جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 5
نگاهی انتقادی به ارتباط دانش و دین در جامعه‌شناسی دین ماکس وبر
نویسنده:
امیر صادقی، منصور نصیری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران : انجمن فلسفه دین ایران, بهار و تابستان/ 1397
صفحات :
از صفحه 23 تا 44
رویکرد درون گروانه و برون گروانه پلانتینگا درباره معقولیت باور به خدا
نویسنده:
مهدی فرجی پاک
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
اصفهان: حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان, پاییز و زمستان/1393
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , مرتضی مطهری , عبدالله جوادی آملی , باور تضمین شده , باور پایه , ایمان‌گرایی = فیدئیسم (معرفت‌شناسی) , مبناگرایی (معرفت شناسی) , پلانتینگا , رویکرد برون گروانه , باور به خدا , عقلانیت باور به خدا , انسجام گروی , مبناگروی سنتی , تضمین‌ , تجربه گرایی (مسائل جدید کلامی) , برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی) , تجربه گروی دینی , توجیه باور دینی , معرفت شناسی اصلاح شده , نظریه انسجام گرایی , نظریه مبناگروی , مرتضی مطهری , عبدالله جوادی آملی , ابونصر فارابی , فخر رازی , اخلاق باور , ویلیام آلستون William J. Abraham , آلوین پلانتینگا Alvin Plantinga , ریچارد سوئین برن , ژان کالون , باور پایه((اصطلاح وابسته)، قسیم استدلال تسلسل معرفتی و دور معرفتی) , تجربه‌ دینی , عقلانیت معرفتی , مصداق باور خطاناپذیر , رویکرد درون گروانه , بی نیاز انگاری , باور بدیهی , استدلال تجربه دینی , حس خداشناسی , معیار معرفتی باور , تجربه‌گرایی = آمپریزم (فلسفه) , ویلیام هاسکر William Hasker , نیکلاس ولترستورف Nicholas Wolterstorff , ملاصدرا شیرازی , توماس آکوئیناس
چکیده :
بی‌نیازانگاری، یکی از دیدگاه‌های مهم معرفت‌شناختی درباره معقولیت باور به خدا به شمار می‌آید. به طور کل، می‌توان گفت بر اساس این دیدگاه، باور به وجود خداوند نیازمند هیچ‌گونه استدلال عقلانی نیست. تقریرهای متعددی از این دیدگاه ارائه شده است: یکی از تقریرهای دیدگاه بی‌نیازانگاری را می‌توان دیدگاه تجربه‌گرایی دانست که از سوی افرادی، همچون: سوئین‌بِرن، آلستون و پلانتینگا ارائه شده است. پلانتینگا درباره‌ معقولیت باور به خدا، دیدگاه معرفت‌شناسی اصلاح شده را مطرح می‌کند. تقریر پلانتینگا، در طول آثار وی دو بیان متفاوت داشته است: او در آثار اولیه‌ خود، با اتخاذ رویکردی درون-گروانه از مسأله‌ توجیه، به نقد دیدگاه مبناگروی کلاسیک پرداخته و با طرح تبیینی دیگر از این دیدگاه، باور به خدا را بدون ارائه استدلال عقلانی معقول دانسته است؛ در حالی که در آثار اخیر خود، با ردّ موضع درون‌گروانه درباره مسأله‌ توجیه، به رویکرد برون‌گروانه معتقد شده و با ارائه‌ مفهوم تضمین، باور به خدا را بی‌نیاز از استدلال معرفی می‌کند. این مقاله به ذکر این دو رویکرد متفاوت پلانتینگا در خصوص معقولیت باور به خدا می‌پردازد.
صفحات :
از صفحه 176 تا 161
نقد و بررسی نظریه معرفت شناسی اصلاح شده بر مبنای تقریر پلانتینگا
نویسنده:
جابر موسوی راد، هادی یساقی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, تابستان/1393
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , محمدتقی مصباح یزدی , پلورالیسم , باور پایه , ایمان‌گرایی = فیدئیسم (معرفت‌شناسی) , مبناگرایی (معرفت شناسی) , توجیه باور دینی , پلانتینگا , تضمین , گرایش فطری , نسبی‌گرایی معرفتی , ‌ مبناگروی سنتی , محمدرضا مظفر , توجیه (مسائل جدید کلامی) , توجیه ایمان به خدا (مسائل جدید کلامی) , توجیه باور دینی , معرفت شناسی اصلاح شده , کثرت گرایی دینی , نظریه مبناگروی , مبناگروی اصلاح شده , مبناگروی حداکثری , محمدتقی مصباح یزدی , محمد رضا مظفر , باور دینی پایه , شمس الدین محمد شهرزوری , اخلاق باور , ویلیام آلستون William J. Abraham , آلوین پلانتینگا Alvin Plantinga , ژان کالون , جان لاک , مبناگروی قوی(مقابل مبناگروی ضعیف) , مبناگروی ضعیف(مقابل مبناگروی قوی) , باور پایه((اصطلاح وابسته)، قسیم استدلال تسلسل معرفتی و دور معرفتی) , معرفت شناسی‌ اصلاح‌ شده , معرفت شناسی باور پایه , اعتقاد پایه , قضایای پایه , قضیه بی نیاز از استدلال , قضیه حضوری , قضیه بدیهی , انتقاد کدو تنبل بزرگ , مدل تضمین آکوئیناس - کالونی , نیکلاس ولترستورف Nicholas Wolterstorff , ملاصدرا شیرازی , توماس آکوئیناس
چکیده :
در طی قرون متمادی فیلسوفان بسیاری مبناگروی سنتی را پذیرفته و از آن در استدلالات خود بهره می گرفتند. در مقابل برخی فیلسوفان جدید مانند پلانتینگا نظریه معرفت شناسی اصلاح شده را ارائه داده اند. مطابق این نظر قضایای پایه به تعداد محدودی که در نظر مبناگروان سنتی است، محدود نمی شود. بلکه قضایای بیشتری را شامل می شود که از جمله آن ها اعتقاد به وجود خداوند است. مطابق این نظر، ضرورتی ندارد که فیلسوفان برای اثبات وجود خداوند، دلیل بیاورند؛ بلکه وجود خدا خود قضیه ای پایه و بی نیاز از استدلال است. پلانتینگا برای اثبات مدعای خود، با سه دلیل مدعای مبناگروان سنتی را رد می کند. اما در این مقاله اثبات شده که دلائل سه گانه وی درست به نظر نمی آید. سپس پنج دلیل در نقد دیدگاه پلانتینگا آورده شده است؛ دلائلی که خود پلانتینگا به برخی از آن ها پاسخ داده است، اما به نظر می رسد که هیچ یک از پاسخ های وی قانع کننده نباشد.
صفحات :
از صفحه 79 تا 100
ارزیابی دیدگاه نیکولاس ولترستورف درباره‌ی فلسفه‌ی تحلیلی دین در اواخر قرن بیستم
نویسنده:
محمدرضا بیات، علی اصغر درلیک
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, زمستان/1394
صفحات :
از صفحه 73 تا 88
  • تعداد رکورد ها : 5