جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
کوه
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 8
عنوان :
نقش كوهها در آفرینش
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
خداوند متعال می فرماید: « آيا زمين را محل آرامش(شما) قرار نداديم؟ و كوهها را ميخهاى زمين؟ » ( نباء /7و8) این آیات ناظر به زمان کنونی عالم است که زمین گهواره زندگی است و کوهها مثل میخ هایی هستند که یکپارچگی قطعات خاک را حفظ می کنند و مانع از گست و تح
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کوه
,
هدف از آفرینش جهان
,
کوه در قرآن
,
تجلی خدا بر کوه
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کوه جودی و آرارات در کجا واقع شده است؟ آیا کشتی نوح در آن کوه باقی مانده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
قرآن شريف ميفرمايد: گفته شد كه اي زمين آبت را فرو بر، و اي آسمان (بارانت را) فرو بند، و آب فروكش كرد و كار به سرانجام رسيد و (كشتي) بر (كوه) جودي قرار گرفت، و گفته شد كه لعنت بر ستم پيشگان (مشرك)[1] درباره «جودي» در اين آيه، اقوال مختلفي وجود دارد ا
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کشتی نوح
,
پیامبر شناسی در قرآن
کلیدواژههای فرعی :
طول عمر نوح (ع) ,
کوه ,
جودی ,
جودیّ ,
طوفان نوح ,
کشتی حضرت نوح ,
کوه آرارات ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
در مورد میخ های زمین که همان کوه ها هستند چطور میخ برای زمین حساب می شوند کرة زمین کروی شکل و متحرک است کوه ها چگونه میخ حساب می شوند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
قرآن شريف به طور صريح به اين نكته اشاره دارد، مي فرمايد:«...وَ الْجِبالَ أَوْتاداً»[1]«(آيا) كوه ها را ميخ هاي زمين(قرار نداديم).»؟ در جاي ديگر مي فرمايد:«وَ إِلَي الْجِبالِ كَيْفَ نُصِبَتْ»يعني(آيا) به كوه ها (نظاره نمي كنيد) كه چگونه در جاي خود نصب
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کوه
,
جهان شناسی در قرآن
,
کوه در قرآن
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نمادپردازی بلندی در اندیشه دینی
نویسنده:
فاطمه لاجوردی، حکیمه طالش بابایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نماد دینی
,
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی)
,
زبان نمادین دین
,
فلسفه دین
,
نمادپردازی دینی
,
نماد بلندی در دین
کلیدواژههای فرعی :
نمادگرایی ,
آسمان ( کلام اسلامی) ,
کوه ,
اسطوره ها ,
نشانه ,
سمبل ,
هست و باید ,
نماد دینی ,
استعاره و نماد ,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی) ,
روانشناسی دین ,
واقعیت و ارزش ,
حواریون ,
دیالکتیک امر مقدّس ,
تعالی امر قدسی ,
نمادهای باز ,
نمادهای نشانه ای ,
تاریخ نمادپردازی ,
کاربرد نماد در دین ,
واپسین دلبستگی ,
نماد عینی ,
نماد خلقت ,
کرونوس ,
اورانوس ,
آتش یهوه ,
تنگری ,
آکپوسو ,
کوه های کیهانی ,
رکن عالم ,
کوه های وحی و شهود ,
کوه احد ,
دوره میانی مینوئی ,
منزلگاه خداوند ,
تعالی ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
نماد یکی از ابزارهای شناخت و بنیادی ترین روش بیان است که موجب آشکار شدن مفاهیمی می گردد که به شکل دیگری قابل بیان نیستند و به همین سبب درحوزه مفاهیم دینی کاربرد بسیار دارند. سنت های دینی بشر سرشار از اسطوره هاست و در این قلمرو تنها با زبان نمادین می توان سخن گفت و به عبارت دیگر نماد زبان اسطوره است. در حوزه نمادهای دینی، «بلندی» نمادی است که از دوران بشر ابتدایی تاکنون همواره با نوعی «ارزش» یکسان دانسته شده و ذهن انسان را به مفاهیمی چون برتری، تعالی و الوهیت پیوند داده است. این مقاله در پی آن است که ضمن بررسی مفهوم نماد و نمادپردازی، کاربرد آن در حوزه دین و پیوند آن با اسطوره، به مفهوم نماد «بلندی» و مظاهر عمده آن یعنی، «آسمان» و «کوه»، و نیز به مفهوم تعالی بپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 87 تا 108
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خراج و صناعة الکتابة
نویسنده:
قدامه بن جعفر کاتب بغدادی؛ محقق: محمدحسین زبیدی
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
بغداد: دار الرشید للنشر,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
خراج
,
مالیات های اسلامی
,
کتب متفرقه
کلیدواژههای فرعی :
زمین ,
کوه ,
*جهان اسلام ,
دریا ,
جغرافیای تاریخی ,
رود ,
جغرافیای سیاسی ,
جغرافیای اسلامی ,
مرزها ,
حدود و ثغور ,
و سایر علوم انسانی ,
جغرافیا ,
کد کنگره:
G 93 /ح8ر9
چکیده :
«الخراج و صناعة الکتابة» اثر ابو الفرج قدامة بن جعفر (متوفی ۳۳۷ ق) معروف به کاتب بغدادی، کتابی است درباره خراج و مالیات که به زبان عربی، بین سال های ۳۱۶ تا ۳۲۰ ق نوشته شده است. هدف اصلی نویسنده، توصیف مملکت اسلام و حدود و ثغور آن، خصوصا قسمت مجاور با امپراطوری روم شرقی بوده که وی آن را بزرگ ترین دشمن اسلام می دانسته است. اطلاعات نویسنده از جغرافیای ریاضی و توصیف کوه ها، رود ها و هفت اقلیم و نیز توجه خاص وی به نواحی مجاور جهان اسلام، سبب اهمیت کتاب شده است. نویسنده بیشتر به وصف راه های برید و ولایات توجه داشته و پیش از آنکه ذکر راه های بغداد را به میان آورده باشد، همه راه هایی را که به مکه منتهی می شوند را توصیف کرده است. مقدمه کتاب، هدف و روش مؤلف را به دست داده و از روی آن، اهمیت نقش دیوان برید در دولت عباسیان که موضوع اصلی کتاب ابن خرداذبه و قدامه بوده است، را می توان شناخت.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خراج
نویسنده:
قدامه بن جعفر کاتب بغدادی؛ مترجم: حسین قره چانلو
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
تهران: نشر البرز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خراج
,
مالیات های اسلامی
,
کتب متفرقه
کلیدواژههای فرعی :
زمین ,
کوه ,
*جهان اسلام ,
دریا ,
جغرافیای تاریخی ,
رود ,
جغرافیای سیاسی ,
جغرافیای اسلامی ,
مرزها ,
حدود و ثغور ,
و سایر علوم انسانی ,
جغرافیا ,
کد کنگره:
1370 404214خ4ق/HJ2261
چکیده :
«الخراج»، برگردان فارسى کتاب معروف قدامة بن جعفر کاتب بغدادى «الخراج و صنعة الکتابة» به قلم دکتر حسین قره چانلو است. اگر چه از کتاب مذکور تنها جزء دوم آن به دست ما رسیده ا ست؛ اما همین مقدار نیز به لحاظ محتواى جغرافیایى آن از اهمیت خاصى برخوردار است. «الخراج» کتابی است درباره خراج و مالیات که به زبان عربی، بین سال های ۳۱۶ تا ۳۲۰ ق نوشته شده است. هدف اصلی نویسنده، توصیف مملکت اسلام و حدود و ثغور آن، خصوصا قسمت مجاور با امپراطوری روم شرقی بوده که وی آن را بزرگ ترین دشمن اسلام می دانسته است. اطلاعات نویسنده از جغرافیای ریاضی و توصیف کوه ها، رود ها و هفت اقلیم و نیز توجه خاص وی به نواحی مجاور جهان اسلام، سبب اهمیت کتاب شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کوه: دیو دربند، یا متفکر خردمند
نویسنده:
فاضلی محمد
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
کلیدواژههای اصلی :
طبیعت
,
کوه
,
پدیده (فنومن)
,
وصف وجدانی
,
شعور و تخیل
چکیده :
«کوه» که یکی از پدیده های عالم طبیعت به شمار می آید در گفتار حاضر از دو زاویه مورد بحث و بررسی قرار می گیرد: یکی، اینکه جولانگاه پر گشودن تخیل و شعور است؛ اما نه در ظاهر امر که خاموش می نماید و گنگ و ایستا؛ بلکه در سیری شعوری به اعماق آن که زنده است و متحرک و پویا، همنشین و همدم و هم سخن، مخاطب و متکلم، که هنرمند در شخصیت وی ذوب می شود و او در شخصیت هنرمند.دیگری، تحلیل و بررسی و مقایسه و نقد ره آورد این سیر شعوری و تخیلی است در وصفی وجدانی، از دو شاعر بلندمرتبه نسبت به کوه.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 19
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
«کهن نمونه» و کارکرد آن در حماسههای اسطورهای پارسیِ قرن چهارم و پنجم هجری (شاهنامه، گرشاسب نامه، بهمن نامه، بانو گشسب نامه، کُک کوهزاد، فرامرز نامه، برزو نامه،کوش نامه)
نویسنده:
بهزاد اتونی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
کوه
,
آنیما
,
کهن نمونه
,
سایه
,
مرکز
,
فردیت
,
آب
چکیده :
در یک سدهی اخیر، رویکردهای مختلف و گوناگونی به مسئلهی اسطوره پدید آمده ، که هر یک از این رویکردها، در تبیین اسطوره، از دانشی خاص، چون: مردم شناسی، تاریخ، دین، زبانشناسی، و ... بهره جسته است. یکی از شاخص ترین و مهمترین این رویکردها، رویکرد روانشناسانه به مسئلهی اسطوره است. پایه گذار و موسساین رویکرد، دکتر کارل گوستاو یونگ، روانشناس و فیلسوف اهل سوئیس است. پروفسور یونگ، در توجیه پیدایی و ساختِ اسطورهها ، افسانهها، حماسهها و .... عوامل روانیِ گوناگونی را در نظر میگرفت، که یکی از مهمترینِ این عوامل، « کهن نمونهها » بودند. او کهن نمونهها را ، محتویات ناخودآگاهی جمعیِ بشر میدانست که در بین همهی افراد، یکسان و یکشکل است و چونان مُرده ریگی، نسل به نسل به ما رسیده است. بیرونیترین و دردسترسترین لایه روان، «خودآگاهی» است که وظیفهاش آگاهی انسان از خویشتن و جهان پیرامونش است. خودآگاه روان، مرکزی دارد به نام «من» که همه محتویات خودآگاه بدان ربط دارند و در حقیقت، معیار خودآگاهی، رابطه یک محتوای روانی با «من» است. به بیان سادهتر، محتویات روان، آنگاه به درجه خودآگاهی میرسند که از پالوانه (فیلتر) «من» بگذرند و اگر این عمل اتفاق نیفتد، آن محتویات روان در قسمت تاریک روان باقی میمانند و هیچگاه خودآگاه نمیشوند. در زیر خودآگاه، ناخودآگاه واقع شده است و در حقیقت پایینتر از آستانهی خودآگاهی است. «ناخودآگاهی، به دو بخش قردی و جمعی تقسیم میشود. ناخودآگاه فردی، متعلق به فرد است و دیگران از آن نصیبی ندارند. لایه زیرین ناخودآگاه فردی، ناخودآگاه جمعی یا همگانی استکه کهن نمونهها در آن قرار گرفتهاند. کهن نمونهها، که از محتویات و درونه-های ناخودآگاه جمعی به شمار میآیند، به مانند خودِ ناخودآگاه جمعی، عمری به اندازه عمر بشر دارند و نسل به نسل، تا به امروز، در میان افراد بشر انتقال پیدا کردهاند؛ بدین روی، ذهن بشر به هنگام تولد، لوحی سفید نیست بلکه یک طرح اولیه کهن الگویی در ساختمان مغز انسان موجود است.از آنجا که حماسههای اسطورهای ، از اسطورهها سر برآوردهاند و در ساختار ، به آنها بسیار نزدیک هستند.بدین روی، میتوان تجلی کهن نمونهها را در آن مشاهده کرد.از آنجا که حماسههای اسطورهای در قرن چهارم و پنجم، از رواج و اصالت بسیاری برخوردار است ، بدین روی، میتوان زیر ساختی کهن نمونهای را در آن به آشکارگی مشاهده کرد. از جملهی مهمترین کهن نمونههای رایج و آشکار در ادب حماسی پارسی قرن چارم و پنجم، عبارتند از : آنیما، سایه، فردیت، مرکز، پیر خردمند، آب و کوه، که هر یک از این کهن نمونهها در نمادهای گوناگون و متفاوتی رخ نمودهاند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 8
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید