جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 68
مسلمانان مترقی: درباره عدالت، جنسیت و کثرت‌گرایی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Omid Safi (امید صافی)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Oneworld,
چکیده :
ترجمه ماشینی: این کتاب با مواجهه با موضوعات کلیدی معاصر مانند نژادپرستی، عدالت، جنسیت و جنسیت، بینشی آشکار از چالش های واقعی مسلمانان از هر دو جنس در جامعه غربی ارائه می دهد.
ندای اسلام [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Vincent J. Cornell, Virginia G. Blakemore-Henry, Omid Safi
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Praeger,
چکیده :
ترجمه ماشینی: علیرغم انتشارات مکرر و گسترده در مورد اسلام، تعداد بسیار کمی از آمریکایی ها، در واقع تعداد بسیار کمی از غیرمسلمانان، واقعاً ایمان یا بیش از یک میلیارد پیروان آن را درک می کنند. این مجموعه تنوع و غنای اسلام را به نمایش می گذارد و جاهای خالی را پر می کند و دانش و درک ما را گسترش می دهد. به تصویر کشیدن مسلمانان با تمام انسانیت و تنوع آنها، تصاویری را که جامعه را بمباران کرده است متعادل می کند و تصویر کاملتر و دقیق تری از دین اسلام و معنای زندگی به عنوان یک مسلمان - در جوامع مسلمان و به عنوان بخشی از یک جامعه گسترده تر به خواننده ارائه می دهد. ملیله کثرت گرایی در ملل جهان. اشتراک در نگرانی های مسلمانان به چه معناست؟ برای تجربه معنویت مسلمانان؟ فرق فرق سنی و شیعه چیست؟ چرا مسلمانان اینقدر زیاد نماز می خوانند؟ واقعیت ازدواج مسلمانان و روابط جنسیتی چیست؟ جهاد و شهادت برای مسلمان عمل کننده چه معنایی دارد؟ هنر و علوم انسانی چه نقشی در زندگی مدرن مسلمانان دارند؟ فرزندان اسلامی چگونه تربیت می شوند؟ به این سؤالات و سؤالات دیگر در این مجلدها پاسخ داده شده است، که صداهای مسلمان را از سراسر جهان، اعم از مردان و زنان، علما و افراد عادی، بنیادگرایان و مترقیان، و دیگران از زمینه های مختلف فرهنگی، سیاسی و اسلامی گرد هم می آورد. تجارب شخصی و شعر برای نشان دادن بسیاری از بیان های مختلف اسلام گنجانده شده است.
جهل آموخته شده: فروتنی فکری در میان یهودیان، مسیحیان و مسلمانان [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
James L. Heft, Reuven Firestone, Omid Safi
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Oxford University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: گفتگوی سازنده بین ادیان تنها یک پدیده اخیر است. تا قرن نوزدهم، بیشتر گفتگوها بین مؤمنان به عنوان بحثی انجام می شد که هدف آن یا رد ادعاهای دیگری یا تبدیل دیگری به سنت خود بود. در پایان قرن نوزدهم، مبلغان مسیحی پروتستان از فرقه‌های مختلف، چنان در میان خود در حوزه‌های مأموریت ایجاد کرده بودند که به این نتیجه رسیدند که بهتر است به جای سردرگمی و حتی رسوایی مردم، بر اختلافات خود غلبه کنند. که می خواستند تبدیلش کنند. در اواسط قرن بیستم، وحشت هولوکاست، مسیحیان، به ویژه پروتستان‌ها و کاتولیک‌های اصلی را وادار کرد تا وارد گفتگوی جدی با یهودیان شوند که یکی از پیامدهای آن حذف ادعای مسیحیان مبنی بر جایگزینی یهودیت بود. تجدید نظر در کتابهای درسی که این پیام را به مؤمنان مسیحی منتقل می کرد. اکنون، در آغاز قرن بیست و یکم، بسیاری از شاخه های مسیحیت، به ویژه کلیسای کاتولیک، در حال گفتگوی سازنده جهانی با مسلمانان هستند که با حملات تروریستی 11 سپتامبر بیش از پیش ضروری شده است. در گفتگوهای جدید، رهبران دینی مسلمان زمانی که سند خود را به نام «حرف مشترک بین ما» برای همه مسیحیان غرب فرستادند، ابتکار مهمی را به دست گرفتند. این سند فوق‌العاده‌ای است، زیرا استدلال الهیاتی را ارائه می‌کند (مسیحیان مختلف در غرب، از جمله مقامات واتیکان، ادعا کرده‌اند که «مکالمه الهیاتی» با مسلمانان ممکن نیست) بر اساس متون برگرفته از کتاب مقدس عبری، عهد جدید و قرآن، که مؤمنان یهودی، مسیحی و مسلمان در تعهد خدادادی برای دوست داشتن خدا و یکدیگر در صلح و عدالت شریک هستند. مؤسسه مطالعات پیشرفته کاتولیک، یک گروه بین المللی متشکل از شانزده دانشمند یهودی، کاتولیک و مسلمان را گرد هم آورد تا یک کاوش الهیات مهم در مورد موضوع «جهل آموخته شده» را انجام دهند.
جوان و مسلمان بودن: سیاست‌های فرهنگی جدید در جنوب و شمال جهانی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
(آصف بیات) Linda Herrera, Asef Bayat (لیندا حراره)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Oxford University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: "این مجموعه ای عالی از مقالات در مورد جوانان در تعدادی از جوامع اکثریت (و اقلیت) مسلمان در زمینه جهانی شدن و مدرنیته است. نقطه قوت خاص این جلد توانایی آن در برجسته کردن نقش های متعدد و بحث برانگیز دین و ایمان شخصی است. در شکل‌گیری هویت‌های مسلمان جوان معاصر. چنین بینش‌هایی اغلب روایت‌های استاد سکولار غربی از مدرنیته را به چالش می‌کشند و مفهوم‌سازی مجدد معتبری از معنای جوان بودن و مدرن بودن در بخش وسیعی از جهان امروز را پیشنهاد می‌کنند.» - اسما افسرالدین، استاد مطالعات اسلامی، دانشگاه ایندیانا در سال های اخیر، علاقه به مسائل جوانان و به ویژه جوانان مسلمان افزایش یافته است. جوانان مسلمان در رابطه با مسائل مربوط به امنیت و افراط گرایی، کار و مهاجرت و حقوق و شهروندی در کانون توجه جهانی قرار گرفته اند. این کتاب فرهنگ و سیاست جوانان مسلمان در جنوب و شمال جهانی را مورد بازجویی قرار می دهد تا مسیرها، شرایط و انتخاب های آنها را درک کند. با تکیه بر تحقیقات گسترده از اندونزی تا ایران و آلمان تا ایالات متحده، نشان می‌دهد که در حالی که اکثریت جوانان مسلمان در بسیاری از چالش‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی مشترک هستند، اما پاسخ‌های متفاوتی به آنها نشان می‌دهند. جوانان مسلمان به دور از "استثنایی" بودن، اغلب به همان اندازه با همتایان نسلی غیرمسلمان خود در بین خود مشترک هستند. جوانان مسلمان با مهاجرت، ایجاد شبکه‌ها، نوآوری در هنر، تسلط بر ابزارهای رسانه‌های جدید و ابراز وجود در عرصه عمومی، به عنوان بازیگران مهم فرهنگی و سیاسی در صحنه جهانی ظاهر شده‌اند.
مهمة الصعبة
نویسنده:
ابراهيم امين فوده
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
برنارد لوئیس و مسئله اسلام؛ با تاکید بر اسلام سده های میانه
نویسنده:
حسن رحیمی کوجان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
نام: حسن نام خانوادگی: رحیمی کوجانعنوان:برنارد لوئیس و مسئله اسلام؛ با تاکید بر اسلام سده های میانه استاد راهنما: دکتر ناصر صدقیاستاد مشاور: دکتر رضا دهقانی مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشدرشته: تاریخگرایش: عمومی جهاندانشکده: حقوق و علوم اجتماعیدانشگاه: تبریزتاریخ فارغ ‌التحصیلی: تابستان 1395 تعداد صفحه: 152کلیدواژه‌ها:برنارد لوئیس،اسلام،مسلمانان،غرب،بنیادگرایی،شیعیانچکیدهدر این پایان نامه برنارد لوئیس و مساله اسلام با تاکید بر اسلام سده های میانه مورد تحلیل و نقد قرار گرفته است. در پی پاسخ به این سوال که مهمترین شاخصه ها و عناصر نگرشی برنارد لوئیس نسبت به اسلام چه چیز های هستند؟ همچنین بر اساس نظریه تبارشناسی و دیرینه شناسی فوکو بررسی شده است. برنارد لوئیس (1916.م.) از شرق شناسان حوزه مطالعات اسلام است. لوئیس اسلام را از درون آن مطالعه و به چالش کشیده و اسلام را یک آیین ترکیب یافته از آیین های یهودی، مسیحی و حنفا می داند. وی تمامی مسائل و مشکلات و عقب ماندگی‌های بوجود آمده در سرزمین‌های اسلامی را نه از سوی خود مسلمانان بلکه، از طرف اسلام می‌داند. لوئیس در مطالعه های خود اسلام را یک تمدن دانسته و گسترش اسلام را با کمک شمشیر می داند. به خاطر جهانی بودن، تعارض بین اسلام و مسیحیت از زمان جنگ های صلیبی آغاز شده و برخورد بین این دو تمدن در آینده اجتناب ناپذیر است. به عقیده وی تمدن اسلامی امروزی، پویایی خودش را از دست داده و چیزی برای عرضه کردن ندارد. در عین حال غرب باید همیشه مراقب اسلام و مسلمانان باشد، چرا که هم از سوی اسلام گرایان (بنیادگرایان) و هم از سوی اسلام گرایان غرب ( گرایش به اسلام از سوی غربی ها) تهدید می‌شود. بروز حوادث و آشوب ها از سوی مسلمانان علیه غرب (اقدامات تروریستی) در دوره معاصر گویای این تهدید هستند. لوئیس اسلام سده های میانه را یک شکاف در بدنه اسلام می داند. شکافی که از سوی نهضت اسماعیلیان و در قالب مذهب تشیع به وجود آمد. وینهضت اسماعیلیان را یک انقلاب فکری و اجتماعی دانسته که برای اولین بار شیعیان در طول تاریخ به یک سازمان منسجمی دست یافته و اصول عقاید و اعتقادات خود را در قالب این نهضت گسترش دادند. مهدویت حاصل تضاد اندیشه ها و تفکرات در سرزمین عراق است، چون در شبه جزیره عربستان مهدویتی نبود. بحث منجی یا (منجی گرایی) یک عقیده مسیحائی است که توسط اسماعیلیانشیعه مذهب سازماندهی گردید.
مصداق شناسی مسلمانان ملحق به کفار و احکام فقهی و حقوقی آنها
نویسنده:
آرمان ترک کشکولی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
بنابر آیات و روایات و نظرات فقهای امامیه، ورود به دین اسلام مبتنی بر دو اصل اساسی «توحید» و «نبوت» است. اعتقاد به وحدانیت خداوند و اینکه تنها خالق هستی اوست و شریکی ندارد. و سپس اعتقاد به اینکه پیامبر اسلام از سوی خداوند برای هدایت بشر فرستاده شده وآنچه آورده است، از قرآن و احکام دیگر، همگی حق محض است و اطاعت از آنها و عمل به احکام نازل شده بعنوان ضروریات دین اسلام واجب است و هرکس که به این اصول اعتقاد نداشته باشد کافراست. پس ملاک ایمان و کفر همان بیان شهادتین و جحد و انکار لفظی یا عملی آنهاست. کافر کسی است که الوهیت یا توحید یا نبوت را انکار می کند و یا یکی از ضروریات دین که بازگشت آن به انکار توحید یا نبوت می انجامد را منکر شود. کافر دارای اقسامی است که از میان آنها می توان به کافر کتابی، ذمی، حربی، خوارج، ناصبی، غالی و مرتد اشاره کرد. خوارج ، نواصب و غالیان گرچه در ظاهر به احکام اسلام پای بند هستند ولی به دلیل داشتن برخی عقاید منحرف از دایره اسلام خارج بوده، محکوم به کفرند. از دیرباز و در عصر ائمه اطهار(ع) مسئله‌ی چگونگی رفتار با فرقه‌های ضاله از جمله نواصب، خوارج و غلات در اذهان مومنین مطرح بوده و ایشان در مسائل مختلف فقهی از جمله نجاست، نکاح و ارث سوالاتی در خصوص این فرق از ائمه اطهار(ع) پرسش کرده‌اند. و پس از ائمه‌اطهار(ع) هم، در اعصار مختلف میان فقها این موضوعات مطرح بوده و اختلاف نظرهایی در مفاهیم این سه فرقه و کافر بودن یا نبودن آن‌ها و احکام ایشان در ابواب نجاسات، نکاح و ارث وجود داشته است. آن‌چه بر اساس ادله ی فقهی ( آیات و روایات) می‌توان اعتماد بیشتری بر آن کرد؛ کافر و نجس دانستن این سه فرقه، عدم جواز نکاح با آن‌ها، ارث نبردن ایشان از مسلمانان، عدم جواز وقف برای ایشان و حرمت ذبیحه ی آن ها می‌باشد.
ریشه یابی و تأثیر مبانی اعتقادی یهود در رفتار با مسلمانان از دیدگاه قرآن کریم
نویسنده:
معصومه افخمی مروست
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
هدف اصلی این رساله بررسی مبانی اعتقادی یهود، ریشه‌یابی این مبانی و نوع تأثیر آن در رفتار با مسلمانان می‌باشد. براین اساس مبانی اعتقادی یهود به سه بخش در سه حیطه توحید، نبوت و معاد تقسیم شده‌ است. ثمره این تلاش و بررسی دستیابی به اصلی‌ترین مبانی یهود در این سه حیطه و اعتقادات ذیل هر کدام می‌باشد که به طور اجمال عبارتند از، انسان تلقّی کردن خداوند، منحصر کردن مسأله نبوت در خود و القاء این مطلب که نسبت به امر معاد و سکرات آن در امنیّت کامل هستند. در مرحله دوم، این مبانی اعتقادی ریشه‌یابی شده است و فطرت و نحوه برخورد با آن، جهل این قوم و نتایج مرتبط با جهل مورد بررسی قرار گرفته است. ماحصل این مرحله این است که جهل آنها همراه با رنجهای طولانی و فشار روانی زیادی که بر آنها واقع شد، آنها را به سمت عقاید انحرافی و نژادپرستی کشاند تا اینکه دچار غفلت محض شده و به کوری فطرت آنها انجامید.در مرحله سوم به تأثیر مبانی اعتقادی یهود در رفتار با مسلمانان از دیدگاه قرآن پرداخته شده است. و در این بررسی این نتیجه حاصل شد که قوم یهود به علت انحراف از دین حق (بت پرستی قبطیان)، قرار گرفتن در فضایی خاص (ظلمهای فرعونیان)، با معرفی خود به عنوان نژاد برتر و منحصر کردن امر نبوت در خود شروع به ظلم در حق مسلمانان با شیوه‌های مختلف نمودند.
بررسی تطبیقی قرآن و کتاب مقدس
نویسنده:
علی نصیری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی ,
چکیده :
میان یازده دین زنده کنونی جهان، اسلام و مسیحیت به سبب آسمانی و ابراهیمی بودن، برخورداری از کتاب مقدس و آموزه‌های بینشی و ارزشی و کنشی که البته در اسلام بیشتر و کامل‌تر تجلی یافته، و نیز پیروان فراوان، امتیاز و برتری ویژه‌ای دارند و میان نگره‌های دینی اسلام و مسیحیت، بازکاوی اهمیت و جایگاه کتاب آسمانی آن‌ها (قرآن و کتاب مقدس) به دلیل تأثیرگذاری در همه عرصه‌های دین‌شناخت، اهمیت فراوانی دارد که در این مقاله دنبال شده است. بر این اساس، نخست ماهیت و جایگاه قرآن و کتاب مقدس به طور جداگانه بررسی، سپس نقاط اشتراک و امتیاز آن‌ها بازکاوی شده است. از آن‌جا که به اذعان همه مسلمانان و شواهد متقن دیگر، قرآن از رهگذر وحی در زمانی محدود یعنی23 سال و با یک زبان یعنی زبان عربی بر یک شخص یعنی پیامبر اکرم (ص) و بدون هیچ کم و کاست و با برخورداری از عصمت لفظی فرود آمد، بر کتاب مقدس از‌ آن جهت که به اذعان مسیحیان از رهگذر الهام و نه وحی، طی زمانی طولانی یعنی 1500 سال، با زبان‌های متعدد، بر شمار بسیاری از اشخاص که عموماً مجهولند، الهام شد و نیز به سبب اختلاف در شمار کتاب‌های مقدس و فقدان عصمت لفظی و عدم مصونیت از تحریف، برتری کامل دارد.
صفحات :
از صفحه 59 تا 86
بررسی و تحلیل: کارکرد زبان قرآن از دیدگاه علامه طباطبایی
نویسنده:
معصومه سالاری راد، رسول رسولی پور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها – دانشگاه معارف اسلامی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
در حوزه زبان قرآن، قرآن پژوهان دیدگاههای متعددی ارایه کرده اند که جامع ترین و مانع ترین آنها، نظریه علامه طباطبایی است. ایشان معتقد است زبان قرآن ترکیبی از زبانهای متعدد است، زبان برخی از گزاره های قرآن، اخباری و توصیف گر وقایع عینی، اعم از عینی محسوس و یا غیرمحسوس است که پنج دسته از آیات قرآن اینگونه اند:ـ آیات طبیعت شناسانه: بیانگر وقایع و عوامل طبیعی اند.ـ آیات جامعه شناسانه: گویای قوانین اجتماعی و مقوله های جامع شناختی اند.ـ آیاتی که بیانگر وقایع و سنتهای تاریخی اند.ـ آیات هستی شناسانه: در بردارنده مضامین فلسفی و ماورای طبیعی اند.ـ آیاتی که به ذکر قیامت، بهشت و جهنم می پردازند.زبان برخی دیگر از گزاره های قرآن توصیف گر یا غیر شناختاری هستند. بیان احکام و دستورات، عبادت و پرستش، ذکر ثواب و عقاب و ... از آن جمله اند و برخی از گزاره های قرآن هم دارای زبان نمادین و تمثیلی می باشند. اما طبق شواهد و علل متعدد می توان گفت زبان تمام گزاره های قرآن، شناختاری است.
صفحات :
از صفحه 55 تا 81
  • تعداد رکورد ها : 68