جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
02.متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
>
ت.قرن دوازدهم قمری
>
میرزا حسن لاهیجی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 16
عنوان :
نقد و بررسی دلایل مشائیان بر ابطال تناسخ
نویسنده:
محمد تقی یوسفی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم, زمستان/1388
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ملا عبدالرزاق لاهیجی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
معاد
,
تناسخ ملکی
,
تناسخ ملکوتی
,
مشاء
,
التناسخ
,
تناسخ نزولی
,
وحدت نفس
,
تناسخ صعودی
,
مسخ
,
بودایی
,
تناسخ صعودی
,
دین بودایی
,
ابطال تناسخ
,
رسخ
,
مسخ
,
نسخ ( تناسخ )
,
تناسخ متشابه
,
رسخ
,
آیین هندو (هندوئیسم)
,
علامه مجلسی
,
میرزا حسن لاهیجی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
شیخ طوسی
,
حسن حسن زاده آملی
,
فلسفه مشاء
,
وحدت نفس
,
قیامت
,
تناسخ
,
تناسخ ملکوتی
,
تناسخ ملکی
,
تناسخ نزولی
,
رسخ
,
ابطال تناسخ
,
دو نفس در یک بدن
,
نفس انسان
,
هندوییسم (ادیان شرق)
,
فخر رازی
,
ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق)
,
آموزه انتقال
,
تماسخ
,
محمدتقی یوسفی
,
فیاض لاهیجی
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
,
حسن حسن زاده آملی
شاپا (issn):
0
چکیده :
تناسخ آموزهای است که از دیرباز، فکر اندیشمندان را به خود معطوف داشته است؛ بحثی که هم در فلسفه نفس، بازتابهای درخور توجهی دارد و هم در دیگر مباحث فلسفی. علاوه بر اینکه نمیتوان از بازتابهای کلامی آن نیز غافل شد؛ از اینرو اندیشمندان مسلمان به فراخور توان فکری خویش به بررسی آن پرداخته و عمدتاً به امتناع عقلی آن گرایش نشان دادهاند. فیلسوفان مشائی نیز بر امتناع عقلی تناسخ تأکید کردهاند و گاه تقریرهای جدیدی از دلایل گذشتگان ارائه نموده و گاه به دلایل جدیدی دست یافتهاند. در این مقاله، تلاش شده تا دیدگاه مشائیان دربارة تناسخ ارائه شود. ابتدا نگاهی به تاریخچه آموزه تناسخ، گرایشهای گوناگون در اینباره، اصطلاحات تناسخ و انواع آن میشود و در نهایت مبانی انکار تناسخ طرح میگردد. بررسی دلایل ایشان، تعیین مقدار دلالت آنها و نقد و بررسی هر یک از آنها محور بحثهای بعدی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 175 تا 202
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وحى؛ تکلم الهى
نویسنده:
علی محمد قاسمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره, آذر/1381
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
علامه حلی
,
ملا عبدالرزاق لاهیجی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
صفات الهی
,
صفات الهی
,
اشاعره (اهل سنت)
,
کلام الهی
,
کلام لفظی
,
پیامبران اولوالعزم
,
کلام نفسی خدا
,
زبان طبیعی (منطق)
,
وحی الهی
,
علامه مجلسی
,
میرزا حسن لاهیجی
,
شیخ مفید
,
علامه طباطبایی
,
قرآن
,
علامه حلی
,
حضرت موسی(ع)
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع)
,
حقیقت کلام الهی
,
حقیقت مخفی
,
فیاض لاهیجی
,
ملاصدرا شیرازی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تجلی و ظهور اسماء الهی در تفسیر حدیثی از امام صادق
نویسنده:
قوام الدین حسینی سیاهکلرودی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم, زمستان/1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
ملا عبدالرزاق لاهیجی
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
فصوص الحکم
,
عالم خلق
,
ظهور
,
مراتب اسماء الهی
,
صادر اول
,
اسم مکنون
,
مرتبه ذات حق
,
صادر اول
,
اهل بیت(ع)
,
امام صادق (ع)
,
قرآن
,
حق تعالی
,
وحدت مطلقه
,
اسم مستاثر
,
حجب نوریه
,
آموزه فیض
,
اسم اعظم الهی
,
صفات خدا
,
علامه مجلسی
,
میرزا حسن لاهیجی
,
امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی)
,
علامه طباطبایی
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
وحدت عامه
,
اسماء واجب(حکمت نظری)
,
فیض الهی
,
اسماء مستأثره الهی
,
اسمای حسنی
,
اسم مکنون
,
حق تعالی (اسماء ذات)
,
قرآن
,
امام خمینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق)
,
خ. امام هفتم(حضرت امام کاظم ع)
,
ابن عربی
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
چ. امام پنجم(حضرت امام باقر ع)
,
ج. امام چهارم(حضرت امام سجاد ع)
,
ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع)
,
میزان
,
اسم اعظم(الله)
,
ظهور اسماء ذاتی اولی
,
ظهور الهی
,
عالَم خلق
,
مراتب اسماء
,
مقام غیب الغیوبی ذات
,
امامان معصوم علیهم السلام
,
جعفر بن محمد، امام ششم
,
روایت باب حدوث اسماء کافی
,
تأخر ظهور اسماء
,
نقش اسم اعظم
,
ترتیب ظهور اسماء
,
وساطت اسماء محیطه
,
شهود معصومانه
,
کتاب التوحید
,
خلافت در ظهور ذات
,
تفسیر المیزان (کتاب)
,
فیاض لاهیجی
,
ملا محسن فیض کاشانی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
شاپا (issn):
0
چکیده :
قرآن و روایات منبع سرشار لطایف و دقایقی هستند که گاه بر قلم و زبان عرفای اسلامی جریان یافته است. روایت باب حدوث اسمای کافی یکی از خزاینی است که امام صادق7 از شهود معصومانة خود به روی مشتاقان معارف الهی گشودند. تأخر ظهور اسماء الهی از مقام ذات، نقش اسم اعظم و اسم مستأثر الهی در ظهور دیگر اسماء الهی، حجاب نوری بودن اسماء ظاهر برای اسم مکنون، ترتیب ظهور اسماء الهی، وساطت اسماء محیطه در ظهور دیگر اسماء الهی و نیز رساندن فیض به مخلوقات برخی از معارف بلند این حدیث هستند که در این نوشتار بدانها اشاره میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 39 تا 65
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نفی اشتراک معنوی مفهوم وجود در عرفان و حکمت متعالیه
نویسنده:
مرتضی شجاری، لیلا قربانی الوار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, پاییز و زمستان/1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فصوص الحکم
,
اشتراک معنوی وجود
,
حق و باطل
,
وجود شناسی ملاصدرا
,
وحدت تشکیکی وجود
,
ابن عربی
,
وحدت شهود
,
الهیات عرفانی
,
اشتراک لفظی وجود
,
مجاز عرفانی
,
توجیه کثرت در عالم
,
کون
,
جهان شناسی عرفانی
,
مجاز لغوی
,
کثرت تباینی موجودات
,
عرفان نظری و نفی اشتراک
,
ظاهر و مظهر
,
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ملا عبدالرزاق لاهیجی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
عالم ماده
,
وحدت شخصی وجود
,
محمدرضا مظفر
,
هستی شناسی اسلامی
,
هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی)
,
علامه مجلسی
,
میرزا حسن لاهیجی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی
,
محمد رضا مظفر
,
حکمت متعالیه
,
فلسفه مشاء
,
علیت
,
وحدت وجود
,
کائن
,
واجب تعالی (اسماء ذات)
,
قرآن
,
مفهوم ممکن الوجود
,
کون و فساد
,
عبدالله جوادی آملی
,
خواجه صائن الدین ابن تُرکه اصفهانی
,
سید حیدر آملی
,
ابن عربی
,
عرفان نظری
,
احکام وجود(عرفان نظری)
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
وجود (اسماء اول عرفان نظری)
,
فیاض لاهیجی
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
شاپا (issn):
2383-0689
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 125 تا 143
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تعیین هندسهٔ مفهومی انواع ارزش
نویسنده:
احمدحسین شریفی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, زمستان/1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملا عبدالرزاق لاهیجی
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
ارزش ابزاری
,
ارزش ذاتی
,
اشاعره (اهل سنت)
,
حسن و قبح
,
معتزله (اهل سنت)
,
تباین دین و اخلاق
,
میرزا حسن لاهیجی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
هستی شناسی حسن و قبح
,
عبدالله جوادی آملی
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
عدلیه (معتزله)
,
اخلاق و معرفت شناسی
,
انواع ارزش
,
ارزش غایی
,
ارزش غیری
,
ارزش عقلی
,
ارزش شرعی
,
اخلاق مادی
,
ارزش های الهی
,
مفهوم ارزش در اخلاق
,
معناشناسی حسن و قبح
,
رابطه ارزش غایی و ذاتی
,
رابطه ارزش غایی و غیری
,
رابطه ارزش ذاتی و عقلی
,
احمد حسین شریفی
,
اخلاق مادی
,
فیاض لاهیجی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
شاپا (issn):
2383-3025
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 105 تا 122
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حکماى اسلامى و قضایاى اخلاقى
نویسنده:
محمدصادق لاریجانى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره, پاییز/1372
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ملا عبدالرزاق لاهیجی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
اخلاق نیکوماخوس
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
عمل اخلاقی
,
حسن و قبح
,
گزاره اخلاقی
,
فلسفه اخلاق غرب
,
مکتب اخلاقی ارسطو
,
نسبیت گزارههای اخلاقی
,
حسن و قبح اخلاقی
,
صدق گزارههای اخلاقی
,
فلسفه اخلاق اسلامی
,
میرزا حسن لاهیجی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
ابن سینا
,
فلسفه ارسطو
,
فلسفه اسلامی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
ارسطو
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
moral ideas
,
اخلاق اودموس
,
سقراط
,
فیاض لاهیجی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه و نسبت میان تصوف و شریعت در اندیشه ی شیخ احمد سرهندی
نویسنده:
ناصر گذشته, محسن جنگجو
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علمی عرفان اسلامی ایران, بهار و تابستان/ ۱۳۹۵
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملا عبدالرزاق لاهیجی
,
سلوک عرفانی
,
10. شریعت/ Šarīʿa
,
اسفار اربعه
,
میرزا حسن لاهیجی
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
طریقت
,
سالک
,
اصطلاحنامه تصوف
,
نقشبندیه (از صوفیه)
,
اصطلاحنامه عرفان
,
حقیقت و طریقت
,
ابن عربی
,
مقام صدیقیت
,
مقام جمع((اثباتی)، قسیم مقام فرق و احدیت جمع و فرق)
,
مقام نبوت(قسیم مقام رسالت و ولایت و خلافت)
,
مقام ولایت(قسیم مقام نبوت و رسالت و خلافت
,
مقام سکر
,
تصوف و شریعت
,
ناصر گذشته
,
فیاض لاهیجی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 81 تا 102
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل انتقادی دیدگاه متکلمان معتزلی در باب نظریه ثبوت
نویسنده:
لیلا کیانخواه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران : دانشگاه تهران , بهار و تابستان / 1385
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
مرتضی مطهری
,
زیادت وجود بر ماهیت
,
علم ازلی الهی
,
هستی شناسی اسلامی
,
میرزا حسن لاهیجی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
موجود بالقوه
,
تناقض وجود و عدم
,
معدوم ممکن
,
عدم مطلق
,
معدوم ثابت
,
مساوقت وجود و شیئیت
,
فخر رازی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
سعدالدین تفتازانی، مسعود بن عمر
,
قاضی عضدالدین ایجی
,
وجود (اسماء اول عرفان نظری)
,
وجود ذهنی
,
مساوقت
,
شیئیت شیء
,
مساوقت ثبوت و وجود
,
تقرر ذاتی ماهیت
,
معدوم ممتنع
,
ازلیت معدومات ثابت
,
دلالت وجود بر ضرورت
,
لیلا کیان خواه
,
فیاض لاهیجی
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 100 تا 121
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقدی بر ترجمه های فارسی آیه «و ظنوا انهم قد کذبوا»
نویسنده:
محمدرضا ستوده نیا، فاطمه طائبی اصفهانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حدیث ایران, بهار و تابستان/1392
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
ناصر مکارم شیرازی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
هدایت ( افعال )
,
عصمت انبیا در تلقی وحی
,
اختلاف قرائت
,
علامه مجلسی
,
میرزا حسن لاهیجی
,
آیات قرآنی عصمت
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ناصر مکارم شیرازی
,
قرآن
,
سوره یوسف
,
تفسیر قرآن
,
ترجمه قرآن
,
ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق)
,
محمدابراهیم آیتی
,
عبدالمحمد آیتی
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
انبیاء در قرآن
,
و ظنوا انهم قد کذبوا
,
محمدرضا ستوده نیا
,
فیاض لاهیجی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 13
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ادله توحید ذاتی در فلسفه مشاء و حکمت متعالیه
نویسنده:
مصطفی ابوطالب دخت شورکی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم, زمستان/1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
اسفار
,
توحید
,
حکمت متعالیه
,
برهان صدیقین (اثبات خدا)
,
اصالت وجود
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
مشاء
,
ممکن الوجود
,
واجب الوجود
,
اشارات و تنبیهات
,
توحید در افعال
,
توحید در عبادت
,
توحید ذاتی
,
توحید صفات
,
وحدت تشکیکی وجود
,
عرشی
,
شبهه ابن کمونه
,
توحید نظری
,
جهان بینی اسلامی
,
کمال مطلق
,
واحدیت ذات
,
برهان سینوی
,
جهان بینی اسلامی
,
میرزا حسن لاهیجی
,
براهین توحید
,
بساطت واجب
,
مراتب توحید
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
مرتضی مطهری
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
حکمت متعالیه
,
فلسفه مشاء
,
ماهیت ممکن
,
اصالت وجود
,
بساطت واجب(امور عامه)
,
وحدت تشکیکی وجود
,
براهین توحید(حکمت نظری)
,
برهان صدیقین
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
توحید افعالی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
توحید ذاتی
,
توحید صفاتی(فلسفه))
,
برهان صرف الوجود
,
واجب تعالی (اسماء ذات)
,
مفهوم ممکن الوجود
,
وجود کامل مطلق
,
سید جلال آشتیانی
,
ابونصر فارابی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
برهان صدیقین در حکمت متعالیه
,
ابن کمونه (Ibn Kammuna)
,
کتاب شفا (ابن سینا)
,
میرداماد
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
0
چکیده :
توحید در لسان اهل فلسفه و کلام و عرفان دارای اصطلاحات متفاوتی است. معروفترین این اصطلاحات عبارتاند از: 1. توحید ذات 2. توحید صفات 3. توحید افعال 4. توحید در عبادت. در این میان، توحید ذاتی اولین و شاید عالیترین مرتبه از مراتب توحید، و نیز زیربنای تمام مراتب توحید است، توحید ذات نزد فلاسفه و متکلمین به معنی یگانگی ذات مقدس خداوند میباشد و اینکه مثل و مانند و شریکی در مرتبه ذات ندارد، نه ترکیبی در درون ذاتش وجود دارد و نه خدای دیگری خارج از ذاتش. به تعبیر دیگر، توحید ذاتی مشتمل بر دو مقام «احدیت ذات» و «واحدیت ذات» است که فلاسفه و متکلمان اسلامی ادلة گوناگونی را بر هر دو مسئله اقامه کردهاند. نوشتار حاضر به بحث و بررسی پیرامون مهمترین ادلة توحید ذاتی ـ آنهم در حوزة واحدیت ذات ـ از منظر فلسفه مشاء و حکمت متعالیه میپردازد، تا عقلانیت و حقانیت این بخش از توحید ذاتی را مبرهن سازد و، در ضمن، از مقایسة ادلة فلاسفة مشاء و حکمت متعالیه، سیر تکاملی فلسفه اسلامی در مسئلة واحدیت ذات نشان داده شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 37
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 16
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید