جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
03.اساتید و پژوهشگران مراکز دانشگاهی و حوزوی (ایرانی و غیر ایرانی)
>
03.اساتید و پژوهشگران مراکز پژوهشی ایران
>
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه (قم)
>
پژوهشکده علوم رفتاری
>
گروه فلسفه علوم انسانی
>
سید حمیدرضا حسنی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
تعداد رکورد ها : 26
عنوان :
تقریری نوین از نظریه تبیین علّی از کنش ارادی
نویسنده:
مهدی عبدالهی ، سیدحمید رضا حسنی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
فیلسوفان اسلامی انسان را در کنشهای ارادیاش «فاعل بالقصد» میدانند که افعال بدنی را با انگیزه دستیابی به غایتی انجام میدهد و وجود ذهنی غایت، علت غایی کنش است. این پژوهش به استناد منابع کتابخانهای و با روش تحلیل و استدلال عقلی و دروننگری، مراحل و مبادی کنش ارادی را تبیین میکند. بنا بر این پژوهش، علت غایی کنش ارادی، وجود حبی غایت برای کنشگر است نه وجود ذهنیاش. مطلوب اصلی کنشگر در کنش ارادی، دستیابی به هدف مترتب بر آن است. اما چون هدف مزبور بدون انجام کنش تحقق نمییابد، محبت به هدف بهمثابه علت غایی موجب مطلوبیت فعل منتهی به آن و اقدام کنشگر به انجام آن میشود. غایت کنش نیز ممکن است مقدمه رسیدن به هدفی بالاتر باشد. در نتیجه مطلوبیتش تابع مطلوبیت غایت مترتب بر آن خواهد بود. در افعال ارادی مقاصد طولی متعددی وجود دارند که مطلوبیت هر هدف تابع مطلوبیت نتیجه مترتب بر آن است. بهمقتضای امتناع تسلسل در علل حقیقی، سلسله علل غایی طولی یک کنش، یعنی محبتهای طولی کنشگر به هر کنش و نتیجه مترتب بر آن باید به علت غایی نخستین منتهی شود. دروننگری کنشگر ارادی و استدلال عقلی نشان میدهند که این محبت اصیل، محبت کنشگر به خود و کمالات خود است
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 163 تا 185
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تفسیر موضوعی به مثابه روش نظریهپردازی در علوم انسانی؛ خوانشی نو از دیدگاه قرآنی شهیدصدر
نویسنده:
علیرضا محمدی فرد ، سیدحمیدرضا حسنی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
سید محمدباقر صدر
چکیده :
در نظام اندیشه شهید صدر، قرآن حکیم منبعی برای کشف واقعیات جهان انسانی و نظریهپردازی در عرصه مسائل زندگی انسانی است. مسئله اصلی این مقاله کشف و تبیین جایگاه و هویت تفسیر موضوعی در دستگاه اجتهادی ـ علمی این اندیشمند است. هدف از این تبیین بهرهگیری از ظرفیت آثار شهید صدر در بعد روششناسی نظریهپردازی قرآنی و کشف یکی از عناصر روشی مرجعیت علمی قرآن در تحقق علوم انسانی بومی / دینی است. مسائل فرعی این پژوهش از دو دسته مباحث عام علوم انسانی دینی و مباحث مرتبط با دیدگاه وی در تبیین هویت تفسیر موضوعی تشکیل شده است. بنابراین، روش مناسب تحقیق در مباحث دسته نخست، بهرهگیری از «راهبرد اکتشافی» و «تحلیل عقلی» آثار شهید صدر است. اما در بعد دوم، همانگونه که خود به اجتهادی بودن تفسیر موضوعی اشاره دارد، ملاک سنجش و خوانش دیدگاههای وی، همان روش «اجتهادی» است. حاصل تحقیق نشاندهنده آن است که تفسیر موضوعی پیشنهادی ایشان درواقع همان روش «نظریهپردازی قرآنی» بوده، زمینهساز رجوع روشمند به قرآن، بهمثابه مرجع دانشی است. تبیین عناصر روششناختی این روش (تکیه داشتن به رویکرد علمی، مسئلهمحوری، اجتهادی بودن، واقعنگری، نظریهپردازانه بودن) ثابتکننده این مدعاست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 27
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حکمت عملی؛ خاستگاه علوم انسانی مدرن
نویسنده:
هادی موسوی ، سیدحمیدرضا حسنی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
آنچه امروزه با عناوین مختلف علوم انسانی، علوم اجتماعی، علوم اخلاقی یا علوم روحی میشناسیم سابقهای تاریخی در اندیشه حکیمان مسلمان در مباحث «حکمت عملی» دارد. حکمت عملیِ پدیدآمده در دوره اسلامی، دانشی است عقلی، همراه با قانونها، پایهها، مفاهیم، نظریهها و عناصر مورد نیاز یک دانش. حکمت عملی دوره اسلامی، دانشی است که ضمن معنا کردن حکمت عملی در پیش از دوره اسلامی جایگاه آن را در میان دیگر فضائل آشکار میسازد؛ به دیگر سخن، بر اساس قانون و مؤلفههای یک دانش، سازمانوارهای از علم را برپا میکند که حکمت عملی بهمنزله فضیلت تنها یکی از موضوعات آن است. این نوشتار در تلاش است تا نشان دهد آنچه امروزه تحت عنوان علوم انسانی و اجتماعی و علوم خُلقی بدان پرداخته میشود، درواقع پدیدهای است که خاستگاه آن، حکمت عملی دوره اسلامی بوده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 271 تا 296
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چیستی علوم انسانی
نویسنده:
سید حمیدرضا حسنی ، هادی موسوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
آنچه امروزه با عنوان «علوم اجتماعی» از علوم انسانی یاد میشود، میراثدار سنت فلسفی اسکاتلندی و فرانسوی است. فیلسوفان کلاسیک آلمان آنچه را همتایان فرانسویشان بیشتر با عنوان علوم اجتماعی میفهمیدند، با عناوین «علوم تاریخی»، «علوم روحی» و یا «علوم اخلاقی» مطرح کردند؛ اینها همه مسبوق به اصطلاح فلسفه خُلقی است. این همه نشان از تفاوت منظری است که این دیدگاهها در مورد ماهیت و چیستی انسان اختیار کرده بودند. از منظر امثال دیلتای، علوم انسانی، از آن جهت علم تاریخیاند که انسان را موجودی تاریخی میفهمیدند؛ یا برخی دیگر، از آنجا که انسان را موجودی صاحب اراده میدانستند، ازاینرو حوزه علوم انسانی را ساحت اراده و اخلاق تصویر میکردند. ازهمینرو، امثال گادامر نیز علم انسانی را میراثدار فرونسیس ارسطویی میدانند. از دیدگاه این نوشتار، اگرچه تمرکز بر حکمت عملی ارسطویی نمیتواند آورده چندانی برای علوم انسانی داشته باشد، اما دوره دیگری از حکمت عملی در فضای اندیشمندان مسلمان شکل گرفته است که در کنار حفظ نام حکمت عملی، هویت آن را بهطورکلی متحول کرد و آن سنگ بنای قانون کردار انسانی در دانش حکمت عملی بود؛ قانونی جهانی که حکمت عملی را از مطالعه شخص فضیلتمند به دانش شناسایی جهان انسان و جهان اخلاق ارتقا داد و درنتیجه خود را بهعنوان نیای بزرگ علوم انسانی تثبیت کرد؛ نقشی که در طول تاریخ به فراموشی سپرده شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 14
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تقارن تاریخی ایده رویکرد و پارادایم در چیستی علوم انسانی
نویسنده:
علیرضا محمدی فرد ، هادی موسوی ، سید حمید رضا حسنی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
در قرن اخیر دو کتاب «اقتصادنا» از شهیدصدر و «ساختار انقلابهای علمی» از کوهن، وارد فضای علمی شدند که یکی مستقیماً فلسفه علمی است و دیگری در پایه مباحث اقتصادی، رویکردی فلسفه علمی دارد. در جامعه جهانی، کتاب کوهن یکی از کتابهای فلسفه علمی رسمی محسوب شد، و از نظریات او برای تحلیل جریانهای علمی استفاده شد، تا جایی که واژه پارادایم بهعنوان واژهای همهگیر بر سر زبانها افتاد؛ اما کتاب اقتصادنا با وجود ارائه دیدگاهها و تحلیلهای فراوان فلسفه علمی چنین موقعیتی پیدا نکرد. شناسایی دیدگاههای فلسفه علمیِ پنهانمانده برای جوامع علمی که باوجود غنای معرفتی و اجتماعی، کمتر مورد توجه قرار گرفتهاند، میتواند سطح آگاهی جامعه علمی و نظریات بدیل در حوزههای مختلف دانش را افزایش دهد. در اینراستا، مقاله حاضر نشان میدهد که چگونه مؤلفههای یک فلسفه علم تمامعیار رئالیستی در اقتصادنا حضور دارد؛ مؤلفههایی که موجب میشود دیدگاه موجود در اقتصادنا در عین دارا بودن بسیاری از نقاط قوت نظریه پارادایمهای کوهن، گرفتار مسئله نسبیتگرایی نشود. همچنین این دیدگاه میتواند موجبات این را فراهم سازد که قیاسناپذیری پارادایمی که در دیدگاه کوهن وجود دارد مانعی برای گفتگوی میان اندیشهها، نباشد. این امر از طریق مقایسه نظریات علمشناختی شهیدصدر در اقتصادنا و کوهن در ساختار انقلابهای علمی به انجام میرسد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اعتبارسنجی کاربست روش «نظریه زمینه ای» به مثابه تفسیر موضوعی قرآن با تأکید بر آرای شهید صدر
نویسنده:
علیرضا محمدی فرد، حمیدرضا حسنی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
«نظریه زمینهای»، از روشهای کیفی است. این روش در پژوهشهای اجتماعی تفسیری برای تحلیل متون و استخراج نظریه از دادههای پژوهشی، در راستای ارائه نظریه درباره «موضوعات» اجتماعی و انسانی کاربرد دارد. محققان علوم انسانی دینی کاربست این روش را توسعه داده، برای تحلیل موضوعی متن قرآن و استخراج نظریه از آن بهخدمت گرفتهاند. از سویی، از دیدگاه شهیدصدر، روش اجتهادی معتبر برای اکتشاف نظریههای علمی قرآن، «تفسیر موضوعی» است، که هدف آن ارائه نظریه قرآن درباره «موضوعات» واقع زندگی بشری است. در واقع، از دیدگاه محققان دینیای که روش نظریه زمینهای را در رجوع به قرآن برگزیدهاند، این روش همچون تفسیر موضوعی عمل میکند؛ چراکه با ارائه یک موضوع به قرآن، به هدف کشف نظریه قرآنی، میخواهد یک تحقیق قرآنی را به انجام برساند. بنابراین، کاربست نظریه زمینهای در نظریهپردازی قرآنی، بهمثابه تلقی این روش، بهعنوان تفسیرموضوعی قرآن است. در مقاله حاضر، اعتبار این کاربست، با تکیه بر آرای شهیدصدر بررسی میشود. مسائل این تحقیق، در دو ساحت نظریهسازی بر اساس روش نظریه زمینهای، و نظریهسازی بر اساس تفسیرموضوعی اجتهادی، مطرح میشود. بنابراین، در اعتبارسنجی و حلّ مسئله تحقیق، بهفراخور، از مبانی و قواعد روششناسی کیفی و روششناسی اجتهادی بهره برده میشود. یافته اصلی این تحقیق را میتوان از سنخ روششناختی دانست. در این تحقیق نشان داده میشود که در هر پژوهش نظریهپردازانه، از جمله در پژوهشهای علوم انسانی دینی و پژوهشهای نظریهپردازانه قرآنی، روش تحقیق باید با رویکرد علمی معتبر و منبع معرفتی معتبر، متناسب باشد. بر این اساس، بهرهمندی از روشهای تحقیق علوم انسانی رایج، همچون روش نظریه زمینهای، برای نظریهپردازی قرآنی از توجیه روششناختی لازم برخوردار نیست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 73 تا 106
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الگویی برای ارزیابی روششناختی مطالعات نوگرای علوم انسانی در ایران
نویسنده:
هادی موسوی، حمیدرضا حسنی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
وجود دیدگاههای مدعی نوگرایی روششناختی و روشی در حوزه علوم انسانی در کشور نیاز به سنجش علمی و روششناسانه این دیدگاهها و حاجت به معیارهای این سنجش را ایجاد کرده است. بهدیگرسخن، ارائه الگویی جهت ارزیابی روششناختی مدلهای بدیع مطالعات علوم انسانی و موقعیتیابی منطقی و روششناسی آنها از ضروریات پژوهشی معاصر کشور محسوب میشود؛ الگویی پایه که در آن از کمترین پیچیدگیها برای این موقعیتیابی استفاده شده باشد. در این نوشتار تلاش میشود تا مستقل از دیدگاههای خاص در مورد ساختار تولید علم، ساختار بنیادین مشترک در پارادایمهای علوم انسانی و ویژگیهای گوناگون انواع مختلف از پژوهشهای علمی ارائه شود که بتواند در نخستین گام، نوعی نظامبخشی علمی برای پژوهشگران نوگرای حوزه علوم انسانی در کشور به ارمغان آورد. این تحقیق، الگوهای پژوهشی بدیع ارائه شده در حوزه پژوهشهای علوم انسانی را براساس عمق نفوذ به لایههای بنیادین معرفت علمی به سه نوع تقسیم میکند و براساساین به سنجش و جایگاهشناسی علمی آنها میپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 87 تا 109
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حکمت عملی بهمثابه فلسفه علوم انسانی
نویسنده:
حمیدرضا حسنی، هادی موسوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
آیا علوم اجتماعی/انسانی بدون ابتناء بر نظریه ای در باب حکمت عملی امکانپذیر هستند؟ با تحلیلی تاریخی از جریان چگونگی حضور حکمت عملی در اندیشههای فلسفی و علوم انسانی/اجتماعی میتوان به این قاعده کلی دست یافت که آنچه امروزه با عنوان علوم انسانی/اجتماعی با آن مواجهیم، نظریهای از سنخ حکمت عملی است. شکلگیری انواع خاصی از علوم انسانی توسط رویکردهای فلسفی گوناگون در طول تاریخ و در موقعیتهای جغرافیایی متعدد نشانگر آن است که نظامهای فکری مختلف میتوانند نظامهای تربیتی و تدبیری متفاوتی را در جوامع بشری جاری سازند. در این مقاله با نگاهی به آثار اندیشمندانی چون ارسطو، خواجه نصیرالدین طوسی، آگوست کنت، امیل دورکیم، کارل مارکس، ماکس وبر و گادامر در یک فرایند تاریخی نشان خواهیم داد که هر جریان خاصی از علوم انسانی/اجتماعی درواقع نظریهای در باب حکمت عملی ارائه کرده است. بنیادهای متافیزیکی این نظریه را میتوان در تقسیم موجودات مورد مطالعه فلسفه یافت؛ آنجا که موجودات را به دو دسته تقسیمبندی میکنند: موجوداتی که با اراده انسانی پدیده میآیند و موجوداتی که مستقل از اراده انسانی وجود دارند. در این موقعیت، پذیرش اراده ای مستقل از نظام طبیعی برای انسان و عدم پذیرش آن توانسته است حداقل دو جریان عمده در علوم انسانی ایجاد کند که گروهی بر وحدت روش در علوم طبیعی و انسانی و گروهی دیگر بر تمایز روشی در این دو دسته از علوم تأکید کرده اند. در این نوشتار تلاش خواهیم کرد این جریان را در برخی از برجسته ترین اندیشمندان حوزه حکمت عملی و علوم انسانی نشان دهیم؛ گرچه چنین کاری را میتوان در مورد تمام اندیشمندانی که حوزه مستقلی در حکمت عملی یا علوم انسانی دارند نیز تطبیق کرد
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 57 تا 73
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مواجهۀ تخنۀ ارسطو با فلسفه تکنولوژی هایدگر
نویسنده:
هادی موسوی، حمیدرضا حسنی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
هایدگر در مقاله «پرسش از تکنولوژی» دو کار اساسی انجام میدهد که مدخل مناسبی برای سنجش نظریه او در مورد فلسفه تکنولوژی است. اول اینکه گرچه هایدگر در تبیین هویت تکنولوژی وامدار ارسطو است، اما او نتایجی را که ارسطو در کتابهای مختلف خود بدانها تصریح کرده بود، محصول روش هرمنوتیکی خود میداند. افزون بر این، ویژگی «تعرضآمیز» بودن را بر هویت تکنولوژی جدید میافزاید و تکنولوژی را براساس همین ویژگی تعریف میکند؛ این مقاله بر آن است تا نشان دهد هایدگر در بخش عمدهای از تفکر فلسفی در مورد تکنولوژی و تبیین «دخالتِ مسئولانه علل اربعه در به ظهور آوردنِ تکنولوژی»، وامدار ارسطو است و در بخشی دیگر از نظریه خود در مورد ویژگی «تعرضآمیز» بودن تکنولوژی جدید ـ اگر بخواهیم از اصول ارسطویی برای نقد آن استفاده کنیم ـ بر خطا بوده است
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 31 تا 46
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روش شناسی علم آگوستینی
نویسنده:
حمیدرضا حسنی، محمدتقی مدرسی یزدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
الوین پلنتینگا ظاهر بعضی باورهای دینی را با برخی یافتههای علم امروزی متعارض مییابد، بنابراین پیشنهاد میکند برای آنکه هم علم بتواند اشتباهات تفسیری ما را از متون دینی تصحیح کند و هم دین راهنمای علم در پرهیز از یکی انگاشتن نظریههای علمی با حقیقت شود، باید به علمی روی بیاوریم که از هر آنچه میدانیم در آن بهره ببریم: خواه آموزهها و باورهای دینی، خواه دادههای تجربی و یافتههای علمی. در این مسیر، یکی از مفروضات علم موجود مانع تحقق چنین علمی است: طبیعتگروی روششناختی قید روششناختیای است که دانشمندان را ملزم میسازد در چارچوب مفاهیم، شواهد و تبیینهای طبیعی نظریهپردازی کنند. بهعلاوه، بسیاری از علوم (غالباً علوم انسانی) نیازمند تعاریف و مفاهیم هنجارینی هستند که نظام ارزشی دین میتواند آنها را تأمین کند. به عقیدة پلنتینگا، میتوان با کنار هم قرار دادن یافتههای علمی و باورهای دینی (اعم از باورهای واقعاً پایه و قرائن هرمنوتیکی)، به همراه طرد طبیعتگروی روششناختی و استفاده از مفاهیم و تعاریف هنجارین دینی، علم آگوستینی را پایه گذارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 39
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
تعداد رکورد ها : 26
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید