جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 3
اخلاق مداخله پزشکی در مجازات اعدام: بحثی فلسفی [کتاب انگلیسی]
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Netherlands: Springer ,
چکیده :
ترجمه ماشینی: اخلاقی بودن مجازات اعدام برای مدت طولانی مورد بحث بوده است. اما این به هیچ وجه منجر به حل این سوال نشده است. فیلسوفان هنوز با هم اختلاف دارند. من در این اثر به اخلاقیات مجازات اعدام فی نفسه نمی پردازم. سوال من متفاوت اما مرتبط است. صرف نظر از اینکه مجازات اعدام از نظر اخلاقی صحیح است یا خیر، آیا مشارکت پزشکان در این عمل اخلاقی است یا غیراخلاقی؟ برای پرداختن به این سوال، در فصل اول شروع می‌کنم و به تشریح نوع مشارکتی که انجمن‌های پزشکی برای پزشکان در مجازات اعدام از نظر اخلاقی مشکل‌ساز می‌دانند، می‌پردازم. آنها بین آنچه «پزشکی کردن» و «مشارکت» در مجازات اعدام می نامند تمایز قائل می شوند و استدلال می کنند که بین این دو تمایز اخلاقی وجود دارد. در حالی که به گفته انجمن های پزشکی، «درگیر شدن» پزشکان در مجازات اعدام از نظر اخلاقی قابل قبول است، پزشکی کردن این عمل غیراخلاقی است. من این موضع را روشن می کنم و نشان می دهم که چه مسائل اخلاقی پیش می آید. سپس پیشنهاد می کنم که نباید بین این دو تمایز وجود داشته باشد. انجمن‌های پزشکی استدلال می‌کنند که پزشکی‌سازی مجازات اعدام، به‌ویژه استفاده پزشکان از تزریق کشنده برای اعدام زندانیان محکوم، غیراخلاقی است و بنابراین باید ممنوع شود، زیرا پزشکان را در انجام کارهای خلاف اهداف پزشکی دخالت می‌دهد.
اعدام مجرم و عفو در آخرت
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
شخصي كه مرتكب جرم و عصياني شده و به كيفر جرمش به اعدام محكوم گرديده است، اين كيفر و عقوبت دنيايي، نتيجه عمل او مي‏باشد (مثلاً قتل نفس كرده و به كيفر اين قتل عمد، اعدام مي‏شود) و آن ‏چه از عذاب برزخ و قبر و قيامت براي چنين مجرمي در نزد خدا مقرر و مهيا بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
حکم سبّ (دشنام) به پیامبر و امام در فقه امامیه
نویسنده:
محمد شفیعی مازندرانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
سبّ (دشنام) پیامبر و سایر معصومین در فرهنگ اسلامى مورد نهى و نکوهش اکید است. در این خصوص سبّ پیگرد قانونى خاصى دارد. در فقه اسلامى، انسان دشنام‌گوى اعم از مرد، زن را در صورتى که به انسان‌هاى معصوم دشنام داده باشند اعدام مى‌کنند یعنى حدّ سبّ، اعدام است ولى در باب دشنام افراد معمولى (غیر معصوم) طبق نظر حاکم شرع عمل مى‌شود که هشتاد تازیانه است و گاهى به تعزیر منجر مى‌گردد. نکته قابل ذکر آن است که دشنام‌گوى را باید به دست قانون سپرد تا قانون الهى درباره‌اش به اجرا درآید تا از هر گونه هرج و مرج در این رابطه پیشگیری گردد. سبّ توبه بردار نیست ، آدم دشنام‌گوى اگر توبه کند حدّ سب، از او مورد عفو قرار نمى‌گیرد. در این پژوهش دیدگاه فقهاء عظام امامیه در این خصوص مورد توجه قرار گرفته است.گرچه در ضمن این تحقیق به دیدگاه فقهای اهل سنت نیز اشاره ای شده است و آنان نیز در این رابطه دیدگاه هایی نزدیک به دیدگاه فقهای شیعه امامیه دارند.
صفحات :
از صفحه 107 تا 125
  • تعداد رکورد ها : 3