جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 20
تعارض مسئله «خلود در جهنم» با عدالت خداوند!
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
وقتی سخن از خلود و جاودانگی گناهکاران در جهنم مطرح می شود فوراً يك علامت استفهام بزرگ در فكر هر شنونده اى ترسيم مى شود كه اين نابرابرى چگونه در كار خدا ممكن است؟ چگونه مى توان پذيرفت كه انسانى تمام عمر خود را كه حداكثر هشتاد يا صد سال بوده كار خوب يا بیشتر ...
خلود جهنم و بحث زمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
ازل يعني بي ابتدا بودن و ابد يعني بي انتها بودن. در مورد موجود زماني(موجد مادي) ازلي بودن يعني ابتداي زماني نداشتن و ابدي بودن يعني انتهاي زماني نداشتند. اما در مورد موجود مجرد و غير مادي که فراتر از افق زمان است. ازلي بودن يعني ابتدا نداشتن در وجود بیشتر ...
عذاب جاودان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
خلود در لغت : ابن فارس مي‌گويد «خُلد يَدُلُّ عي الثبات و ملازمه» : خلود بر دوام و ملازم آن دلالت مي‌کند ، ‌به ويژه آن که در پاره‌اي از آيات قرآن واژه‌«خلود» و مشتقات آن با لفظ «ابد» مورد تأکيد واقع شده است. ابديت و خلود به همه انسان‏ها مربوط نيست. اگ بیشتر ...
خلود در جهنم و عدل الهی
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
نخست بايد دانست عذاب ابدي شامل کساني مي شود که در مقابل حق گردن کشی کرده و راه حق را بر روی خود و دیگران بسته اند . اینها با اینکه می دانستند خدایی هست و حجّت بر آنها تمام شده بود باز ایمان نیاوردند ؛ و نه تنها ایمان نیاوردند در مقابل خدا صف آرایی کر بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
فرجام جهنميان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
1ـ جهنّم بسته به مرتبه ي وجودي اهل آن به سه قسم كلّي تقسيم مي شود كه عبارتند از: جهنّم ذات ، جهنّم صفات و جهنّم اعمال. جهنّم ذات براي كساني است كه در مرتبه ي ذاتشان كافرند ؛ مثل ابليس و ابوجهل و ديگر ائمه كفر كه كفر در ذاتشان رخنه كرده است و در عين ا بیشتر ...
 فرمودید جهنم ورودی و خروجی دارد آیا این بدان معناست که انسان در جهنم جزای بعضی از اعمال را می بیند و پس از آن به بهشت می‌رود؟یعنی آنجا نیز مورد عفو خداوند قرار می گیرد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
بله همینطور است. دربارة گروهی از انسان‌ها خلود در جهنم داریم و دربارة گروهی دیگر خلود نداریم؛ یعنی گروهی به جهنم می روند به‌آن‌دلیل‌که کبائر و رفتارهایی در کارنامة اعمالشان دارند که چاره‌ای جز مجازات برایشان نیست و باید تطهیر شوند تا بتوانند سنخیت ب بیشتر ...
 آیا این مطالب صحیح است که انسانها در روز قیامت بعد از اینکه مدت زمانی که بر اثر گناهان خود در آتش می سوزند صیقل می یابند واز گناه پاک شده و خداوند آنها را تا ابد در بهشت خود جای می دهد ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
اين قضيه كليت ندارد. ما در قرآن در مورد جهنم دو گونه آيات داريم:خداوند درقرآن جاودانگي درعذاب را درقبال گروهي مطرح مي کند (خالدين فيها) لذا اينها ازجهنم خارج نمي شوند وصيقل پيدا نمي کنند 2- اما درمورد بعضي ازگروهها خلود مطرح نمي شود. يعني گروهي هستن بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
آيا انساني كه وارد جهنم مي شود همواره درد خواهد كشيد يا امكان ورود به بهشت نيز وجود دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : حقيقت براساس آيات و روايات آن است كه اگر آدمي در مجموع رو به خدا داشته و خداخواه است، مؤمن است و دوستدار حضرت رسول اكرم(ص) و اهل بيت(ع) مي‌باشد ولي در اينجا خود را از آلودگي‌ها وتعلقات پاك نساخت، در قيامت با عذاب‌ها و فشارها روبروست و به طبق بیشتر ...
چه كساني خلود در جهنم دارند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : چنانچه مي دانيم خلود در جهنم خاص كافران است با توجه به آيات 16-14 انفطار كه مي فرمايد: «و انّ الفجار لفي جحيم يصلونها يوم الدّين و ما هم عنها بغائبين»: و بدكاران در دوزخند روز جزا وارد آن مي شوند و مي سوزند و هيچ گاه از آن غائب و دور نيستند، « بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
با توجه به مسئله خلود عذاب و اثبات آن آيا اين مسئله با عدالت سازگار است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : آنچه مسلم است مجازاتها بر چند قسم هستند: اول: مجازات و كيفر قراردادي و ثانياً مجازاتي كه با گناه رابطه تكويني و طبيعي دارد و ثالثاً:مجازاتي كه تجسّم خود جرم و گناه است و چيزي غير از آن نمي باشد. و عذابهاي اخروي نه از نوع اول و نه از نوع دوم بل بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
  • تعداد رکورد ها : 20