشرف ترتیب وجودی موجودات راتبیین می کند که بعدازخلقت موجودات عالی وعالم انوار، نوبت به پیدایش عالم ماده وعناصرمادیمی رسد که ازعناصرچهارگانه ی آب وآتش وهواوخاک، سایر موجودات ازجمله انسان ازاین عناصربه وجود می آیند. اودرآخربه چگونگی حدوث نفوس بشری پرداخته وآنهارا جسمانی الحدوث دانسته است.
موسوعۀ مصطلحا‌ت‌ ابن‌ سینا‌ (الشیخ‌ الرئیس‌)
نویسنده:
جیرار جهرمی‌
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
حکمت مشاء 2 (رشته فلسفه و کلام اسلامی)
نویسنده:
عباسی‌حسین‌آبادی ، حسن
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
دانشگاه پیام نور,
کلیدواژه‌های اصلی :
حکمت مشاء 1 (رشته فلسفه و کلام اسلامی)
نویسنده:
عباسی‌حسین‌آبادی ، حسن
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
دانشگاه پیام نور,
کلیدواژه‌های اصلی :
الفارابي ، في حدوده و رسومه
نویسنده:
جعفر آل ياسين
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
الإشارات والتنبيهات - شرح المحقق الطوسي ، وشرح الشرح لقطب الدين الرازي المجلد 2
نویسنده:
أبو علي الحسين بن عبدالله بن سينا
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
ابن طوملوس (الحقیق بن ثلموس متوفی 620/1223)، مجملی در منطق المختصر فی المنطق [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Fouad Ben Ahmed
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
چکیده ماشینی: ابوالحجاج یوسف بن. محمد بن طوملس (الحقیق بن ثلموس، متوفی 620/1223) فیلسوف، پزشک و شاگرد مستقیم ابن رشد (آوروئس، متوفی 595/1198) بود که در ربع اعراش و ربع معقول به علوم عقلی می زیست و عمل می کرد. قرن بعد از مرگ معلمش. ابن طوملوس تنها شاگرد ابن رشد نبود که به کار منطقی پرداخت، بلکه یکی از دهها شاگردی بود که معتقد بود مرگ فرضی همزمان فلسفه دومی «به شدت مبالغه آمیز» است. خلاصه ای از منطق ابن طملس (المختصر فی المنطیق) به عنوان دریچه ای ارزشمند به عمل منطق در قرن سیزدهم اندلس و مغرب، تمام بخش های «ارغنون منبسط» را پوشش می دهد، همانطور که از آن زمان شناخته شد. فارابی (متوفی 339/951). مجلد حاضر، نسخه کامل عربی انتقادی این اثر را با مقدمه، یادداشت‌ها و فهرست‌های انگلیسی و عربی ارائه می‌کند.