جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
نومعتزله
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
تعداد رکورد ها : 32
عنوان :
قراءة فکریة و تاریخیة للمعتزلة الأصل و المعتزلة المعاصرة
نویسنده:
امین نایف ذیاب
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصول عقاید معتزله
,
عقاید معتزله
,
معتزله (اهل سنت)
,
نومعتزلیان
,
نومعتزله
,
نومعتزله عرب
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگاهی به تفاوتها و شباهتهای جریان معتزله و نو معتزله
نویسنده:
محمد باقر منصورزاده
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
متن
وضعیت نشر :
دین آنلاین,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معتزله
,
معتزله (اهل سنت)
,
نومعتزلیان
,
نومعتزله
چکیده :
جریان فکری نومعتزله، یکی از گرایشهای کلامی برجسته در اسلام است. از ظهور این جریان، نزدیک به دو قرن میگذرد. اندیشمندان نومعتزلی همانند اسلاف معتزلی خود در زمینههای گوناگون علوم اسلامی، به ویژه مباحث کلامی نظریهپردازی کردهاند و در این زمینه علاوه بر مبانی معتزله، از روشهای جدیدی که در علوم انسانی غربی مطرح شده است بهره بردهاند. آنچه در این زمینه ضروری به نظر میرسد این است که با وجود شباهتهایی میان معتزلیان جدید و قدیم میان آنها تفاوتهای قابل توجهی نیز به چشم میخورد که اشاره به برخی از آنها ضروری است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل انتقادی خوانش نومعتزلیان جهان عرب از میراث عرفان اسلامی با تأکید بر جابری، حنفی، ابوزید
نوع منبع :
رساله تحصیلی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نومعتزلیان
,
نومعتزله
,
نومعتزله عرب
چکیده :
یکی از جریانهای فکری در دوران معاصر که به دنبال نوسازی میراث دینی است، جریان نومعتزله میباشد. این جریان که از زمان سید جمالالدین اسدآبادی به راه افتاد به دنبال پاسخ به این سؤال بود که چرا غرب پیشرفت کرده و جهان اسلام عقبافتادهاست. بدنبال این چالش، متفکرینی که به نوعی میتوان آنها را داخل در این جریان دانست ازجمله محمد عابد الجابری، حسن حنفی و نصرحامد ابوزید پروژههای فکری را در حوزههای مختلف از جمله عرفان اسلامی مطرح کردهاند. اهمیت این رساله از این جهت است که دیدگاه روشنفکران معاصر نسبت به چالش سنت و مدرنیته و موضع ما نسبت به دیدگاه این اندیشمندان روشنمیکند. در این رساله ما با با استفاده از منابع کتابخانهای و با روش تحلیلی و انتقادی، به بررسی و توصیف و تحلیل اندیشه این سه اندیشمند در حوزه عرفان اسلامی در ابعاد تاریخی، معرفتی و اجتماعی، و نقد خوانش آنها در این حوزهها خواهیمپرداخت. خوانش محمد عابد الجابری، یکی از بزرگترین متفکرین جهان اسلام، تحت تأثیر کانت و فوکو و در چارچوب مبانی آنها بوده است. وی در پروژه نقد عقل عربی خود، رویکرد انتقادی به عرفان داشته و آن را وارداتی،گنوسی، معطوف به آخرت و مانع پیشرفت اسلام دانسته است. .خوانش حسن حنفی اندیشمند مصری از عرفان اسلامی در مرحله چهارم پروژه نوسازی میراث قرارداشته و بعد از علم اصول دین و علوم حکمی و اصول فقه به علوم تصوف پرداخته و با روش پدیدارشناسی هگلی، آنها را بازخوانی کرده و تصوف را جبرگرا، بی-توجه به پیشرفت دنیا و ناکارآمد در عرصه اجتماعی توصیف کرده است. نصرحامد ابوزید، اندیشمند مصری است که نصگرایانه و با روش هرمنوتیکی گادامر به خوانش عرفان اسلامی و متن قرآن پرداخته و با استفاده از مبانی ابنعربی، میان متن، هستی و انسان برابری ایجاد کرده و تمدن اسلام را تمدن تأویل دانستهاست. ما براساس رئالیسم انتقادی صدرایی به نقد اندیشه این سه اندیشمند در حوزههای مختلف، پرداختهایم. از لوازم این سه خوانش میتوان به نگاه اومانیستی و تفسیر سکولاریستی به جهت فاصله رویکرد انسانمدارانه از نگاه توحیدی، اشارهکرد. همچنین تفسیر لیبرالیستی و مارکسیستی به جهت اعتقاد به آزادی مطلق یا مبارزه با زندگی طبقاتی،و رویکرد نسبیگرایانه به جهت نگاه تاریخی و عصری به معرفت، رویکرد سوبژکتیو به جهت خیالی و ذهنی خواندن معرفت عرفانی و بعضا فهم ناصحیح از متون عرفان اسلامی و نسبتدادن عقیده یک طریقت به تمام عارفان اسلامی، میتوان اشارهکرد. بعلاوه حرکتهای اجتماعی عارفانی همچون ابوالحسن شاذلی، سید عبدالحسین لاری، سید حبوبی، امام خمینیره، و حرکت اصلاحی صوفیه در قرقیزستان و ترکیه دلالت بر نادرستی ادعای انزوای عارفان و عدم توجه آنان به امور اجتماعی دارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد جایگاه عقل در معرفت دینی از منظر نومعتزلیان(با تاکید بر نظریه نقد عقل عربی و اسلامی از دیدگاه محمد عابد الجابری و محمد ارکون)
نویسنده:
حامد علی اکبر زاده؛ استاد راهنما: حسن معلمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معرفت شناسی اسلامی
,
نومعتزله
,
معرفتشناسی دینی
,
نومعتزله عرب
چکیده :
یکی از مهمترین جریانهای فکری معاصر در حوزه جهان اسلام جریان اعتزال نو است که سعی دارد با خوانشی عقلانی از دین در جهت رفع عقب ماندگیهای مسلمین حرکت کند.در این میان محمد عابدالجابری و محمد ارکون که منتسب به این جریان هستند معتقدند مشکل اصلی مسلمانان میراث فکری آنهاست، میراثی که از تولید و پویایی و خلاقیت بازایستاده و توانایی اصلاح وضع موجود را ندارد.این دو با طرح فکری خود تحت عنوان «نقد عقل عربی» و «نقد عقل اسلامی» تلاش کردند تا زمینه را برای قرائتی جدید و عقلانی از اندیشه اسلامی فراهم آورند.البته هم جابری و هم ارکون در این پروژه به شدت متاثر از روشهای دین پژوهی مدرن و پست مدرن غربی بودند.جابری و ارکون متاثر از روشهایی چون ساختارگرایی، پساساختارگرایی، تاریخی نگری نوین، هرمنوتیک وگسست معرفت شناختی امیدوار بودند تا بتوانند عقلانیت انتقادی را در فضای اندیشه اسلامی نهادینه سازند اما به نظر میرسد که پروژه آنها در بسیاری از موارد به دلایل مختلف اجرا نشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی مبانی نظریه ی تاریخمندی قرآن در اندیشه ی نو معتزله با تاکید بر نصر حامد ابوزید، محمد آرکون
نویسنده:
صدیقه نیکطبع اطاعتی؛ استاد راهنما: احمد سعدی؛ استاد راهنما: محمدصفر جبرئیلی؛ استاد مشاور: خداخواست عرب صالحی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
متن ناقص پایان نامه
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نومعتزلیان
,
نومعتزله
,
تاریخمندی قرآن
,
نومعتزله عرب
چکیده :
«تاریخمندی قرآن» نظریهای است که در دهههای اخیر برخی روشنفکران دینی مسلمان در جهان عرب آن را مطرح کردهاند و توسط برخی همفکران ایشان در ایران پیگیری شده و درگسترش آن کوشش دارند. اینان تحت تأثیر تاریخینگری و گرایشات لیبرالیستیـسکولاریستی و بعضی ادعاهای مستشرقان، قائل به تاریخیت قرآن شدهاند و آن را متأثر از شخصیت تاریخی پیامبر9 و فرهنگ زمانه میدانند.آنها امور ناهمخوان با ایده تاریخیت مانند لوح محفوظ، نزول دفعی و اعجاز قرآن را منکر میشوند و یا اینکه با بازخوانی آنها، مانند علم اسباب نزول، مکی و مدنی بودن و اصل نسخ، رابطه دیالکتیک متن با واقع را توجیه میکنند. این نظریه بر مبانی و اصولی چون تاریخیّت و محدودیّت ذاتی انسان به شرایط زمانی و فرهنگی خاص، تاریخیت پیامبر9، بشری شدن وحی به دلیل مواجهه فهم تاریخی خطاپذیر پیامبر9 با آن (مبنای انسانشناختی)، همسانانگاری وحی با تجربه دینی و حیث دیالکتیک آن (مبنای وحیشناختی)، اصل عدم تعین معنای متن و سیالیت آن، تاریخی شدن دلالت برخی مفاهیم و احکام و اصل تأویل و مجاز (مبنای دلالتشناختی) مبتنی است. این پژوهش، به هدف نقد و بررسی مبانی نظریه تاریخمندی قرآن در اندیشه نومعتزله (ابوزید، آرکون) با رویکرد توصیفیـتحلیلی و نقدی، در چهار فصل نگاشته شده است و به این سؤال اصلی که نظریه تاریخمندی قرآن، بر چه مبانیای استوار و چه نقدهایی متوجه آن است، پاسخ میدهد. نتایج تحقیق مبین آن است که نظریه فوق با اصول پذیرفتهشده متعددی مانند برخورداری انسان از فطرتی ثابت، روحی مجرد، عقلی فراتاریخ، قابلیت اتصال انسان با عالم غیب و دریافت معرفتهای حضوری و... تناقض دارد. از سویی دیگر، ادله و شواهد فراوانی مانند ژرفایی و بطون نامحدود قرآن، پیوند آن با عترت، تشریع قوانین براساس مصالح و مفاسد واقعی، بر اثبات جاودانگی و جهانشمولی آن گواهی میدهند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تفسیری نواعتزالی از قرآن
نویسنده:
عظیم محمودآبادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاعرسانی شهرکتاب به نقل از اعتماد,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
روشنفکران عرب
,
روشنفکر (نواندیش) مسلمان
,
نومعتزلیان
,
نومعتزله
,
نواندیشی دینی
,
تفسیر نومعتزله
,
روشنفکران معاصر عرب
چکیده :
«فهمِ قرآنِ حکیم» اثر عابدالجابری از مهمترین چهرههای روشنفکری جهان اسلام است که از شمارِ نومعتزلیان محسوب میشود. محمد عابدالجابری (۲۰۱۰- ۱۹۳۶ م) از روشنفکران اهل تسنن و اهل کشور مراکش بود. او در کنار شخصیتهایی نظیر نصرحامد ابوزید، حسن حنفی و محمد ارکون، طه حسین، عبدالرحمن بدوی طهطاوی، محمد الطالبی، لیلا احمد، فضلالرحمن، محمد شحرور، احمد البغدادی و... از جمله روشنفکران عرب بود که در جرگه به اصطلاح «نومعتزلیان» قرار داشت.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
منهج حسن حنفي: دراسة تحليلية نقدية
نویسنده:
فهد بن محمد القرشي
نوع منبع :
کتاب , رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ریاض - عربستان: مجلة البیان,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
نومعتزله
,
نواندیشی دینی
,
نقد نومعتزله
,
نواندیشان دینی
,
نقد سلفیه بر معتزله
,
نواندیشان عرب
,
نواندیشان مسلمان
,
نقد سلفی بر تجدد
,
نقد سلفیه بر نومعتزله
,
نقد سلفی بر نواندیشی دینی
,
نقد وهابیت بر نواندیشی
چکیده :
این کتاب و پایان نامه در نقد عقل گرایی نومعتزلی و برخورد تاویلی آنان با نصوص دینی از دیدگاه ظاهرگرایی سلفی نگارش یافته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
إشکالیة التجدید فی فکر حسن حنفی
نویسنده:
کریمة کربیة
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
نص
,
اومانیسم (مسائل جدید کلامی)
,
روش پدیدار شناسی
,
نومعتزلیان
,
نومعتزله
,
نواندیشی دینی
,
نقد نومعتزله
,
رویکرد تاریخی به قرآن
,
نواندیشان دینی
,
نص های دینی
,
نواندیشان عرب
,
نواندیشان مسلمان
,
نومعتزله عرب
,
انسانمحوری (وابسته اخص انسان)(فلسفه سیاسی)
,
نقد سلفیه بر نومعتزله
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
أثر المعتزلة في الفكر الاسلامي الحديث: محمد عمارة انموذجا
نویسنده:
عمار بنحمودة
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
دارالبیضاء - مغرب / رباط - مغرب: المركز الثقافي العربي / مؤمنون بلا حدود,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصول عقاید معتزله
,
عقاید معتزله
,
معتزله (اهل سنت)
,
نومعتزلیان
,
نومعتزله
,
نومعتزله عرب
شابک (isbn):
995368698X
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل و نقد جایگاه عقل در معرفت دینی از منظر نومعتزلیان با تکیه بر نظریه نقدِ عقل عربی و اسلامی در آراء محمد عابد الجابری و محمد ارکون
نویسنده:
حامد علی اکبر زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نومعتزله
,
معرفتشناسی دینی
,
معرفت دینی
چکیده :
یکی از مهمترین جریانهای فکری معاصر در حوزه جهان اسلام جریان اعتزال نو است که سعی دارد با خوانشی عقلانی از دین در جهت رفع عقب ماندگیهای مسلمین حرکت کند.در این میان محمد عابدالجابری و محمد ارکون که منتسب به این جریان هستند معتقدند مشکل اصلی مسلمانان میراث فکری آنهاست، میراثی که از تولید و پویایی و خلاقیت بازایستاده و توانایی اصلاح وضع موجود را ندارد. این دو با طرح فکری خود تحت عنوان «نقد عقل عربی» و «نقد عقل اسلامی» تلاش کردند تا زمینه را برای قرائتی جدید و عقلانی از اندیشه اسلامی فراهم آورند.البته هم جابری و هم ارکون در این پروژه به شدت متاثر از روشهای دین پژوهی مدرن و پست مدرن غربی بودند.جابری و ارکون متاثر از روشهایی چون ساختارگرایی، پساساختارگرایی، تاریخی نگری نوین، هرمنوتیک وگسست معرفت شناختی امیدوار بودند تا بتوانند عقلانیت انتقادی را در فضای اندیشه اسلامی نهادینه سازند اما به نظر میرسد که طرح آنها در بسیاری از اهداف خویش ناکام ماند. ویژگی مهم طرح جابری و ارکون آن است که این روشها را به صورت تلفیقی استفاده کرده اند اما گاه برخی از این روشها با یکدیگر سازگاری ندارند،ضمن اینکه به بومی سازی این روشها توجه جدی نشده است و نوعی تعبد به آنها در پروژه جابری و ارکون قابل مشاهده است.جابری و ارکون بخش قابل توجهی از آموزههای اسلامی را خرافه و اسطوره محسوب می کنند و معتقدند باید این اعتقادات باطل را کنار نهاد تا بتوان بر مشکلات جامعه فائق آمد،این در حالی است که نتیجه روش انتقادی این دو،الغاء بسیاری از آموزههای اسلامی است که توجیه عقلانی نیز دارند. هردو اندیشمند در تحلیل خود مهمترین مشکل میراث فکری جهان اسلام را گسست از عقل فلسفی،روی آوردن به رویکردهای عرفانی و اشراقی و گسست از عقل مدرن و پست مدرن غربی می دانند و معتقدند عقل عربی و عقل اسلامی به دلیل همین مشکلات از تولید و پویایی و اجتهاد بازمانده است،لذا باید این گسستها را جبران کرد و نقاط ضعف را پوشاند،تا این عقل وارد مرحله پویایی و بازتولید شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
تعداد رکورد ها : 32
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید