جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
حق محوری
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 5
عنوان :
چرا انسان موظف به انجام تکلیف است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
قبل از پاسخ ابتدا تكليف را تعريف ميكنيم و سپس به محورهاي مختلفي در باب تكليف ميپردازيم تا روشن شود كه خداوند چرا برای ما تكاليفي قرار داده است. معناي تكليف: تكليف آن است كه كسي را آگاه سازند كه بايد كاري انجام دهد يا فعلي را ترك كند. تكليف در اصطل
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کلام جدید
,
تکلیف خداوند
,
تکلیف
کلیدواژههای فرعی :
حق محوری ,
مسئولیت پذیری ,
رویکرد تکلیف مداری ,
تکلیف الهی ,
مسئولیت پذیری ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
توانمندسازی و امنیت فرد و جامعه از دیدگاه قرآن کریم
نویسنده:
حمید حبیبی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قدرت نرم اسلام
,
فلسفه اجتماعی
,
امنیت
,
امنیت اجتماعی
,
امنیت فردی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
فلسفه سیاست
کلیدواژههای فرعی :
حق محوری ,
امنیت زیست محیطی ,
ناامنی ,
توانمندسازی ,
امنیت فرهنگی ,
ناهنجاری ,
امنیت حقوقی ,
خوباوری ,
حق انتخاب ,
امنیت اقتصادی ,
امنیت سیاسی ,
امنیت فرهنگی ,
امنیت نظامی ,
اعتماد به دیگران ,
طاعت ,
دروغ ,
عیب جویی ,
قیام عاشورا ,
ایمان ,
تولید قدرت از نظر دین ,
توانمندسازی فردی ,
توانمندسازی اجتماعی ,
توانمندسازی و قدرت ,
ارتباط انسانی ,
بازتولید قدرت ,
ایمان و قدرت ,
عمل صالح و قدرت ,
احساس شایستگی ,
احساس موثر بودن ,
احساس معنادار بودن ,
سطوح امنیت ,
امنیت جهانی ,
ابعاد امنیت ,
همانندسازی فرهنگی ,
خودباوری فرهنگی ,
مهار ناهنجاری ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
,
امام خمینی
شاپا (issn):
6024-2251
چکیده :
با توجه به قلمرو وسیع دین اسلام و شمول آن به مسائل فردی، اجتماعی، روحی، جسمی، مادی، معنوی و همه ابعاد و شئون انسانی و ارتباط تنگاتنگ علوم انسانی با این حوزه ها و ابعاد، پیوند عمیق اسلام و علوم انسانی، از جمله مدیریت و تعلیم و تربیت، روشن می شود. در این باره برای تبیین فهم منطقی درست از ارتباط میان ابعاد مفاهیم «توانمندسازی» و «امنیت» این موضوع به منبع وحی عرضه شد. بررسی ها به روش استنادی نشان داد توانمندسازی در عرصه های ارتباطی چهارگانه انسان، سبب احساس مطلوب در ابعاد پنجگانه توانمندسازی میشود و این پدیده چنانچه جری و انطباق آیات قرآن نشان داد، ارتقای مؤلفه ها و شاخصه های امنیت را به روش ایجابی در ابعاد فرهنگی و سیاسی و اجتماعی انسان در پی دارد. در این رویکرد، قرآن کریم به تولید و بازتولید و تکثیر قدرت نرم اصالت می دهد. به این معنا که هر قدر درجه ایمان و اخلاص در انجام دادن عمل صالح ارتقا می یابد، توانمندسازی و امنیت در عرصه های ارتباطی انسان و جامعه سبب متعالی شدن سطح منابع انسانی و توسعه و تعمیق سرمایه اجتماعی می شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 197 تا 226
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی نسبیت فرهنگی با رویکرد دینی از منظر قرآن و سنت
نویسنده:
احمدرضا بسیج
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حق محوری
,
علوم انسانی
,
هنجار
,
ارزش (منطق)
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
نظام ارزشی اسلام
,
نسبیّت فرهنگی
چکیده :
فرهنگ مجموع? بینشها، گرایشها و توانشهای رفتاری هر جامعه است. فرهنگ دارای لایهها، سطوح و ابعاد مختلفی است. آرمانها و اهداف در عمیقترین لایه و سطح آن قرار دارند و شناخت انسان از خود و جهان و معرفت او از هستی و تصویری که انسان از آغاز و انجام خود دارد در مرکز این لایه واقع شده است. هنجارها، قوانین و مقررات اجتماعی در سطح و لایه بعدی قرار گرفته و متأثر و متناسب با لایه پیشین میباشد. نهادها و سازمانهای اجتماعی بر اساس آرمانها، هنجارها و مقررات یادشده و به دنبال آن زبان و نهادها و هم چنین مهارتها و فنآوریهای مختلف در سطوح بعدی قرار میگیرند. نسبیتفرهنگی به معنای ارزشمند بودن همه فرهنگها و اعتقاد به این که فرهنگها قیاس ناپذیرند؛ زیرا شرایط که فرهنگها در قالب آنها شکل میگیرند متفاوت هستند؛ پس فرهنگ هیچ ملتی با فرهنگ دیگر ملل قابل قیاس نیست. ارزشها در فرهنگها متفاوت هستند و معیارهای ارزیابی نیز از فرهنگی تا فرهنگ دیگر تفاوت دارد. بنابراین نمیتوان عناصر فرهنگی مردمی را با معیارهای فرهنگی دیگری سنجید، زیرا فرهنگها دارای ارزشهای درونی هستند، همه فرهنگها اصیل و انسانیاند، هیچ فرهنگی بر فرهنگ دیگر برتری ندارد برخی از خطوط اصلی ادعای نسبیت فرهنگی درباره انسان، بدین قرار است: ?. انسانها ماهیت یگانه ندارند؛ بلکه در جامعه و در متن فرهنگهای متنوع، با ماهیتهای متفاوتی ساخته و پرداخته میشوند. زبان، نظام مفهومی و درک آنها از جهان نیز متفاوت میشود. ?. فرهنگها قیاس ناپذیرند؛ زیرا زبانها که فرهنگها در قالب آنها شکل میگیرند متفاوت هستند ?. ارزشها در فرهنگها متفاوت است، معیارهای ارزیابی نیز از فرهنگی تا فرهنگ دیگر تفاوت دارد. ?. فرهنگها دارای ارزشهای درونی هستند، همه فرهنگها اصیل و انسانیاند. ?. با ترازوی خرد نمیتوان تمام فرهنگها را ارزیابی کرد. خرد تنها معیار نیست. در قرآن و روایات نشانههایی در جهت پذیرش نسبیت فرهنگی وجود دارد و هم آیات و روایاتی هست که این مسئله را رد میکند و باید با استفاده از تفسیر و به کمک خرد نظر نهایی دین اسلام را در این مورد جویا شد.نسبیّتگرایی فرهنگی، ملازم با این ادعای تجربی است که گروههای مختلف اجتماعی به قضایای اخلاقی اساساً مختلفی معتقدند. موضوع بررسی نسبیّتفرهنگی از آن جهت ضروری و بنیادی است که تلاش میکند، برخی از نظریات مطرح در علوم انسانی را مورد کنکاش قرار داده و در صورت درست بودن مورد استفاده قرار دهد و در صورت ناصحیح بودن آن نظریات، ضمن نقد عالمانه، معتقدان به فرهنگ دینی به ویژه فرهنگ اسلامی را از پرداختن و افتادن در آن باز دارد.با تحلیل نظری? نسبیّت فرهنگی و مهمتر از آن نتایج و لوازم و نیز چرایی پیدایش این نظریه در بستر تاریخ اندیشه و نگاه متفکرین غربی، قضاوت مقرونتر به صواب میتوان در این مورد داشت.آیا هم? فرهنگها از سطح ارزشمندی یکسانی برخوردار هستند؟ اگر به یکسانی ارزشمند بودن فرهنگها رای بدهیم و به تعبیر دیگر ترازو و معیاری برای فرهنگها پیش نکشیم، در این صورت نسبیّت فرهنگی درست است. و ناگزیر میبایست بدون هیچ پیش-زمین? ذهنی و یا عقیده به هیچ اصل ثابت مطلق فرامکانی و فرازمانی به مطالع? فرهنگها بپردازیم و این همان توصیه و خواست نسبیگرایان فرهنگی است. امّا این سوال مطرح می-شود که چگونه میتوان هم? رفتارهای آدمیان را اعم از خانوادهدوستی یا مثلاً کشتار فرزندان به دلیل فقر اقتصادی همسان هم قرار داد و هردو را پذیرفت؟ هدف اصلی این پژوهش عبارت است از «بررسی نسبیّت فرهنگی با رویکرد دینی از منظر قرآن و سنت و مقایسه آن با دیدگاه معتقدان به آن» در راستای هدف مذکور، چند هدف ویژه به شرح زیر مد نظر است:1. بازخوانی مفهوم نسبیّت فرهنگی از منظرهای مختلف. 2. بررسی نسبیّت فرهنگی از منظر قرآن کریم و سنت و دیدگاه معتقدان به این موضوع. 3. بررسی و مقایسه ادل? قرآن کریم و سنت نسبت به نسبیّت فرهنگی با معتقدان به این موضوع. 4. بررسی و مقایسه مولفههای فرهنگ مطلوب از منظر قرآنکریم و سنت با معتقدان به این موضوع.سوالهایی که این پژوهش با توجّه به هدفهای مذکور، در صدد پاسخگویی به آنها است، شامل موارد زبر میشود: 1. دیدگاه معتقدین به نسیبّتفرهنگی در این مورد چیست؟ 2. دلایل معتقدین به نسبیّتفرهنگی در این زمینه چیست؟ 3. مولفههای فرهنگی غرب که خاستگاه نسبیّتفرهنگی است کدامند؟ 4. مولفههای فرهنگ مورد نظر قرآن و روایات اسلامی کدامند؟ 5. نظر قرآن و روایات، پیرامون نسبیّت فرهنگی چیست؟در این پژوهش با توجّه به موضوع تحقیق روش تحقیق تحلیل محتوایی دنبال شده و موضوع بحث با روش توصیفی و تحلیلی مورد بررسی قرار گرفت. که نتایج حاصل این است که به نظر میرسد عقیده به نسبیّتفرهنگی یا مطلق گرایی به صورت موجب? کلیّه غلط است. اعتقاد به نسبیّت-فرهنگی و یا مطلق بودن در هم? موارد صحیح نیست. بلکه با توجّه به آیات و روایات مذکور به دست میآید که در هر نوع عقیده، ارزش، هنجار و رفتاری که با سعادت و شقاوت اخروی انسان مرتبط است فرهنگ و اصول آن باید مطلق نگریسته شود و در جایی که تنها شیوههای مختلف زندگی بدون تأثیر ایجابی و سلبی آنها بر سعادت و شقاوت انسانها جریان دارد، نسبیّت قابل پذیرش است. بنابر این فرهنگ به نحو موجب? کلیه نه نسبی است و نه مطلق. آن بخش از عقاید، خلقیات، هنجارها، ارزشها و بالاخره هم? زوایای فرهنگ که در سعادت یا شقاوت انسانها موثّر هستند از اطلاق برخوردارند و آن بخش که تنها شیوههای بایست? زندگی آنها را تعیین میکنند و دخالتی در سعادت یا شقاوت ندارند، از نسبیّت برخوردارند. به عنوان نتیجهگیری نهایی، نسبیّت-گرایی فرهنگی را به در پنج شاخه میتوان مورد بررسی قرار داد: 1. نسبیگرایی فرهنگی هنجاری یا اخلاقی؛ که مورد قبول اسلام است2. نسبیگرایی فرهنگی نجاتبخشی؛ با تذکر این نکته که حق و باطل بودن غیر از نجات یافتن است، این نوع از نسبیت مورد پذیرش اسلام است 3. نسبیگرایی فرهنگی معرفتشناختی؛ به این معنی که فرهنگ در هر جامعهای نه بدتر و نه بهتر از دیگران است. بلکه همه نسبت به توجیه هنجارها و ارزشهای فرهنگی خودشان با هم برابر هستند. این نوع از نسبیت گرایی نیز با توجّه به آیات و روایات مورد قبول نیست. 4. نسبیگرایی فرهنگی حقیقت-شناختی؛ چنین نیست که حقایق دینی و ارزشهای موجود در شرایع گذشته و آخرین شریعت یکسان و هم سنگ باشند. آنچه در شرایع گذشته به صورت صحیح و نه محرّف آن، یافت میشود به صورت کاملتر و عمیقتر در اسلام موجود است 5. نسبیگرایی فرهنگی وظیفهشناختی؛ اینکه برای اطاعت از امر الهی و رسیدن به نجات و رستگاری نیازی نیست حتماً فرهنگ خاصّی داشته باشیم. ضمن تصدیق این مطلب که ادیان پیشین و لاجرم فرهنگ مبتنی بر آموزههای راستین آنها در زمان خود حق بودهاند و وظیف? بشریّت ایمان آوردن به آنها بوده است، امّا در موقعیّت فعلی، تنها فرهنگ مورد قبول اسلام است و لو اینکه اکثریّت انسانها تا قبل از ظهور حضرت حجت (عج) عملاً گرایشی به آن نشان ندهند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بایسته های اخلاقی فرماندهان عالی رتبه نظامی با فرودستان در نهج البلاغه
نویسنده:
ابوالفضل احمدی کاشانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
حق محوری
,
اخلاق فرماندهی
,
فرودستان
,
نیروهای نظامی
,
مصالح امنیتی و دفاعی
چکیده :
فرماندهان نظامی در عملکردشان با زیردستان با پاره ای از مسائل جاری نظامیان روبه رو میشوند که عرف اخلاقی نظامیان آنها را پذیرفته، ولی با آموزه های اخلاقی اسلامی تزاحم دارند یا برعکس، ازاین رو فرماندهان نظامی مسلمان دچار تردید اخلاقی در برخی مسائل میشوند، مسائلی، چون تنبیه های همگانی مجرمان و غیرمجرمان، رفتار اطلاعاتی با دوستان صمیمی که میتواند منافقانه باشد. هدف از این پژوهش نیز یاری رساندن فرماندهان برای تصمیم گیری درست در این مسائل با محوریت دیدگاه های امام علی (ع) در نهج البلاغهاست.این مقاله با رویکردی تحلیلی ـ توصیفی به آرای امام علی (ع) درباره برخی از مسائل اخلاقی چالش برانگیز نظامیان میپردازد. حاصل این پژوهش، اصولی است که در رفتار فرماندهی با کادر و افراد تحت امر خود به کار میآیند که عبارت اند از: 1. خدا و عدالت محوری در برخورد با نیروها؛ 2. اولویت مصالح امنیتی و دفاعی اسلام بر مصالح دیگری، چون مصالح فردی و خانوادگی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی انتقادی مدل پلورالیسم دینی جان هیک
نویسنده:
امیرعباس علیزمانی- مرجان نوری
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جان هیک
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
کثرت گرایی دینی
,
پلورالیسم دینی
,
پلورالیسم دینی
کلیدواژههای فرعی :
خود محوری ,
حق محوری ,
سنت مسیحی ,
دعاوی صدق ,
مدل نوکانتی هیک ,
ارزش معرفتی یکسان ادیان ,
واقع گروی گزاره های دینی ,
تحول وجود انسانی ,
معیار نجات شناختی ,
تعارض اعتقادی ادیان ,
تحریف ماهیت ادیان ,
الوهیت حقیقی ,
مدل پلورالیستی ,
گفت و گوی ادیان ,
بی معنایی انکار تجسد ,
ذهن گروی در قرائتهای فراکانتی ,
ناواقع گرایی ,
تجربه دینی ,
شاپا (issn):
2008-9422
چکیده :
فرضیّهی پلورالیسم دینی جان هیک تلاشی است که وی از درون سنّت مسیحی برای تبیین رابطهی مسیحیّت با دیگر ادیان جهان صورت داده است. ادّعای اصلی هیک آن است که همهی ادیان از ارزش معرفتی یکسانی برخوردارند و همی آنها در راهنمایی پیروانشان به سمت رستگاری نهایی موفّق عمل میکنند. هیک برای تبیین و توجیه ادّعای خود ابتدا باید در مقابل ناواقعگِرَوان از واقعگروی گزارههای دینی حمایت، و سپس در مقابل شمولگروان و انحصارگروان از تفسیر پلورالیستیِ مسئلهی تنوّع ادیان دفاع کند. امّا بهنظر میرسد که مدل پلورالیسم دینی هیک دچار تعارضات درونی بسیاری است که بیان آنها هدف اصلی این مقاله است. به این منظور، به بیان سه دسته از انتقادات وارد بر این مدل اشاره خواهد شد: نخست انتقاداتی که به ناکثرتگروانه بودن این مدل اشاره دارند، دوم انتقاداتی که به عدم امکان پذیرش این مدل در سنّت مسیحی میپردازند، و سوم انتقاداتی که از ناکارآمدی این مدل در دستیابی به اهداف از پیش مشخّصشده پرده برمیدارند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 85 تا 106
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 5
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید