جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 950
تجريد الاعتقاد (تجريد العقايد)
نویسنده:
نصيرالدين طوسي، محمد بن محمد
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
نام اين كتاب گوناگون نقل شده با اين كه خود مؤلف در مقدمه اش نام آن را معين كرده است. و پس از او، اشتباه كاتبان و ناسخان نامهاي زير را بدان داده است:تجريد الاعتقاد (الذريعه)؛ تجريد الكلام في تحرير عقائد الاسلام (الذريعه 3/352)؛ تجريد الكلام (كشف الظنون 1/346)؛ تجريد العقائد در علم كلام ( مدرس رضوي ص 422)؛ تجريد القواعد (مقدمه كشف المراد ص 12). استاد حسن زاده آملي در مقدمه خود بر كشف المراد با گزينش نام « تجريد الاعتقاد» بر اين كتاب، پيرامون آن گفته است: « النسخ الاصلية كلها ناصّة من غير التباس علي قوله و سميته بتجريد الاعتقاد او و سمته بتجريد الاعتقاد، حتي ان النسخة الاولي بل اكثر النسخ صريحة علي التجريد. علي ان تسمية العلامة شرحه بكشف المراد في شرح تجريد الاعتقاد و هو تلميذه و كذلك كلام الخواجه تسجيعا و سميته بتجريد الاعتقاد ...و كذلك تسمية شمس الدين الاسفرايني شرحه بتعريد الاعتماد في شرح تجريد الاعتقاد كلها ينادي بان الكتاب موسوم بتجريد الاعتقاد لا تجريد العقائد او القواعد». كتاب «تجريد الاعتقاد » بلا شك از مهمترين و متقنترين كتب كلامي است كه نقش خود را فراتر از مذهب تشيع، به ديگر فرق اسلامي نيز سرايت داده و عالمان بسياري از اهل سنت را به شرح و حاشيه و نقد خود وا داشته است. و برخي گفته اند كه اين تاليف مختصر، اولين كتاب در علم كلام بر طبق مذهب حقه اماميه است. فاضل قوشچي، شارح اين اثر مي گويد: (انه مخزون بالعجائب مشحون بالغرائب صغير الحجم وجيز النظم . كثير العلم جليل الشأن حسن النظام . مقبول الائمة العظام. لم بظفر بمثله علماء الامصار). برخي در نسبت آن به خواجه ترديد كرده اند و معتقد اند خواجه، تجريد را از ديگري وام گرفته! ( تفتازاني در شرح مقاصد، مبحث دوم از قول عضدي) ولي سخن نابجاست و ترديدي در نسبت آن به خواجه نيست. بايد نقش خواجه را در علم كلام همانند نقش ابن سينا در فلسفه اسلامي دانست. او با تاليف « تجريد الاعتقاد» كلام اسلامي را وارد مرحله جديدي كرد كه همچنان نقش خويش را در فربهي و گسترش اين علم در عالم اسلام حفظ كرده است. بدون شك در بررسي تاريخ علم كلام اسلامي، نقش خواجه و تجريد او، قسمت عمده اي از آن را تشكيل خواهد داد. مؤلف در مقدمه خود بر اين كتاب مي گويد: «اين كتاب را بر بهترين روش ترتيب و تنظيم نمودم. و آنچه اعتقاد من بوده و آن را با دليل يافته بودم در اين كتاب درج كردم» او اين كتاب مختصر را در شش مقصد و هر مقصد شامل چند فصل و هر فصل را در چند مسئله سامان داده است. كتاب داراي يازده فصل و دويست و بيست و پنج مسأله مي باشد. مقصد اول : في الامور العامه : (هفتاد و پنج مسأله) فصل اول: في الوجود و العدم، 47 مسأله فصل دوم: في الماهية و لواحقها، 11 مسأله فصل سوم: في العلة و الملول، 17 مسأله مقصد دوم : في الجواهر و الاعراض و فيه فصول (طبيعيات : هفتاد و چهار مسأله) فصل اول: في الجواهر، 11 مسأله فصل دوم: في الاجسام، 3 مسأله فصل سوم: في بقية احكام الاجسام، 6 مسأله فصل چهارم: في الجواهر المجردة، 14 مسأله فصل پنجم: في الاعراض، 40 مسأله مقصد سوم: في اثبات الصانع تعالي و فيه فصول (الهيات : هفتاد و شش مسأله) فصل اول: في وجوده تعالي فصل دوم: في صفاته تعالي فصل سوم: في افعاله تعالي مقصد چهارم: في النبوة، 6 مسأله مقصد پنجم: في الامامة، 9 مسأله مقصد ششم: في المعاد، 21 مسأله. اين كتاب از بدو تاليف شهرت ويژه اي يافت و عده بسياري از دانشمندان شيعه و سني بر آن شرح و حاشيه نوشته اند و برخي ازشروح و حواشي آن نيز داراي شروح و حواشي است كه مجموعه آن به بيش از 230 تاليف مي رسد. اين اثر گرانسنگ همراه با تاليفات وابسته بخود فقط در ايران داراي بيش از 2200 نسخه خطي است كه نشان از توجه و تاثير ويژه آن، ميان دانشمدان و علماء اسلام بالاخص علماء اماميه دارد. تاليفات كلامي خواجه بسيار است، همچون قواعد العقائد، نقد المحصل، رساله اعتقاديه، فصول نصيريه، رسالة في الامامة، رساله در اصول دين و غيره؛ ولي هيچكدام به جامعيت و تاثير تجريد الاعتقاد نبوده است. شروح و حواشي خود تجريد به بيش از 50 تاليف مي رسد ولي مهمترين و مؤثرترين آنها عبارت است از: 1-كشف المراد في شرح تجريد الاعتقاد، علامه حلي، حسن بن يوسف (648-716) 2-تسديد القواعد في شرح شرح تجريد العقائد، اصفهاني، محمود بن عبدالرحمن (674-749) كه به شرح قديم مشهور است 3-شرح تجريد الاعتقاد (شرح قوشچي)، قوشچي، علي بن محمد (-879) 4-شوارق الالهام في شرح تجريد الاعتقاد، عبدالرزاق لاهيجي (-1071) كه بر شروح و حواشي تجريد بيش از يكصد و هشتاد شرح و حاشيه وجود دارد. مهم اين كه شرح اصفهاني و قوشچي كه هر دو بسيار مورد توجه بوده، هر دو از عامه اند و در مذهب متفاوت با خواجه طوسي. و كمتر اثري با رنگ و بوي شيعي چه در شرح و چه در نقد و حاشيه، همانند كتاب تجريد الاعتقاد خواجه مي توان يافت. گفته شده آن را در بغداد در سال 660 بر او خوانده اند. (فهرست مجلس 2/389)و گفته شده اين آخرين اثر و تاليف خواجه است كه در حدود 669 نگارش يافته است.( سبع رسائل، تصحيح سيد احمد تويسركاني، ص 288) «درايتي» نام اين كتاب گوناگون نقل شده با اين كه خود مؤلف در مقدمه اش نام آن را معين كرده است. و پس از او، اشتباه كاتبان و ناسخان نامهاي زير را بدان داده است:تجريد الاعتقاد (الذريعه)؛ تجريد الكلام في تحرير عقائد الاسلام (الذريعه 3/352)؛ تجريد الكلام (كشف الظنون 1/346)؛ تجريد العقائد در علم كلام ( مدرس رضوي ص 422)؛ تجريد القواعد (مقدمه كشف المراد ص 12). استاد حسن زاده آملي در مقدمه خود بر كشف المراد با گزينش نام « تجريد الاعتقاد» بر اين كتاب، پيرامون آن گفته است: « النسخ الاصلية كلها ناصّة من غير التباس علي قوله و سميته بتجريد الاعتقاد او و سمته بتجريد الاعتقاد، حتي ان النسخة الاولي بل اكثر النسخ صريحة علي التجريد. علي ان تسمية العلامة شرحه بكشف المراد في شرح تجريد الاعتقاد و هو تلميذه و كذلك كلام الخواجه تسجيعا و سميته بتجريد الاعتقاد ...و كذلك تسمية شمس الدين الاسفرايني شرحه بتعريد الاعتماد في شرح تجريد الاعتقاد كلها ينادي بان الكتاب موسوم بتجريد الاعتقاد لا تجريد العقائد او القواعد». كتاب «تجريد الاعتقاد » بلا شك از مهمترين و متقنترين كتب كلامي است كه نقش خود را فراتر از مذهب تشيع، به ديگر فرق اسلامي نيز سرايت داده و عالمان بسياري از اهل سنت را به شرح و حاشيه و نقد خود وا داشته است. و برخي گفته اند كه اين تاليف مختصر، اولين كتاب در علم كلام بر طبق مذهب حقه اماميه است. فاضل قوشچي، شارح اين اثر مي گويد: (انه مخزون بالعجائب مشحون بالغرائب صغير الحجم وجيز النظم . كثير العلم جليل الشأن حسن النظام . مقبول الائمة العظام. لم بظفر بمثله علماء الامصار). برخي در نسبت آن به خواجه ترديد كرده اند و معتقد اند خواجه، تجريد را از ديگري وام گرفته! ( تفتازاني در شرح مقاصد، مبحث دوم از قول عضدي) ولي سخن نابجاست و ترديدي در نسبت آن به خواجه نيست. بايد نقش خواجه را در علم كلام همانند نقش ابن سينا در فلسفه اسلامي دانست. او با تاليف « تجريد الاعتقاد» كلام اسلامي را وارد مرحله جديدي كرد كه همچنان نقش خويش را در فربهي و گسترش اين علم در عالم اسلام حفظ كرده است. بدون شك در بررسي تاريخ علم كلام اسلامي، نقش خواجه و تجريد او، قسمت عمده اي از آن را تشكيل خواهد داد. مؤلف در مقدمه خود بر اين كتاب مي گويد: «اين كتاب را بر بهترين روش ترتيب و تنظيم نمودم. و آنچه اعتقاد من بوده و آن را با دليل يافته بودم در اين كتاب درج كردم» او اين كتاب مختصر را در شش مقصد و هر مقصد شامل چند فصل و هر فصل را در چند مسئله سامان داده است. كتاب داراي يازده فصل و دويست و بيست و پنج مسأله مي باشد. مقصد اول : في الامور العامه : (هفتاد و پنج مسأله) فصل اول: في الوجود و العدم، 47 مسأله فصل دوم: في الماهية و لواحقها، 11 مسأله فصل سوم: في العلة و الملول، 17 مسأله مقصد دوم : في الجواهر و الاعراض و فيه فصول (طبيعيات : هفتاد و چهار مسأله) فصل اول: في الجواهر، 11 مسأله فصل دوم: في الاجسام، 3 مسأله فصل سوم: في بقية احكام الاجسام، 6 مسأله فصل چهارم: في الجواهر المجردة، 14 مسأله فصل پنجم: في الاعراض، 40 مسأله مقصد سوم: في اثبات الصانع تعالي و فيه فصول (الهيات : هفتاد و شش مسأله) فصل اول: في وجوده تعالي فصل دوم: في صفاته تعالي فصل سوم: في افعاله تعالي مقصد چهارم: في النبوة، 6 مسأله مقصد پنجم: في الامامة، 9 مسأله مقصد ششم: في المعاد، 21 مسأله. اين كتاب از بدو تاليف شهرت ويژه اي يافت و عده بسياري از دانشمندان شيعه و سني بر آن شرح و حاشيه نوشته اند و برخي ازشروح و حواشي آن نيز داراي شروح و حواشي است كه مجموعه آن به بيش از 230 تاليف مي رسد. اين اثر گرانسنگ همراه با تاليفات وابسته بخود فقط در ايران داراي بيش از 2200 نسخه خطي است كه نشان از توجه و تاثير ويژه آن، ميان دانشمدان و علماء اسلام بالاخص علماء اماميه دارد. تاليفات كلامي خواجه بسيار است، همچون قواعد العقائد، نقد المحصل، رساله اعتقاديه، فصول نصيريه، رسالة في الامامة، رساله در اصول دين و غيره؛ ولي هيچكدام به جامعيت و تاثير تجريد الاعتقاد نبوده است. شروح و حواشي خود تجريد به بيش از 50 تاليف مي رسد ولي مهمترين و مؤثرترين آنها عبارت است از: 1-كشف المراد في شرح تجريد الاعتقاد، علامه حلي، حسن بن يوسف (648-716) 2-تسديد القواعد في شرح شرح تجريد العقائد، اصفهاني، محمود بن عبدالرحمن (674-749) كه به شرح قديم مشهور است 3-شرح تجريد الاعتقاد (شرح قوشچي)، قوشچي، علي بن محمد (-879) 4-شوارق الالهام في شرح تجريد الاعتقاد، عبدالرزاق لاهيجي (-1071) كه بر شروح و حواشي تجريد بيش از يكصد و هشتاد شرح و حاشيه وجود دارد. مهم اين كه شرح اصفهاني و قوشچي كه هر دو بسيار مورد توجه بوده، هر دو از عامه اند و در مذهب متفاوت با خواجه طوسي. و كمتر اثري با رنگ و بوي شيعي چه در شرح و چه در نقد و حاشيه، همانند كتاب تجريد الاعتقاد خواجه مي توان يافت. گفته شده آن را در بغداد در سال 660 بر او خوانده اند. (فهرست مجلس 2/389)و گفته شده اين آخرين اثر و تاليف خواجه است كه در حدود 669 نگارش يافته است.( سبع رسائل، تصحيح سيد احمد تويسركاني، ص 288) «درايتي» متن كلامي متين و بسيار مشهوري است در شرح اصول عقايد شيعي كه مورد توجه دانشمندان مذاهب مختلف قرار گرفته و دانشوران سني و شيعي به شرح آن اهتمام ورزيده و همگي آن را ستوه اند . متكلم، فيلسوف و رياضيدان بزرگ سني، علاءالدين علي قوشچي، درباره اين كتاب مي گويد : انباشته از شگفتيهاست و مالامال از نايافته ها . انداز كوچك دارد و سامان استوار و دانش بسيار . پايگاه آن بلند است و آرايش آن زيبا . رهبران بزرگ آن پذيرفته اند و دانشمندان جهان مانند آن نيافته اند . خواجه اين كتاب را تحرير العقائد ناميده،‌ ولي به نامهاي تجريد الكلام، تجريد الاعتقاد و تجريد العقائد نيز شهرت يافته است . مؤلف مقدمه اي در علم منطق بر آن نگاشته كه نسخه هاي آن به صورت مستقل كتابت شده و شروحي نيز دارد . تجريد العقائد شامل شش مقصد - داراي فصول - بدين گونه است : المقصد الاول : في الامور العامة المقصد الثاني : في الجواهر و الاعراض المقصد الثالث : في اثبات الصانع المقصد الرابع : في النبوة المقصد الخامس : في الامامة المقصد السادس : في المعاد و الوعد و الوعيد اين كتا جداگانه و نيز با شروح گوناگون بارها به چاپ رسيده و نسخه هاي خطي بسياري از آن موجود است ؛ از جمله : نسخه شماره 1795 و 3123 و 5123 و 6525 و 6908 و 7858 و 11579 كتابخانه حاضر . بر اين كتاب حواشي و شروح فراواني نگاشته اند كه از مشهورترين آنهاست : شرح علامه حلي با نام كشف المراد و شرح فاضل قوشچي و شرح شمس الدين محمود اصفهاني و شروح ملا عبدالرزاق لاهيجي با نامهاي شوارق الالهام و مشارق الالهام . ( حافظيان، ابوالفضل ) رساله موجزي است مشتمل بر شش مقصد در مسائل مختلف کلامي که به رغم ايجاز به علت استدلالات محکم مورد توجه بزرگان و انديشمندان خاصه و عامه قرار گرفته است. مقاصد کتاب : 1- امور عامه، 2- جواهر و اعراض، 3- اثبات صانع، 4- نبوت، 5- امامت، 6- معاد. كتاب في علم العقائد و الكلام، رتبه مؤلفه علي ستة مقاصد، هي: الأول: في الأمور العامة. الثاني: في الجواهر و الأعراض. الثالث: في إثبات الصنائع. الرابع: في النبوة. الخامس: في الإمامة. السادس: في المعاد (اسامة ناصر النقشبندي) آغاز كتاب: أما بعد حمد واجب الوجود علي نعمائه و الصلاة علي سيد انبيائه و علي اكرم احبائه فاني مجيب الي ما سئلت من تحرير مسائل الكلام و ترتيبها علي ابلغ النظام مسيرا الي غرر فرائد الاعتقاد و نكت مسائل الاجتهاد مما قادني الدليل اليه و قوي اعتمادي عليه و الله اسئل العصمة و السداد... انجام كتاب: و كذا النهي عن المنكر و بالمندوب مندوب سمعا و الا لزم ما هو خلاف الواقع و الاخلال بحكمة الله تعالي و شرطهما علم فاعلهما بالوجه و يجوز التأثير و انتفاء المفسدة و الله اعلم بالثواب اللهم ثبتنا علي دينک و طاعتک و لاتزغ قلوبنا بعد اذ هديتنا وهب لنا من لدنک رحمة انک انت الوهاب [الذريعة 3/352و 6/31و 113و 144 و 3/354 ؛ مرعشي 5/141و5/142،ش 1759و 8/354 و 29/291 و 31/439 و 37/274 و 35/97؛ مجلس 37/388؛ مشارعربي / 162 ؛ مدرسه نمازي ص 347 ؛ کشف الظنون 1/346-351 ؛ فهرست مجلس 37/387 ؛ فهرست سپهسالار 3/315-316 ؛ الهيات مشهد 1/434 ؛ فهرست آستان قدس 4/39 و 11/52-53 ؛ ريحانةالأدب 2/180؛ صدوقي يزدي ص 46 ؛ مدرسه فيضيه 1/38 -39و 1/290؛ كتابخانه ملك 6/36 و 5/453؛ كتابخانه ملي 13/6 و 15/266 و 11/493 ؛ مجلس سنا 1/62؛ مدرسه نواب 502؛ مجلس شورا 3/572 و 15/35 و 14/242 و 19/507 و37/387 و 20/125 ؛ سارتون 10072 ؛ الذريعه 387:3 آثار واحوال خواجه از مدرس رضوي : 209 ؛ كتابخانه ملي فارس 2/197 ؛ دانشگاه تهران 13/3143 و 15/4102 و 12/2623 و 17/259 و 16/465 و 16/551 ؛ فيلم دانشگاه 1/479 و 1/692 و 1/708 و 3/99؛ مدرسه صدر بازار 1/75؛ نشريه 5/77 و 4/410 ؛ كتابشناسي تجريد الاعتقاد، صدرائي خوئي، ص 19-21 ؛ التراث العربي 1/438 ؛ فهرست عربي مشار 162 ؛ دانشگاه اصفهان 1/137 ؛ چهار كتابخانه مشهد ص 232 ؛ مدرسه قنبر علي خان ص 75 ؛ فهرست الفبائي آستان قدس ص 104؛ عمومي مراغه ص 211؛ مهدوي، مصلح الدين ص 149 ؛ ميراث شهاب س9ش3و/4 97؛ رايانه ملي ص 2039 ؛ شورا 1/42/33 و 44/132 ؛ الاوقاف العامة موصل 2/159 ؛ معجم التراث الكلامي :2/162؛ رايانه آستان قدس رضوي؛ فهرست المخطوطات العربية الاسلامية بمكتبة الفاتيكان : 1/178و 179 ؛ المخطوطات العربية في مكتبة فايتكان، ترجمه و تلخيص سيد صادق حسيني : 17] شرح و حواشي: حاشية حاشية الخفري علي شرح التجريد (-) شرح تجريد الكلام (-) شرح تجريد الاعتقاد (-) حاشية شرح التجريد (-) حاشية شرح التجريد (-) حاشية شرح التجريد (-) حواشي شرح التجريد = حواشي شرح جديد (-) حواشي شرح التجريد الجديد (-) حاشية شرح التجريد (-) حاشية شرح التجريد (-) حاشية شرح التجريد (-) حاشية شرح التجريد (-) حاشية شرح التجريد (-) شرح تجريد الاعتقاد (-) حاشية شرح التجريد (-) حاشية حاشية الخفري علي شرح التجريد (-) حاشية شرح كتاب في الحكمة (-) حاشية شرح تجريد العقايد (-) شرح تجريد الاعتقاد (-) حاشية شرح التجريد (-) حاشية شرح التجريد (-) حاشية شرح التجريد (-) حاشية شرح التجريد الجديد (-) حاشية شرح التجريد ؟ (-) حاشية شرح التجريد و الحاشية القديمة للدواني (-) حاشية شرح التجريد و حاشية الخفري عليه (-) شرح تجريد الاعتقاد (-) شرح تجريد الاعتقاد (-) حاشية شرح التجريد الجديد (-) تعليقات بر مبحث خلاء شرح جديد تجريد (-) حاشية شرح التجريد الجديد (-) حاشية شرح التجريد الجديد (-) حاشية شرح التجريد الجديد (-) حاشية شرح التجريد الجديد (-) حاشية شرح التجريد الجديد (-) شرح تجريد الاعتقاد (-) شرح تجريد الاعتقاد (-) حاشية شرح التجريد (-) حاشية شرح التجريد (-) حاشية حاشية الجرجاني علي تسديد القواعد (-) شرح تجريد الاعتقاد (-) حاشية حاشية الدواني القديمة علي شرح التجريد (-) حاشية شرح التجريد (-) حاشية شرح التجريد (-) حاشية شرح التجريد (-) ايضاح المقاصد في ترجمة تجريد العقايد (-) ايضاح المقاصد في ترجمة تجريد العقايد (-) حاشية شوارق الالهام (-) حاشية التجريد و شرحها (-) حاشية التجريد و شرحه القديم و الجديد (-) الحكمة و الكلام (-) شرح تجريد الاعتقاد (-) حاشية شرح التجريد (-) حاشية شرح التجريد (-) حاشية حاشية الجرجاني علي تسديد القواعد (-) حاشية شرح التجريد القديم و الجديد (-) حاشية شرح التجريد القديم و الجديد (-) حاشية شرح التجريد (-) حاشية شرح التجريد (-) شرح تجريد الاعتقاد (-) تجريد الاعتقاد (با ترجمه منظوم) (-) شرح تجريد الاعتقاد (-) حاشية شرح التجريد (-) حاشية حاشية الدواني القديمة علي شرح التجريد (-) حاشية تسديد القواعد في شرح تجريد العقائد (-) شرح تجريد الاعتقاد (-) حاشية شرح التجريد القديم (-) حاشية شرح التجريد (-) شرح تجريد الاعتقاد (-) شرح تجريد الاعتقاد (-) شرح تجريد الاعتقاد (-) شرح تجريد الاعتقاد (-) شرح تجريد الاعتقاد (-) شرح تجريد الاعتقاد (-) شرح تجريد الاعتقاد (-) شرح تجريد الاعتقاد (-) شرح تجريد الاعتقاد (-) حاشية كشف المراد (-) شرح تجريد الكلام (-) حاشية شرح التجريد الجديد (-) حاشية شرح التجريد (-) حاشية شرح التجريد (-) حاشية شرح التجريد (-) حاشية شرح التجريد (-) حاشية تجريد الاعتقاد (-) حاشية شرح التجريد (-) حاشية شرح التجريد (-) حاشية شرح التجريد الجديد و حواشيه (-) شرح تجريد الاعتقاد (-) حاشية شرح التجريد (-) حاشية شرح التجريد (-) حاشية شرح التجريد (-) شرح تجريد الاعتقاد (-) شرح تجريد الاعتقاد (-) شرح تجريد الاعتقاد (-) حاشية تجريد الاعتقاد (-) حاشية شرح التجريد (-) حاشية شرح التجريد الجديد (-) حاشية شرح التجريد (-) حاشية شرح التجريد الجديد (-) حاشية شرح التجريد الجديد (-) حاشية شرح التجريد (-) شرح تجريد الكلام (-) حاشية شرح التجريد الجديد (-) حاشية شرح التجريد الجديد (-) حاشية شوارق الالهام (-) حاشية شرح التجريد الجديد (-) حاشية شرح التجريد الجديد (-) حاشية شرح التجريد الجديد (-) حاشية شرح التجريد الجديد (-) حاشية حاشية الجرجاني علي تسديد القواعد (-) حاشية شوارق الالهام (-) حاشية شرح تجريد الاعتقاد (-) حاشية شرح التجريد (-) حاشية شرح التجريد القديم و الجديد (-) حاشية شرح التجريد الجديد (-) حاشية شرح التجريد (-) شرح تجريد الاعتقاد (-) شرح تجريد الاعتقاد (-) حاشية تجريد الاعتقاد (-) حاشية شرح التجريد (-) حاشية شرح التجريد الجديد (-) حاشية شرح التجريد الجديد (-) حاشية شرح التجريد القديم (-) حاشيه شرح تجريد الاعتقاد (-) حاشية تسديد القواعد في شرح تجريد العقائد = حاشية شرح التجريد القديم (-) حاشية حاشية الخفري علي شرح التجريد (-) حاشية شرح التجريد الجديد (-) حاشية تجريد الاعتقاد (-) حاشية حاشية الخفري علي شرح التجريد (-) حاشية شرح التجريد الجديد (-) حاشية الشرح الجديد للتجريد (-) حاشية حاشية الجلالية علي شرح التجريد (-) حاشية حاشية السماكي علي شرح التجريد (-) حاشية حاشية السماكي علي شرح التجريد (-) حاشية شرح التجريد (-) حاشية حاشية الدواني القديمة علي شرح التجريد (-) شرح كشف المراد في شرح تجريد الاعتقاد (-) حاشية شرح التجريد الجديد (-) حاشية شوارق الالهام (-) حاشية شرح التجريد (-) شرح تجريد الاعتقاد (-) حاشية شرح التجريد = حاشيه بر شرح الهيات تجريد (-) حاشية شرح التجريد الجديد (-) شرح تجريد الاعتقاد (-) شرح تجريد الاعتقاد (-) حاشية شرح التجريد (-) حاشية شرح التجريد (-) حاشية شرح التجريد (-) المجمع الخامس في خلاصة علم الكلام (-) حاشية شرح التجريد شوشتري، نورالله بن شرف الدين (956-1019) الحاشية علي الهيات الشرح الجديد علي التجريد مقدس اردبيلي، احمد بن محمد (-993) حاشية حاشية الدواني القديمة علي شرح التجريد = حاشيه بر حاشيه قديم ملا جلال بر شرح جديد تجريد يزدي، ملاعبدالله بن حسين (-981) حاشية الخوانساري علي شرح التجريد و حاشية القديمة و حاشيتها ميرزا جان باغنوي، حبيب الله بن عبدالله (-994) حاشية شرح التجريد الجديد ميرزا جان باغنوي، حبيب الله بن عبدالله (-994) حاشية حاشية الدواني القديمة علي شرح التجريد = حاشيه حاشيه بر حاشيه قديم تجريد ميرزا جان باغنوي، حبيب الله بن عبدالله (-994) شرح تجريد الاعتقاد لاهيجي، حسن بن عبدالرزاق (1045-1121) كشف المراد في شرح تجريد الاعتقاد علامه حلي، حسن بن يوسف (648-726) حاشية تسديد القواعد في شرح تجريد العقايد = حاشية شرح القديم للتجريد = حاشية شرح الاصفهاني علي التجريد جرجاني، علي بن محمد (740-816) حاشية شرح التجريد الجديد = حاشية رزاقية لاهيجي، عبدالرزاق بن علي (-1071) شوارق الالهام في شرح تجريد الكلام لاهيجي، عبدالرزاق بن علي (-1071) حاشية حاشية الخفري علي شرح التجريد لاهيجي، عبدالرزاق بن علي (-1071) حاشية حاشية الخفري علي شرح التجريد = حاشيه جماليه آقا جمال خوانساري، محمد بن حسين (-1125) شرح تجريد الاعتقاد = شرح تجريد العقايد = شرح تجريد الكلام = شرح التجريد = شرح جديد تجريد قوشچي، علي بن محمد (-879) حاشية التشكيك علي الحاشية القديمة علي التجريد = التشكيك محقق سبزواري، محمد باقر بن محمد مؤمن (1017-1090) حاشية حاشية التشكيك = التشكيك محقق خوانساري، حسين بن محمد (1016-1099) حاشية شرح التجريد الجديد محقق خوانساري، حسين بن محمد (1016-1099) حاشية حاشية الدواني القديمة علي شرح التجريد محقق خوانساري، حسين بن محمد (1016-1099) حاشية حاشية الخفري علي شرح التجريد ميرداماد، محمد باقر بن محمد (-1041) حاشية القديمة علي شرح التجريد الجديد دشتكي شيرازي، مير صدرالدين محمد (828-903) حاشية في مغالطة‌ جذر الاصم علي شرح التجريد = حل شبهة جذر الاصم = حل شبهة ابن كمونة = شبهه جذر اصم دشتكي شيرازي، مير صدرالدين محمد (828-903) حاشية الجديدة علي شرح التجريد الجديد = تجريدات الغواشي دشتكي شيرازي، مير صدرالدين محمد (828-903) حاشية علي شرح التجريد الجديد دشتكي شيرازي، مير صدرالدين محمد (828-903) حاشية شرح التجريد الجديد = حاشية شرح القوشچي علي التجريد شيرواني، محمد بن حسن (1033-1098) حاشية حاشية الدواني القديمة علي شرح التجريد شيرواني، محمد بن حسن (1033-1098) حاشية حاشية الخفري علي شرح التجريد شيرواني، محمد بن حسن (1033-1098) البراهين القاطعة في شرح تجريد العقايد الساطعة استرآبادي، محمد جعفر بن سيف الدين (1198-1263) حاشية حاشية الخفري علي شرح التجريد = حاشية حاشية شرح تجريد العقائد سلطان العلماء، حسين بن محمد (1001-1064) حاشية شرح التجريد الجديد (امور عامه) خفري، محمد بن احمد (-957) حاشية شرح التجريد الجديد = حاشيه بر شرح الهيات تجريد = تعليقه بر الهيات شرح تجريد خفري، محمد بن احمد (-957) كحل الابصار و نور الانظار = حاشية حاشية شرح التجريد قزويني، محمد بن حسن (1025-1096) تحقيق التقابل دواني، محمد بن اسعد (830-908) حاشية الجديدة علي شرح التجريد الجديد دواني، محمد بن اسعد (830-908) حاشية شرح التجريد دواني، محمد بن اسعد (830-908) حاشية شرح تجريد العقائد دواني، محمد بن اسعد (830-908) حاشية القديمة علي شرح التجريد = حاشية شرح تجريد دواني، محمد بن اسعد (830-908) حاشية حاشية الخفري علي شرح التجريد قمي مشهدي، محمد بن محمد رضا (-1107) حاشية شرح التجريد الجديد ملا شمسا، شمس الدين محمد (1016-1098) حاشية حاشية آقا جمال علي حاشية الخفري علي شرح التجريد نوري، علي بن جمشيد (-1246) حاشية شرح التجريد الجديد = اثبات الله فخرالدين حسيني، محمد بن حسين (-984) حاشية شرح التجريد الجديد = حاشيه امور عامه فخرالدين حسيني، محمد بن حسين (-984) حاشية شرح التجريد الجديد = حاشية الجواهر فخرالدين حسيني، محمد بن حسين (-984) حاشية شوارق الالهام رونق عليشاه كرماني، محمد حسين بن محمد كاظم (-1230) حاشية حاشية آقا جمال علي حاشية الخفري علي شرح التجريد سبزواري، هادي بن مهدي (1212-1289) شرح تجريد الاعتقاد تبريزي، عبدالله بن محمد كاظم (-12) حاشية شوارق الالهام بسمل شيرازي، علي اكبر بن علي (1187-1263) مفتاح الكنوز هزار جريبي، محمد علي بن محمد باقر (1188-1245) ابطال الزمان الموهوم = حاشية حاشية آقا جمال الخوانساري علي حاشية الخفري علي شرح التجريد الجديد خواجوئي، محمد اسماعيل بن حسين (-1173) حاشية شرح التجريد الجديد (جواهر) قاضي زاده كرهرودي، عبدالخالق (995-1037) حاشية شرح التجريد الجديد (الهيات) قاضي زاده كرهرودي، عبدالخالق (995-1037) كشف المرام في شرح تجريد الكلام = شرح تجريد الكلام طبري، محمد كاظم بن رضا (-13) منتخباتي از شرح تجريد گلپايگاني، محمد تقي (-1292) حاشية حاشية الخفري علي شرح التجريد تنكابني، حسين بن ابراهيم (-1105) حاشية شرح التجريد اشرفي جرجاني، عبدالحي بن عبدالوهاب (-959) حاشية شرح التجريد الجديد الهي اردبيلي، حسين بن عبدالحق (870-950) تسديد القواعد في شرح تجريد العقايد = تشييد العقايد في شرح تجريد العقايد = شرح قديم تجريد اصفهاني، محمود بن عبدالرحمن (674-749) شرح تجريد الاعتقاد تنكابني، محمد بن سليمان (1234-1302) حاشية حاشية الخفري علي شرح التجريد اردكاني، احمد بن محمد ابراهيم (1175-1238) حاشية حاشية آقا جمال علي حاشية الخفري علي شرح التجريد اردكاني، احمد بن محمد ابراهيم (1175-1238) رياض القدس و حظيرة الأنس علوي عاملي، احمد بن زين العابدين (-1054) مصابيح القدس و قناديل الانس علوي عاملي، احمد بن زين العابدين (-1054) روضة المتقين في امامة الائمة المعصومين علوي عاملي، احمد بن زين العابدين (-1054) حظيرة الانس من اركان رياض القدس = حاشية شرح التجريد علوي عاملي، احمد بن زين العابدين (-1054) حاشية حاشية القديمة علي شرح التجريد علوي عاملي، احمد بن زين العابدين (-1054) عقد الجواهر المتعلقة بكتاب التجريد الزاخر علوي عاملي، احمد بن زين العابدين (-1054) حاشية شرح التجريد علوي عاملي، احمد بن زين العابدين (-1054) حاشية حاشية آقا جمال علي حاشية الخفري علي شرح التجريد = زمان موهوم (رسالة در اثبات ...) اصفهاني، محمد بن محمد زمان (-12) لوامع الاعلام من شوارق الالهام حسيني، محمد تقي بن اسدالله (-14) حاشية شرح التجريد الجديد حسيني، محمد تقي بن اسدالله (-14) تعليقات علي الشرح الجديد للتجريد = النفس و الهيولي دشتكي شيرازي، منصور بن صدرالدين محمد (-948) حاشية حاشية الخفري علي شرح التجريد = حاشيه فخريه شيرازي، محمد ابراهيم بن ملاصدرا (-1070) حاشية شرح التجريد الجديد علينقي (-) حاشية حاشية الدواني القديمة علي شرح التجريد گلپايگاني، ابوالقاسم بن محمد (-1092) حاشية شرح التجريد الجديد لاهيجي، محمد جعفر بن محمد صادق (-13) شرح تجريد الاعتقاد ميرزاي شيرازي، محمد حسن بن محمود (1230-1312) تحرير تجريد العقايد نيريزي، محمود بن محمد (-10) حاشية حاشية الدواني القديمة علي شرح التجريد حسني حسيني، حمزه بن محمد (-11) حاشية تجريد الاعتقاد عبادي، احمد بن قاسم (-994) تفريد الاعتماد في شرح تجريد الاعتقاد بهشتي اسفرايني، محمد بن احمد (-749) النهجة المرضية تبريزي، محمد علي بن حسن (-) حاشية حاشية تسديد القواعد في شرح تجريد العقائد خطيب زاده، محمد بن ابراهيم (-901) حدائق الفوائد في تحقيق شرح تجريد العقايد غفاري، حامد بن برهان (-10) حاشية شوارق الالهام = حاشية الشوارق واحدالعين، اسماعيل بن محمد سميع (-1277) حاشية حاشية اللاهيجي علي حاشية الخفري علي شرح التجريد واحدالعين، اسماعيل بن محمد سميع (-1277) حاشية حاشية آقا جمال علي حاشية الخفري علي شرح التجريد واحدالعين، اسماعيل بن محمد سميع (-1277) ملحقات لاري لاري، كمال بن محمد (-10) حاشية حاشية الدواني القديمة علي شرح التجريد = حاشيه حاشيه شرح جديد تجريد العقائد لاري، كمال بن محمد (-10) تحقيق التجريد لاري، كمال بن محمد (-10) نهاية التحرير في شرح التجريد = نظم تجريد الاعتقاد حسيني قزويني، محمد تقي بن امير مؤمن (-1270) كفاية المؤمنين لدفع المخالفين مياموي، محمد مؤمن بن ابي محمد (-14) تعليقات حاشية الخفري علي شرح التجريد مسيحا فدشكوئي، محمد مسيح بن اسماعيل (1037-1127) حاشية شرح التجريد الجديد مسيحا فدشكوئي، محمد مسيح بن اسماعيل (1037-1127) حاشية حاشية تسديد القواعد في شرح تجريد العقائد = حاشية علي حاشية سيد شريف بر شرح قديم تجريد عجم سنان، يوسف بن الياس (-936) حاشية شرح التجريد الجديد حسيني دشتكي، احمد بن ابراهيم (-1015) حاشية شرح التجريد الجديد همداني، ابراهيم بن حسين (-1026) حاشية حاشية آقا جمال علي حاشية الخفري علي شرح التجريد هرندي، محمد بن محمد علي (-1243) حاشية حاشية الخفري علي شرح التجريد عبدالباقي بن محمد حسين (-12) حاشية حاشية الخفري علي شرح التجريد مدرس اصفهاني، محمد قاسم بن محمد صالح (-11) حاشية شرح التجريد الجديد سلطان العلماء قايني، محمد (-12) علاقة التجريد حسيني علوي، محمد اشرف بن عبدالحسيب (-1121) حاشية حاشية الدواني القديمة علي شرح التجريد شيرازي، محمود بن يعقوب (-10) حاشية حاشية الدواني القديمة علي شرح التجريد شيرازي، شاه فتح الله بن حبيب الله (-997) حاشية حاشية آقا جمال علي حاشية الخفري علي شرح التجريد موسوي، محمد بن فتح الله (-1225) حاشية تجريد الاعتقاد گيلاني، حمزه (-1134) حاشية شرح التجريد الجديد گيلاني، حمزه (-1134) حاشية علي شرح التجريد كاشف الغطاء، علي بن محمد رضا (-1331) حاشية تسديد القواعد في شرح تجريد العقايد بحرآبادي، محمد بن يوسف (-10) حاشية علي حاشية السيد الشريف علي شرح التجريد آماسي، محمد بن قاسم (864-940) حاشية فلسفية موسوي نجفي، علي (-13) شرح تجريد العقائد تستري، محمد بن اسعد (-732) حاشية شوارق الالهام علامه حائري مازندراني، محمد صالح بن فضل الله (1297-1391) شرح تجريد الاعتقاد اشرفي مازندراني، خضر بن اسماعيل (-1336) حاشية حاشية الخفري علي شرح التجريد كاشاني، غلامرضا بن عبد العظيم (-12) حاشية حاشية الخفري علي شرح التجريد حسيني توني، ميرك موسي بن امير محمد اكبر (-11) خلاصة علم المنطق و الكلام بسطامي، عبدالقادر بن محمد مهدي (-12) حاشية شرح التجريد الجديد استرآبادي، شمس الدين محمد (-10) تحفه شاهي و عطيه الهي = ترجمه تجريد الاعتقاد بدخشي، علي بن عبدالله (-11) حاشية شوارق الالهام همداني، ملارضا (-) حاشية حاشية الخفري علي شرح التجريد حسيني قزويني، محمد معصوم بن فصيح الحق (-1091) حاشية شوارق الالهام شوندي قزويني، كلبعلي بن عباس (-1304) حاشية حاشية الدواني القديمة علي شرح التجريد اصفهاني، حسين بن ميرزا علي (-10) حاشية حاشية الدواني القديمة علي شرح التجريد شريف گيلاني، قاسم بن عزيز الدين (-10) حاشية شرح التجريد القديم شيرواني، محمد حسين بن محمد (-14) حاشية حاشية الدواني القديمة علي شرح التجريد استرآبادي، جلال الدين محمد بن زين العابدين (-10) حاشية شرح التجريد الجديد مشكك رستمداري، محمد بن علي (-10) بطلان الخلأ گيلاني، علي بن فضل الله (-11) شرح تجريد الاعتقاد امام جمعه خوئي، محمد امين بن يحيي (-1367) الحاشية علي شرح التجريد تركه طوسي، افضل الدين محمد (-991) حاشية شرح التجريد = شرح سمرقندي سمرقندي، محمد سعيد (-) تعليقات بر شرح تجريد = محاكمات التجريد عجم، محمد بن احمد (-957) حاشية حاشية تسديد القواعد في شرح تجريد العقائد ملازاده (-10) حاشية حاشية الدواني القديمة علي شرح التجريد حسني، محمد باقر بن ابومحمد (-11) التعليقة علي كشف المراد طواري يزدي، عباس بن محمد (-15) حاشية شرح التجريد شيرازي، محمد هادي بن معين الدين (-11) نقد الحواشي شيرازي، محمد هادي بن معين الدين (-11) التشخص رشتي، عبدالغفار بن محمد (-11) حاشية تجريد الاعتقاد نائيني، محمد رضا بن رشيد (-12) حاشية شرح التجريد الجديد حسيني، فضل الله بن محمد (-10) المفيد في شرح تجريد الاعتقاد مصري، احمد بن محمد (-757) توضيح المراد في شرح كشف المراد حسيني كاشاني، هاشم بن مهدي (-1412) حاشية شرح التجريد الجديد محمد بن الحاج حسن (-911) ايضاح مشكلات التوحيد في حل معضلات التجريد حسيني، شجاع بن علي (-10) حاشية شرح القديم للتجريد نسابه شيرازي، محمد (-1019) حاشية شرح تجريد الاعتقاد = رساله فخريه مازندراني، ابراهيم بن اسماعيل (-) حاشية حاشية شرح التجريد الجديد فراغي، حسين (-) حاشية شرح التجريد الجديد مير مرتاض (-) شرح تجريد الاعتقاد محمود بن محمد (-)
سخنرانی منوچهر صدوقی سها در مراسم مجازی بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی
سخنران:
منوچهر صدوقی سها
نوع منبع :
سخنرانی , فیلم , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام) , کتابخانه عمومی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مُصارع المُصارع [ت: فیصل بدیر عون]
نویسنده:
نصير الدين الطوسى؛ حققه وقَدَّم له: فیصل بدیر عون
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی , نقد و بررسی کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قاهره - مصر: دار الثقافة للنشر والطبع,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
مصارع المصارع اثر خواجه نصيرالدين طوسى است. اين كتاب، به زبان عربى و در تحليل و بررسى كتاب «مصارع الفلاسفة» شهرستانى و در واقع، پاسخ به شبهات و اشكالاتى است كه ديدگاه كلام اشعرى نسبت به فلسفه دارد. شهرستانى، در كتاب مزبور، به نقد مباحث ابن سينا پرداخته و در مواردى نيز تعابير گزنده‌اى نسبت به ابن سينا به كار برده است و خواجه، در اين كتاب، ضعف‌ها و نادرستى‌هاى ديدگاه شهرستانى را در انتقاد از فلسفه و ابن سينا، آشكار مى‌كند و مغالطه‌هاى شهرستانى را به خوبى نشان مى‌دهد.
تقریر ابتکاری نصیرالدّین طوسی از برهان صدّیقین و بازتاب‌های آن در کلام اسلامی
نویسنده:
حمید عطائی نظری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
در میان برهان‌های خداشناسیِ ارائه­شده در فلسفه و کلام اسلامی «برهان صدّیقین» به سبب ویژگی‌های خاصّ خود جایگاهی منحصر به فرد دارد. این برهان که نخستین‌بار از سوی ابن‌سینا مطرح شد، با اقبال فیلسوفان و متکلّمان پیرو او مواجه شد و شماری از آنان کوشیدند تقریرهایی تازه از آن ارائه کنند. از جمله، خواجه نصیرالدّین طوسی (د: 672 ه‍..ق.) در رسالۀ فصول تقریر تازه و مهمّی از برهان صدّیقین را مطرح کرد که به گواهی برخی از متکلّمان، ابداع وی به‌شمار می‌آید. تقریر تازۀ خواجه­نصیر از برهان صدّیقین و نیز تأثیرها و بازتاب‌های بعدی آن در مکتوبات فلسفی-کلامی تا کنون مورد توجه جدی قرار نگرفته است و بدین‌سبب سهم قابل ملاحظۀ خواجه در تطوّر و تنوّع برهان صدّیقین در فلسفه و کلام اسلامی نادیده انگاشته شده. در پژوهش حاضر، پس از اشاره به تقریرهای متداول برهان صدّیقین در دورۀ محقق طوسی، از رهگذر مقایسۀ تقریر نوآورانۀ وی از برهان صدّیقین، با تقریرهای پیش­گفته، ابعاد ابتکاری تقریر خواجه نشان داده می‌شود. همچنین با تتبّع در نگاشته‌های کلامی امامیّه و اشاعره این نکته ثابت می‌شود که تقریر نوین خواجه با استقبال شایان توجه متکلّمان امامی و اشعری پس از وی روبرو شده است، به‌گونه‌ای که بسیاری از آنان به بازگفت یا ارائۀ تقریرهایی مشابه آن پرداخته‌اند.
صفحات :
از صفحه 321 تا 343
بررسی مبانی فکری فخر رازی درباره ماهیت خداوند و نقد آن از نگاه نصیرالدین طوسی
نویسنده:
غلام‌عباس حسنوند ، محسن جوادی ، علی الله‌بداشتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
ابن‌سینا، طبق قاعده کلیِ «کلّ ذی ماهیّة فهو معلول»، ماهیت‌داشتن خدا را رد می‌کند. اما فخر رازی معتقد است چون وجود مشترک معنوی است، بنابراین مانند کاربرد آن در انسان که به صورت عروض بر ماهیت است درباره خدا به صورت عروض بر ماهیت است. پس، خداوند دارای ماهیت است. به نظر نصیرالدین طوسی، دیدگاه فخر رازی ناشی از مغالطه میان احکام ماهیت با وجود، ذهن با خارج، سرایت‌دادن حکم مفهوم و مصداق است. این درست است که وجود از نظر حکما، به یک معنا بر مصادیق خود اطلاق می‌شود، اما مستلزم آن نیست که ملزومات وجود، حقیقتشان یکسان باشد. این نوشتار تبیین و تحلیل مسئله از دیدگاه فخر رازی در دو بخش است: الف. اقامه برهان در اثبات ماهیت‌داشتن واجب؛ ب. نقد نظریه ماهیت نداشتن واجب‌الوجود و نقد نصیرالدین طوسی بر دیدگاه رازی به همراه تحلیل و نقد دلایل هر دو اندیشمند.
صفحات :
از صفحه 287 تا 305
تبیین اهداف تربیتی کودکان با تأکید بر رویکرد فضیلت‌گرایانه از منظر خواجه نصیرالدین طوسی
نویسنده:
سید محمدحسین میری، مهدی قبیتی‌زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
توجه به حوزه تربیت اخلاقی کودک در آثار خواجه نصیرالدین طوسی حائز اهمیت است. مهم‌ترین منبعِ عهده دار تبیین مسائل اخلاقی کودکان، کتاب اخلاق ناصری است. خواجه در این کتاب در مقاله دوم یعنی تدبیر منزل و سیاست اهل و اولاد به تربیت کودک پرداخته است. او با در نظر گرفتن اهداف عالی و متوسط در تربیت نفوس روش تربیتی خود را تبیین می کند. وی با تبیین رویکرد فضیلت‌گرایانه، تهذیب سه قوه شهویه، غضبیه و عاقله را به عنوان اهداف واسط تربیتی بیان می‌کند. مهم ترین چالش پیش روی این دیدگاه، نحوه تحقق این اهداف با توجه به اقتضای سنی کودک است. در رویکرد فضیلت‌گرایی، عقل با معتدل ساختن قوای سه‌گانه مذکور، اهداف میانی تربیت اخلاقی کودکان را محقق و به سعادت سوق می‌دهد. این مقاله به بررسی بخشی از راهکار های خواجه برای عملیاتی ساختن چنین دغدغه‌ای می‌پردازد.
صفحات :
از صفحه 69 تا 86
رویکرد سنتی خواجه نصیرالدین طوسی و قاضی عضدالدین ایجی در مسئله نبوت در مقایسه با قرائت های جدید از آن( نصر حامد ابوزید و عبدالکریم سروش)
نویسنده:
فاطمه علی زاده؛ استاد راهنما: زهره توازیانی؛ استاد مشاور: فروزان راسخی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
مسئله ی نبوت در کلام سنتی مسلمانان، اعم از شیعه و سنی، تصویر کاملا معلومی دارد. اما متفکرین معاصر از آن قرائت هایی را عرضه داشته اند که بعضا با رویکردهای سنتی سازگاری ندارد. امروزه بعضی از متفکران معاصر با این نگاه که انسان در عصر جدید وارد دوران بلوغ فکری شده است و این مسئله تفسیر ما را از مسئله نبوت دگرگون می سازد؛ به طرح سازواره ای از این مسئله پرداخته اند که به گمان بعضی موضوع را از آن چه در سنت قدیم و رویکردهای افرادی چون خواجه نصیر الدین طوسی و قاضی عضدالدین ایجی (که یکی متکلم شیعی و دیگری متکلم اهل سنت است) مطرح بوده، به طور بنیادی متفاوت کرده است. لذا برای تحلیل این قرائت های جدید و مقایسه ی آن با رویکردهای سنتی اسلامی، ابتدا باید آرای متکلمین سنتی و رویکردهای جدید را شناخت و سپس با شناخت رویکرد سنتی و مقایسه ی آن با نظریات معاصر، به بیان ویژگی ها، اشتراکات و اختلافات این دیدگاه ها پرداخت.پژوهش حاضر درصدد است تا با بیان مساله ی نبوت از منظر خواجه نصیرالدین طوسی و قاضی عضدالدین ایجی، ادعا، استدلال و آرای مورد پذیرش هر یک را بررسی نموده و سپس به بررسی این مساله از دیدگاه عبدالکریم سروش و نصر حامد ابوزید پرداخته و در پایان اختلافات و اشتراکات دو دیدگاه سنتی و معاصر را بیان کند.
فلسفه سیاسی ابن سینا و آراء آن با خواجه نصیرالدین طوسی
نویسنده:
فرشته ندری ابیانه
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
این رساله مشتمل بر هشت فصل است . در فصل اول، تقسیم بندی علوم و تعیین جایگاه سیاست شرح داده شده‌است . درفصل دوم، اخلاق و ارتباط آن با سیاست مورد بحث قرار گرفته. در فصل سوم، تدبیر منزل و ارتباط آن با سیاست بررسی گردیده . در فصل چهارم، تعریف‌سیاست و سیاست از دید فلاسفه یونان مدنظر بوده . در فصل پنجم، سیاست از نظر فارابی تشریح گردیده‌است . در فصل ششم، آراء سیاسی شیخ‌الرئیس ابن سینا تشریح گردیده، در فصل هفتم، سیاست از دیدگاه خواجه نصیرالدین بررسی شده و در فصل هشتم، مشورت از دیدگاه‌شیخ‌الرئیس و مقایسه آن با آراء خواجه نصیر توضیح داده شده‌است .
ش‍رح‌ ج‍ام‍ع‌ ت‍ج‍ری‍د الاع‍ت‍ق‍اد [خ‍واج‍ه‌ن‍ص‍ی‍رال‍دی‍ن‌ طوس‍ی‌]
نویسنده:
ت‍ال‍ی‍ف‌ اح‍م‍د ام‍ی‍ن‍ی‌ ن‍ج‍ف‍ی‌.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , شرح اثر
وضعیت نشر :
ق‍م‌: ن‍ش‍ر م‍رت‍ض‍ی‌‏‫,
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
  • تعداد رکورد ها : 950