جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 87
فلسفه امام صادق(ع) و فلسفه ارسطو
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
انسان همواره براساس کشش فطري خود در صدد بود تا از اسرار آفرينش جهان مطلع گردد و حقايق را از خيالات باز شناسد. دريابد که آيا هستي مبدا و غايتي دارد، متناهي است يا نامتناهي؟ ايا او مجبور است يا مختار ؟ و آيا جهان را خالقي است يا نه؟ و ...
هر چند که بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
برهان آنسلم
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
آنسلم(Anselm) در سال 1033 ميلادي(حدود قرن يازدهم) به دنيا آمد، اهميت وي در دو نكته مهم در طرز تفكر اوست:
الف) تقدم ايمان بر معرفت(fideism)
ب) استدلال ابتكاري درباره اثبات خدا( معروف به برهان وجودي آنسلم)
آنسلم درباره استدلال ابتكاري خود م بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
پديدار شناسي
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
الف) «پديدارشناسى»(Phenomenology) به طور اعم، رابطه ذهن و عين را در پرتو تازه‏اى مطرح كرده، درباره جايگاه علوم عينى و اثباتى و فهم دنيايى مدرن از خود و اصالت و معنادارى اين خود فهمى، به نقد و ارزيابى مى‏پردازد. در واقع شاخه‏اى از پديدارشناسى، پاسخ‏ده بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
شبهه اعاده معدوم
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
شبهه اعاده معدوم در ارتباط با معاد جسماني مطرح مي شود و بدين گونه که بعضي ها مي گويند چون جسم انسان به کلي نابود مي شود، بازگشت آن در قيامت از قبيل اعاده معدوم است، و مي دانيم که اعاده معدوم محال است پس نتيجه آن مي شود که معاد جسماني با مشکل مواجه مي بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
برگشت فعليت به قوه و سقوط معنوي
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
اگر چه برگشت فعليت به قوه محال است. اما فساد و استحاله فعليت محال نيست. لذا در اثر بي احتياطي شكستگي اشياء مادي و لغزش كمالات معنوي بسيار اتفاق مي افتد. و اين همان معناي حبط اعمال است.
و در باره تكفير سيئات نيز بايد دانست هر عملي آثار دروني و بير بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
سیر فراگيري فلسفه
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در پاسخ به اين پرسش به چند نکته اشاره مي شود:
1. آموختن حکمت الهي و فلسفه نيازمند آموختن يک سري از مقدمات و علوم ابزاري است نظير يادگيري علم «منطق». دانش منطق به عنوان خادم علوم، نقش بسيار مؤثري در يادگيري فلسفه دارد. زيرا دانش فلسفه بر برهان و ا بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
واقعيت داشتن خرافه
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در اين باره گفتني است؛ پايبندي به خرافه, با واقعيت بخشي به خرافه متفاوت است. و خرافه به خودي خود از واقعيت به دور است اما چه بسا خرافه پرست و خرافه گرا, به واقعيتي معتقد باشد ولي تجسم آن واقعيت را در اين خرافه فرض كند. لذا نتيجه اي كه در زندگي خود به بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
ارتباط ازلي بودن و ابدي بودن
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
ازلي بودن يعني آنكه چيزي از ازل و ابتدا وجود داشته باشد و وجودي مقدم بر وجود او نباشد و ابدي بودن يعني اينكه چيزي براي هميشه به حيات خود ادامه دهد و وجود داشته باشد.
آنكه هم ازلي باشد و هم ابدي باشد داراي وجودي سرمد است و اين صفت مخصوص خداوند است بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
روح جمادی و حيواني و گياهي
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در اصطلاح فلسفى از روح به نفس تعبير مى‏شود. بنا به نظر فلاسفه مسلمان قواى نفسانى بر سه قسم است:
1- نفس نباتى كه كمال اول براى جسم طبيعى در سه جهت تغذيه و رشد و توالد است.
2- نفس حيوانى كه كمال اول براى جسم طبيعى در دو جهت درك جزئيات و حركت ار بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
چگونگی آفرينش ماده از خدای مجرد
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
خداوند موجودي است مجرد و غير مادي، از اين رو آنچه مي آفريند بايد با او سنخيت داشته باشد؛ يعني از خداوند تنها ممکن است موجودي مجرد صادر شود نه موجودي مادي و غير مجرد، چرا که در خداوند ماده اي نيست تا از داشته هاي خود بدان دهد. آنچه را خداوند داراست تج بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
  • تعداد رکورد ها : 87