جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
02.متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
>
ج. قرن دهم قمری
>
غیاث الدین منصور دشتکی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 8
عنوان :
غیاثالدین منصور دشتکی میان دو راهی وحدت شهود و وحدت وجود
نویسنده:
الهه زارع، عباس جوارشکیان، مرتضی حسینی شاهرودی، قاسم کاکائی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
, پاییز/زمستان/1396
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ذوق تأله
,
اعتبارات ماهیت
,
وحدت شخصی وجود
,
وحدت شهود
,
تشان
,
مساوقت علم و وجود
,
نقد تصوف
,
وجود لابشرط مقسمی
,
وحدت وجود
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
توحید فنایی(اخلاق اسلامی)
,
انحصار وجود در واجب
,
عبدالله جوادی آملی
,
غیاث الدین منصور دشتکی
,
جلال الدین دوانی، محمد بن سعد
,
سید مرتضی حسینی شاهرودی
,
فنا
,
اصطلاحنامه تصوف
,
قاسم کاکایی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
ابن عربی
,
عرفان نظری
,
عدم ثبوتی (احکام اعیان ثابته)
,
مقامات(اثباتی)
,
مقامات سلوک(مقابل مقامات کمال)
,
اصل علّیت
,
عباس جوارشکیان
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 207 تا 223
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
علیّت تحلیلی و کاربردهای آن در حکمت متعالیه
نویسنده:
مصطفی موسوی اعظم، حسن ابراهیمی، عبدالرسول کشفی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران : دانشگاه پیام نور, بهار و تابستان/1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کثرت
,
علیت تحلیلی
,
علیت خارجی
,
ترکیب اتحادی
,
موجودیت
,
توقف
,
کثرت تحلیلی
,
علیت جوهر برای عرض
,
علیت ماهیت برای عوارض خود
,
برهان اقترانی حملی
,
علیت عرض برای عرض
,
علیّت امکان برای احتیاج
,
علیّت ماده و صورت برای ذات
,
علیّت صورت برای ماده
,
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
حکمت متعالیه
,
علیت
,
غیاث الدین منصور دشتکی
,
کثرت وجودی(مقابل کثرت نسبی واحدی)
,
حسن ابراهیمی
,
عبدالرسول کشفی
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 107 تا 121
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین معنای خلافت الهی از منظر جلالالدین دوانی و غیاثالدین منصور دشتکی : معرفت اخلاقی
نویسنده:
محسن جاهد، سحر کاوندی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره), بهار و تابستان / 1392
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
هدفداری عالم
,
حکمت خالده
,
سعادت
,
تکلیف از نظر کانت
,
خلافت الهی
,
صفات متقابل
,
کمال علمی و عملی
,
انقیاد ممکنات
,
اعتراض فرشتگان
,
غایت آدمی
,
امانت الهی
,
اسفار انسان
,
تشبه به اجرام سماوی
,
اشراق علمی
,
لذات عقلی
,
قاعده توسط بین اضداد
,
03. انسان شناسی Human nature
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
علم نفس
,
غیاث الدین منصور دشتکی
,
جلال الدین دوانی، محمد بن سعد
,
هری اوسترین ولفسن
,
حضرت آدم(ع)
,
سحر کاوندی
,
محسن جاهد
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
0
چکیده :
سعادتگرایی متفکران یونان، با ترجمة آثار یونانی به جهان اسلام راه یافت. ارسطو در مباحث اخلاقی خود «ائودایمونیا» را محور مباحثش قرار داد. این واژه در ترجمههای مسلمانان به «سعادت» ترجمه شد و به لحاظ مفهومی تورات مهمی را سپری کرد. متفکران مسلمان بعدها این واژه را با مفهوم «خلافت الهی» پیوند دادند. ازآنجاییکه فهم درست و تعیین دقیق معنای «خلافت» در مباحث انسانشناسی و اخلاق اسلامی از اهمیت ویژهای برخوردار است، همواره بین مفسران، فلاسفه و عرفا در فهم و تفسیر خلافت انسان در آیه «إنی جاعل فی الأرض خلیفة» اختلافنظر بوده و بحثهای فراوانی درگرفته است.<br /> <br /> دوانی، استحقاق آدمی برای دریافت مقام خلافت را در توانایی انسان برای دریافت صفات متقابل دانسته و تحقق آن را منوط به کمال علمی و عملی کرده است. منصور دشتکی دیدگاه وی را نپذیرفته و به تفصیل اندیشة دوانی و استدلالهای او را رد کرده است. وی بر این باور است که خلافت بدینمعناست که آدمی ظلّ خداوند در میان ممکنات گردد. همانطور که آفریدگان مطیع و منقاد حق تعالی هستند، مطیع و منقاد انسان گردند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 133 تا 124
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مظاهر عالم هورقلیا در فلسفه اشراق و مکتب شیخیه
نویسنده:
سیدعباس ذهبی، فریده محرمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, تابستان/1389
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جهان طبیعت
,
احمد احسایی
,
بهشت و جهنم
,
اقلیم هشتم
,
جن
,
عالم رؤیا
,
عالم ملکوت
,
رؤیا
,
عالم نفوس
,
نظام عالم
,
شیخیه ( شیعه اثنی عشری) )
,
ابلیس
,
جابرسا
,
صور معلقه
,
عالم محسوسات
,
هستی شناسی اسلامی
,
هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی)
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
صورت مثالی
,
صوت
,
غیاث الدین منصور دشتکی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
شیخ احمد احسائی
,
سیدکاظم رشتی
,
جلال الدین دوانی، محمد بن سعد
,
عالم هورقلیا
,
جابلقا
,
هورقلیا
,
عالَم خیال(مقابل عالَم حقیقت)
,
عالَم مثال(قسیم عالم معانی و ارواح و اجسام)
,
تخیل(راه های معرفت)
,
حواس ظاهر(مقابل باطن)
,
حواس باطن(مقابل ظاهر)
,
جای نگاری عالم هورقلیا
,
مظاهر معرفت شناختی عالم هورقلیا
,
صور خیالیه
,
صور منفصله
,
مظاهر جهان شناختی عالم هورقلیا
,
اشیاء صیقلی
,
اصوات مثالی
,
طعوم
,
روایح
,
هانری کربن
,
هانری کوربن (Henry Corbin)
شاپا (issn):
2251-6123
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 73 تا 96
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل انتقادی دیدگاه مدرس زنوزی درباره معاد جسمانی
نویسنده:
ابوالفضل کیاشمشکی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع), بهار و تابستان/ 1392
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ملاصدرا
,
سنخیت
,
ترکیب اتحادی نفس و بدن
,
عالم آخرت(کلام اسلامی)
,
عالم برزخ
,
معاد جسمانی
,
آیات و روایات
,
آقا علی مدرس زنوزی
,
تناسخ
,
حرکت جوهری
,
بدن
,
بدن اخروی
,
غیاث الدین منصور دشتکی
,
ابوالفضل کیاشمشکی
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
,
آقا علی زنوزی (مدرس)
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 24
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه نور در حکمت اشراق
نویسنده:
سید محمد علی دیباجی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, 1390
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
غیاث الدین دشتکی
,
نورشناسی
,
حکمت اشراق
,
نور
,
فقه الانوار
,
جسم
,
ظلمت
,
ابو نصر فارابی
,
قطب الدین شیرازی
,
عالم انوار
,
ظهور واقعیت
,
نفس آدمی
,
نور و حقیقت
,
نور و ظهور
,
عالم مثال ها
,
ماهیت نور حسی
,
ظهورشناسی
,
عالم محسوس
,
برزخ میان نور و ظلمت
,
وجود اعتبار ذهن
,
المشارع و المطارحات
,
فرشته
,
نفس ناطقه
,
تشکیک
,
انوار قاهر
,
انوار مدبر
,
مشاء
,
ماهیت عقول
,
سلسله مراتب عالم
,
ابن سینا
,
هایدگر
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
شخصیت ها
,
غیاث الدین منصور دشتکی
,
نور (حکمت اشراق)
,
سید محمدعلی دیباجی
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
زبان فلسفی شیخ اشراق، زبان نمادها و استعار ه های اشراقی است. در این<br /> میان واژه ی نور از ویژگی خاصی برخوردار است. نور و واژه ی مقابل آن ظلمت، با<br /> ظرفیت معنایی زیاد خود بسیاری از معانی ناظر به خار ج و اعتبارات مربوط به آن<br /> در فلسفه ی رسمی (مشایی) را در خود جای داده است؛ معانی وجود، شیئیت،<br /> حقیقت و واقعیت در نور و معانی عدم، امکان، ماهیت و اعراض در ظلمت قابل<br /> اندراجند، اما آن چه در این جا مهم است دو مسأله است، اول این که با توجه به<br /> دیدگاه مشهور سهروردی – که وجود را از اعتبارات ذهن دانسته – آیا مراد او از<br /> نور یک معنای اعتباری (یعنی ساخته ی ذهن) است؟ و به همین ترتیب در معنای<br /> ظلمت نیز این سؤال تکرار می شود؛ دوم این که آیا نور تنها استعاره ای ناظر به<br /> معنای واقعیات خارجی است یا در مورد فاعل شناسا و جریان شناسایی (یعنی<br /> علم) هم به کار رفته است؟<br /> این مقاله ضمن بررسی معانی و کاربردهای نور به این دو مسأله پاسخ گفته<br /> است: در پاسخ سؤال نخست این مطلب مورد بحث قرار می گیرد که نور نزد<br /> سهروردی ظهور واقعیت است و نه تصور یا مفهوم واقعیت. و پاسخ سؤال دوم این<br /> است که نور با دو لحاظ هستی شناختی و معرفت شناختی مورد توجه سهروردی<br /> بوده و به همین دلیل شناخت (یعنی علم) و فاعل شناسا (یعنی نفس آدمی) هم با<br /> همان نور تعریف می شوند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 20
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پارادوکس دروغگو و راه حل شمس الدین محمد خفری
نویسنده:
احد فرامرز قراملکی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, تابستان/ 1383
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
کل کلامی کاذب
,
کتاب نهایة الکلام
,
مدرسه جلالیه
,
مدرسه صدریه
,
صدق
,
متناقض نما
,
رویکرد کلامی
,
کذب
,
محقق خفری
,
رویکرد منطقی
,
شبهه جذر اصم
,
پارادوکس دروغگو (منطق)
,
عبرة الفضلاء
,
حیرة الفضلاء
,
غیاث الدین منصور دشتکی
,
فخر رازی
,
سعدالدین تفتازانی، مسعود بن عمر
,
جلال الدین دوانی، محمد بن سعد
,
احد فرامرز قراملکی
,
اثیرالدین ابهری
,
میرداماد
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
خفری از فیلسوفان نام آور دوره فلسفی شیراز و وارث هر دو مدرسه رقیب جلالیه و صدریه، دو رساله مهم در پارادوکس دروغگو دارد. این معما که نزد منطق دانان مسلمان به نام شبهه جذر اصم معروف است از موضو ع های بحث انگیز در دوره فلسفی شیراز می باشد. خفری در تک نگاری کوتاه نوشت، عبرةالفضلاء، به تحلیل و نقد دیدگاه استاد آن روزگار خود، دوانی می پردازد و سپس<br /> بدون تقریر دقیق معما، سه راه حل ارایه می کند. وی رساله مفصل خویش به نام حیرة الفض لاء را مطابق با ساختار نهایة الکلا م دوانی نظام می دهد: مقدمه ای در<br /> ارایه چهار تقریر از معما، مقصد نخست در گزارش و نقد آر ای دانشمندان سلف و مقصد دوم در ارایه پنج راه حل مؤلف. اگر چه دو رساله در دو زمان مختلف نوشته<br /> شده است اما خفری رساله دوم را در تکمیل رسالة اول و ناظر به آن پرداخته است. خفری در حل معمای جذر اصم تأملات فرامنطقی فراوانی دار د: وی معمای<br /> جذر اصم را پارادوکس نما می انگارد و در حل آن راه ح ل های مختلف ارایه می نماید. اگر چه بنیان همه راه حل های خفری در هر دو رساله مبتنی بر انتخاب<br /> و رفع اجتماع یا ارتفاع نقیضین بر اساس « کل کلا می کاذب » شق کاذب بودن تمایز حیثیات، به ویژه دو گونه صدق و کذب است اما تشتت آر ای یک فیلسوف<br /> در حل این معما خود معمای قابل تأملی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 33 تا 44
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
صدرالدین محمد دشتکی شیرازی - زندگی، آثار و آراء فلسفی : شماره 66 : مقالات و بررسیها
نویسنده:
پروین بهارزاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, زمستان/ 1378
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکمت متعالیه
,
اثبات وجود خدا
,
صفات خدا
,
صدرالدین محمد دشتکی شیرازی
,
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن حسن صفار قمی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
صفات الهی
,
اثبات وجود خدا
,
هشام بن حَکَم
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ابن سینا
,
محمد بن حسن صفار قمی
,
حکمت متعالیه
,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری)
,
علامه حلی
,
صدرالدین دشتکی
,
غیاث الدین منصور دشتکی
,
فخر رازی
,
ابوحامد غزالی طوسی
,
ث. امام سوم(حضرت امام حسین ع)
,
پروین بهارزاده
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
شاپا (issn):
1010-4968
چکیده :
سید سند صدر الدین محمد دشتکی از سادات خاندان دشتکی است که با بیست و چند واسطه به زید بن علی بن حسین (ع) می رسد. وی از ذهنی بسیار نقّاد بهره مند بود. دروس حدیث و شرعیات را نزد پدرش غیاث الدین منصور فرا گرفت. سلسلة مسموعات او در علم کلام به امام محمد غزالی، امام فخر رازی و علامه حلی می رسد و در منطق و فلسفه به خواجه نصیر، بهمنیار و ابن سینا.<br /> دوران حیات او مصادف با فرمانروایی حسن بیگ و یعقوب میرزا بود (خواند میر، 3/605) از لحاظ مالی فرد متمکن بوده و در سال 883 ق دو هزار ذرع از املاک دشتک را خرید تا مدرسه بزرگ منصوریه را در آن بنا نهد. شیوه علمی او بیشتر شرح و تعلیقه نویسی توأم با نوآوری و ارائه نظرهای بکر است. تشابه نام وی با صدرالدین محمد شیرازی (ملاصدرا) گاه سبب شده که بعضی از کتابهای او، از جمله اثبات الواجب به ملاصدرا منسوب شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 139 تا 159
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 8
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید