جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 42
توحید از دیدگاه عزیز نسفی
نویسنده:
فریبا نجفی‌کیا
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
بحث توحید و شناخت خداوند یکی از مباحث مهم در ادیان بخصوص دین اسلام می باشد در این رساله سعی بر این بوده که به آرا و تفکرات عارف و متکلم قرن هفتم عزیز الدین نسفی در این باب اشاره شود ایشان توحید را به معنای یکی کردن و یکی شمردن می داند و همچنین او با اشاره به مراتب ذات،وجه و نفسدر خداوند و شناخت او می گوید:«شناخت خداوند از طریق ذات امکان پذیر نیست و از طریق وجه می توان به خداوند رسید» او در آثارش به ادله و نظرات اهل شریعت، اهل حکمت، و اهل وحدت نظر دارد که بیشتر توجه ایشان به نظرات اهل وحدت می باشد او موجودات را مظاهر صفات خداوند دانسته و هر صفتی در خداوند از طریق شناخت مخلوقات او وارد و آشکار می گردد اوهمچنین در آثارش به این مطلب اشاره می کند که برای شناخت خداوند ابتدا باید خود را شناخت تا بتوان به شناخت خداوند نائل شد. مباحث توحیدوذات الهی،صفات و افعال الهی ازدیدگاه عزیز الدین نسفی در حد توان استنتاج گردیده است.درواقع می توان گفت عرفان نسفی که متاثر از عرفان عربی است می تواند بیانگر نوعی سلوک از طریق شناخت انسان برای رسیدن به تعالی می باشد. برای دستیابی به این هدف ازتحقیق کتابخانه ای و کتب نویسنده استفاده شده است
رابطه عرفان و تشیع در سده هفتم
نویسنده:
فاطمه یوسف‎نژاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
عرفان و تشیع دو عنوان دالّ بر حقیقت واحدی هستند که به دلایل گوناگون به ناچار از هم فاصله گرفتند تا اینکه با کم شدن این فاصله به تدریج هر کدام گرایش های ذاتی خود را نسبت به دیگری نشان دادند. یکی از نقاط عطف تاریخی در این خصوص سده هفتم می باشد. پس از تعریف تصوف و عرفان به اختصار سیر نضج گرفتن آن و موقعیت و قلمرو عرفان از دید پیامبر (ص) عنوان شده، سپس به تحولات مربوط به سده هفتم از جمله علمی و استدلالی شدن تصوف،‌ دلایل رواج آن، ‌وجه اشتراک آنها یعنی قبول اصل ولایت به معنای عرفانی آن،‌ پرداخته می شود. دین و مذهب تعریف شده و اعتقادات شیعه بررسی می شود. مبحث امامت و تفاوت شیعه و سنی در نیاز به امام و اعتراض تشیع که در آغاز به دو مسئله حکومت اسلامی و مرجعیت علمی که منحصراً حق اهل بیت (ع) است،‌ مورد ارزیابی قرار می گیرد. در روش های مبارزاتی، تشیع به تصوف نزدیک می شود که در این مورد آئین فتوت مطرح می گردد. دیدگاه های گوناگون درباره عرفان وجود دارد که در ادامه آن نکاتی از گفتار و کردار خود عرفا در ردّ بعضی نقدها ذکر شده است. ایده ها،‌ و عملکردهای عرفا و دانشمندان و تأثیرگذاری آن ها بر ارتباط تشیع و تصوف شرح داده شده است. وجه اشتراک عرفا نداشتن تعصب دینی است که می توان جمع میان گرایش شیعی و سنی را ملاحظه کرد که در این سده از سوی عرفا گامی از تسنن به سوی تشیع برداشته شد. در ارتباط با حوادث سیاسی و اجتماعی که تأثیر مستقیمی بر تصوف و تشیع داشت به سیاست های نزدیکی به تصوف و تشیع و روحانیان از سوی محمد خوارزمشاه و الناصر لدین لله برای مهار قدرت روزافزون آنان، اشاره شده است. هجوم مغول که سبب آشفتگی ها بود،‌گرایش مردم به عرفا و تصوف را که به دو شکل انفعالی و فعال بود را، به وجود آورد. سقوط بغداد و اتهام زدن به رهبران تشیع از مباحث آن روز بوده است. حضور دانشمندان شیعی که تحولی شگرف را به نفع عرفان و تشیع با دوراندیشی و فعالیت خود سبب شدند. در نهایت اسلام آوردن ایلخانان و توجه به تشیع و تصوف که از قبل آن تصوف مجال یافت که چهره شیعی خود را ظاهر کند و متقابلاً فقهای شیعه هم علایق صوفیانه خود را بروز دادند.
زمینه های گ رایش به عرفان اسلامی در ایران
نویسنده:
نعیمه هراتی نیک
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
:هدف پژوهش بررسی تأثیر عرفان بر زندگی مردم ایران و ع لت روی آوردن مردم این سرزمین در دوره های مختلف قبل و بعد از اسلام می باشد . روش پژوهش کتابخانه ای است . نتیجه کلی اینکه مردم دیندار ایران همیشه در پی رسیدن به حق و حقیقت بوده اند چه قبل از اسلام وچه بعد از اسلام و همواره تمایل و گرایش به سوی عرفان داشته اند .
بررسی محتوایی درباره ی مقامات عرفانی در اسلام و مسیحیت
نویسنده:
مریم باقرزاده حسنارودی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
هدف بررسی محتوایی مقامات عرفانی دو دین مسیحیت و اسلام می پردازد و نظریه پردازیهای عارفان را در این راستا به مقایسه می نشیند و چند نمونه از مقامات و مراحل سیر و سلوکی سطوح مطرح شده توسط عارفان هر دو دین را به طور کامل شرح و توضیح می دهد.عارفان در طبقه بندی « مقامات » مختلف و نیز در توصیف تجربیات خاصی که گاهی به صورت یک « مقام » و گاهی نیز همچون یک « حال » دیده می شود اختلاف نظر دارند.حتی ترتیب « مقامات » مختلف نیز همواره روشن نیست، این امر بر حسب ظرفیت سالک متفاوت بوده و علاوه بر این فعالیت خداوندی نیز می تواند موجب تغییر مقامات شود و یا بدون هیچ گونه دلیل روشنی، سالک را « حال » ببخشد.اما سالک نباید قبل از ادای کامل همه ضروریات و لوازم هر مقام آن مقام را ترک نماید.حالاتی که به وی روی می آورند نیز به حسب این که در حال حاضر در کدام یک از مقامات به سر می برد متفاوت است اما به نظر نگارنده با وجود این طبقه بندیهای گوناگون و متغیر بودن مراتب مقامات در بین دو دین هدف نهایی تمام آنها این است که به توحید کامل و یا به عبارت دیگر اقرار عملی و با تمام وجود خویش بر این که خداوند یکی است نائل آیند.
مفهوم روح در عرفان اسلامی و ادیان مسیحیت و هندوئیزم
نویسنده:
میترا رضائی گازرخانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
هدف پژوهشگر طرح منسجمی از معانی و مصادیق روح در قرآن و عرفان اسلامی، چگونگی نفخه روح انسان در ابتدای آفرینش، همچنین آشنایی بیشتر با عقاید هندوها و مسیحیان درباره روح و تجرد و بقای آن، که با شناسایی روح (نفس) به شناسایی خداوند نائل شود.روش پژوهش: کتابخانه ای و جمع آوری مطالب با مطالعه کتب، منابع مربوطه و تفاسیر، فیش برداری و تدوین آنها صورت گرفته است.نتیجه کلی: روح در قرآن به معانی وحی، قرآن، نور ایمان، فرشته مخصوص خداوند آمده است.در دین هندوئیزم روح از بین نمی رود بلکه بعد از مرگ جسم به جسم دیگری انتقال (تناسخ) می یابد.اساس عقیده مسیحیت نیز بعد از توحید به روح می باشد تولد عیسی و تایید زنده کردن مرده نیز بواسطه روح است عرفان صوفیه نیز بر اساس تعالیم الهی روح است و به روح منتهی می شود
فرجام شناسی از دیدگاه اسلام و مسحیت
نویسنده:
نسترن فهیمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع آخرالزمان و فرجام جهان یکی از مباحث اساسی و بسیار کاربردی در حوزه دین پژوهی می باشد که همواره مورد بحث و بررسی قرارگرفته است. این مبحث، موضوعات فراوانی را نیز شامل می شود که یکی از مهمترین آنها مساله ظهور منجی آخرالزمان است که مورد توافق همه ادیان الهی و نیز تاحدودی ادیان غیرالهی می باشد. از دیگر مباحث مهم در این موضوع، بررسی حوادث و رویدادها و نیز جنگهایی است که در این دوره اتفاق می افتد، البته این حوادث و اتفاقات در ادیان مختلف تا حدودی مشابه یکدیگر است و از جهاتی نیز بایکدیگر تفاوت دارد. از تشابهات آنها این است که در کنار منجی معمولا یک ضد منجی نیز ظهور می کند که همواره دشمن اصلی منجی قلمداد می شود. اما در مورد چگونگی ظهور منجی و نیز شخصیت وجودی منجی و ضدمنجی و همچنین سایر حوادث آخرالزمان تمایزاتی میان ادیان وجوددارد. اما این نکته حائز اهمیت است که ادیان سامی، از تشابهات بیشتری بهره می جویند، این پایان نامه به بررسی این مباحث در دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت و همچنین نگرش این دو دین به مبحث آخرالزمان در عصر حاضر می پردازد. برای بررسی این موضوعات با مراجعه به کتب و منابع این دو دین و بررسی تطبیقی آن، نتایجی چند حاصل گردیده است. از جمله، این که رویکرد این دو دین بزرگ آسمانی به این مبحث، چگونه است و نیز عقاید و باورهای مسلمین و مسیحیان در این باره چگونه تبیین گردیده است. هرچند که نفوذ عوامل بسیاری در این رویکرد تاثیر بسزایی داشته است. این پایان نامه با رویکردی تاریخی و با ارائه مستندات تاریخی و روایی و حدیثی به این موضوع پرداخته است.
دعا در عرفان اسلامی
نویسنده:
فاطمه حافظی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این نوشتار ابتدا به بررسی ریشه لغوی دعا و اینکه نقش و جایگاه دعا در آیات و روایات اسلامی چگونه است می پردازد. و پس از آن به نقش و جایگاهی که ائمه و عرفا به دعا می دهند پرداخته شده و اینکه بعضی از عرفا موافق دعا و برخی مخالف دعا هستند و به بررسی نقش و جایگاه دعا با عشق به معبود حقیقی پرداخته شده است. هدف از انجام این پژوهش این است که بدانیم که چرا دعا کنیم و اینکه دعا کردن باید چگونه باشد. روش پژوهش روش کتابخانه ای است و سعی شده که به کتب مرجع در این زمینه استناد شود. نتیجه کلی که بدانیم هدف از دعا و نیانش برقراری ارتباط با خالق بی همتا است و انسان نباید تنها در مواقعی که حاجت و خواسته ای دارد دعا کند بلکه این ارتباط باید همیشگی باشد
بررسی مرید و مراد (پیر و مرشد) در عرفان اسلامی
نویسنده:
مهدی معظمی گودرزی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
هدف پژوهش بررسی مرید و مراد در عرفان اسلامی است زیرا که در تربیت صوفیانه هر سالک باید از پیری راهبر و دانای راز تعلیم یابد و مقامات و منازل سیر و سلوک روحانی را به ارشاد و اشاره وی طی کند تا به مراد و مقصود خویش نایل آید. این پیر کاردان و رهبر راه دان، وادیهای هولناک و منزلگاههای پر خطر را پشت سر گذاشته و یاران و مریدان را به نیکی تربیت می نماید تا از این مراحل هولناک و منازل سهگین به سلامت بگذرند. هر چند درباره شخصیت پیر تحقیقات فراوان انجام گرفته است، اما بررسی و توصیف سیمای پیر از دیدگاه شاعر عرفانی چون عطار، که به جمع آوری و جمع و ضبط حکایات و احوال مشایخ تصوف بسیار علاقه مند بوده است، موضوع در خور توجه ای می باشد که پس از مطالعه دقیق آثار مورد نظر عطار، تمام شواهد و مثالهایی که با سئوالات و فرضیات تحقیق ارتباط داشت، یادداشت و سپس طبقه بندی و موضوع بندی گردید
ابدیت و اندیشه تراژیک
نویسنده:
پرویز عباسی داکانی
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
سیمرغ منتشر
نویسنده:
پرویز عباسی داکانی
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
  • تعداد رکورد ها : 42