جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه منطق
>
منطق جدید
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
تعداد رکورد ها : 186
عنوان :
تحلیل دلالت شناسانهی منطق شهودی
نویسنده:
برزویه بگلری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: منطق پژوهی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه تحلیل زبانی ( تحلیل زبان )
,
فلسفه تحلیلی
,
دلالتشناسی
,
منطق فلسفی
,
منطق جدید
,
منطق غیر کلاسیک (منطق های توسعه یافته)
,
منطق موجهات
,
منطق شهودگرا Intuitionistic Logic
چکیده :
از زمان انتشار مقالهی سوئل کریپکی با عنوان تحلیل دلالت شناسانهی منطق شهودیI، در سال 1965، تمام آنچه پیش از آن در دلالتشناسی منطق شهودی نگاشته شده بود، تفسیر برآوئر-هیتینگ-کولموگروف(BHK)، تفسیر توپولوژیک و مدلهای بث تحت سایهی تنقیح و پالودگیاش قرار گرفت و دلالت شناسی استاندارد برای منطق شهودی برآوئر-هیتینگ قلمداد شد. تا به امروز جهت تفسیر، مقابله و بِه فهمی، ادبیات و مطالعات کلانی حول این مقاله شکل گرفتهاست. کریپکی این مقاله را در پایان قریب به یک دهه تفکر بارور راجع به منطق موجهات، دلالت شناسی آن و انتشار تحقیقاتش مشتمل بر روشی خلاقانه برای دلالتشناسی منطق موجهات در 6 مقاله، نوشت و منتشر کرد و در آن برای طراحی تفسیری از دلالتشناسی منطق شهودی از تحقیقات خودش در منطق موجهات و اخذ مفهوم فورسینگ از ریاضیدان آمریکایی پل کوئن سود جست. دراین نوشته پس از بررسی جایگاه تاریخی-فنّی مقالهی کریپکی در ادبیات شهودگرایی، ترجمه مقالهی وی آمدهاست
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 53 تا 93
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
استدلال تقریبی معکوس و نقش عملگرهای استلزام
نویسنده:
خاطره آذرانداز
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
متن ناقص پایان نامه
وضعیت نشر :
کرمان: دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
استلزام منطقی
,
مجموعه های فازی
,
علم ریاضی
,
منطق ریاضی
,
نظریه مجموعه های فازی
,
منطق جدید
,
منطق کلاسیک
,
منطق غیر کلاسیک (منطق های توسعه یافته)
,
منطق فازی
,
استدلال تقریبی معکوس
چکیده :
نظریه مجموعههای فازی در سال 1965 توسط پروفسور عسکرزاده دانشمند ایرانی تبار استاد دانشگاه برکلی آمریکا عرضه شد. این نظریه از زمان ارائه آن تاکنون، گسترش و تعمیق زیادی یافته و کاربردهای گوناگونی در زمینههای مختلف پیدا کرده است . مجموعههای فازی نظریهای است برای اقدام در شرایط عدم اطمینان. این نظریه قادر است بسیاری از مفاهیم و متغیرها و سیستمهایی را که نادقیق هستند، چنانچه در عالم واقع اکثرا چنین است ، صورتبندی ریاضی ببخشد و زمینه را برای استدلال، استنتاج، کنترل و تصمیمگیری در شرایط عدم اطمینان فراهم آورد. در این رساله که بر پایه مقاله تدوین شده است ما به نحوه استفاده از استدلال تقریبی معکوس میپردازیم بدین منظور که نتیجه (طرف دوم یک قاعده فازی) داده شده، مسئله مطرح شده انتخاب بهترین ورودی (طرف اول یک قاعده فازی) است که نتیجه مورد نظر را باعث شود که در اینجا ما از قاعده رفع تالی تعمیم یافته کمک خواهیم گرفت . در فصل اول به تعاریف اولیه مورد استفاده در رساله از جمله -t نرمها و -t همنرمها و عملگرهای مربوط به مجموعههای فازی میپردازیم و همچنین در این فصل مروری بر منطق فازی و کلاسیک خواهیم داشت و روابط بین آنها را در منطق دوارزشی و فازی و ارتباط آنها با یکدیگر را مطالعه مینماییم. در فصل دوم استدلال تقریبی و استدلال تقریبی معکوس بررسی شده است . در آنجا این سوال مطرح میشود که اگر قاعده R:A--->B با تابع استلزام I مدلسازی شود آیا قاعده R*:not(B)-->not(A) هم با همان تابع مدلسازی میشود؟ بدین معنی که آیا رابطه I(a,b) I(1-b,1-a) (خاصیت تقارن عکس نقیض) برقرار است ؟ بنابراین چون استلزامهایی که دارای تقارن عکس نقیض هستند در استدلال تقریبی معکوس نقش مهمی را بازی میکنند در فصل سوم مفصلا به آنها میپردازیم. در این فصل -S استلزامها، -R استلزامها، -QLاستلزامها و ... معرفی میشوند و استلزامهایی که خاصیت تقارن عکس نقیض را دارا بوده و یا با داشتن شرایطی این خاصیت را بدست میآورند بررسی شدهاند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
منطق فازی در قرآن: خلط مستنبط و منصوص
نویسنده:
محمود زراعت پیشه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: منطق پژوهی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
منطق قرآن
,
منطق فلسفی
,
منطق جدید
,
منطق غیر کلاسیک (منطق های توسعه یافته)
,
منطق فازی
,
خلط مستنبط و منصوص
چکیده :
علی وحیدیان کامیاد در مقاله ای با عنوان «روش شناسی کاربرد منطق فازی در بینش اسلامی» مدعی است که منطق فازی بخشی از منطق والای قرآن است. این ادعا از سوی برخی از محققان نیز مورد تأیید قرار گرفته است. این در حالی است که به نظر می رسد شواهد ارائه شده در باب این ادعا، شواهدی ناقص اند و لازم می نماید تا اصل ادعا مجدداً مورد کنکاش قرار گیرد. در تحقیق حاضر پاره ای از نقدها نسبت به اصل ادعای منطق فازی در قرآن با توجه به شواهد قرآنی ارائه شده از سوی مدعیان آن است. علاوه بر نقدهای جزئی که به عدم انطباق مثال های قرآنی ذیل الگوی فازی ارائه شده از سوی مدعیان بر می گردد، این نیز نشان داده خواهد شد که اساساً طرح ادعای وجود منطق فازی در قرآن، با خلط آنچه صراحتاً به عنوان استدلال در متن آمده است (استدلال منصوص) و آنچه از سوی مخاطب ممکن است به متن نسبت داده شود (استدلال مستنبط) همراه است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 15 تا 38
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی ساختار نحوی و معنایی نظام های منطق فازی مبتنی بر تقریر پیتر هایک
نویسنده:
هدیه یعقوبی بجمعه
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تربیت مدرس,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ساختار نحوی
,
ساختار معنایی
,
قضیه تمامیت
,
قضیه صحت
,
منطق جبری
,
منطق جدید
,
منطق کلاسیک
,
منطق فازی
چکیده :
این رساله به بررسی نظاممند ساختارها و جنبههای استنتاجی منطق فازی، آنگونه که پتر هایک در کتاب «فراریاضیات منطق فازی» ارائه داده است، میپردازد. برخی نظامهای حساب گزارهای که مقادیر صدق آنها روی بازهی اعداد حقیقی است به عنوان اعضایی از خانوادهی منطقهای چندارزشی معرفی و مطالعه میشود. هدف، نشان دادن این مطلب است که منطق فازی، به عنوان منطق گزارههای نادقیق و مبهم نیز مانند سایر منطقهای صوری، دارای بنیادهای صوری و دقیق است که اصول ریاضی و منطقی پشتوانهی آنهاست. در واقع در این رساله تلاش میشود پیوندی میان مفاهیم بنیادی منطق کلاسیک و اصول منطق فازی برقرار شود لذا در ارائهی نظامهای منطق فازی همچنان مفاهیمی چون تابع صدق، قضیهی استنتاج، بهنجاری و تمامیت وجود دارند که همگی گرچه با اندکی تفاوت ولی بر اساس همان مفاهیم آشنا و کلاسیک خود تعریف شدهاند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قواعد پذیرفتنی در منطق گبی-دیانگ
نویسنده:
آمنه پیرمرادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
متن ناقص پایان نامه
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه صعنتی اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
منطق ریاضی
,
منطق جدید
,
منطق کلاسیک
,
منطق غیر کلاسیک (منطق های توسعه یافته)
,
منطق شهودگرا Intuitionistic Logic
,
منطق میانی
,
خاصیت تفکیک پذیری
,
قوانین پذیرفتنی
,
منطق گبی-دیانگ
چکیده :
در این پایاننامه قواعد پذیرفتنی منطقهای میانی را مطالعه کرده و نتایج کلی برای توسیعهای مدلها و مجموعهی فرمولها را ارائه میکنیم. این نتایج کلی برای بدست آوردن پایهای برای قواعد پذیرفتنی منطقهای گبی-دیانگ و نشان دادن اینکه این منطقها تایپ یکسانسازی متناهی دارند بکار برده میشود آنگاه یک الگوریتم براساس تفکیک و تابلوها ارائه میکنیم که قادر است تصویری بودن یک فرمول در منطق شهودی گزارهای را بررسی نماید
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ترجمه کتاب مقدمهای بر منطق
نویسنده:
غلامرضا اطمینان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
منطق صوری
,
اصطلاحنامه منطق
,
منطق ریاضی
,
منطق فلسفی
,
تابع ارزش
,
منطق جدید
,
منطق کلاسیک
,
منطق گزاره ها
چکیده :
شیو منطق جدید در تحلیل گزاره ها شیوه تابع ارزش است در حالی که منطق سنتی گزاره ها را با رویکردی مفهومی و ربطی تحلیل می کند.شیوه نخست ناشی از رویکردی ریاضیاتی به منطق است در حالی که شیوه دوم ناشی از رویکردی فلسفی است.از نتایج رویکرد ریاضیاتی به منطق پرداختن به بحث های فرامنطقی و منطق کلان است
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
منطق دیالوگ
نویسنده:
احسان ارضرومچیلر
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه علامه طباطبایی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
بازی
,
شهود گرایی
,
منطق گفتگو
,
معناشناسی (منطق)
,
منطق جدید
,
منطق کلاسیک
,
منطق غیر کلاسیک (منطق های توسعه یافته)
,
منطق شهودگرا Intuitionistic Logic
چکیده :
پذیرش یا انکار یک سمانتیک برای منطقی خاص وابسته است به پیش فرض ها و مبانی فلسفی و فرامنطقی پذیرفته شده توسط یک منطقدان. آن چه در این رساله به آن پرداخنه می شود ارائه ی منطق دیالوگ است به همراه بیان برخی از این ملاحظات فلسفی. در این رساله ابتدا منطق گزاره ای دیالوگ، منطق محمولات دیالوگ و منطق موجهات دیالوگ ارائه خواهد شد. و پس از آن بحث های فلسفی مرتبط با آن، مانند شهودگرایی و نظریه معنا از نگاه شهودگرایانه - با تکیه بر آراء مایکل دامت - آورده خواهد شد و سپس برخی از نقدها و پاسخ هایی که به منطق دیالوگ وارد شده است ارائه و در انتهای فصل نیز به نتیجه گیری کلی در این باب پرداخته خواهد شد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفاهیم اولی، ضروری، بدیهی، یقینی در منطق کلاسیک (صوری)
نویسنده:
علیرضا آزادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تصور
,
تصدیق
,
مفاهیم بدیهی
,
عرضی
,
ضروری
,
استدلال مباشر
,
یقینی
,
منطق ریاضی
,
منطق جدید
,
منطق کلاسیک
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
معانی مفاهیم (اولی، ضروری، بدیهی، یقینی) به ظاهر، روشن است. اما کاربرد آنها در مواضع و مباحث مختلف منطق متفاوت می باشد؛ به تبع این مواضع و مباحث مختلف، معانی آنها نیز تاحدی تغییر کرده و مختلف خواهد بود. در این مقاله سعی داریم این موانع و اختلاف معانی را روشن کنیم.کلید واژه: ابن سینا، استدلال مباشر، اولی، بدیهی، تصور، تصدیق، شیخ اشراق، عرضی، ضروری، ملاصدرا، یقینی.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ساختار صوری و معنایی منطق شرطی در دو نظام منطقی قدیم و جدید
نویسنده:
مرتضی حاجحسینی گورتانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
متن ناقص پایان نامه
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تربیت مدرس,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
منطق شرطی
,
ساختار نحوی
,
ساختار معنایی
,
استلزام معنایی (منطق)
,
اصطلاحنامه منطق
,
برهان (قسیم جدل و مغالطه)
,
تابع ارزش
,
منطق جدید
,
منطق قدیم
,
منطق کلاسیک
چکیده :
مگاریون و رواقیون در شناسائی ترکیب شرطی تابع ارزشی و شروط صدق آن و قاعدههای مربوط به آن نقش بنیادین و اساسی داشتند و از این جهت درآمدی به منطق جدید محسوب میشوند ولی هیچ تاثیری بر منطق اسلامی نداشتهاند. منطقیان قدیم، گزاره شرطی متصله، را به اتفاقیه عامه و لزومیه تقسیم نموده و شروط صدق هر یک را مورد بحث قرار دادهاند. اتفاقیه عامه بر هیچ یک از انواع شرطی در منطق جدید قابل تطبیق نیست . و مثالهای لزومیه نیز بیشتر از نوع استلزام معنائی، شرطی علی و شرطی خلاف واقع است . یعنی منطقیان قدیم به استلزام مادی و استلزام اکید که از نوع استلزام منطقی است نپرداختهاند و در تبیین شروط صدق اتفاقیه عامه و لزومیه بر اساس مقتضیات جهان کنونی داوری کردهاند نه میزانهای منطقی محض . آنان همچنین به دلیل استفاده از زبان طبیعی به جایگاه منطقی سلب ، زمان یا حالت و نیز سورهای متعدد در گزارههای مرکب ، نپرداخته و در بیان صورت برهانها از نظام واحدی پیروی نکردهاند. لذا نظریه آنها در هر یک از نظامهای متعدد که از متون منطق قدیم استخراج میشود به صورت برهانهای ادرست انجامیده است . اینگونه صورت برهانها در متن رساله با علامت *ن مشخص شدهاند. منطقیان قدیم با برقراری تناظر بین منطق حملی و منطق شرطی، نظریه قیاسهای اقترانی شرطی را بر نظریه قیاسهای اقترانی حملی استوار نمودهاند. لذا گرچه در قالب زبان طبیعی، چنین به نظر میرسد که میتوان درستی صورت برهانهای شرطی معتبر و نیز درستی قیاسهای اقترانی شرطی معتبر را بر اساس قواعد قیاسهای اقترانی حملی توضیح داد، اما حقیقت این است که نطریه قیاسهای اقترانی شرطی منطق قدیم قادر نیست درستی تمام این صورت برهانها را توضیح دهد. و خلاصه اینکه الگوهای صوری ارائه شده برای شرطیها در منطق جدید در تبعیت از میزانهای منطقی محض از توفیق بیشتری برخوردار است و از میان آنها، الگوی صوری شرطی تابع ارزشی در استدلالهای دقیق و پیچیده ریاضی نتایج رضایتبخشی داده است .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
صدق گزارههای تحلیلی از نظر فرگه
نویسنده:
سارا عیدیزاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
متن ناقص پایان نامه
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه علامه طباطبایی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عینیت
,
مفهوم
,
گزاره های تحلیلی
,
منطق گرایی
,
صدق قضایای تحلیلی
,
منطق جدید
,
منطق کلاسیک
,
منطق گزاره ها
,
صدق گزاره های تحلیلی
چکیده :
یکی از اساسیترین پرسشهای فیلسوف- ریاضیدانان «چیستی عدد» است، و شاید با اهمیت-ترین پرسش فیلسوف تحلیلی زبان پرسش «صدق» و «صادق بودن گزاره ها». فرگه هم به عنوان فیلسوف-ریاضیدان، و هم در مقام فیلسوف تحلیلی زبان هر دو پرسش را مهم و اساسی میداند و در کتاب خود مبانی علم حساب به تفصیل به آنها میپردازد. به پرسش اول، یعنی چیستی عدد گاهی در حوزه معرفت شناسی، گاهی در حوزه زبانی، منطقی و فلسفه تحلیلی زبان می پردازند، و گاهی هم این پرسش را به حوزۀ ریاضیات صرف میبرند و آنجا بدان پاسخ میدهند. فرگه فهم چگونگی صدق گزارههایی که عدد در آنها بکار رفته را در گرو فهم ماهیت عدد و چیستی آن میداند. به نظر او عدد و تعریف آن مربوط به حوزه تحلیل زبانی و منطقی است، و پرسش راهبر ما به ماهیت عدد عبارت است از اینکه «عدد به چه چیزی نسبت داده می شود؟». به ادعای فرگه عدد به یک «مفهوم» نسبت داده می-شود، اما نه مفهوم به مثابه واژهای انتزاعی. در خصوص صدق نیز، نظر فرگه این است که صدق امری است مربوط به قلمرو «عینیت»، یعنی آنجا که صدق نه فیزیکی است و نه روانشناختی و ذهنی، عینیت قلمرو سومی است که جایگاه صدق در آن قلمرو است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
تعداد رکورد ها : 186
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید