جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
چرا اهل سنت در عزاداری امام حسین ـ علیه السلام ـ گریه را بدعت می شمارند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
بعضي از اهل سنت روايتي را که عمر و عبدالله بن عمر از پيامبر(ص) روايت مي کنند دليل بر حرمت گريه و سوگواري شمرده اند و آن را مستمک خود قرار داده و گريه بر امام حسين(ع) را به عنوان گريه بر ميّت بدعت پنداشته اند. اين روايت به صورت هاي مختلف در صحيح بخاري بیشتر ...
روایاتی می گویند: قطره ای اشک برای امام حسین(ع) سبب آمرزیده شدن همه ی گناهان می شود. از سوی دیگر قرآن می فرماید: هرکس ذره ای کار بد انجام دهد نتیجه اش را می بیند. آیا این روایت و روایت های مشابه با این آیه ی قرآن تناقض ندارند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
قرآن کریم می فرماید: فَمَنْ یعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیراً یرَهُ وَمَنْ یعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرّاً یرَهُ.[۱] هر کس به وزن ذره اى نیکى کرده باشد آن را می بیند و هر کس به وزن ذره اى بدى کرده باشد آن را می بیند. طبق این آیه همان گونه که انسان بیشتر ...
در سورة دخان می‌فرمایند: «فَما بَکَتْ عَلَیْهِمُ السَّماءُ(دخان/29)؛ از طرفی در مورد ولادت امام حسین ـ علیه السّلام ـ داریم که «بکته السماء و من فیها...»( دعای روز سوم شعبان ـ مفاتیح الجنان) به هر جهت، گریستن و یا نگریستن آسمان و زمین برای بشر به چه معنی است آیا حقیقی است یا مجازی و کنایی؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
جهت روشن شدن بحث، لازم است ابتدا به نكاتي اشاره شود. 1. معناي لغوي بكي: بكت كه از مادّة بكاء (با مد يا بدوم مد) گرفته شده، به معناي جاري شدن اشك و بخار حزن و اندوه، و يا به معناي غالب بودن اندوه و غم است، هرچند در آن اشك جاري نشود.[1] 2. حيات و شعور بیشتر ...
رویکرد عاطفی به واقعه کربلا در متون فارسی پیش از قرن نهم (مطالعه موردی: آثار حسن شیعی سبزواری)
نویسنده:
علی محمد ولوی، رقیه میرابوالقاسمی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشكده تاريخ اسلام,
چکیده :
از زمان نگارش روضة الشهداء در907ق، تا حدود سده ی اخیر، رویکرد غالب در روایت شفاهی و کتبی واقعه ی کربلا در میان فارسی زبانان، رویکردی عاطفی و هماهنگ با ذائقه ی عمومی بوده است، اما بررسی برخی آثار فارسی به جا مانده از پیش از قرن دهم، از قدمت بیش تر این قرائت در میان فارسی زبانان، خبر می دهد. حسن بن حسین شیعی سبزواری(زنده در 757ه)، از جمله مهم ترین نمایندگان قرائت مورد نظر از واقعه ی کربلاست که آثار خود را حدود دو قرن پیش از روضة الشهداء، به رشته ی تحریر در آورده است. در مقاله ی حاضر، رویکرد سبزواری به واقعه ی کربلا در سه اثر به جا مانده ی او (راحة الارواح، مصابیح القلوب و بهجة المباهج) به شیوه ای توصیفی- تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته است. این بررسی نشان می دهد که غلبه ی رویکرد عاطفی در انعکاس واقعه ی کربلا در متون فارسی، نه تنها از قدمتی بیش از قرن نهم برخورداربوده، که قرائت مذکور در میان شیعیان خراسانی قرن هشتم (از مهم ترین مراکز شیعیان فارسی زبان در ادوار کهن)، از چنان پذیرشی بر خوردار بوده است که حتی حکومت شیعه مذهب سربداران نیز، آن را به عنوان قرائتی مقبول از واقعه ی کربلا تلقی می کرده است.
صفحات :
از صفحه 151 تا 169
امام حسین(ع) می فرماید: «انا قتیل العبرة؛ من کشته اشکم». توضیح این عبارت چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اضافه شدن «قتیل (کشته)» به «العَبرة (اشک)»، اضافه ی سبب به مسبَّب است. بنا بر این، جمله «من، کشته اشکم»، بدین معناست که کشته شدن من، سبب جاری شدن اشک است. این جمله در احادیث نیز چنین تفسیر شده است: أنَا قَتیلُ العَبرَةِ، لا یذکرُنی مُؤمِنٌ إلَا استَ بیشتر ...
در روایات است که اگر کسی بر مصیبت امام حسین(ع) گریه کند، بهشت بر او واجب می شود. شرایط قبولی این عزاداری چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
شرط اصلی قبولی عزاداری برای سیدالشهدا(ع) مانند مستحبات دیگر قصد قربت است. هرچه معرفت نسبت به امام حسین(ع) و حرکت او بیشتر باشد برای گریه و مجلس عزای او پاداش بیشتر خواهد بود. بیشتر ...
روایاتی که ثواب عزاداری برای امام حسین(ع) را بی شمار ذکر می کند تا چه اندازه صحیح است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اینگونه روایات فراوانند و بخشی از آنها معتبرند. چند نمونه از ثواب های فراوان را از کتاب های کهن می آوریم. به فرض که زنجیره سند اینگونه روایات چندان قابل اعتماد نباشد، اما به مقتضای احادیث «من بلغ» هرکس این اعمال را انجام دهد به همان ثوابی که در روایت بیشتر ...
اگر شخصی در مجلس روضه به یاد مشکلات خودش اشک از چشمانش سرازیر شود و بعد به یاد غریبی و مظلومیت ائمه اطهار ـ علیهم السلام ـ بیفتد آیا این اشک ریختن ثواب دارد یا خیر؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
ترديدي نيست كه گريه كردن براي ائمه اطهار ـ عليهم السلام ـ خصوصا بر مظلوميت امام حسين ـ عليه السّلام ـ ثواب فراوان داشته و وسيلة جلب بركات خداوند مي شود. محافل و مجالسي كه براي امام حسين ـ عليه السّلام ـ و بنام آن حضرت برگزار مي شود از مزاياي فراوان بیشتر ...