جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور پدیدآورندگان
>
حسن بگی, علی (عضو هیئت علمی و دانشیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه اراک)
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
تعداد رکورد ها : 26
عنوان :
اعتبارسنجی دیدگاه سید ابوالفضل برقعی در نسبتدادن تحریف قرآن به شیعه
نویسنده:
سیدمجید نبوی ، علی حسن بگی ، مجید معارف ، کیوان احسانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
برقعی (1287-1372) یکی از روحانیان و از جمله قرآنیون است که عقاید شیعی را نقد میکند. او بر اساس برخی از روایتهای ضعیف، کلینی و برخی از محدثان و در نهایت شیعیان را به «اعتقاد به تحریف قرآن» متهم میکند. این مقاله دیدگاههای سید ابوالفضل برقعی را در مسئله تحریف میکاود و صحت و سقم آرای وی را میسنجد. گردآوری اطلاعات در این نگارش کتابخانهای، و پردازش آنها به روش توصیفیتحلیلی است. دلایل متعددی بر سلامت قرآن و صیانت قرآن از تحریف نزد شیعه وجود دارد. علاوه بر بسیاری از بزرگان شیعه که به سلامت قرآن از تحریف اشاره کردهاند، دانشمندان منصف اهل سنت نیز شیعه را از این تهمت مبرا دانستهاند. برقعی به واسطه فصلالخطاب شیعه را به تحریف قرآن متهم میکند در حالی که در رد فصلالخطاب کتابهای فراوانی نوشته شده است. یکی دیگر از اشکالات وارد بر برقعی نداشتن نگرش تاریخی به این مسئله و توجهنکردن به انگیزه صاحبان کتب حدیثی، یعنی جمعآوری حدیث و جلوگیری از نابودی آن، است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 224 تا 244
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واکاوی تأثیر برخی باورهای کلامی بر تحلیل تاریخ اسلام با رویکرد آسیبشناختی
نویسنده:
علی حسن بگی؛ محمد حسن بیگی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
ذهن روایتگر مورخ، هیچگاه مانند آینه نبوده است که رویدادها را بدون کمیوکاستی، تحلیل و انعکاس نماید. ازاینرو، ایده بیطرفی در تاریخنگاری، نه شدنی است و نه طرفداری دارد. در این میان، به نظر میرسد پیشفرضها و باورها، بیشترین تأثیر را در این باره داشته و باورهای کلامی، عمیقترین اثر را در حوزه تاریخنگاری دینی از خود به جای گذاشتهاند که بیتوجهی به عامل مذکور، پژوهشهای تاریخی، بهخصوص تحلیل را با مشکل مواجه میسازد. نوشتار حاضر، در پی پاسخ به سه پرسش اصلی ذیل میباشد: 1. باورهای کلامی چه تأثیری در تحلیل رویدادهای تاریخی دارند؟ 2. آیا راهکاری برای ارزیابی تحلیلی نسبتاً صحیح از میان تحلیلهای کلاممحور وجود دارد؟ 3. در بهرهمندی از باورهای کلامی چه موانع و آسیبهایی وجود دارد؟ در پاسخ باید گفت که دستاوردهای پژوهش، حاکی از آن است که تأثیر باورهای کلامی بر تحلیل رویدادهای تاریخی را در مباحثی مانند فرضیهسازی و توجیه و تأویل میتوان مشاهده نمود؛ چنانکه ارزیابی باورهای کلامی و بررسی استحکام و خاستگاه آنها و توجه به شواهد و قراین تاریخی، کمک شایانی به تشخیص تحلیل صحیح از غیرصحیح بر پایه باورهای کلامی دارد. حصرگرایی، تعمیمگرایی، بیتوجهی به لُبّی بودن باورهای کلامی، نبود مطالعات تاریخی درباره باورهای کلامی و مسلّمپنداری برخی باورهای کلامی را میتوان از آسیبهای استفاده از چنین باورهایی در حوزه تاریخ دانست که در مقابل، توجه به خاستگاه باورهای کلامی، لُبّی بودن باورهای کلامی و مطالعات تاریخی، در کاستن این آسیبها مؤثر است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 281 تا 306
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پاسخ به شبهه آلوسی بر امامت امامان براساس نقش «اِنّما» در آیه ولایت
نویسنده:
علی حسنبگی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
مفسران شیعه آیه 55 مائده مشهور به آیه ولایت را همواره برای إثبات ولایت حضرت علی× مطرح کردهاند. برخی از مفسران أهلسنت بر این رویکرد تفسیری إشکالهایی را وارد نمودهاند. آلوسی از مفسران أهلسنت بیان میکند که: لازمه تفسیر شیعه از آیه 55 مائده، نفی إمامت إمامان دیگر شیعه است. مفسران شیعه به إشکال مذکور پاسخهایی دادهاند که به گمان نگارنده پاسخهای ارائهشده روشمند نبوده است. آخرین پاسخ مکتوب به شبهه آلوسی از زاویه «لُبّیبودن مفهوم مخالف آیه ولایت و عدم قابلیت تخصیص»، «مسلّم پنداشتن أمور غیر مسلّم» و ... دارای نقص و چالش است. با کوششی که انجام شد، مشخص گردید پاسخ شبهه مذکور در گرو توجه به نقش «إنَّما» در آیه مذکور است. گفتنی است شبهه آلوسی و پاسخ إرائهشده بر دلالت «إنَّما» بر حصر حقیقی مبتنی است در صورتی که دقت در کاربردهای «إِنَّما» گویای حصر اضافی است. درنتیجه منطوق و مفهوم آیه با نفی إمامت إمامان^ هیچ ارتباطی ندارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 75 تا 82
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واکاوی شیوه های عملکرد آصف محسنی در تعامل با تعارضات نجاشی و طوسی
نویسنده:
مجید زیدی جودکی؛ علی حسن بگی؛ علیرضا طبیبی؛ ابراهیم ابراهیمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
بعد از تأسیس مدرسه حلّه و اعتبارسنجی حدیث بر پایه سند، آراء رجالی نجاشی و شیخ طوسی ـ از رجالیان مشهور شیعه ـ از اهمیت فراوانی برخوردار گردید. نجاشی و شیخ طوسی بنا بر وظیفة علم رجال، که تعیین وثاقت و ضعف راویان است؛ در کتب خود به برخی جرح و تعدیلها اشاره کردهاند، ولی گاهی اوقات آرائشان در مورد وثاقت و ضعف یک راوی متعارض شده است. در همین راستا این نوشتار با روش تحلیلی-توصیفی درصدد بررسی چگونگی مواجهه و تعامل آصفمحسنی از رجالپژوهان معاصر با این تعارضها برآمده است. در نهایت این نتیجه حاصل شد که نحوه مواجهه با تعارضات نجاشی و شیخ طوسی، قاعده و قانون خاصی ندارد بلکه بستگی به استنباط و اطمینانی دارد که برای شخص مجتهد و رجالپژوه به وجود میآید. در ضمن هیچ دلیلی محکمی برای ترجیح آراء نجاشی بر شیخ طوسی در دست نیست و نحوه تعامل نسبت به راویان بر حسب اطمینانی که برای پژوهشگر حاصل میشود متفاوت است
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 21 تا 52
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کیفیت و کمیّت علمِ امام در روایات
نویسنده:
علی حسنبگی ،سید ابراهیم مرتضوی، مهیار خانیمقدم
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
دربارۀ کمیّت و کیفیت علم امام، نظریات متفاوتی مطرح است. سه موضع «بیکرانگی»، «کرانمندی» و «سکوت» دربارۀ کمیّت علم امام، و دو دیدگاه «حضوری بودن» و «ارادی بودن» دربارۀ کیفیت آن وجود دارد. این پژوهش ـ با روش توصیفی ـ تحلیلی ـ ، آراء علامه طباطبائی و آیتالله صالحی را دربارۀ علمِ امام بررسی کرده است. نتیجه آنکه، از دیدگاه علامه، امام دارای علم غیب بیکرانۀ احاطیِ نامحدود و از دیدگاه صالحی، امام دارای علم غیب کرانمند ارادیِ محدود است. در نقد دو دیدگاه باید گفت: تضعیف سندی یا غلوآمیز دانستن متنِ روایاتِ دالّ بر بیکرانگی و نیز احاطی دانستنِ علم امام به ریزترین مسائل پذیرفتنی نیست، بلکه از آنجا که علم امام، لطف خدا و امام، هادی مردم است، هر جا امر هدایتی اقتضا کند، کرانۀ علمِ او به اذن الهی قبض و بسط پیدا میکند. بنابراین، به کار بردن تعابیر «محدود» یا «نامحدود» دربارۀ آن دقیق نیست، زیرا علم امام به سان مخزن نیست، بلکه یک جریان است و جریان، قابلیت تحدید ندارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 39 تا 56
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رهیافتی بر تأثیر باورهای کلامی بر ارزیابی سند و متن حدیث
نویسنده:
علی حسن بگی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
حدیث در میان مسلمانان همواره از جایگاه مهمی برخوردار بوده زیرا پس از قرآن کریم، دومین منبع و خاستگاه فکری مسلمانان و همچنین تنها واسطۀ میان آنان و سنت معصومان است. از سوی دیگر، میانرشتهایبودن دانش حدیث اقتضا میکند که رابطۀ آن را با دانشهای مرتبط بررسی کنیم. در این میان، دانش کلام یکی از دانشهایی است که ارتباط وثیقی با دانش حدیث دارد زیرا راویان و مؤلفان کتابهای حدیثی هریک قالب فکری خاصی دارند که بر اساس آن به حدیث مینگرند. در این میان، باورهای کلامی نقش بسزایی در شکلگیری قالب فکری افراد دارد لذا بررسی تأثیر باورهای کلامی بر حوزۀ حدیث ضروری است و بدینترتیب، مقصد اصلی پژوهشهای حدیثی یعنی نقد و فهم حدیث را بهتر میتوان ساماندهی کرد. نوشتار حاضر پاسخ این پرسش را بررسی میکند: آیا باورهای کلامی بر حوزۀ حدیث تأثیر گذاشته است؟ در صورت مثبتبودن پاسخ، آیا این تأثیر سلبی بوده یا علاوه بر آن، تأثیر ایجابی هم داشته است؟ با این بررسی روشن شد که باورهای کلامی آثار سلبی گوناگونی از خود در سند ومتن حدیث بر جای گذاشته است که حاکی از لزوم توجه به تأثیر باورهای کلامی بر حدیث است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 207 تا 228
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی آموزه های سیاسی و اجتماعی قرآن کریم در سوره های مائده، انفال و توبه
نویسنده:
سیفالله فراهانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
عوامل اجتماعی موثر در معرفت
,
اهل کتاب
,
معارف اسلامی
,
مشرک
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
هنر و علوم انسانی
,
عوامل سیاسی
,
تعالیم قرآن
,
سوره الانفال
,
سوره التوبه
,
سوره المائده
چکیده :
مشکلات سیاسی و اجتماعی یکی از دغدغههای امروز بشریت به شمار میرود. از جمله: نحوه حکومت کردن بر مردم ،پذیرش حکومت از طرف مردم، نیازهای اجتماعی انسان و تعامل آنها با همنوعان خود، موضوعاتی است که انسانها برای بهتر زیستن به آنها نیاز دارند.به همین لحاظ است که بشریت نیازمند به منبعی است که آموزههای سیاسی و اجتماعی خود را از آن به دست آورده، و مورد استفاده قرار دهد، و قرآن کریم که کلام خدا است، بهترین منبع و مرجع برای استخراج آموزههای سیاسی و اجتماعی انسان است.که پاسخ گوی تمام نیازهای انسان می باشد.این پژوهش با استفاده از قرآن کریم آموزه-های سیاسی و اجتماعی آن را استخراج نموده و نظرات مختلف تفسیری را در اختیار علااقهمندان به این موضوع قرار داده، و به موارد زیر دست یافته است.1-آموزههای سیاسی و اجتماعی قرآن کریم در تعامل با مسلمانان2-آموزههای سیاسی و اجتماعی قرآن کریم در تعامل با اهل کتاب3-آموزههای سیاسی و اجتماعی قرآن کریم در تعامل با مشرکینکه امیدوار است مورد قبول اساتید و جویندگان معرفت قرار بگیرد، انشاءالله.کلید واژه ها:آموزه، سیاسی، اجتماعی، مشرک، اهل کتاب
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی آیات متشابه از منظر علامه طباطبائی و زمخشری
نویسنده:
دری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
علوم انسانی
,
آیات متشابه
,
آیات محکم
,
جناب زمخشری
,
درباره علامه طباطبایی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
در این پژوهش به بررسی آیات متشابه از دیدگاه علامه طباطبائی و جناب زمخشری پرداخته شده. ابتدا با استخراج نظرات هر دو مفسر در این زمینهکه عمدتا ذیل آیه هفت آل عمران قرار دارد، ملاک آنها را در این باره جسته و دانستیم که آیات متشابه آیاتی است که بیش از یک معنی به دست می دهد مانند آیات ماوراء طبیعت که خارج از محسوسات انسان بوده و در نگاه اول تصور مادی برای آن در ذهن شکل می گیرد که با ارجاع به آیات محکم معنای صحیح و محکم آن از نظر مفسر روشن می شود.علاوه براین علامه طباطبائی آیات منسوخ را نیز جزء آیات متشابه می داند که این دسته از آیات در این نگارش مورد مطالعه قرار نگرفته است.در این پژوهش آیات متشابه ، در دو دسته آیات صفات و افعال خداوندو آیات عالم غیب و معاد گنجانده شده است و پس از بیان نظر مفسرین ، در نهایت مقایسه ای از نظرات دو مفسر به عمل آمده است. در قسمت آیات صفات و افعال خداوند به نوزده مورد و در قسمت آیات عالم غیب و معاد به یازده مورد از آیات متشابه برخوردیم که می توان گفت در این سی دسته حدود صدوشصت آیه مورد بررسی قرار گرفته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و تحلیل مبانی و روشهای نقد حدیث از دیدگاه آیت الله صالحی نجف آبادی
نویسنده:
علی حسن بگی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
نقد
,
معارف اسلامی
,
حدیث
,
هنر و علوم انسانی
,
صالحی نجفآبادی، نعمتالله
,
هنر و علوم انسانی
,
صحابه پیامبر(ص)
,
صالحی نجفآبادی، نعمتالله
چکیده :
عالمان دینی در حوزه نقد حدیث دارای مبانی و روشهای خاصی بودهاند. رساله حاضر در صدد دستیابی به مبانی و روشهای نقد حدیث مرحوم آیت الله صالحی نجف آبادی است.بررسی آثار چاپی و خطی ایشان نشان دهندۀ این است که اوّلاً مرحوم صالحی به دلیل بهرهمندی از اساتید برجسته و بعضاً صاحب مکتب، هوش و استعداد خدادادی، فعالیتهای مستمر علمی، همگی سبب گردید که ایشان از قدرت نقد بالایی در حوزه حدیث برخوردار گردد.ثانیاً ایشان در حوزه حدیث، پیرو مکتب وثوق صدوری میباشند لذا بررسی سندی را در این حوزه کافی نمیدانند بلکه بررسی متن حدیث را در دستور کار خود قرار داده است. در نتیجه میتوان ایشان را در حوزه حدیث از زمره عالمان متنگرا محسوب کرد که البته مثل هر پژوهشگر دیگر پارهای از نقدهای ایشان بر حدیث وارد بوده و برخی جای تأمل دارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دانشوران شیعه و نقد گزارشهای تاریخی بر پایه باورهای کلامی
نویسنده:
علی حسن بگی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
نقد و ارزیابی گزارشهای تاریخی که یکی از مؤلفههای مهمِ پژوهشهای تاریخی به شمار میآید، همواره نزد پژوهشگران تاریخ، اهمیت بسزایی داشته است. آنان همواره با استفاده از معیارهایی مانند عقل، مقایسة میان سالها، مسلمات دانشها، فنون بشری و...، گزارشهای تاریخی را در بوتة بررسی و نقد قرار دادهاند. یکی از معیارهایی که بهتازگی، نظر برخی تاریخنگاران معاصر را در حوزة تاریخ اسلام به خود جلب کرده، باورهای کلامی است. از دیدگاه آنان، هر گزارشی که با باورهای کلامی ناسازگار باشد، ساختگی است. ازآنجاکه رویکرد به باورهای کلامی در ابتدای راه است، پرسشهایی را برانگیخته و گاه نوعی هرجومرج و نابسامانی را در بهرهمندی از این معیار فراهم کرده است. درنتیجه، برخی پژوهشگران تاریخ، به بهرهمندی از این معیار بدبین هستند. این نوشتار، تلاش میکند ضمن تبیین دیدگاه مخالفانِ بهرهمندی از معیار یادشده، موانع و تنگناهای این معیار را روشن سازد؛ همچنین طرح کند دلایل مخالفان را که عمدتاً بر تفاوتِ میان عقل تاریخی و کلامی مبتنی است. در ادامه، یکی بودن عقل تاریخی و کلامی را تبیین میکند و اینکه همة معیارهای نقد تاریخی و از جمله معیار یادشده، به معیار عقل باز میگردد؛ درنتیجه، بهرهمندی از باورهای کلامی در نقد گزارشهای تاریخی، دیگر با مانعی مواجه نمیشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 30
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
تعداد رکورد ها : 26
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید