چکیده :
ترجمه ماشینی:
گفتگوی سازنده بین ادیان تنها یک پدیده اخیر است.
تا قرن نوزدهم، بیشتر گفتگوها بین مؤمنان به عنوان بحثی انجام می شد که هدف آن یا رد ادعاهای دیگری یا تبدیل دیگری به سنت خود بود.
در پایان قرن نوزدهم، مبلغان مسیحی پروتستان از فرقههای مختلف، چنان در میان خود در حوزههای مأموریت ایجاد کرده بودند که به این نتیجه رسیدند که بهتر است به جای سردرگمی و حتی رسوایی مردم، بر اختلافات خود غلبه کنند.
که می خواستند تبدیلش کنند.
در اواسط قرن بیستم، وحشت هولوکاست، مسیحیان، به ویژه پروتستانها و کاتولیکهای اصلی را وادار کرد تا وارد گفتگوی جدی با یهودیان شوند که یکی از پیامدهای آن حذف ادعای مسیحیان مبنی بر جایگزینی یهودیت بود.
تجدید نظر در کتابهای درسی که این پیام را به مؤمنان مسیحی منتقل می کرد.
اکنون، در آغاز قرن بیست و یکم، بسیاری از شاخه های مسیحیت، به ویژه کلیسای کاتولیک، در حال گفتگوی سازنده جهانی با مسلمانان هستند که با حملات تروریستی 11 سپتامبر بیش از پیش ضروری شده است.
در گفتگوهای جدید، رهبران دینی مسلمان زمانی که سند خود را به نام «حرف مشترک بین ما» برای همه مسیحیان غرب فرستادند، ابتکار مهمی را به دست گرفتند.
این سند فوقالعادهای است، زیرا استدلال الهیاتی را ارائه میکند (مسیحیان مختلف در غرب، از جمله مقامات واتیکان، ادعا کردهاند که «مکالمه الهیاتی» با مسلمانان ممکن نیست) بر اساس متون برگرفته از کتاب مقدس عبری، عهد جدید و قرآن، که مؤمنان یهودی، مسیحی و مسلمان در تعهد خدادادی برای دوست داشتن خدا و یکدیگر در صلح و عدالت شریک هستند.
مؤسسه مطالعات پیشرفته کاتولیک، یک گروه بین المللی متشکل از شانزده دانشمند یهودی، کاتولیک و مسلمان را گرد هم آورد تا یک کاوش الهیات مهم در مورد موضوع «جهل آموخته شده» را انجام دهند.
constructive interreligious dialogue is only a recent phenomenon.
until the nineteenth century, most dialogue among believers was carried on as a debate aimed either to disprove the claims of the other, or to convert the other to one's own tradition.
at the end of the nineteenth century, protestant christian missionaries of different denominations had created such a cacophony amongst themselves in the mission fields that they decided that it would be best if they could begin to overcome their own differences instead of confusing and even scandalizing the people whom they were trying to convert.
by the middle of the twentieth century, the horrors of the holocaust compelled christians, especially mainline protestants and catholics, to enter into a serious dialogue with jews, one of the consequences of which was the removal of claims by christians to have replaced judaism, and revising text books that communicated that message to christian believers.
now, at the beginning of the twenty-first century, many branches of christianity, not least the catholic church, are engaged in a world-wide constructive dialogue with muslims, made all the more necessary by the terrorist attacks of september 11.
in these new conversations, muslim religious leaders took an important initiative when they sent their document,''a common word between us,'' to all christians in the west.
it is an extraordinary document, for it makes a theological argument (various christians in the west, including officials at the vatican, have claimed that a ''theological conversation'' with muslims is not possible) based on texts drawn from the hebrew bible, the new testament and the qur'an, that jewish, christian, and muslim believers share the god-given obligation to love god and each other in peace and justice.
the institute for advanced catholic studies brought together an international group of sixteen jewish, catholic, and muslim scholars to carry on an important theological exploration of the theme of ''learned ignorance.''