جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 16
بررسی الگوی دینداری از منظر قرآن و سنت
نویسنده:
علی نقی فقیهی، محمد خدایاری فرد، باقر غباری بناب، محسن شکوهی یکتا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
چکیده :
هدف از تحقیق حاضر، بررسی مولفه های دینداری با رویکرد درون دینی به آیات قرآن و احادیث معصومین «علیه السلام» و تبیین عناصر اصلی دینداری با دید روان شناختی است. روش پژوهش، روش توصیفی- تحلیلی است و ضمن مطالعه مفهوم اصلی دین به معنای دیانت و دینداری، سه دسته از متون قرآنی و حدیثی مورد مطالعه قرار می گیرند. این سه دسته عبارتند از: الف) واژگان کلیدی مولفه های دینداری، ب) اوصاف و نشانگان افراد دیندار، ج) دیدگاه ها و رفتارهای منافی با دینداری. در بررسی این سه دسته از متون، مشخص گردید که محورهای اساسی دینداری در سه محور زیر مورد تاکید است: 1- علم و معرفت یقینی و باور قلبی به متعلقات ایمان؛ 2- حب خدا،‌ رسول (ص) و اهل البیت (ع)، ارتباط های عاطفی، پذیرش ولایت و امور وابسته به آن؛ 3- عمل صالح، اطاعت، عبادت و پرهیز از گناه و آلودگی های اخلاقی و معنوی. از این رو مولفه های به دست آمده از این متون، در سه بعد: شناخت ها و باورها، عواطف و عملکردها طبقه بندی شده اند. سپس مولفه های کشف شده از هر دسته از متون در جداول مختلف نشان داده شده اند. در پایان به بحث و نتیجه گیری در مورد این مولفه ها و ذکر محدودیت های پژوهش پرداخته شده است.
صفحات :
از صفحه 41 تا 70
برخی هدف بعثت انبیاء را خدا و آخرت می‌دانند! چه پاسخی به نظر این عده دارید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
يكي از مسايل مهم و اساسي دربارة دين و بعثت انبياء، مربوط به اهداف انبياء و جامعيت دين مي‌باشد که آيا دعوت دين و بعثت انبياء به اهداف اخروي و سعادت آن جهان حصر مي‌گردد يا گسترة دين فراتر از آن است و سعادت اين جهاني و مسايل اجتماعي را نيز شامل مي‌گردد؟ بیشتر ...
با توجه به این که دین امری ثابت است و اجتماعیات انسان دائم در حال تحول و تغییر هستند و قوانین حاکم بر جوامع به دنبال آن تغییر می‎کنند، آیا می‎توان قوانین دینی را بر جامعه حاکم کرد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
خداوند متعال به مقتضاي حكمت خود، دين اسلام را كامل كننده و تمام كننده همه شريعت‎ها قرار داده و آن را آخرين دين و تنها دين مقبول معرفي نمود. از همين رو در مي‎يابيم كه شريعت اسلام نه تنها براي عصر خاصي و مكان خاصي آمده بلكه براي همه اعصار و مكان‎ها آمد بیشتر ...
وقتی به گذشته و حال و آینده ادیانی مثل یهودیت و مسیحیت برمی‎خوریم می‎بینیم که تقریباً یکی است. منظور اینکه چرا تغییری نکرده ولی اسلام اگر اصولش پیاده شود با این فضا و جوّ امروزی جور در نمی‎آید و ناچارند که این گونه تغییراتی را انجام دهند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ سؤال را در دو قسمت عرض مي‎كنيم. 1. چرا در احكام و قوانين اديان غير اسلام مانند مسيحيت و يهوديت تقريباً تغييري رخ نمي‎دهد؟ اين مطلب كه احكام و قوانين اديان غير اسلام، تغييرات كمتري دارند،‌ به يك معنا درست است؛ زيرا ادياني مانند مسيحيت و يهوديت بس بیشتر ...
ویژگیهای سبک جدید زندگی عبارتند از اراده توانمند انسان و بهتر زندگی کردن او و متکی بودن به رشد علوم تجربی و انسانی و برنامه‎ریزی و مشارکت سیاسی همراه با عقل جمعی و تعریف و مصداق عصری از عدالت؛ حال آیا حلال و حرام فقهی با توجه به سبک جدید زندگی می‎تواند واقعیتهای اجتماعی را تحلیل کرده و برنا‎مه‎ای ارائه دهد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
آيا با روش فقاهتي (روشي كه از كتاب خدا و سنت پيامبر و عقل استفاده مي‎كند) مي‎توان براي نيازهاي مادي جامعه برنامه‎ريزي كرد؟ به عبارت ديگر آيا اين سخن درست است كه بگوييم فقه از خويش برنامه‎اي براي آيندة بشر ندارد چون علمي است مصرف كننده و نبايد از فقه بیشتر ...
اسلام که آخرین دین است به هیچ وجه پاسخگوی همة مسایل دنیوی و نیازهای مادی نیست؟ آیا علوم انسانی مانند اقتصاد، سیاست، جامعه شناسی، مدیریت و علوم تجربی مانند فیزیک، شیمی (و داروسازی) زیست شناسی، نجوم، طب و علوم عقلی مانند: ریاضیات،‌منطق و فلسفه از نیازهای اساسی مادی و دنیوی نیست؟ و آیا این دانش‌ها و معارف بشری ( که بدون آنها زندگی ممکن نیست؟) از متن تعالیم اسلام بر می‌آید؟ آیا اسلام که آخرین دین است به ما تکنولوژی و صنعت هم می‌دهد؟ آیا روش حل مسایل و مشکلات فرهنگی، اقتصادی نظامی و ... در متن دین اسلام موجود است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
براي پاسخ به اين شبهه، كه راجع به جامعيت اسلام است، ابتدا بايد به اين نكته توجّه نمود، كه هدف اعلي و مأموريت اصلي اديان الهي، به ويژه دين اسلام،‌هدايت انسان به سوي كمال مطلوب و سعادت ابدي او و يا به عبارتي « خليفة الله كردن انسان » مي‌باشد، كمالي كه بیشتر ...
برخی بر این باورند که: پیامبر گرامی اسلام فقط برای مردم عصر جاهلیت در آن مقطع زمانی مبعوث گشته‎اند و احکام اسلامی متعلق به آن مقطع می‎باشد و اگر خداوند پیامبر را در منطقه دیگری چون ایران مبعوث می‎فرمود احکام اسلام نیز به گونه‎ای دیگر بود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اديان الهي با تعاليم خود، رشد و تعالي انسانها به سوي كمال مطلوب را عهده‎دار هستند و در اين راه با وضع قوانين و دستورات، انسان‎ها را به اين كمال رهنمون و هدايت مي‎كنند. فصل مشترك ميان همة اديان، اسلام است كه از آن به تسليم بودن در برابر خداوند متعال ت بیشتر ...
آیا اسلام نظام تربیتی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی خاصی دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
يكي از راههاي اثبات فراگيري و جامعيت دين اسلام, استفاده از بعضي ادله اثبات ضرورت نزول‌ وحي و بعثت انبياء است به اين صورت كه: الف) آفريدگار انسان, خداي عليم و حكيم است كه او را براي هدفي عالي ـ رسيدن به كمال و سعادت ابدي ـ آفريده است. ب) انسان حقيقتي بیشتر ...
دلایل جهانی بودن و جاودانی بودن دین اسلام را از منابع آن برای ما کاملاً اثبات کنید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
جاودانگي و جهاني بودن دين اسلام از اصول مسلم در اعتقادات اسلامي و جزء ضروريات دين اسلام است كه همه مسلمانان بر آن اتفاق دارند. جهاني بودن اسلام به اين معنا است كه اختصاصي به هيچ قوم، مليت، نژاد و اقليم خاصي ندارد بلكه همه انسان‌ها را از هر مليت و نژا بیشتر ...
با توجه به این که دین پس از سال‌های متوالی به دست ما رسیده است چگونه می‌توان به این دین عقیده داشت یا چگونه بفهمیم که تحریفی صورت نگرفته است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در يك تقسيم كلي تحريف را مي‌توان به دو نوع معنوي و لفظي تقسيم مي‌کرد كه مقصود از تحريف معنوي، برداشت انحرافي و تفسير و توجيه سخن برخلاف مقصود گوينده است كه اين نوع تحريف، قطعاً در مورد قرآن رخ داده است كه امام علي ـ عليه السّلام ـ از وقوع چنين تحريفي بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 16