جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 38
کتاب مقدس به تنهایی: دیدگاه‌های انجیلی و الهیاتی درباره کتاب مقدس، اقتدار و هرمنوتیک
نویسنده:
Hans Burger (ed.), Arnold Huijgen (ed.), Eric Peels (ed.)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Brill Academic ,
چکیده :
چکیده ماشینی : سولا اسکریپتورا با هدف تعامل بین تفسیر و جزم شناسی، تأملی چند رشته ای در مورد موضوع اولویت و اهمیت کتاب مقدس در الهیات، از دیدگاه های تاریخی، کتاب مقدسی-الهیاتی و سیستماتیک-الهیاتی ارائه می دهد.
انجیل یوحنا در قرن شانزدهم: تفسیر یوهانی از ولفگانگ ماسکولوس [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Craig S. Farmer
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Oxford University Press ,
چکیده :
ترجمه ماشینی: این مطالعه از تفسیر یوهانین در قرن شانزدهم تقریباً تمام مفسران مهم یوحنا را از نیمه اول قرن پوشش می‌دهد و سنت‌های قرون وسطایی و پاتریستیکی را که آنها از آن استفاده کرده‌اند بررسی می‌کند. اما در حالی که این کتاب در محدوده خود جامع است، بر تفسیر جان از ولفگانگ ماسکولوس (1497-1563)، رهبر بانفوذ اصلاحات پروتستان در شهرهای آگسبورگ و برن تمرکز دارد. او به‌عنوان یک الهی‌دان و محقق کتاب مقدس، تعداد زیادی آثار کلامی و تفسیری تألیف کرد که تا قرن هفدهم محبوبیت خود را حفظ کردند. با وجود این، ماسکولوس علیرغم تأثیر او، عملاً توسط پژوهش‌های مدرن در مورد اصلاحات نادیده گرفته شده است.
هدف انجیل مرقس: پاسخ مسیحیان اولیه به تبلیغات امپراتوری روم [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Adam Winn (آدام وین)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: در طول دهه گذشته، حوزه نقدی که به بررسی جستجوی عیسی تاریخی می پردازد، شاهد شروع کار گسترده ای بوده است که بر عهد جدید در پرتو زمینه امپراتوری روم تمرکز دارد. آدام وین استدلال می کند که انجیل مرقس به عنوان دفاعی در برابر تبلیغات امپراتوری روم نوشته شده است. او دیدگاه محافظه‌کارانه‌ای در مورد «ایمان» به‌عنوان یک تعهد دارد که تضاد بین تعهد به مسیح و قیصر را برای مسیحی نشان می‌دهد. در حالی که او برای ایجاد این موتیف وقت می گذارد، به خوبی از او حمایت می شود. او در فصل اول خود، به زیبایی، تئوری های غالب در مورد هدف مارکان را جدا می کند. در حالی که وین ارتباط خود را با این نظریه حفظ می‌کند که مارک «به سادگی»... «حفظ تاریخ بوده است، اما دلایلی را بیان می‌کند که چرا نظریه‌های قبلی تفسیر هدف مارک به طور کلی بی‌تفاوت هستند. از همان ابتدا، او به تعصب خود نسبت به مسیح شناسی مارک خیانت می کند. برای او، مارک یک مسیح شناسی روشن دارد، و تنها اندکی معیار اصلاحی را ارائه می دهد. علاوه بر این، او از این نکته دفاع می کند که مارک برای جامعه مسیحی نوشته شده است و مورد خود را بر اساس نیروهای سیاسی-اجتماعی که جامعه را مورد حمله قرار داده اند، می سازد. با این حال، در انجام این کار، او برنامه اقتصادی ضد امپریالیستی هورسلی را رد می کند و در عین حال سایر نکات را استثنا می کند. او خاطرنشان می‌کند که هورسلی به درستی مارک را بیشتر از خوانندگان غربی مدرن در منظر سیاسی می‌بیند، اما متهم می‌کند که برای سرکوب هرگونه وابستگی مذهبی نویسنده انجیل به افراط می‌رود. در فصل 2 وین روش خود را برای آماده شدن برای استدلال خود توضیح می دهد. او برای این نتیجه گیری نهایی، زمان زیادی را صرف می کند و زمان لازم را برای رسیدگی به تاریخ و مکان نگارش مارک دارد. نویسنده با استناد به نویسندگان اولیه کلیسا مانند پاپیاس، ایرنائوس و کلمنت اسکندریه از سنت اولیه مسیحیت استفاده زیادی می کند. در حالی که وین به راحتی از سنت مسیحی برای تاریخ گذاری و قرار دادن انجیل مرقس استفاده می کند، او به سادگی از استفاده از همان منبع برای مقصود مرقس، که ثبت موعظه پطرس است، خودداری می کند. او استادانه برخورد می‌کند و به اولین مفسران انجیل مرقس احترام کامل می‌گذارد و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا نقطه شروع تاریخ و مکان باشند. نویسنده نتیجه می گیرد که تاریخ گذاری مارک مربوط به پس از معبد است. وین در حالی که صراحتاً انکار نمی کند که مسیح پیشگویی معبد را داده است، نتیجه می گیرد که گنجاندن مارک پس از واقعیت است، و بنابراین به تاریخ پست 70 برای ترکیب مارک اشاره می کند. اعتقاد او این است که مارک اعتبار نوشته‌اش را با گنجاندن یک پیش‌گویی هنوز محقق نشده به خطر نمی‌اندازد، با این حال، او در مورد گنجاندن پیش‌گویی‌های مربوط به پاروسیا در این استدلال، پاسخی مشابه نمی‌دهد. در بررسی فضای جامعه مارک، او از همین روش استفاده می کند - با بررسی صحیح چندین نظر، نقاط برتر و پایین آنها و ایجاد کندی در نتیجه گیری نویسنده. نتیجه گیری او بر اساس تاریخ، منطق، و بیش از شواهد کافی برای حمایت از تصمیم او است. فصل سوم متوجه می شود که وین کمی بیشتر به سمت فرضیه خود حرکت می کند. پس از بررسی «پسر خدا» و «مسیح» در آغاز، او نتیجه می‌گیرد که آغاز مرقس به «دنیای امید مسیحایی یهودی» اشاره دارد که در مسیح «با فرقه امپراتوری رومی» گرد هم آمده است. با دست زدن به این موضوع در حالی که به مسیح‌شناسی مارکس می‌رود، او در مقابل این نکته اشاره می‌کند که استفاده مارک از «پسر خدا» چیزی بیش از تفکر یهودی را نشان می‌دهد، بلکه باید در پرتو جهان امپراتوری روم نیز دیده شود. او بخش قابل توجهی از این فصل را صرف کاوش در مسیحیت مارکس می کند، به ویژه در پرتو چندین نظریه که مارک را در چارچوب امپراتوری قرار می دهد. او فصلی را که درباره شاگردی و معاد شناسی در مرقس بحث می کند، به پایان می رساند. بخش او در مورد شاگردی مختصر است، به خوبی انجام شده است، اما به سادگی آنقدر کوتاه است که نمی‌توان به مقدمات کلی او توجه کرد، و خواننده را به این فکر می‌اندازد که آیا او چیزی را از قلم انداخته است. بخش آخرت‌شناسی او، اگرچه مختصر است، اما بر آنچه قبلاً نوشته است استوار است. با این حال، او در اختصار چند نکته کلیدی را بیان می کند که به طور کامل مورد بحث قرار نگرفته است. او آخرت‌شناسی مارک را چیزی می‌بیند که هنوز تعریف نشده است، و اجازه می‌دهد که سبک نوشتاری مارک برای یک آخرت‌شناسی با پایان باز باشد. وین خاطرنشان می‌کند: «این دستورالعمل آخرت‌شناختی را می‌توان به عنوان یک پاسخ شبانی به اضطراب و سردرگمی معاد شناختی که جامعه مارک با آن مواجه است خواند. مارک برای آرام کردن ترس از پایان جهان، از نفرت ویرانی به عنوان نشانه نهایی می نویسد، نه تخریب معبد. وین نتیجه می گیرد که به دلیل ابهام مارکس، اجازه می دهد خلق و خوی آخرت شناختی فروکش کند. در فصل چهارم، او آیین امپراتوری روم وسپاسیان را بررسی می‌کند که با سیتز ام لبن مارکس به پایان می‌رسد. این فصلی است که هر آنچه نویسنده تا کنون بررسی کرده است را در بر می گیرد و آن را در بافت تاریخی قرار می دهد تا در فصل آخر وین بتواند تفسیر خود را از مارک را محکم تثبیت کند. نتیجه گیری وین از مارک سیتز ام لبن صرفاً - چه نویسنده آن را ببیند یا نه - به تاریخ بستگی دارد. مسلماً، وضعیت جامعه مرقس ممکن است به تاریخ گذاری انجیل کمک کند. با این حال، اگر بعداً مشخص شود که مارک زودتر از تاریخ پیشنهادی نویسنده و مورد نیاز نوشته شده است، نظریه او سقوط می کند. با این حال، نکته خوب این است که نویسنده متوجه می‌شود که برای اینکه نظریه‌اش کار کند، پایه متزلزل او باید ثابت بماند. Winn یک کتابشناسی بزرگ، پاورقی های عالی، و فهرستی از منابع، کتاب مقدس و غیره ارائه کرده است. نظرات داور وین استادانه یک «هدف» را برای مارک ارائه کرده است که مربوط به جوامع اولیه مسیحی در تاریخ و زمانی است که باید سروده شود. اگر وین بخواهد استفاده خود از ویژگی های منحصر به فرد مارک را برای حمایت از فرضیه کلی خود کاهش دهد، به راحتی می توان دریافت که مارک از سنت اولیه مسیحیت در مورد عیسی ناصری برای دفاع از جامعه در برابر تبلیغات امپراتوری در زمانی که جامعه ضعیف بود استفاده کرد. وین مانند چندین بار از گرفتن یک پاسخ قطعی امتناع می ورزد و در عوض نتیجه بحثی را که اخیراً برای آن مطرح کرده است در پرتو استدلال دیگری مطرح می کند، گاهی اوقات با حقایق متضاد. سپس خواننده باید کتابشناسی عالی وین را برای سایر حقایق دنبال کند و آزاد است به نتیجه گیری خود برسد. وین تلاش زیادی برای حفظ پایان نامه خود انجام داده است، اما به چه قیمتی؟ اما نویسنده با تبدیل انجیل مرقس به رد کامل تبلیغات امپراتوری روم، هر گونه امیدی برای یافتن عیسی تاریخی یا هر امیدی برای یافتن هر چیزی تاریخی در انجیل را از بین برده و هر یک از الهیات را که می‌توان در آن یافت انکار کرد. اگر به طور کامل گرفته شود، وین در همان دام هورسلی می افتد (به بالا مراجعه کنید)، به این ترتیب که مارک به جای وابستگی مذهبی، یک وابستگی سیاسی به خود می گیرد. هنگامی که او به یک نکته الهیات غیرقابل انکار می رسد - مأموریت جهانی برای گسترش انجیل - او تسلیم ویرایشگران می شود، کاری که به ندرت در زمینه های دیگر انجام می دهد. اگر قرار باشد کل نظریه پذیرفته شود، مارک باید یک عیسی خیالی را خلق کند که شاید تقریباً بر اساس یکی از عیسی ناصری باشد. اگر استدلال اولویت مارکان درست باشد، پس نه متی و نه لوقا هیچ امیدی به ارائه عیسی تاریخی ندارند. ارتباط او از ویژگی های مارک با فانتزی وسپاسیان به خوبی انجام شده است، به جز پریسکوپ های مربوط به ماهی ها و نان ها. در اینجا، او جهشی کورکورانه از ایمان انجام می دهد تا این دو را متحد کند و این کار را در زمینی بسیار متزلزل انجام می دهد. با این حال، به اعتبار او، او مخالفان غایب را به نتیجه گیری های خود اعلام می کند، و تناقضات با دیدگاه خود و گزارش کتاب مقدس را تصدیق می کند، بلکه به سوالی که توسط یک گنجاندن پس از واقع ایجاد می شود.
فرهنگ واژگان الهیاتی عهد جدید: خلاصه یک جلدی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
گرهارد کیتل, گرهارد فردریش؛ تلخیص: جفری دبلیو برومیلی
نوع منبع :
کتاب , خلاصه اثر , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
سخنرانی نقش کتاب مقدس در فرهنگ مدرن و معاصر سیاره، در باب اهمیت مطالعه و شناخت عهد عتیق و عهد جدید
سخنران:
نیما قاسمی
نوع منبع :
صوت , سخنرانی , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
موسوعة العلامة البلاغي المجلد4: الهدی الی دین المصطفی (القسم الثانی)
نویسنده:
تحقیق اسعد الطیب
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , آثار مرجع , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: المرکز العالی للعلوم والثقافه الاسلامیه,
چکیده :
کتاب موسوعه علامه بلاغی که در نه جلد تدوین شده است به زندگی، وفات و آثار این علامه بزرگوار می پردازد. تعلیقات، تخریجات، توضیح مطالب و پانوشت های علمی و فنی از ویژگی های این کتاب است. جلد سوم و چهارم مربوط به كتاب الهدى الى دين المصطفى است. اين كتاب از بهترين کتاب‌هايى است كه در گفتگوى اديان نگاشته شده است، و نيز از مهمترين آثار علامه بلاغى به شمار مى‌آيد. ايشان اين كتاب را در نقد و بررسى چند كتاب كه نويسندگان آنها بدون حفظ ادب تحقيق و سخن، نسبت‌هاى ناروا به اسلام داده و اعتراضاتى به قرآن كريم كرده بودند. شمارى از موضوعات كه در اين كتاب به آنها پرداخته است، عبارتند از: سيره بنى‌اسرائيل و نصارا؛ سيره بنى‌اسرائيل و شرك آنها؛ سيره اصحاب مسيح و شاگردانش؛ آموزگاران مسيحيت و اختلاف آن‌ها؛ معتبر نبودن عهد قديم و جديد؛ گواهى دادن بعضى از آنها به تحريف ديگرى؛ رسالت پيامبر و هدف آن؛ عصمت پيامبر از ديدگاه عقل و نقل؛ اعتراضات بر عصمت و نقد آنها؛ نسبت گناه به پيامبران و جواب آنها؛ جايگاه پيامبران در ميان ملت‌هايشان و ديدگاه قرآن به پاكى و عصمت آن‌ها. روش ايشان در اين كتاب بر برهان كه به بديهيات عقلى مى‌رسد و مسلمات نزد خود آنها استوار است. در اين بحث حتى از سخنانى كه افراد خاصى از پيروان اديان به آن معتقدند، استفاده نشده است، تا در هنگام بحث با آنها از جاده انصاف و حق دور نشود. اين كتاب گواه روشن بر تبحر علامه بلاغى در حوزه مباحث اديان، رموز و اصطلاحات آن است.
موسوعة العلامة البلاغي المجلد3: الهدی الی دین المصطفی (القسم الاول)
نویسنده:
تحقیق اسعد الطیب، اشراف: علی اوسط ناطقی
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , آثار مرجع , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: المرکز العالی للعلوم والثقافه الاسلامیه,
چکیده :
کتاب موسوعه علامه بلاغی که در نه جلد تدوین شده است به زندگی، وفات و آثار این علامه بزرگوار می پردازد. تعلیقات، تخریجات، توضیح مطالب و پانوشت های علمی و فنی از ویژگی های این کتاب است. جلد سوم و چهارم مربوط به كتاب الهدى الى دين المصطفى است. اين كتاب از بهترين کتاب‌هايى است كه در گفتگوى اديان نگاشته شده است، و نيز از مهمترين آثار علامه بلاغى به شمار مى‌آيد. ايشان اين كتاب را در نقد و بررسى چند كتاب كه نويسندگان آنها بدون حفظ ادب تحقيق و سخن، نسبت‌هاى ناروا به اسلام داده و اعتراضاتى به قرآن كريم كرده بودند. شمارى از موضوعات كه در اين كتاب به آنها پرداخته است، عبارتند از: سيره بنى‌اسرائيل و نصارا؛ سيره بنى‌اسرائيل و شرك آنها؛ سيره اصحاب مسيح و شاگردانش؛ آموزگاران مسيحيت و اختلاف آن‌ها؛ معتبر نبودن عهد قديم و جديد؛ گواهى دادن بعضى از آنها به تحريف ديگرى؛ رسالت پيامبر و هدف آن؛ عصمت پيامبر از ديدگاه عقل و نقل؛ اعتراضات بر عصمت و نقد آنها؛ نسبت گناه به پيامبران و جواب آنها؛ جايگاه پيامبران در ميان ملت‌هايشان و ديدگاه قرآن به پاكى و عصمت آن‌ها. روش ايشان در اين كتاب بر برهان كه به بديهيات عقلى مى‌رسد و مسلمات نزد خود آنها استوار است. در اين بحث حتى از سخنانى كه افراد خاصى از پيروان اديان به آن معتقدند، استفاده نشده است، تا در هنگام بحث با آنها از جاده انصاف و حق دور نشود. اين كتاب گواه روشن بر تبحر علامه بلاغى در حوزه مباحث اديان، رموز و اصطلاحات آن است.
ديوان نيتشه
نویسنده:
فردريك نيتشة، محمد بن صالح
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
چکیده :
این کتاب دیوان شعر نیچه می باشد. در مقدمه و توضیح کتاب این دو بیتی را نیچه گفته است ( ترجمه ): انا لا اکتبُ بالید وحدها، الرجل ایضا ترید علی الدوام ان تکتب، صلبه، حرّه و شجاعه، ترید ان تکون، مرّه علی الحقول و مرّه ، علی الورقه...
عهد جدید براساس کتاب مقدس اورشلیم
نویسنده:
مترجم: پیروز سیار
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر , آثار مرجع
وضعیت نشر :
تهران - ایران: نی,
چکیده :
این کتاب نخستین ترجمه‌ی فارسی عهد جدید است که به‌همراه مقدمه‌ها، پانوشت‌های تفسیری، ارجاعات حاشیه‌ی صفحات و پیوست‌های متعدد در ایران انتشار می‌یابد. مأخذ این ترجمه، کتاب مقدس اورشلیم است که یکی از معتبرترین روایت‌های کتاب مقدس در دنیا است و به اکثر زبان‌های اروپایی برگردانده شده است. پدیدآورندگان این اثر، گروهی متشکل از سی‌وسه عالم برجسته بوده‌اند که از زمره‌ی بزرگ‌ترین متخصصان کتاب مقدس به‌شمار می‌آمدند. این کتاب دارای پانوشت‌های تفسیری و ارجاعات حاشیه‌ی صفحات است و در آن برای هر کتاب یا هر دسته کتاب، مقدمه‌ای نگاشته شده که در آن مباحث مربوط به نسخه‌شناسی و تصحیح متن، محتوای ادبی، زمینه‌های تاریخی، مباحث مربوط به قانون کتاب مقدس و نیز الهیات با دقت تشریح شده است. آخرین متن تجدیدنظرشده‌ی کتاب مقدس اورشلیم که در ۱۹۹۸ انتشار یافته، مبنای این ترجمه‌ی فارسی بوده است. مترجم در عین پیروی دقیق از متن کتاب مقدس اورشلیم، برای رفع مشکلات ترجمه، به نُه روایت دیگر کتاب مقدس نیز مراجعه کرده است. علاوه بر این، تمامی ترجمه‌های فارسی کتاب مقدس را نیز که در صدوپنجاه سال اخیر به چاپ رسیده‌اند مورد مطالعه و بررسی قرار داده است.
  • تعداد رکورد ها : 38