جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
کتب اباضیه
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 16
عنوان :
الهیات اولیه اباضیه، شش متن کلامی از عبدالله ابن یزید فزاری [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Editors: Abdulrahman al-Salimi, Wilferd Madelung
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Buston-Leiden: Brill,
زبان :
انگلیسی , عربی
کلیدواژههای اصلی :
خوارج (مذاهب کلامی)
,
اباضیه (خوارج)
,
اباضیه شرق
,
خوارج (مذاهب اسلامی)
,
اباضیه (خوارج)
,
خوارج
,
کتب کلام اباضیه
,
کتب اباضیه
,
خوارج (فرق کلامی)
,
4- خوارج
,
6- اباضیه
شابک (isbn):
978-90-04-27025-1
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شرح غاية المراد في نظم الاعتقاد
نویسنده:
نور الدین عبدالله بن حمید السالمی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مسقط: الكلمة الطيبة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
فرقه اباضیه
,
11. عقاید dogmas (the distillate of doctrines)
,
اباضیه (خوارج)
,
معرفت اصول دین
,
اباضیه
,
13. علم کلام
,
اباضیه (خوارج)
,
خوارج اباضیه
,
کتب کلام اباضیه
,
کلام اباضیه
,
عقائد اباضیه
,
کتب اباضیه
,
4- خوارج
,
6- اباضیه
کلیدواژههای فرعی :
اباضیه (خوارج) ,
آیات صفات الهی ,
سنت شفاعت ,
تنزیه الهی ,
قضا و قدر ,
چکیده :
شرح غاية المراد في نظم الاعتقاد، شرح احمد بن حمد خلیلی بر منظومه «غاية المراد في نظم الاعتقاد» تألیف نورالدین عبدالله بن حمید سالمی (متوفی 1332ق)، اندیشمند و نویسنده اباضیه است. شرح ابیات منظومه مذکور به درخواست برخی دانشجویان انجام شده است. کتاب، مشتمل بر دو بخش است: در بخش اول متن غاية المراد که حاوی 77 بیت است در یک مقدمه، چهار عنوان کلی و یک خاتمه ارائه شده است. در بخش دوم نیز شرح غاية المراد با یک مقدمه از شارح و شرح کامل ابیات آمده است. شیوه شرح بدین صورت است که شارح یک یا چند بیت را که موضوع واحدی دارد، با انتخاب عنوان مناسب ذکر کرده و سپس به شرح و توضیح آن پرداخته است. به اعتقاد نویسنده اولین چیزی که خداوند متعال بر بندگان واجب نموده، سه جمله است که از همه آنها تعبیر به «جمله» شده است. منظور از این جمله غیر از جمله مصطلح نحویون است؛ بلکه اصطلاح خاصی است که بهطور اجمال مشتمل بر معانی متعددی است. تقسیم آنها به سه جمله، بهخاطر اشتمال بر سه رکن است که هر رکن از آنها با رعایت اصطلاح نحوی، جمله مستقلی است. ارکان سهگانه عبارت است از ایمان به خدا و ایمان به رسالت حضرت محمد(ص) و نیز ایمان به کتابی که بر او نازل شده است؛ پس اولی متضمن جمله «أشهد أن لا إله إلا الله» و جمله دوم مشتمل بر «و أشهد أن محمدا رسولالله» و جمله سوم مشتمل بر «و أشهد أن ما جاء به محمد هو الحق من عند الله» است؛ لذا تعبیر به سه جمله به جهت آن است که هریک از آنها مفهوم مستقلی دارند و تعبیر به جمله واحد برای آن است که همه به یک غایت بازمیگردند که عبارت از خروج از سرپرستی کفر و داخل شدن در سرپرستی اسلام است و این محقق نمیشود مگر برای کسی که هر سه را بهجا آورد. نویسنده در آغاز تبیین «تفسیر جمله اعتقادی»، تعبیر به «اله عرش» کرده است. دلیل این تعبیر آن است که اله عرش همه مخلوقات ذیل آن را در بر میگیرد؛ پس اینگونه تعبیر کرده و مثلاً «اله خلق» نگفته است. وی عرش را اعظم مخلوقات دانسته است. در بحث ایمان، قواعد دین، ارکان دین، مسالک دین، ولایت و برائت مطرح شده است. در موضوع ولایت و برائت حقیقی، نص قطعی دال بر سعادت یا شقاوت فردی معین، شرط دانسته شده است؛ خواه آن فرد معین با اسم ذکر شده خواه با کنیه یا وصف. سپس شواهدی از قرآن کریم ارائه شده است. شارح همچنانکه ولایت امام عادل را واجب میداند، تبری از امام جور را نیز به جهت فساد و جورش لازم میخواند.در رابطه با کفر نیز دو بخش قواعد و ارکان مطرح شده است. معنای لغوی قاعده همان اصل است و اصول کفر در هر دو قسم کفر شرک و کفر نعمت عبارت است از: جهل، حمیت، کبر و حسد. شارح پس از توضیح هریک از این صفات رذیله، چنین نتیجه میگیرد که از هریک از آنها، هریک از دو قسم کفر (کفر شرک و کفر نعمت)، ناشی میشود. شارح در انتهای کتاب چنین مینویسد: «این آخر مباحثی است که خداوند متعال میسر نمود از تهذیب تعلیقهای که بر این منظومه مبارکه پیش از این املا کرده بودم و فرصت و مجالی برای کتابت شرحی شایسته در حد این منظومه فراهم نشده بود. من این شرح را - جز در موارد نادر - بدون رجوع به منبع علمی نوشتم. هدف من از این نوشتار آن بود که دانشجویان را بر فهم مراد از غاية المراد کمک کنم تا آموزش آن برای آنها آسان شود و اهدافش را بهخوبی بفهمند
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
متن الجامع الصحیح: مسند الربيع بن حبيب بن عمرو الأزدی البصری (طبعة قديمة )
نویسنده:
الربيع بن حبيب بن عمرو؛ ترتیب: یوسف بن ابراهیم الوارجلانی؛ تصحیح: عبدالله بن حمید السالمی
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مصر: مطبعة النجاح بباب الخلق ,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
کتب اهل سنت
,
اباضیه (خوارج)
,
سنت قولی رسول خدا صلی الله علیه و آله
,
احادیث و روایات
,
کتب حدیث
,
احادیث اهل سنت
,
حدیث
,
حدیث نبوی صلی الله علیه و آله
,
اباضیه (خوارج)
,
3- اهل سنت Sunnism (فرق اسلامی)
,
کتب حدیث اهل سنت
,
کتب اباضیه
,
6- اباضیه
,
کتب حدیث اباضیه
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کتاب الترتیب فی الصحیح من حدیث الرسول (ص)
نویسنده:
جمع وترتیب: ابویعقوب یوسف بن ابراهیم الورجلانی؛ تصحیح وتعلیق: نورالدین عبدالله بن حُمَید السالمی
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مسقط - عمان: مکتبة مسقط,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
کتب اهل سنت
,
اباضیه (خوارج)
,
سنت قولی رسول خدا صلی الله علیه و آله
,
روایات اهل سنت
,
احادیث و روایات
,
احادیث اهل سنت
,
حدیث
,
حدیث نبوی صلی الله علیه و آله
,
اباضیه (خوارج)
,
3- اهل سنت Sunnism (فرق اسلامی)
,
کتب حدیث اهل سنت
,
کتب اباضیه
,
6- اباضیه
چکیده :
كتاب الترتيب في الصحيح من حديث الرسول صلیاللهعلیهوسلم، مشتمل بر مسند ربیع بن حبیب ازدی عمانی بصری (متوفی بین سالهای 175-180ق)، و آثار و روایات دیگر است که توسط ابویعقوب یوسف بن ابراهیم ورجلانی (متوفی 570ق) تنظیم و تبویب شده است. تصحیح و تعلیق آن توسط نورالدین عبدالله بن حمید سالمی (متوفی 1322ق) صورت گرفته است. این کتاب، تکیهگاه اباضیه در حدیث بشمار میآید؛ به دلیل سه سندی بودن، از صحیح مسلم و بخاری ارزشمندتر است. فرقه اباضیه که ربیع بن حبیب از علمای آن میباشد، یکی از فرقههای انشعابی از خوارج است که در قرن اول هجری پدید آمد. این فرقه از سابقه دیرینه در تاریخ اسلام برخوردار است و از نخستین فرقههای اسلامی شمرده میشود. مسند امام ربیع که مورد اعتماد اباضیه، در حدیث رسول خدا(ص) میباشد، در قرن دوم هجری به دست ابوعمرو ربیع بن حبیب ازدی عمانی بصری تصنیف شده است. بیشتر اسناد آن ثلاثی میباشد؛ یعنی با سه واسطه به رسول خدا(ص) میرسد که برحسب ظاهر بر اساس نام راویان مرتب شده است. بیشتر این روایات را ربیع بن حبیب از شیخش ابوعبیده مسلم بن ابیکریمه تمیمی و او از ابوالشعثاء جابر بن زید ازدی روایت کرده است. سپس گروهی از حاملان علم به مشرق و مغرب، آن را از ربیع دریافت کردند و علما آن را بین خود، دستبهدست کردند و نزد عام و خاص مشهور گشت. در قرن ششم، ابویعقوب یوسف بن ابراهیم ورجانی، این کتاب را بر اساس ابواب فقه مرتب نموده و آن را به «الجامع الصحيح مسند الإمام الربيع بن حبيب»، نامگذاری کرد و احادیث آن را در دو جزء قرار داد، سپس آثاری را که ربیع با آنها بر مخالفان خویش احتجاج نموده بود، بهعنوان جزء سوم به آن افزود و روایات ابوسفیان محبوب بن رحیل از ربیع و روایات امام افلح از ابیغانم و غیر او و مراسیل امام جابر بن زید را به آن ضمیمه کرد و همه این سه قسم از روایات را در جزء چهارم جای داد. در نسخه حاضر و چاپی که پیش رو دارید، نام کتاب، «كتاب الترتيب» ثبت شده؛ درحالیکه به جامع و مرتِّب آن، ابویعقوب ورجانی نسبت داده شده است (چنانکه در نسخههای خطی چنین است)، ولی چاپهای پیشین همگی آن را «الجامع الصحيح» نامیده و آن را به امام ربیع نسبت دادهاند و این کار این گمان را در بیشتر مردم باعث شده که جزء سوم و چهارم کتاب، جزء متن مسند است؛ درحالیکه واقعا چنین نیست. بنا بر آنچه گفته شد باید توجه داشت که مسند امام ربیع تنها بخشی از «كتاب الترتيب» است، نه همه آن. در مقدمه مزبور، اطلاعات جامع و کاملی پیرامون این کتاب و اجزای آن و نسخهها و چاپها و حواشی و شروح آن وجود دارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قائمة الكتب الإباضیة: المكتبة الشاملة الإباضية
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
کلیدواژههای اصلی :
اباضیه (خوارج)
,
اباضیه شرق
,
اباضیه مغرب
,
اباضیه (خوارج)
,
کتب کلام اباضیه
,
کتب اباضیه
,
کتب تفسیر اباضیه
,
6- اباضیه
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تيسير التفسير
نویسنده:
محمد بن یوسف اطفیش؛ تحقیق: ابراهیم بن محمد طلای
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر اهل سنت
,
تفسیر خوارج
,
تفسیر اباضیه
کلیدواژههای فرعی :
کتب اهل سنت ,
کتب تفسیر اهل سنت ,
کتب اباضیه ,
کتب تفسیر اباضیه ,
کتب تفسیر خوارج ,
کتب خوارج ,
چکیده :
تيسير التفسير، اثر محمد بن یوسف اطفیش (متوفی 1332/1914م)، اثری تفسیری است در 12 جلد به زبان عربی با موضوع تفسیر و علوم قرآن. شیخ ابراهیم بن محمد طلای به کمک جمعی از اساتید، به تحقیق و تصحیح این اثر پرداختهاند. تراجم و تخریج احادیث، توسط کروم احمد و بازین عمر انجام شده و فهرستبندی و امور چاپ، توسط مصطفی اشریفی و محمد بباعمی. کتاب دارای 12 جلد است. جلد اول دارای مقدمه محقق و تفسیر سوره حمد و البقره تا آیه 203 است. تفیسر سایر آیات و سور در سایر مجلدات دنبال میشود. نویسنده در مقدمهاش بر کتاب پس از حمد الهی مینویسد: این اثر را پس از «هميان الزاد إلی دار المعاد» که اثرش در سنین رشد بوده و «داعي العمل ليوم الأمل»، بهعنوان سومین اثر تفسیری خودش نگاشته است. نویسنده آن را پس از هشتادسالگی، یعنی در سنین پختگی علمی، به اتمام رسانده است. البته نظر محقق کتاب، ابراهیم محمد طلای، در مقدمه این است که نویسنده در شصت و چند سالگی و پس از افزون بر چهل سال تدریس و تحقیق و تألیف، دست به نوشتن این اثر زده است. خود محمد بن یوسف اطفیش، این کتاب را بسیار گرامی میداشت و شاگردانش را بر اقبال و رجوع به آن تحریک و تشویق میکرد. وی این کتاب را «تيسير التفسير» نامید و بهحق میتوان گفت: این اثر، آسانکننده فهم وجوه مختلف نص قرآنی است؛ وجوهی که صناعت و اسالیب لغت عربی پذیرای آن است. اطفیش، در این اثر چونان مدرسی ماهر شاگردانش را بر فهم معانی محتمل از متن ارشاد میکند، ولی نظر خودش را بر آنان تحمیل نمیکند. بااینحال، از بیان وجوه راجح و مرجوح نص غفلت نمینماید. این اثر، از جنبه دیگر، خواننده را از مراجعه به بسیاری از تفاسیر، اعم از تفاسیری که بر نقل و روایت اعتماد کردهاند یا تفاسیر اعتمادکننده بر رأی و دلالت لغوی، بینیاز میکند؛ نویسنده این اثر بین هر دو روش تفسیری پیشگفته، در اسلوبی مختصر و مفید، جمع کرده است. وی درعینحال، وجهی از وجوه اعراب یا بیان را جا نیانداخته و در همه موارد هم به قواعد نحو و بیان اشاره کرده است. وی همچنین هیچ مسئلهای از مسائل فقهی و اصولی را وانگذارده مگر اینکه متعرض حکم آن شده و وجه صواب و قول مختار خودش یا جمهور علمای امت را هم با آن بیان کرده است. ابراهیم محمد طلای، درباره علت اختیار این کتاب برای تحقیق مینویسد: ارتباط من با این کتاب به زمان شاگردیام در حلقات درس استاد ابراهیم بن ابیبکر در معهد جابری، یعنی حدود پنجاه سال پیش برمیگردد. ما در دروس تفسیرمان به این کتاب مراجعه میکردیم. اما ازآنجاکه نسخه مورد مراجعه ما بهصورت سنگی چاپ شده بود، گاهی ما را خسته میکرد. در آن زمان آرزو میکردیم که کاش این کتاب با امکانات فنی امروزی و بهصورت جدید چاپ میشد. این امر ماند تا زمانی که من با گروهی از شاگردانم مشغول ترتیب «الجامع الصحيح» ربیع بن حبیب در حدیث شدیم و کار تحقیق و تخریج آن را به یاری خدا در سال 1415ق، معادل با 1995م، به پایان رساندیم. برخی از برادران اهل علم و فضل، پس از این امر، از من درخواست کردند که به این کتاب تفسیر، یعنی تيسير التفسير هم پرداخته و کار تحقیق و تخریج آن را هم انجام دهم تا خواندنش برای مطالعهکننده آسان شود. آنان در اینباره اصرار کردند، ولی من چون ضعیف شده بودم و امکاناتم هم کم بود و از طرفی هم این اثر، طولانی بود و تعداد صفحاتش هم زیاد، ترسیدم که پرداختن به این کتاب با این شرایط، به قیام به حق آن و اینکه کارم خوب از آب دربیاید ضربه میزند و حق کتاب و نویسنده آن ضایع میشود؛ ازاینرو در ابتدای امر از این کار امتناع کردم، ولی در نهایت استخاره کردم و بر خدای متعال توکل کردم و شروع به کار کردم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تيسير التفسير - الجزء العاشر (المؤمنون - القصص: 50)
نویسنده:
الشيخ محمد بن يوسف اطفيش؛ تحقیق: ابراهیم بن محمد طلای؛ تراجم و تخریج احادیث: کروم احمد, بازین عمر؛ فهرستبندی و امور چاپ: مصطفی اشریفی, محمد بباعمی
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مسقط - عمان: عمان - وزراة التراث والثقافة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اهل سنت (مذاهب کلامی)
,
اباضیه (خوارج)
,
مفسران اهل سنت
,
تفسیر اهل سنت
,
اباضیه (خوارج)
,
3- اهل سنت Sunnism (فرق اسلامی)
,
تفسیر قرآن اهل سنت
,
کتب تفسیر اهل سنت
,
تفاسیر اباضیه
,
تفسیر اباضیه
,
کتب اباضیه
,
کتب تفسیر اباضیه
,
کتب تفسیر خوارج
,
کتب خوارج
,
4- خوارج
,
6- اباضیه
چکیده :
تيسير التفسير، اثر محمد بن یوسف اطفیش (متوفی 1332/1914م)، اثری تفسیری است در 17 جلد به زبان عربی با موضوع تفسیر و علوم قرآن. شیخ ابراهیم بن محمد طلای به کمک جمعی از اساتید، به تحقیق و تصحیح این اثر پرداختهاند. تراجم و تخریج احادیث، توسط کروم احمد و بازین عمر انجام شده و فهرستبندی و امور چاپ، توسط مصطفی اشریفی و محمد بباعمی. نویسنده در مقدمهاش بر کتاب پس از حمد الهی مینویسد: این اثر را پس از «هميان الزاد إلی دار المعاد» که اثرش در سنین رشد بوده و «داعي العمل ليوم الأمل»، بهعنوان سومین اثر تفسیری خودش نگاشته است. نویسنده آن را پس از هشتادسالگی، یعنی در سنین پختگی علمی، به اتمام رسانده است. البته نظر محقق کتاب، ابراهیم محمد طلای، در مقدمه این است که نویسنده در شصت و چند سالگی و پس از افزون بر چهل سال تدریس و تحقیق و تألیف، دست به نوشتن این اثر زده است. خود محمد بن یوسف اطفیش، این کتاب را بسیار گرامی میداشت و شاگردانش را بر اقبال و رجوع به آن تحریک و تشویق میکرد. وی این کتاب را «تيسير التفسير» نامید و بهحق میتوان گفت: این اثر، آسانکننده فهم وجوه مختلف نص قرآنی است؛ وجوهی که صناعت و اسالیب لغت عربی پذیرای آن است. اطفیش، در این اثر چونان مدرسی ماهر شاگردانش را بر فهم معانی محتمل از متن ارشاد میکند، ولی نظر خودش را بر آنان تحمیل نمیکند. بااینحال، از بیان وجوه راجح و مرجوح نص غفلت نمینماید. این اثر، از جنبه دیگر، خواننده را از مراجعه به بسیاری از تفاسیر، اعم از تفاسیری که بر نقل و روایت اعتماد کردهاند یا تفاسیر اعتمادکننده بر رأی و دلالت لغوی، بینیاز میکند؛ نویسنده این اثر بین هر دو روش تفسیری پیشگفته، در اسلوبی مختصر و مفید، جمع کرده است. وی درعینحال، وجهی از وجوه اعراب یا بیان را جا نیانداخته و در همه موارد هم به قواعد نحو و بیان اشاره کرده است. وی همچنین هیچ مسئلهای از مسائل فقهی و اصولی را وانگذارده مگر اینکه متعرض حکم آن شده و وجه صواب و قول مختار خودش یا جمهور علمای امت را هم با آن بیان کرده است. ابراهیم محمد طلای، درباره علت اختیار این کتاب برای تحقیق مینویسد: ارتباط من با این کتاب به زمان شاگردیام در حلقات درس استاد ابراهیم بن ابیبکر در معهد جابری، یعنی حدود پنجاه سال پیش برمیگردد. ما در دروس تفسیرمان به این کتاب مراجعه میکردیم. اما ازآنجاکه نسخه مورد مراجعه ما بهصورت سنگی چاپ شده بود، گاهی ما را خسته میکرد. در آن زمان آرزو میکردیم که کاش این کتاب با امکانات فنی امروزی و بهصورت جدید چاپ میشد. این امر ماند تا زمانی که من با گروهی از شاگردانم مشغول ترتیب «الجامع الصحيح» ربیع بن حبیب در حدیث شدیم و کار تحقیق و تخریج آن را به یاری خدا در سال 1415ق، معادل با 1995م، به پایان رساندیم. برخی از برادران اهل علم و فضل، پس از این امر، از من درخواست کردند که به این کتاب تفسیر، یعنی تيسير التفسير هم پرداخته و کار تحقیق و تخریج آن را هم انجام دهم تا خواندنش برای مطالعهکننده آسان شود. آنان در اینباره اصرار کردند، ولی من چون ضعیف شده بودم و امکاناتم هم کم بود و از طرفی هم این اثر، طولانی بود و تعداد صفحاتش هم زیاد، ترسیدم که پرداختن به این کتاب با این شرایط، به قیام به حق آن و اینکه کارم خوب از آب دربیاید ضربه میزند و حق کتاب و نویسنده آن ضایع میشود؛ ازاینرو در ابتدای امر از این کار امتناع کردم، ولی در نهایت استخاره کردم و بر خدای متعال توکل کردم و شروع به کار کردم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تيسير التفسير - الجزء الخامس (اول الأعراف - التوبة: 33)
نویسنده:
الشيخ محمد بن يوسف اطفيش؛ تحقیق: الشیخ ابراهیم بن محمد طلای؛ تراجم و تخریج احادیث: کروم احمد, بازین عمر؛ فهرستبندی و امور چاپ: مصطفی اشریفی, محمد بباعمی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مسقط - عمان: عمان - وزراة التراث والثقافة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر اهل سنت
,
تفسیر خوارج
,
تفاسیر اباضیه
,
تفسیر اباضیه
کلیدواژههای فرعی :
کتب اهل سنت ,
کتب تفسیر اهل سنت ,
کتب اباضیه ,
کتب تفسیر اباضیه ,
کتب تفسیر خوارج ,
کتب خوارج ,
چکیده :
تيسير التفسير، اثر محمد بن یوسف اطفیش (متوفی 1332/1914م)، اثری تفسیری است در 17 جلد به زبان عربی با موضوع تفسیر و علوم قرآن. شیخ ابراهیم بن محمد طلای به کمک جمعی از اساتید، به تحقیق و تصحیح این اثر پرداختهاند. تراجم و تخریج احادیث، توسط کروم احمد و بازین عمر انجام شده و فهرستبندی و امور چاپ، توسط مصطفی اشریفی و محمد بباعمی. کتاب دارای 17 جلد است. نویسنده در مقدمهاش بر کتاب پس از حمد الهی مینویسد: این اثر را پس از «هميان الزاد إلی دار المعاد» که اثرش در سنین رشد بوده و «داعي العمل ليوم الأمل»، بهعنوان سومین اثر تفسیری خودش نگاشته است. نویسنده آن را پس از هشتادسالگی، یعنی در سنین پختگی علمی، به اتمام رسانده است. البته نظر محقق کتاب، ابراهیم محمد طلای، در مقدمه این است که نویسنده در شصت و چند سالگی و پس از افزون بر چهل سال تدریس و تحقیق و تألیف، دست به نوشتن این اثر زده است. خود محمد بن یوسف اطفیش، این کتاب را بسیار گرامی میداشت و شاگردانش را بر اقبال و رجوع به آن تحریک و تشویق میکرد. وی این کتاب را «تيسير التفسير» نامید و بهحق میتوان گفت: این اثر، آسانکننده فهم وجوه مختلف نص قرآنی است؛ وجوهی که صناعت و اسالیب لغت عربی پذیرای آن است. اطفیش، در این اثر چونان مدرسی ماهر شاگردانش را بر فهم معانی محتمل از متن ارشاد میکند، ولی نظر خودش را بر آنان تحمیل نمیکند. بااینحال، از بیان وجوه راجح و مرجوح نص غفلت نمینماید. این اثر، از جنبه دیگر، خواننده را از مراجعه به بسیاری از تفاسیر، اعم از تفاسیری که بر نقل و روایت اعتماد کردهاند یا تفاسیر اعتمادکننده بر رأی و دلالت لغوی، بینیاز میکند؛ نویسنده این اثر بین هر دو روش تفسیری پیشگفته، در اسلوبی مختصر و مفید، جمع کرده است. وی درعینحال، وجهی از وجوه اعراب یا بیان را جا نیانداخته و در همه موارد هم به قواعد نحو و بیان اشاره کرده است. وی همچنین هیچ مسئلهای از مسائل فقهی و اصولی را وانگذارده مگر اینکه متعرض حکم آن شده و وجه صواب و قول مختار خودش یا جمهور علمای امت را هم با آن بیان کرده است. ابراهیم محمد طلای، درباره علت اختیار این کتاب برای تحقیق مینویسد: ارتباط من با این کتاب به زمان شاگردیام در حلقات درس استاد ابراهیم بن ابیبکر در معهد جابری، یعنی حدود پنجاه سال پیش برمیگردد. ما در دروس تفسیرمان به این کتاب مراجعه میکردیم. اما ازآنجاکه نسخه مورد مراجعه ما بهصورت سنگی چاپ شده بود، گاهی ما را خسته میکرد. در آن زمان آرزو میکردیم که کاش این کتاب با امکانات فنی امروزی و بهصورت جدید چاپ میشد. این امر ماند تا زمانی که من با گروهی از شاگردانم مشغول ترتیب «الجامع الصحيح» ربیع بن حبیب در حدیث شدیم و کار تحقیق و تخریج آن را به یاری خدا در سال 1415ق، معادل با 1995م، به پایان رساندیم. برخی از برادران اهل علم و فضل، پس از این امر، از من درخواست کردند که به این کتاب تفسیر، یعنی تيسير التفسير هم پرداخته و کار تحقیق و تخریج آن را هم انجام دهم تا خواندنش برای مطالعهکننده آسان شود. آنان در اینباره اصرار کردند، ولی من چون ضعیف شده بودم و امکاناتم هم کم بود و از طرفی هم این اثر، طولانی بود و تعداد صفحاتش هم زیاد، ترسیدم که پرداختن به این کتاب با این شرایط، به قیام به حق آن و اینکه کارم خوب از آب دربیاید ضربه میزند و حق کتاب و نویسنده آن ضایع میشود؛ ازاینرو در ابتدای امر از این کار امتناع کردم، ولی در نهایت استخاره کردم و بر خدای متعال توکل کردم و شروع به کار کردم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تيسير التفسير - الجزء الثالث (آل عمران: 133 - المائدة: 26)
نویسنده:
الشيخ محمد بن يوسف اطفيش؛ تحقیق: ابراهیم بن محمد طلای؛ تراجم و تخریج احادیث: کروم احمد, بازین عمر؛ فهرستبندی و امور چاپ: مصطفی اشریفی, محمد بباعمی
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اباضیه (خوارج)
,
تفسیر قرآن
,
تفسیر اهل سنت
,
تفسیر خوارج
,
اباضیه (خوارج)
,
تفاسیر اباضیه
,
تفسیر اباضیه
,
6- اباضیه
کلیدواژههای فرعی :
کتب اهل سنت ,
کتب تفسیر ,
کتب تفسیر اهل سنت ,
کتب اباضیه ,
کتب تفسیر اباضیه ,
کتب تفسیر خوارج ,
کتب خوارج ,
چکیده :
تيسير التفسير، اثر محمد بن یوسف اطفیش (متوفی 1332/1914م)، اثری تفسیری است در 17 جلد به زبان عربی با موضوع تفسیر و علوم قرآن. شیخ ابراهیم بن محمد طلای به کمک جمعی از اساتید، به تحقیق و تصحیح این اثر پرداختهاند. تراجم و تخریج احادیث، توسط کروم احمد و بازین عمر انجام شده و فهرستبندی و امور چاپ، توسط مصطفی اشریفی و محمد بباعمی. نویسنده در مقدمهاش بر کتاب پس از حمد الهی مینویسد: این اثر را پس از «هميان الزاد إلی دار المعاد» که اثرش در سنین رشد بوده و «داعي العمل ليوم الأمل»، بهعنوان سومین اثر تفسیری خودش نگاشته است. نویسنده آن را پس از هشتادسالگی، یعنی در سنین پختگی علمی، به اتمام رسانده است. البته نظر محقق کتاب، ابراهیم محمد طلای، در مقدمه این است که نویسنده در شصت و چند سالگی و پس از افزون بر چهل سال تدریس و تحقیق و تألیف، دست به نوشتن این اثر زده است. خود محمد بن یوسف اطفیش، این کتاب را بسیار گرامی میداشت و شاگردانش را بر اقبال و رجوع به آن تحریک و تشویق میکرد. وی این کتاب را «تيسير التفسير» نامید و بهحق میتوان گفت: این اثر، آسانکننده فهم وجوه مختلف نص قرآنی است؛ وجوهی که صناعت و اسالیب لغت عربی پذیرای آن است. اطفیش، در این اثر چونان مدرسی ماهر شاگردانش را بر فهم معانی محتمل از متن ارشاد میکند، ولی نظر خودش را بر آنان تحمیل نمیکند. بااینحال، از بیان وجوه راجح و مرجوح نص غفلت نمینماید. این اثر، از جنبه دیگر، خواننده را از مراجعه به بسیاری از تفاسیر، اعم از تفاسیری که بر نقل و روایت اعتماد کردهاند یا تفاسیر اعتمادکننده بر رأی و دلالت لغوی، بینیاز میکند؛ نویسنده این اثر بین هر دو روش تفسیری پیشگفته، در اسلوبی مختصر و مفید، جمع کرده است. وی درعینحال، وجهی از وجوه اعراب یا بیان را جا نیانداخته و در همه موارد هم به قواعد نحو و بیان اشاره کرده است. وی همچنین هیچ مسئلهای از مسائل فقهی و اصولی را وانگذارده مگر اینکه متعرض حکم آن شده و وجه صواب و قول مختار خودش یا جمهور علمای امت را هم با آن بیان کرده است. ابراهیم محمد طلای، درباره علت اختیار این کتاب برای تحقیق مینویسد: ارتباط من با این کتاب به زمان شاگردیام در حلقات درس استاد ابراهیم بن ابیبکر در معهد جابری، یعنی حدود پنجاه سال پیش برمیگردد. ما در دروس تفسیرمان به این کتاب مراجعه میکردیم. اما ازآنجاکه نسخه مورد مراجعه ما بهصورت سنگی چاپ شده بود، گاهی ما را خسته میکرد. در آن زمان آرزو میکردیم که کاش این کتاب با امکانات فنی امروزی و بهصورت جدید چاپ میشد. این امر ماند تا زمانی که من با گروهی از شاگردانم مشغول ترتیب «الجامع الصحيح» ربیع بن حبیب در حدیث شدیم و کار تحقیق و تخریج آن را به یاری خدا در سال 1415ق، معادل با 1995م، به پایان رساندیم. برخی از برادران اهل علم و فضل، پس از این امر، از من درخواست کردند که به این کتاب تفسیر، یعنی تيسير التفسير هم پرداخته و کار تحقیق و تخریج آن را هم انجام دهم تا خواندنش برای مطالعهکننده آسان شود. آنان در اینباره اصرار کردند، ولی من چون ضعیف شده بودم و امکاناتم هم کم بود و از طرفی هم این اثر، طولانی بود و تعداد صفحاتش هم زیاد، ترسیدم که پرداختن به این کتاب با این شرایط، به قیام به حق آن و اینکه کارم خوب از آب دربیاید ضربه میزند و حق کتاب و نویسنده آن ضایع میشود؛ ازاینرو در ابتدای امر از این کار امتناع کردم، ولی در نهایت استخاره کردم و بر خدای متعال توکل کردم و شروع به کار کردم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تيسير التفسير - الجزء الثانی (البقرة: 204 - آل عمران: 132)
نویسنده:
الشيخ محمد بن يوسف اطفيش؛ تحقیق: الشیخ ابراهیم بن محمد طلای؛ تراجم و تخریج احادیث: کروم احمد, بازین عمر؛ فهرستبندی و امور چاپ: مصطفی اشریفی, محمد بباعمی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مسقط - عمان : عمان - وزراة التراث والثقافة ,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر اهل سنت
,
تفسیر خوارج
,
تفاسیر اباضیه
,
تفسیر اباضیه
کلیدواژههای فرعی :
کتب اهل سنت ,
کتب تفسیر ,
کتب تفسیر اهل سنت ,
کتب اباضیه ,
کتب تفسیر اباضیه ,
کتب تفسیر خوارج ,
کتب خوارج ,
چکیده :
تيسير التفسير، اثر محمد بن یوسف اطفیش (متوفی 1332/1914م)، اثری تفسیری است در 17 جلد به زبان عربی با موضوع تفسیر و علوم قرآن. شیخ ابراهیم بن محمد طلای به کمک جمعی از اساتید، به تحقیق و تصحیح این اثر پرداختهاند. تراجم و تخریج احادیث، توسط کروم احمد و بازین عمر انجام شده و فهرستبندی و امور چاپ، توسط مصطفی اشریفی و محمد بباعمی. کتاب دارای 17 جلد است. نویسنده در مقدمهاش بر کتاب پس از حمد الهی مینویسد: این اثر را پس از «هميان الزاد إلی دار المعاد» که اثرش در سنین رشد بوده و «داعي العمل ليوم الأمل»، بهعنوان سومین اثر تفسیری خودش نگاشته است. نویسنده آن را پس از هشتادسالگی، یعنی در سنین پختگی علمی، به اتمام رسانده است. البته نظر محقق کتاب، ابراهیم محمد طلای، در مقدمه این است که نویسنده در شصت و چند سالگی و پس از افزون بر چهل سال تدریس و تحقیق و تألیف، دست به نوشتن این اثر زده است. خود محمد بن یوسف اطفیش، این کتاب را بسیار گرامی میداشت و شاگردانش را بر اقبال و رجوع به آن تحریک و تشویق میکرد. وی این کتاب را «تيسير التفسير» نامید و بهحق میتوان گفت: این اثر، آسانکننده فهم وجوه مختلف نص قرآنی است؛ وجوهی که صناعت و اسالیب لغت عربی پذیرای آن است. اطفیش، در این اثر چونان مدرسی ماهر شاگردانش را بر فهم معانی محتمل از متن ارشاد میکند، ولی نظر خودش را بر آنان تحمیل نمیکند. بااینحال، از بیان وجوه راجح و مرجوح نص غفلت نمینماید. این اثر، از جنبه دیگر، خواننده را از مراجعه به بسیاری از تفاسیر، اعم از تفاسیری که بر نقل و روایت اعتماد کردهاند یا تفاسیر اعتمادکننده بر رأی و دلالت لغوی، بینیاز میکند؛ نویسنده این اثر بین هر دو روش تفسیری پیشگفته، در اسلوبی مختصر و مفید، جمع کرده است. وی درعینحال، وجهی از وجوه اعراب یا بیان را جا نیانداخته و در همه موارد هم به قواعد نحو و بیان اشاره کرده است. وی همچنین هیچ مسئلهای از مسائل فقهی و اصولی را وانگذارده مگر اینکه متعرض حکم آن شده و وجه صواب و قول مختار خودش یا جمهور علمای امت را هم با آن بیان کرده است. ابراهیم محمد طلای، درباره علت اختیار این کتاب برای تحقیق مینویسد: ارتباط من با این کتاب به زمان شاگردیام در حلقات درس استاد ابراهیم بن ابیبکر در معهد جابری، یعنی حدود پنجاه سال پیش برمیگردد. ما در دروس تفسیرمان به این کتاب مراجعه میکردیم. اما ازآنجاکه نسخه مورد مراجعه ما بهصورت سنگی چاپ شده بود، گاهی ما را خسته میکرد. در آن زمان آرزو میکردیم که کاش این کتاب با امکانات فنی امروزی و بهصورت جدید چاپ میشد. این امر ماند تا زمانی که من با گروهی از شاگردانم مشغول ترتیب «الجامع الصحيح» ربیع بن حبیب در حدیث شدیم و کار تحقیق و تخریج آن را به یاری خدا در سال 1415ق، معادل با 1995م، به پایان رساندیم. برخی از برادران اهل علم و فضل، پس از این امر، از من درخواست کردند که به این کتاب تفسیر، یعنی تيسير التفسير هم پرداخته و کار تحقیق و تخریج آن را هم انجام دهم تا خواندنش برای مطالعهکننده آسان شود. آنان در اینباره اصرار کردند، ولی من چون ضعیف شده بودم و امکاناتم هم کم بود و از طرفی هم این اثر، طولانی بود و تعداد صفحاتش هم زیاد، ترسیدم که پرداختن به این کتاب با این شرایط، به قیام به حق آن و اینکه کارم خوب از آب دربیاید ضربه میزند و حق کتاب و نویسنده آن ضایع میشود؛ ازاینرو در ابتدای امر از این کار امتناع کردم، ولی در نهایت استخاره کردم و بر خدای متعال توکل کردم و شروع به کار کردم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 16
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید