جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 102
عبدالله بن سبأ
نویسنده:
علي آل محسن
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
چکیده :
عبدالله بن سبأ دراسة و تحلیل یکی از آثار علی آل محسن، از علمای شیعه عربستان می باشد. وی در این کتاب به صورت زیبایی به بررسی موضوع عبدالله بن سبأ پرداخته است. همانطور که می‌دانید سلفیت و وهابیت بلکه به تعبیر بهتر، معاندین شیعه، تشیّع را زاییده افکار عبدالله بن سبأ می‌دانند. آنان با استناد به روایت طبری شیعه را متهم می‌کنند که شیعیان پیرو افکار عبدالله بن سبأ هستند. هر چند عالمان بزرگ اهل سنت این نظریه را هرگز نپذیرفته‌اند. شیخ علی آل محسن، در بررسی موضوع عبدالله بن سبأ، ابتدا به سراغ منابع اهل سنت رفته و ثابت کرده است، مهمترین منبعی که داستان ساختگی انتساب شیعه به عبدالله بن سبأ در آن نقل شده است، کتاب تاریخ طبری است. طبری این روایت را به نقل از «سیف بن عمر» آورده است. شیخ آل محسن، ثابت کرده است که راوی این روایت، یعنی «سیف بن عمر» فردی ضعیف است که همه علمای بزرگ اهل سنت، او را متهم به کذب و ضعف کرده‌اند. بنابراین نمی‌توان به این روایت ضعیف، استناد کرد. شیخ آل محسن، همچنین به بررسی عبدالله بن سبأ در منابع شیعه پرداخته است و به این نتیجه رسیده است که در رجال کشی روایاتی در رابطه با عبدالله بن سبأ وجود دارد. وی با بررسی سندی این روایات به این نتیجه رسیده است، به جز سه روایت که در کشی آمده است همگی ضعیف هستند. فقط سه روایت است که کشی نقل کرده است که صحیح السند هستند و نام عبدالله بن سبأ در آن روایات وجود دارد. در این روایات تصریح شده است که مردی به نام عبدالله بن سبأ وجود داشته و در رابطه با حضرت امیر غلو کرده است و حضرت از او خواسته که توبه کند ولی توبه نکرده و در نتیجه حضرت او را سوزانده است. شیخ آل محسن در نهایت نتیجه گرفته است، حداکثر چیزی که از این روایات می‌توان استفاده کرد، اینکه شخصی به نام عبدالله بن سبا وجود داشته است و توسط حضرت علی (علیه السلام) سوزانده شده است. اما هیچ ارتباطی بین عبدالله بن سبأ و شیعه وجود ندارد. زیرا هیچ روایتی از منابع روایی شیعه بر چنین چیزی دلالت ندارد.
بررسی تطبیقی منازلِ سلوک عرفانی در تصوّف اسلامی و عرفان یهود (مرکاوا و قبّالا)
نویسنده:
محمدرضا عابدی؛ حسین شهبازی؛ احمد فرشبافیان نیازمند؛ محمد مهدی پور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
سلوک عرفانی، سیری انفسی و درونی در قلب عالم صغیر برای نیل به حقیقیت محض است. در مکاتب عرفانی این سیر در قالبِ مراحل و مقاماتی تبیین می‌شود. در این پژوهش، منازل سلوک در عرفان یهود و متصوفه اسلامی به‌صورت تطبیقی بررسی می‌شود تا به این پرسش بنیادی پاسخ داده شود که «جنبه‌های همسان و وجوه ناهمسان ساختارِ منازل سلوک در تصوف اسلامی و عرفان یهود کدام‌اند». روش کار مبتنی بر شیوۀ تطبیقی رنه ولک (مکتب آمریکایی) با تأکید بر وجوه اشتراک و اختلاف ساختاری و کلی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند میان منازل سلوک در عرفان یهود و متصوفه سه وجه مشترک اساسی وجود دارد. تشابه تعداد مقاماتِ سلوک، نخستین وجه مشترک است. کارکرد نمادین سمبول‌واره‌های این مقامات مخصوصاً سمبول «قصر عرش» - یعنی آخرین منزل سلوک در قبّالا و صوفیه - نیز از موارد مشترک به دست آمد. همچنین در هر دو آیین، سالک با دوری از آلایش‌های نفسانی، مراحلی را طی می‌کند تا در فقر و فنای تصوف و ارابوت قبالا و مرکاوا به اتحاد الاهی یا همان دِوِکوت برسد. عمده‌ترین تفاوت، تجسم خداوند در آخرین مرحلۀ سلوک عرفان یهود، در قالب پیکرۀ انسانی است؛ حال آنکه در تصوف تجسم ذات باری‌تعالی به این شکل مطرح نیست.
صفحات :
از صفحه 49 تا 66
وضعیت یهودیان و مسیحیان و غیر مسلمانان که الآن در جهان زندگی می کنند بعد از مرگ چگونه است؟ آیا آن ها برزخی دارند؟ سوال نکیر و منکری دارند؟ جایگاهشان در قیامت کجاست؟ بهشت می روند یا جهنّم؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
به تصریح قرآن کریم تنها دین پذیرفته شده و مورد رضایت خداوند متعال همان دین اسلام است که می فرماید «إِنَّ الدِّينَ عِندَ اللّهِ الإِسْلاَمُ»[1] همانا دین در نزد خداوند همان اسلام است.و بر طبق روایات معتبره از ائمه ـ علیهم السلام ـ تنها شیعیان از میان بیشتر ...
لطفاً تاریخچة پیدایش قوم یهود را در سرزمین فلسطین شرح دهید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
يعقوب فرزند اسحاق، كه او را اسرائيل (بنده خدا) مي‌گويند، دوازده فرزند داشت، كه فرزند چهارمش يهودا بود. يهودا و برادرانش با پدر خود يعقوب، در كنعان (فلسطين) سكونت داشتند، و پس از واقعة معروف حضرت يوسف كه يهودا هم در آن شركت داشت. و در سال 1740 قبل از بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
شنبه روز عيد يهوديان است، يكشنبه روز عيد مسيحيان است آيا اين دو روز از طرف خدا براي آنها عيد حساب شده يا خودشان درست كرده اند مثل مسلمانان كه خدا جمعه را عيد براي آنها قرار داده و اگر خدا انتخاب كرده چرا جمعه را انتخاب نكرده؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
براي بيان بهتر مطلب بهتر است آن را به دو بخش تقسيم كنيم يكي عيد مسيحيان و ديگري عيد يهوديان. و اما عيد مسيحيان همة مسيحيان جهان همه ساله دو عيد بزرگ را جشن مي گيرند عيد كريسمس و عيد پاك. الف. كريسمس كريسمس همان جشن ميلاد حضرت مسيح ـ عليه‎ السلام ـ اس بیشتر ...
هدف از آفرینش انسان در دیدگاه اسلام، یهود، مسیح و زرتشت چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
شكي نيست كه در تمام اديان انسان مخلوق و آفريدة خداست و اوست كه فاعل و علت ايجاد انسان است. و اما در مورد هدف از آفرينش انسان آنچه ابتدأً بايد تذكر داده شود، خود هدف است. هدف در اين عبارت، مربوط به چه كسي، هدف فاعل يا هدف فعل (كه همان مفعول يا انسان ا بیشتر ...
در مورد اعتقاد مسیحیان به عیسی ـ علیه السلام ـ و یهودیان به موسی ـ علیه السلام ـ توضیحاتی بدهید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
1ـ در مورد اعتقاد مسیحیان به حضرت عیسی ـ علیه السلام ـ می توان گفت که آنان درباره خداوند قائل به تثلیث یعنی پدر، پسر، روح القدس هستند یعنی می گویند پدر خداست، پسر خداست، روح القدس خداست اما این سه خدا یک خدا را تشکیل می دهند این سه از لحاظ قدرت و عظم بیشتر ...
آيا تفاوتي در ديدگاه اهل كتاب با مسلمانان درباره معاد و قيامت وجود دارد؟ لطفا توضيح دهيد.اگر كتابي در اين زمينه وجود دارد معرفي نماييد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : براي روشن شدن پاسخ بايد در دو بخش جداگانه بحث شود: الف) معاد در بين يهود: در اين زمينه سه سوال مطرح مي شود. آيا يهوديان اساسا معاد و رستاخيز را قبول داشتند يا خير؟ بر فرض قبول آيا جزو اصول آنها است يا خير؟ و آيا به معاد جسماني قائلند يا روحاني بیشتر ...
آيا در كتب تورات و يا اناجيل امروزي و در كل اديان مسيحيت و يهودي سخني از چگونگي زندگي انسان در آخرت و خصوصاً در بهشت آمده است؟ آيا در اين كتاب ها اشاره شده است كه انسان در آخرت با بدن مادي خود زندگي خواهد كرد؟ يا گفته شده كه همه چيز به صورت روحاني خواهد بود؟ لطفا با ذكر آدرس از اين كتاب ها پاسخ دهيد.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در پاسخ به سئوال لازم است به نکاتي اشاره نمائيم: الف: معاد در بين يهود در اين زمينه سه نکته حائز اهميت است: 1. آيا يهوديان اصولا معاد و رستاخيز را قبول داشته و دارند يا خير؟ 2. بر فرض قبول آيا جزو اصول دين آنها است يا خير؟ 3. و آيا به معاد جسماني ق بیشتر ...
در مورد کتب ادیان گذشته ( تورات, انجیل, زبور ) آیا احکام آنها با احکام دین ما یکی است یا فرق دارد توضیح دهید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
براي پاسخ به پرسش فوق بايد به چند نكته توجه كرد: 1ـ از قرآن كريم استفاده مي شود كه جريان نبوت, جريان واحدي است؛ هم از اين جهت كه همة انبياء از طرف خداي واحد مبعوث شده اند و هم از اين نظر كه اساس دعوت همه انبيا اساس واحدي است. محتواي نبوت كه به نام «د بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 102