جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
تعصب
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
تعداد رکورد ها : 27
عنوان :
ماهیت تعصب [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Gordon W. Allport
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Addison-Wesley Publishing Company,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
تعصب
,
پیشداوری- تعصب
,
روانشناسی اجتماعی
,
تعصب (شر اجتماعی)
چکیده :
ترجمه ماشینی: ماهیت تعصب یک کتاب روانشناسی اجتماعی است که توسط گوردون آلپورت روانشناس آمریکایی در سال 1954 با موضوع پیش داوری منتشر شد. این کتاب توسط گوردون آلپورت در اوایل دهه 1950 نوشته شد و اولین بار توسط آدیسون-وسلی در سال 1954 منتشر شد. توماس اف. پتیگرو و کرستین هامان موفقیت آن را در تعریف مجدد رابطه بین تماس بین گروهی و تعصب به عنوان ماندگارترین مشارکت کتاب انتخاب کردند. در حالی که برخی از محققان قبلی استدلال میکردند که تماس بین گروههای مختلف منجر به افزایش تعصب و درگیری میشود، آلپورت برعکس آن را استدلال میکرد، دیدگاهی که پتیگرو و هامان آن را به عنوان "به معنای واقعی کلمه صدها مطالعه از دهها کشور" پشتیبانی میکنند. ایده دیگری که در این کتاب معرفی شد به مقیاس آلپورت معروف شد، معیاری برای تعصب که از ضد لوکیشن شروع می شود و به نابودی نسل کشی ختم می شود. به عبارت ساده تر، آلپورت استدلال کرد که حتی تعصب ساده، اگر کنترل نشود، می تواند به شکل افراطی تبدیل شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش ابزار در تحقق پیام یک مکتب
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
نسخه htm
وضعیت نشر :
دائرة المعارف اسلامی طهور,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جامعه شناسی
,
دین
,
تبلیغ
,
تعصب
,
مکاتب
,
تفکر
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
غیرت از دیدگاه قرآن و سنت و آثار و پیامدهای فردی و اجتماعی
نویسنده:
اعظم روح پرور گوجه
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تعصب
,
غیرت
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تعصب در قرآن
چکیده :
1-تعریف و تبیین موضوع: غیرت از لحاظ لغوی به معنای حسد، رشک بردن و از لحاظ اصطلاحی وفاداری نسبت به حفظ دین یا ناموس یا آب و خاک کشور اسلامی است. 2-ضرورت و اهداف تحقیق: به خاطر معضلات اجتماعی و فردی بی غیرتی و بی حمتی مردان و زنان ایجاب می کرد، و کم بودن اطلاعات و آگاهی جوانان در این زمینه و هم چنین افراط و تفریط نمودن که باعث از هم گسستن اساس خانواده شده . 3- پیشینه موضوع: که غیرت در قاموس قرآن و اناجیل و کتاب های شیعه و سنی ذکر شده. غیرت پلیس روح است و رسول خدا ( ص) می فرمایند: خداوند غیرتمند است و مؤمن نیز غیرتمند است و غیرت خدا اینست که مؤمن مرتکب کاری نشود که خداوند حرام فرموده است. حضرت علی ( ع « ثمره الشجاعه الغیره» ثمره شجاعت غیرت است. غیرت در قرآن به صورت مستقیم به کار نرفته بلکه بحث هایی در مورد حساسیت در برابر منکرات در این زمینه استفاده شده. غیرت به دو گونه است: غیرت به جا و بی جا و غیرت زنان هم به دو گونه است: غیرت مثبت و منفی حیوانات نیز دارای غیرت هستند از جمله شتر و خروس و نیز حیوانات بی غیرت هم در میان آنها مشاهده می شود مانند خوک. اقسام غیرت: غیرت ناموسی، غیرت دینی، غیرت ملی، غیرت مالی زمینه های بی غیرتی: ترویج فرهنگی بیگانگان، جلب منافع و رضایت بیگانگان، همنشینی با افراد بی غیرت، اعتیاد آثار و برکات غیرت: غیرت و پاکدامنی، جلوگیری از فساد، ثبات خانواده، عزت و سربلندی بی غیرتی راه های درمان نیز دارد. این پایان نامه شامل 5 فصل است: فصل اول: طرح تحقیق، فصل دوم: غیرت چیست، فصل سوم: غیرت در قرآن و سنت، فصل چهارم: غیرت فردی، فصل پنجم: غیرت در خانواده و اجتماع
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
غیرت از دیدگاه قرآن و سنت و پیامدهای فردی و اجتماعی آن
نویسنده:
فریبا جانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تعصب
,
غیرت
,
حساسیت
,
حریم
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
غیرت در روایات
چکیده :
غیرت درلغت به معنی تعصب وحمیّت در حفظ عرض و ناموس است معانی متفاوت و گوناگونی برای کلمه غیره بیان گردیده است لیکن، آن چه در بین مردم بدان معنی مشهور است، عبارت است از سعی در محافظت هر آن چه که نگهبانی آن لازم و واجب است و غیرت از شجاعت نشأت می گیرد. فرق غیرت و عفت این است که؛ « عفت، خودنگهداری و مواظبت از خویش است. ولی غیرت نگهداری و مواظبت از دیگری است .» در نظام آفرینش غیرت جایگاه ویژه ای دارد. در بسیاری از حیوانات همچون خروس این حس دفاع به چشم می خورد و در تمامی انسان ها تقریباً این حس وجود دارد و وجود این حالت یک ارزش انسانی است که از اراده ی اخلاقی او سرچشمه می گیرد. در مورد درجات غیرت، شبلی می گوید غیرت دو تاست: « غیرت بشریت بر تن ها و غیرت خداوند بر دل ها .» غیرت و تعصب ناموس یکی از عوامل اساسی عزت و حفظ حریم خانواده است. به همان اندازه که بی تفاوتی و بی غیرتی زمینه ساز فساد و آلودگی جامعه می شود، غیرت و حساسیت در برابر منکرات نیز نقش ارزنده ای دارد. برخی از آثار فردی غیرت عبارتند از: عفت و پاکدامنی، جلو گیری از فساد و .... وبعضی از آثار اجتماعی آن شامل ، ثبات خانواده، حفظ نظام اسلام، و ... می شود. همچنین برخی از اقسم غیرت عبارتند از: غیرت در اولاد، غیرت در اموال،غیرت در مورد همسایگان،غیرت سیاسی و انقلابی،غیرت جنسی، غیرت ملی و ... . گرچه در قرآن واژه ی غیرت به کار نرفته است. اما از برخی آیات قران می توان بحث غیرت و حساسیت در برابر منکرات را استفاده نمود. همچون آیات امر به معروف و نهی از منکر، حجاب، جهاد، دفاع، هجرت، شهادت و ... . از آن جا که خالق همه اشیاء خداوند قادر است و نیز سرآمد تمام صفات حسنه و منبع آن صفات ذات خداوند است، بنابراین خداوند غیرتمند ترین، غیرتمندان است. در روایات اسلامی نمونه های بسیاری از غیرتمندی بیان شده است که از نمونه ی آنان غیرت حضرت رسول اکرم ( ص)، حضرت ابراهیم ( ع) و حضرت ابوالفضل ( ع) و .... می باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
غیرت در قرآن و سنت
نویسنده:
زهرا گلی ناری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تساهل
,
تعصب
,
غیرت
,
تسامح
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تعصب در قرآن
,
تسامح در قرآن
چکیده :
یکی از مسایل مهم که در میان سایر مسایل اخلاقی از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است بطوری که وجود آن در فرد و جامعه باعث پیشگیری از بسیاری از مفاسد و مشکلات اخلاقی، اجتماعی،سیاسی، فرهنگی و ... شده و تقویت و گسترش آن ضامن رشد و تکامل همه جانبه فرد و اجتماع می باشد بحث غیرت است. در این پژوهش ابتدا غیرت به صورت عام بررسی و با محوریت آیات قرآن و روایات اهل بیت ( ع) و کتابهای اخلاقی، مباحث متنوعی مطرح شده است. نگارنده، بعد از مقدمه، به تعریف واژه غیرت در لغت و اصطلاح پرداخته و به منظور تبیین هر چه بهتر این مفهوم، واژه های هم سو با آن نیز مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل دوم به اقسام غیرت و مواضع آن، در فصل سوم به ارزش و جایگاه غیرت در آیات و روایات، در فصل چهارم به نشانه های غیرتمندان و وظایف آنها و در فصل آخر به عوامل تزلزل غیرت، آفات بی غیرتی، درمان بی غیرتی و نیز آثار و برکات غیرت و راههای گسترش آن در جامع پرداخته شده است. نتایج به دست آمده از بررسی ها نشان می دهد که: 1-علی رغم تصور اشتباهی که در ذهن عامه مردم نقش بسته است غیرت منحصر در غیرت ناموسی نیست بلکه دامنه گسترده ای را در تمام امور اعم از جان، مال، ناموس، دین، میهن و ... شامل می شود. 2-غیرت اگر در جای خود به کار رود منشأ برکات فراوانی چون عفت و پاکدامنی، جلوگیری از فساد، تحکیم بنیان خانواده، رهایی از یوغ استعمارگران رسیدن به استقلال در تمام زمینه ها و در نهایت عزت و سربلندی است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شناخت از دیدگاه قرآن
نویسنده:
ابوالفضل صادق نژاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جهل
,
شناخت
,
غفلت
,
تعصب
,
حب و بغض
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
شناخت در قرآن
,
سطحی نگری
چکیده :
هدف پژوهش بررسی شناخت از دیدگاه قرآن است.شناخت از دیدگاه قر آن روشنایی است که حیات معقول آدمی را تفسیر می نماید و آنرا از زندگی نامعقول، جدا می کند.طریق انسان به سوی خداوند، همان نفس انسان است و خداوند سبحان غایت و هدف و منتهای سیر اوست.انواع و اقسام شناخت عبارتند از:شناخت سطحی و عمقی، شناخت علمی یا شناخت فلسفی، شناخت هنری یا شناخت دینی و شناخت عرفانی.قرآن می فرماید در هیج یک از شئون فردی و اجتماعی زندگی خود، بدون تحقیق و شناخت از چیزی پیروری نکنید.این آیه به تنهائی نشان می دهد که قرآن تا چه اندازه به زندگی آگاهانه اهمیت میدهد.بعضی از موانع شناخت عبارتند از :جهل، بی ایمانی، عوامل منحرف کننده ی عقل، حب و بغض و تعصب بی جا، سطحی نگری، عدم شناخت خویشتن، غفلت و تعصب.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تعصب مثبت و منفي
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
دوست عزيز پاسخ شما بصورت كلي بدين شرح ميباشد: تعصب به دو قسم مذموم و ممدوح تقسيم مي شود.(1) تعصب كه بار منفي دارد و به معناي لجاجت، تكبر و وابستگي غير منطقي و غير معقول به كسي يا چيزي است، پيامدهاي منفي و تلقي كوركورانه و جمود انديشي را در پي دارد. ت
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
غیرت در دین
,
عصبیت
,
تقویت عقل (سلوک عقلانی)
کلیدواژههای فرعی :
تعصب ,
تعصّب دینی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تسامح ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه
نویسنده:
علی اکبر عباسی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
ابن ابی الحدید
,
تسامح
,
مناظره
,
تعصب
,
شرح نهج البلاغه
چکیده :
ابن ابی الحدید از شارحین نهج البلاغه و از نویسندگان برجسته قرن هفتم هجری است. از نکات بارز شرح ابن ابی الحدید بر نهج البلاغه تسامح نویسنده می باشد که با سعه صدر از دیدگاه های مذاهب مختلف برای پربار نمودن اثرش استفاده کرده است. در این مقاله ریشه های سعه صدر مؤلف و شواهد آن در این اثر بیست جلدی نشان داده شده است. این تسامح باعث شده است، کتاب یک طرفه و متعصبانه نوشته نشده و استدلال های عقلانی محور بحث ها باشد و در نتیجه جذابیت بسیاری پیدا نماید. تعصبات جزئی در برابر تسامح کلی کتاب ناچیز است. تولد ابن ابی الحدید در منطقه شیعی مدائن و تحصیل در نظامیه بغداد و شرکت در جلسات علمی از سنین جوانی، همچنین بهره گیری از استادانی با مذاهب مختلف، باعث شکل گیری چنین روحیه ای در وی شد، که شواهد آن، در بیان مناظرات و حتی دشنام های مخالفان، استفاده از کتب آنان و پذیرفتن برخی دلایل منطقی آنان دیده می شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ریشه های انکار وحی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
نسخه htm
وضعیت نشر :
دائرة المعارف اسلامی طهور,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انسان
,
خدا
,
جهل
,
تعصب
,
ایمان مذهبی
,
وحی
,
انکار
,
باورها در قرآن
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معیار ذوق و اختلافات ذوقی در اندیشه هیوم
نویسنده:
علی سلمانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه علامه طباطبایی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
زیبایی
,
هیوم
,
معیار ذوق
,
فلسفه تجربی
,
فلسفه هیوم
,
فلسفه هنر
کلیدواژههای فرعی :
مزاج ,
تعصب ,
آداب و رسوم ,
فهم عرفی ,
پیش داوری ,
تبیین علی ,
هنرمند ,
احساس لذت ,
معیار زیبایی ,
احساس زیبایی ,
داوری ذوقی ,
نسبی گرایی داوری ,
تعارض ذوقی ,
قوانین زیبایی ,
فقدان لطافت خیال ,
فقدان ممارست ,
نقص تجربه ,
حس خوب ,
نسبیت گرایی محدود ,
شاپا (issn):
1735-3238
چکیده :
از آنجایی که هیوم زیبایی را احساسی لذت بخش می داند که از برخی کیفیات عینی محتمل ایجاد می شود، برای رفع اختلافات ذوقی نمی تواند به کیفیت عینی مشخصی اشاره کند. از همین رو او حکم مشترک داوران راستین را به عنوان معیار ذوق مطرح می کند. خود هیوم می پذیرد که علی رغم کارایی این معیار، هنوز دو عامل مزاج شخص و آداب و رسوم افراد نوعی نسبی گرایی محدود را در داوریهای ذوقی موجب می شود. بررسی دقیق تر نشان می دهد که این معیار تنها در داوری های ساده و غیر مقایسه ای می تواند مفید واقع شود. اما در داوری های مقایسه ای، آنجایی که صحبت از برتری هنرمندی بر هنرمند دیگر است، این معیار نمی تواند چندان موثر و کارا باشد. اگر زیبایی احساس لذت بخش است، هر شخصی احساس خود را معتبر می داند و حاضر نیست احساس دیگری را جایگزین آن کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 143 تا 159
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
تعداد رکورد ها : 27
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید