جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 78
سعادت دو گیتی: نگاهی بر آثار ایمان از منظر آیات و روایات
نویسنده:
محبوبه صدفی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
می باشد که آثار ایمان با « تبیین آثار ایمان در آیات و روایات » موضوع این تحقیق الهام از قرآن علمی(قرآن مجید) و قرآن عملی(ائمه معصومین : ) مورد بحث قرار گرفته است تا انسان با تقویت ایمان خود راهکار عملی درحل مشکلات فردی و اجتماعی در دست داشته باشد و پاسخ قانع کننده ای برای پرسش های خود بدست آورد و از زندگی خود احساس رضایت کند. ایمان اعتقاد قلبی و اقرار به وجود خداوند متعال ، پیامبران، ائمه معصومین ، کتب آسمانی و معاد است که عمل با اعضاء مؤید این عقیده است. ایمان درجات مختلفی دارد، گاه سطحی است و گاه آن چنان عمیق است که با هیچ شبهه و حادثه ای متزلزل نمی گردد که این ایمان سبب می شود تا مؤمنان در زندگی دنیوی، قوه تمیز حق از باطل داشته و از عزت بهره مند شوند و اعمال صالح انجام داده و از ارتکاب گناه خودداری نمایند و به آرامش روحی و روانی؛ که بهترین خواسته هر انسانی است، برسند. تجلی ایمان در آخرت نورانیت در قیامت، قرار گرفتن در زمره صالحان و مأوی در بهشت خواهد بود و مقام رضای الهی که اشرف نعمت هاست را نصیب مؤمن خواهد نمود. زندگی اجتماعی مؤمنین نیز توأم با رعایت اخلاق و آرامش اجتماعی، تعاون و همکاری، انظباط و محبوبیت اجتماعی بوده و عدالت در جامعه حکم فرما خواهد بود. هم چنین تقویت شعائر اسلامی؛ هم چون وحدت و یکپارچگی، احیاء امر به معروف و نهی از منکر و شرکت در عبادات جمعی؛ هم چون حج و نماز جمعه از دیگر آثار اجتماعی ایمان به خدا است. مهم ترین ارمغان ایمان در جامعه؛ استقلال سیاسی، اقتصادی، فرهنگی می باشد. منابع مورد استفاده با محوریت قرآن کریم عبارتند از: منابع تفسیری هم چون المیزان فی تفسیرالقرآن علامه طباطبایی، نمونه آیت الله مکارم شیرازی، مجمع البیان فضل بن حسن طبرسی و... . و کتب روایی مانند: بحارالانوار علامه مجلسی، وسائل الشیعه حر عاملی، مستدرک الوسایل محدث نوری، و... و کتب اخلاقی و اعتقادی.همانند ایمان و آثار سازنده آن آیت الله جعفر سبحانی، انسان و ایمان، مرتضی مطهری و ایمان زیر بنای شریعت محمد تقی مدرسی و نظریه ایمان در عرصه کلام و قرآن محسن جوادی و... . مطالب نیز به اعتبار ماهیت، توصیفی و تحلیلی بوده که با استفاده از روش کتاب خانه ای فراهم شده است. بنابراین ایمان دستاورد های مهمی در زندگی دنیوی انسان دارد و سعادت مندی در حیات اخروی را نیز در پی خواهد داشت. هم چنین برای جامعه اسلامی برکات فراوانی را به ارمغان خواهد آورد.
عشق برتر: آداب محبت به خدا و اهل بیت ( ع)
نویسنده:
نیره درخشش
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حو زه: ,
چکیده :
اسلام، آیین محبّت و رحمت است، پیامبر اکرم ( صلّی الله علیه و آله و سلّم) جلوه رحمت الهی است. خدای سبحان در قرآن به مسلمانان دستور داده که به خویشان پیامبر ( صلّی الله علیه و آله و سلّم) محبّت بورزند و آنان را دوست بدارند. امام صادق ( علیه السّلام) فرمود: «هَلِ الدِّینُ إِلَّا الْحُبُّ»؛ « آیا دین جز محبّت است؟» و امام باقر ( علیه السّلام) فرمود: «الدِّینُ هُوَ الْحُبُّ وَ الْحُبُّ هُوَ الدِّینُ»؛ « دین همان محبّت است و محبّت همان دین است.» با توجه به جایگاه محبّت در اسلام موضوع پایان نامه خود را آثار محبّت به خدا و ائمه ( علیهم السلام) قرار دادم به جهت معرفی عشق برتر و آشنایی با ثمرات این محبّت و عشق. قرآن کریم روی مسأله محبّت و مودت تأکید دارد و « مودت اهل بیت» را اجر رسالت پیامبر ( صلّی الله علیه و آله و سلّم) معرفی کرده است و بالاترین محبّت هم، محبّتی است که خدا به آن سفارش کرده است. اکنون باید ببینیم محبّت به چه معناست؟ صاحبان این محبّت که خدا به آنها سفارش کرده است، چه کسانی هستند و فایده این مودّت و دوستی چیست؟ لذا بخش اول خود را به مفهوم شناسی محبّت اختصاص دادم که در فصل اول ابتدا مخاطب با معنای محبّت و اقسام آن و انگیزه ها و موجبات این مهر و محبّت آشنا می شود و در انتها آثار و پیامدهای روان شناسی محبّت پرداخته شده است در فصل بعد، کاوشی در ابعاد عشق شده است. در این فصل نیز مخاطب با معنا و مفهوم و سپس اقسام آن و آثار و عوارض عمومی عشق آشنا می شود. در این بخش به موضوع عشق و محبّت از منظر قرآن کریم پرداخته شده است و در یکی از فصول آن، با توجه به فرضیه این پژوهش که عشق مجازی راهی پر خطر برای رسیدن به عشق حقیقی است، به موضوع عشق حقیقی و رابطه آن با عشق مجازی پرداخته شده است و به این نتیجه می رسیم که عشق و محبّتی که ما را به حقیقت می رساند چیزی جز عشق حقیقی نیست که در اصطلاح مجاز نام گرفته است و این مجاز با شرایط و قیود خاص می تواند پل و معبری برای رسیدن به حقیقت باشد. از آنجایی که موضوع این پژوهش آثار محبّت به خداست؛ بخش دوم را به محبّت خدا اختصاص دادم که در فصل اول یگانگی محبوب بودن خود را به اثبات رساندم و در فصل دوم نیم قطره ای از اقیانوس بیکران آثار محبّت خدا و در فصل بعد راه رویت را بیان کرده ام، اما هر قدر درباره آثار محبّت خدا و نیاز ما به این محبّت شناخت پیدا کنیم، بیشتر به خدا عشق می ورزیم و روشن است که محبّت راستین به عمل و تبعیت می انجامد و چون دوستی اهل بیت و ائمه ( علیهم السلام) دستور خداوند کریم است و این دستور آن قدر مهم است که مسلمانان در روز قیامت درباره آن بازخواست می شوند لذا بخش سوم خود را به محبّت و اهل بیت اختصاص دادم تا مخاطب در ابتدا به ضرورت این محبّت و سپس با آثار آن آشنا شود شاید که در دل او تأثیری گذارد. اما از آنجایی که ریشه های حب اهل بیت، در دوران خردسالی و نوجوانی نیرو می گیرد و در بزرگسالی میوه و برگ و بار می دهد و از طرفی هر چه محبّت و دلباختگی و ارتباط قلبی بیشتر باشد، تبعیت و همرنگی و همراهی و هم دلی هم بیشتر خواهد شد؛ چرا که نقش عشق و محبّت در ایجاد همسانی و هم فکری و همراهی بسیار عظیم است لذا بحث انتهایی خود را به بررسی راه های عملی در ایجاد محبّت اهل بیت ( علیهم السلام) در کودکان ونوجوانان اختصاص ایجاد محبّت و عشق را باید از مراحل ساده و بسیط و عاطفی شروع کرده در مراحل بعدی با بصیرت و شناخت بیشتر، آن را تعمیق داد، تا آنجا که حب جزء سرشت انسان گردد، « محبّت اهل بیت» جزء دین یک مسلمان و شیعه درآید؛ در این فصل به برخی از این راه ها اشاره شده است. از نظر دور نماند که مخاطب پس از مطالعه این پژوهش به این نتیجه رهنمون می شود که محبوب حقیقی و مقصود برتر زندگی همان خداوند است که کمال و زیبایی مطلق است و محبّت به کسانی که خدا به آنها سفارش کرده است آثار فراوانی در زندگی فردی و اجتماعی بشر دارد. اما این محبّت بدون اطاعت کارساز نیست و اطاعت بدون شناخت ممکن نیست. در این صورت میان شناخت، عشق و پیروی رابطه ای مستحکم برقرار است. منابع مورد استفاده در این پژوهش را می توان به سه دسته تقسیم نمود که دسته اول کتب تفسیری هم چون تفسیر تطبیقی آیه مودت و... می باشد، و دسته دوم از کتب اخلاقی و روایی مثل جامع السعادات، محجه البیضاء و بحارالانوار می توان نام برد. دسته سوم کتب عرفانی است همانند اشارات بوعلی سینا و طریق عرفان محمد حسین طباطبایی، تنهایی، لذت عشق علی اصغر ظهیری استفاده شده است. واژگان کلیدی این تحقیق عبارتنداز: عشق، عشق برتر، محبّت، مودت و دوستی.
ردای مشکین آسمان: شب در قرآن
نویسنده:
اعظم ابراهیمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
مجموعه ای که پیش روی شماست در مورد « شب در قرآن» است. شب فاصله ی زمانی از غروب آفتاب تا طلوع صبح صادق است و یکی از آیات الهی به شمار می آید که بیش از 70 بار در قرآن تکرار شده و خداوند بارها به آن قسم یاد کرده که خود بیانگر اهمیت و نقش مؤثر آن در زندگی بشر است و تدوین یک اثر جامع پیرامون شب از منظر قرآن را ضروری می سازد. ارتباط شب و روز با تعابیر مختلفی در قرآن به کار رفته از جمله اختلاف شب و روز، ایلاج و... در این کتاب الهی از شب بهشت، شبهای با فضیلتی نام برده شده است، مانند: شب قدر یا مبارک که نزول قرآن و امر بر صاحبان امر و تقدیر و سرنوشت یک ساله انسانها در آن مقدّر می شود؛ شب معراج که شریف ترین عروج در آن واقع شده، شبهای ده گانه ( دهه ذیحجه)که تتمه میقات موسی پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم) با خداوند بود و برخی شبها که در سبب نزول بعضی از آیات قرآن یاد شده اند مانند لیله المبیت. شب دارای فواید مادی از جمله: آرامش و سکون، خوابیدن، پوشانندگی و... و معنوی که شامل: راز و نیاز شبانه، نیل به مقام محمود،کسب آمادگی برای کارهای روزانه و فرصتی برای انجام کارهای خیر، می باشد. مطالب با استفاده از روش کتابخانه ای، توصیفی و تحلیلی فراهم شده و علاوه بر طرح تحقیق در چهار بخش شامل: 1- تعریف و توصیف شب در قرآن 2- شبهای با فضیلتی در قرآن،3- فواید مادی شب 4- فواید معنوی شب و در سیزده فصل تدوین شده است. منابع مورد استفاده با مرکزیت قرآن عبارتنداز: تفاسیری چون: تفسیر المیزان علامه طباطبایی، نمونه مکارم شیرازی و نورالثقلین عروسی حویزی و مجمع البیان طبرسی و کتب روایی چون اصول کافی کلینی، بحارالانوار مجلسی و... از مجموع مطالب این پژوهش در می یابیم: شب از نظر قرآن آفریده خداست و هر چیزی که آفریده ی الهی است در راستای اهداف کلان و اصلی خلقت و آفرینش در دنیاست؛ بهشت سراسر روشنایی است و شب ندارد. و شب از جایگاه خاصی برخوردار است و دارای فواید و آثار فراوان مادی و معنوی است. براین اساس به مسئولان فرهنگی توصیه می شوند که با ترویج آموزه های قرآنی در این خصوص بتواند توجه مردم را به این فواید بویژه معنوی، جلب کند تا از آن برای تعالی و تکامل و تقرب بهره گیرد.
رذائل اخلاقی در قرآن و روایات
نویسنده:
آتنا نوروزی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
در انسان غرائزی وجود دارد که باید چگونگی تعدیل آنها را دانست و راه های افراط و تفریط غرائز را باید شناخت، پس هرگاه از عقل پیروی نماید، مقامش برتر از فرشتگان خواهد شد، زیرا با بودن عوامل بازدارنده مثل خشم و شهوت، از عقل اطاعت نموده است و اگر اطاعت از شهوت و غضب کند، از حیوانات پست تر است زیرا با داشتن عقل پیروی از خشم و شهوت نموده است. آثار شومی که انجام رذایل گناه در پی دارد این است که انسان را به کفر می کشاند و موجب عذاب الهی و نیز مانع استجابت دعا می شود. با چنین عاقبتی باید ریشه اصلی آنها را که اخلاق و صفات رذیله است شناخت. انسان به واسطه گناهانی که مرتکب شده در سه عالم دنیا، قیامت و برزخ، کیفر اعمال خود را می بیند. مهم ترین چیزی که قرآن ما را بر آن آگاه می سازد ترک گناهان باطن در کنار گناهان ظاهر است. زیرا انسان اگر به خاطر شرم از دیگران و سرزنش ایشان و یا به واسطه ترس از قانون، از گناهان ظاهر پرهیز می کند، اما گناهان باطن به علت اتصال و پیوند آنها به درون و باطن شخص و دیگران بر آن ها اطلاع و آگاهی ندارند. با چنین عاقبتی که انجام گناه در پی دارد ریشه اصلی آنها که صفات رذیله است بسیار قابل اهمیّت است. این رذایل به دو دسته قلبی و بدنی تقسیم می شوند که رذایل قلبی شامل ریا، حسد، غضب، قساوت و کبر می باشد و رذایل بدنی شامل دروغ، ربا، شراب خواری، غیبت و قطع رحم است. در این رساله سعی شده آن دسته از رذایل که در جامعه حاضر مشکل ساز است، مورد بررسی قرار گیرد و پس از بررسی علل و ریشه آنها؛ به راه های درمان و ترک این رذایل پرداخته شود. البته تعداد رذایل بیشتر از آن رذایلی است که من در رساله ام عنوان می کنم. لازم به ذکر است که بنده به حجت اینکه رذایل مورد تحقیق در جامعه حاضر زیاد گریبان گیر خانواده ها شده است به بررسی این تعداد پرداخته ام و چون این رذایل به نوعی گناه محسوب می شوند بخش اول این رساله به شناخت گناه اختصاص داده شده است. بر همین اساس این رساله در سه بخش تنظیم شده است؛ که بخش اول، در مورد شناخت گناه و شامل دو فصل می باشد. که در فصل اول آن در مورد گناه و در فصل دوم به کیفر گناهان پرداخته شده است. بخش دوم مربوط به رذایل اخلاقی است و شامل پنج فصل می باشد. فصل اول حسد، فصل دوم ریا، فصل سوم عجب، فصل چهارم قساوت و فصل پنجم کبر. و در بخش سوم به رذایل قلبی بدنی پرداخته شده که شامل پنج فصل است: فصل اول دروغ، فصل دوم ربا، فصل سوم شربا خواری، فصل چهارم غیبت، فصل پنجم قطع رحم. و در تمام فصول سعی شده راه های درمان این رذایل به گونه ای ارائه شود. برای نگارش این رساله از منابع مختلف روایی، تفسیری، اخلاقی استفاده شده است. اگرچه دسترسی به منابع دست اول روایی شیعه آسان و ساده نبود، سعی شده تا روایات و اقوال از کتاب های معتبر شیعه استخراج شود و بقیه مطالب هم تا حد امکان از کتاب های معتبر بزرگان و علمای شیعه نوشته شده است. هدف از این رساله بررسی تأثیر رذایل در زندگی شخصی و اجتماعی و شناخت آنها و اینکه چطور برخی مواقع انسان به طور ناخواسته به گناهی مرتکب می شود که کیفر سختی را به دنبال دارد. بنابراین امید بر آن است که با شناخت رذایل اخلاقی اقدام به ترک این رذایل کنیم تا به کمال و سعادت واقعی برسیم.
رزق مقسوم در آیات و روایات
نویسنده:
فاطمه سلیمانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
در این رساله درباره رزق مقسوم و مسائل پیرامون آن بحث می گردد. رزق به هر چیزی گویند که مورد انتفاع قرار گیرد و کسی نتواند از آن جلوگیری نماید که شامل امور مادی ومعنوی می شود. آنچه خداوند در ازل روزی انسان نموده مقدر، تضمین شده، حلال وطیب است. رزق عام الهی نصیب همه بندگان می گردد ولی ارزاق خاص خداوند تنها نصیب مومنان می شود. از جمله مسائل پیرامون رزق مقسوم توحید افعالی و توحید در رازقیّت است که این دو منافاتی با اختیار انسان ندارد چون اراده و تأثیر تلاش ا نسان در طول اراده الهی قرار دارد. به حکم آیه « إنّا کُل شیءٍ خَلَقناهُ بِقَدر» هر چیزی در عالم مقدر و اندازه گیری شده است وعمومیت آن رزق را نیز در بر می گیرد. ولی مقدر بودن رزق به معنای نادیده گرفتن تلاش انسان نیست بلکه تقدیر الهی مشروط به تلاش انسان است. آیات و روایات ائمه معصومین ( علیهم السلام) در رابطه با رزق دو دسته می شوند: دسته ای به مقدر بودن رزق اشاره دارد و دسته ای هم تلاش و طلب انسان را مؤثر در رزق می داند. رزقی که در ازل برای انسان مقدر شده و رزقی که بر اثر تلاش و یا عوامل دیگر وسعت یافته و یا تنگ شده، هر دو از تقدیرات الهی است و موجب تغییر در علم الهی نمی شود در آیات در روایات هم اشاره شده که اعمال انسان می تواند مقدرات الهی را تغییر دهد. این رساله در سه بخش و چهار فصل تنظیم شده که به شرح ذیل است: بخش اول به تبیین مفهوم رزق، ویژگی ها و اقسام آن می پردازد و شامل سه فصل است. در بخش دوم به مباحث توحید افعالی، قضا و قدر و بداء اشاره می شود و شامل سه فصل است. در بخش سوم به جمع بندی و حل تعارض در مسأله تقدیر رزق و تلاش انسان پرداخته می شود و شامل سه فصل است. امتیاز این تحقیق از دیگر نوشته های موجود، چینش نو و جمع آوری کامل تر مطالب در مورد مقسوم بودن رزق می باشد. در تهیه مطالب و تدوین آن سعی شده از کتب معتبر دست اول تفسیری، روایی و کلامی استفاده گردد.
امر به معروف و نهی از منکر
نویسنده:
زکیّه فاطمی سالانقوچ
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
انسان ممکن است گاهی مرتکب خطا و اشتباه شود ، به طوری که در بعضی موارد خود او هم متوجه نباشد لذا در یک جامعه افراد باید نسبت به یکدیگر احساس مسئولیت داشته باشند و در جایی که لازم است تذکر بدهند و او را متوجه اشتباهی بکنند و در مواردی هم فرد را تشویق به انجام کار خوب بکند . بنابراین در هر جامعه ، برای حفظ آن ، از فساد و انحراف و سقوط ، نظارت عمومی و در بعضی موارد نظارت گروهی خاص به عنوان نماینده ی « ولی فقیه» لازم است ، تا برآن چه بر جامعه می گذرد ، نظارت کنندو جامعه و فرد را از « رفتن به سوی فساد و انحرافات» حفظ نمایند. اسلام هم برای این که مردم را وظیفه شناس تربیت کند ، راه های چندی در پیش پای آنها قرار داده است که یکی از آنها ، اجرای احکام و قوانین فردی و اجتماعی است که همان امر به معروف و نهی از منکر نامیده می شود . چون اگر در جامعه ای این دو فریضه ی الهی اعمال نشود دشمن از طرق مختلف به داخل آن جامعه رسوخ می کند و ضربه های مهلکی را به پیکر اجتماع وارد می سازد لذا جهت حفظ جامعه از گزند هر نوع نیرنگ و خدعه بر فرد فرد آن جامعه لازم است که امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکنند و آن را در جامعه زنده نگه دارند . این دو وظیفه ضامن اجرای سایر وظایف فردی و اجتماعی ، فرهنگی ، سیاسی و عبادی خواهد شد ، و در طول تاریخ اسلام ، آثار درخشانی که در پرتو این دو فریضه ی بزرگ بدست آمده ، بی شمار است . بدون تردید اجرای همین دو فریضه ی بزرگ ، باعث پیروزی انقلاب اسلامی در ایران در تاریخ 22 بهمن 1357 شمسی به رهبری مرجع عالیقدر امام خمینی ( رحمه الله علیه) گردید ، اکنون که در عصر درخشان انقلاب اسلامی هستیم ، با امکانات بیشتر ، هم می توانیم در پرتو این دو وظیفه ی انقلاب را به سایر نقاط جهان صادر کنیم ، که اگر همه جانبه تو سط همه ی مسلمانان انجام شود زمینه سازی خوبی برای ظهور حضرت ولی عصر ( ارواحنا فداه) خواهد بود و هم می توانیم در محیط تحت پوشش انقلاب اسلامی فرد فرد جامعه را در ابعاد گوناگون ( بخصوص در بعد انقلاب فرهنگی و اخلاقی) به سوی تکامل ، سوق دهیم . از بزرگ ترین و جالب ترین کارها در امر به معروف و نهی از منکر آن است که : انسان خود جامه ی معروف را چه واجب چه مستحب ، بر تن کند و از منکر و حتی مکروه نیز روی گرداند ، این امر تأثیر بیشتری می گذارد و بردل ها می نیشیند . بدین ترتیب شخص آمر و ناهی با عمل و صفات و اخلاق خود ، دیگران را امر به معروف و نهی از منکر می کند و مردم هم با اعتماد بیشتری از او پیروی می کنند . بنابراین افرادی که می خواهند این فریضه ی الهی را انجام دهند باید تمام تلاش خود را در راه تزکیه و تهذیب نفس به کار برده و به آن چه می گویند عمل کنند که این طور مورد خطاب قرآن قرار نگیرند ( سوره ی صف آیه ی 2 ): « یَا اَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُوا لِمَ تَقُولُوا مَالاتَفعَلُون» ای مؤمنان ! چرا آنچه را که بدان عمل نمی کنید را می گویید ؟!
حسد از دیدگاه آیات و روایات
نویسنده:
ملیحه رمزی خالصی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
چکیده حسد از دیدگاه آیات و روایات و آثار و پیامدهای آن » موضوع تحقیق می باشد. حسد به معنای آرزوی زوال نعمت از کسی است که سزاوار آن نعمت است و شخص حسود با آرزوی قلبی تلاش دارد، نعمت را، از فرد محسود از بین برود.حسد از گناهان قلبی و بیماری های کشنده روانی است که اگر درمان نشود، خسران دنیا و آخرت را در پی دارد. حسد مختص گروه خاصی نیست، بلکه هر انسانی ممکن است، مبتلا به این بیماری شود ولی اگر در زمان مناسب اقدام کند قابل پیشگیری و درمان است. این رساله با استناد به آیات و روایات سعی دارد، در حد توان در راه بهبود اخلاق فردی و اجتماعی افراد قدم بردارد . لذا در این نوشتار از کتاب های تفسیر از قبیل؛ تفسیر نمونه، تفسیر نور، تفسیر برهان و کتاب های اخلاقی مانند چهل حدیث امام خمینی (رحمت الله علیه)، اخلاق شبر و کتا بهای روایی مانند نه جالبلاغه، وسائل الشیعه و دیگر کتا بها استفاده شده است. رساله پیش رو در شش فصل تنظیم شده است: فصل اول: اهمیت جایگاه تحقیق حاضر فصل دوم: آشنایی با مفاهیم کلی فصل سوم: پرداختن به علائم حسد فصل چهارم: تاثیرات حسد فصل پنجم: معرفی عوامل حسد فصل ششم: راه پیشگیری و علاج حسد از نتایج تحقیق می توان به این موارد اشاره نمود: 1. در هنگام مواجهه با متنعم شدن دیگران، ممکن است حالتی برای انسان به وجود آید که خواستار زوال نعمت از وی شود یا این که زوال نعمت را نمی خواهد بلکه مثل و مانند آن نعمت را برای خود می خواهد. حالت اول که همان حسد است مذموم و نکوهیده است و حالت دوم که غبطه نامیده می شود، بسیار پسندیده است . چرا که باعث رشد و بالندگی افراد می شود. 2. برای حسد نشانه هایی است که مراجعه به آنها و آگاه شدن از آنها مانع ورود و یا پیشروی این مرض در وجود انسان می شود، چه بسا بهترین معیار شناخت این صفت خود شخص است که می تواند وجود این صفت را در نفس خود تشخیص دهد. 3. وجود صفات زشت در درون انسان یقینا دارای اثرات سوئی است که حسد از این اصل مستثنی نیست که خسران در دنیا و آخرت را دربر دارد. 4. از آنجایی که هر معلولی علتی دارد، باید دانست که وجود این صفت در درون انسان نیز دارای علتی است که مه م ترین علت کبر و خود بزرگ بینی است تا انسان خود را برتر از دیگران نداند، نمی تواند آروزی زوال نعمت از دیگران را داشته باشد. 5. پیشگیری بهتر از درمان ا ست، انسان با کسب آگاهی نسبت به صفات رذیله می تواند مانع ورود آنها در فضای نورانی تن شود، اما یکی از بهترین راه های درمان این مرض، این است که انسان ایمان داشته باشد، هر چه خداوند می خواهد به نفع و مصلحت انسان است و بداند که خداوند همیشه خیر بندگانش را می خواهد.
دوست خدا: قصه حضرت ابراهیم ( ع) در قرآن و سنت
نویسنده:
صدیقه بیگم قریشی نیا
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این تحقیق، قصه ی حضرت ابراهیم در قرآن و سنت می باشد. حضرت ابراهیم، پسر تارخ، دومین پیامبر اولوالعزم الهی است که 69 بار نام نیک او در قرآن مجید آمده است. وی در جامعه مشرک کنعان، در زمان نمرود که مدعی خدایی بود و در شرایط اختناق شدید به دنیا آمد، از کودکی گرایش فطری به توحید داشت و در طول زندگی به مبارزه با پرستش بت ها و اجرام آسمانی و هرچه غیر خدا بود، پرداخت. در این راه متحمل سختی های بسیاری شد و مورد عنایت و آزمایش های الهی قرار گرفت، تا پس از نبوت به مقام امامت رسید. به فرمان خداوند، خانه ی کعبه را به عنوان مرکز توحیدی بنا کرد، فرزندانش اسماعیل و اسحاق تداوم بخش نبوت شدند. ضرورت این رساله با توجه به اینکه پنج/ششم مردم جهان گرفتار کفر و شرک هستند رسالت مبلغان و عالمان دین نجات مردم از شرک و جهنم است، معرفی حضرت ابراهیم به عنوان الگویی توحیدی و مبارزه با شرک از اهمیت بسیار والایی برخوردار می باشد و هدف از ارائه ی این اثر ایفای سهم خود در تبلیغ توحید و تشویق برای مبلغان در نشر آن در جهان می باشد. ویژگی تحقیق خاص نسبت به سایر آثار تحریر شده در موضوع، رد شبهه های بی پاسخ مانند حسادت ساره، ترسیم الگویی متنوع، می باشد. مانند: مدیریت زنان سرپرست خانواده با نظر به زندگی هاجر. مطالب فوق در چهار بخش ولادت تا شکوفایی فطرت توحیدی، احتجاج های ابراهیم در مخالفت با بت پرستی، هجرت های ابراهیم، امامت تا رحلت می باشد که در مجموع از 13 فصل تشکیل شده که با این تحقیق فرضیه های زیر ثابت می شود. آزر عموی ابراهیم بود نه پدرش، حضرت هیچ گاه اجرام آسمانی را نپرستید و امامت والاترین مقام الهی ابراهیم بود. مهم ترین دستاورد پژوهش حاضر آن است که انسان باید مانند ابراهیم خلیل، به فطرت خداجوی خود پاسخ گوید و تسلیم امر خداوند باشد و در مشکلات از خداوند کمک بگیرد. در پایان پیشنهاد می کنیم بر جوانب الگویی حضرت ابراهیم تأکید بیشتری در این موضع شود و آثار کاربردی ارائه گردد.
دروغ از دیدگاه آیات و روایات
نویسنده:
زهره علوی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
عنوان تحقیق حاضر « دروغ از دیدگاه آیات و روایات» می باشد. دروغ، سخن مخالف با واقع می باشد که برخلاف راستی و درستی دلالت می کند. و معادل آن در لغت عرب واژه « کذب» است. اهمیت پرداختن بر این موضوع، رواج دروغ گویی که مایة نابودی ایمان است در همه قشرها و مشاغل، در ازدواج ها و معاملات و عدم حساسیّت اجتماعی نسبت به دروغ و پیامدهای خانمان سوز آن می باشد. امتیاز این پژوهش، بررسی کامل و جامع این صفت رذیله در آیات و روایات اسلامی، با نگاهی قرآنی، روایی، اخلاقی و استفاده از آراء مفسران و نظر علمای اخلاق پیرامون موضوع، در یک مجموعه است. در این اثر علاوه بر کتب روایی: محجة البیضاء فی تهذیب الاحیاء، وسائل الشیعه، بحارالانوار و ... از کتب اخلاقی: لؤلؤو مرجان محدث نوری، حسد و دروغ شهید دستغیب، تکامل اخلاق در پرتو اصول عقاید، ترجمه جامع السعادات و ... و کتاب های تفسیری: تفسیر مجمع البیان، تفسیر المیزان ... استفاده شده است و شیوه جمع آوری مطالب توصیفی، تحلیلی بوده است. واژه های مترادف دروغ در قرآن کریم: افک، افترا، فسق و زور می باشند. دروغ در گفتار، نیت، عمل و مقامات دین از اقسام دروغ به شمار می روند. دروغ بستن به خدا و رسولش و ائمه ( ع) سوگند دروغ، دروغ شوخی و جدی، رویای جعلی و تعارف دروغین نیز از مصادیق دروغ می باشند. دروغ در مواردی خاص تجویز شده: ضرورت و اضطرار، اصلاح بین مسلمانان. از عوامل این صفت رذیله می توان به فریب و گمراهی دیگران، فرار از مسئولیت و مجازات، معاشرت با افراد دروغ گو، لجاجت و ... اشاره کرد. اثرهایی که دروغ در دنیا به دنبال دارد: فراموشی، نابودی ایمان، سلب اعتماد و... می باشد. در آخرت نیز عواقب سوئی چون: عذاب در عالم قبر، روسیاهی، زبان خود را در دهان جویدن و ... در پی دارد. برای درمان دروغ می توان در آیات و روایات نکوهش دروغ و ستایش راستگویی تأملی داشت. پایه های ایمان به خدا را تقویت نمود و ... نتیجه مترتب بر این تحقیق، آشنا شدن افراد جامعه با خوی زشتِ دروغ گویی، رواج صداقت و بیان آثار خطرناک دروغ در دنیا و آخرت می باشد.
هوای پرستی در قرآن و سنت، آثار و پیامدهای فردی و اجتماعی
نویسنده:
زهرا فعله شرق
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع این تحقیق که به بررسی آن می پردازیم هوی نفس از دیدگاه قرآن و سنت و آثار و پیامدهای فردی و اجتماعی آن است . هدف از این تحقیق شناخت مفهوم و علل و راه مبارزه با هوی نفس پرستی است، چرا که قلب انسان در آغاز وجود از نورانیت خاصی برخوردار است، با فطرت پاک خود به خلا توجه داد و از انجام کار های خیر لذت می برد و از ارتکاب گناه فوراً متاثر می شود. اگر دعوت فطرت را اجابت نمود و بر طبق آن عمل کرد روز به روز نورانی تر می شود اما اگر احساسات خود را نادیده گرفت و بر خلاف آنها عمل کرد و تابع هواهای نفسانی شد کم کم از یاد خدا غافل و از انجام عمل ناشایست بری او عادی می شود. طبق نظر کارشناسان حقوقی پیروی از هوای نفس در ایجاد جرم و جنایت نقش عمده ای دارد به طوری که گفته شد « در هر جنایتی پیروی از هوای نفس دخیل بوده است.» شاید این تعبیر مبالغه آمیز باشد ولی به یقین منشاء بسیاری از انحرافات و اختلافات طغیان هوی نفس است که طبق بیان آیات و روایات در ضمن تحقیق نتیجه می گیریم روح آدمی را یا یاد خدا پر می کند یا هوا که جمع میان این دو ناسازگار است در پایان هم به دلیل اینکه ضرر هوی پرستی نه تنها به فرد آسیب می رساند بلکه دامنگیر جامعه هم می شود پس ضرورت دارد که آثار آن را در فرد و جامعه بررسی کنیم . امید است که بتوانیم از پیشرفت آن جلوگیری به عمل آوریم . کتاب های مطالعه شده برای این تحقیق کتاب های اخلاقی بوده و به روش کتابخانه ای جمع آوری شده است .
  • تعداد رکورد ها : 78