جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه عرفان
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
تعداد رکورد ها : 1265
عنوان :
تجلی اشارات عرفانی و اسطورهای در سرودههای محمد بیابانی
نویسنده:
سیده فاطمه مهدوی مرتضوی، سید احمد حسینی کازرونی، عبدالله رضایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
اسطوره ها (اصطلاح وابسته ادیان)
,
تجلی اشارات عرفانی و اسطورهای در سرودههای محمد بیابانی (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
اسطوره های دینی ,
نبوت ,
حضرت آدم(ع) ,
ابلیس ,
مثل ایوب علیه السلام در صبر ,
نماد ,
شعر معاصر فارسی ,
سیمرغ ,
سیمرغ ,
سیمرغ ,
هابیل و قابیل ,
قصص قرآن کریم ,
نماد پردازی عرفانی ,
1- قرآن کریم (متون اسلامی مرجع) ,
درون مایه عرفانی (عرفان) ,
بینش عرفانی محمد بیابانی (عرفان) ,
اساطیر و انواع آن در شعر بیابانی (عرفان) ,
نماد های عرفانی در شعر بیابانی (عرفان) ,
چکیده :
شعر فارسی متأثر از پشتوانههای تاریخی، عرفانی و اسطورهای است. تأثیر این عناصر را در اشعار شاعران معاصر، بیش از دورههای دیگر میتوان دید و دلیل آن مردمی بودن شعر امروز است. شعر و اسطوره جدایی ناپذیرند و اسطوره سبب بارور شدن واژهها و شکوفایی شعر میشود. در قرآن کریم، بخش زیادی از مفاهیم در قالب نماد و تمثیل بیان شده است. وجود این تمثیلها در حقیقت نزدیک کنندة هر چه بیشتر مفهوم به ذهن مخاطب است. داستانهای عرفانی نیز که غالباً صورتی تمثیلی یا تأویلی دارند، از این سبک قرآن بهویژه در تأویل داستانهای قرآنی بهره بردهاند. معروفترین داستانهای رمزی در قرآن کریم، داستان پیامبران است که شاعران در آثار خویش به اشارات آن توجه کردهاند و بهطور صریح یا غیرصریح به رمزگشایی از آن پرداختهاند. هدف اصلی این مقاله، پژوهش پیرامون تجلّی اشارات عرفانی و اسطورهای در آثار محمد بیابانی است. بیابانی در آثارش در عین هنجار گریزی و سنّتشکنی، رگههایی از عرفان را دخیل میسازد. با همۀ اصالت و نجابت و سنّت ایرانی بودن، اشعار وی رنگ و بوی تجدد و مرزشکنی و تازگی به خود میگیرد و مفاهیم، مضامین و پیامهایش حتی با درونمایههای عرفانی رنگ تازگی دارد. این مقاله به روش پژوهشی، توصیفی-تحلیلی، به درونمایههای عرفانی اشعار بیابانی میپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 128 تا 149
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رهیافتی به تجربههای عرفانی عارفان در زبان عرفان
نویسنده:
جلیل نیک نژاد، محمدرضا زمان احمدی، شاهرخ حکمت
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
اصطلاحنامه تصوف
,
اصطلاحنامه عرفان
,
شهود عرفانی
,
رهیافتی به تجربههای عرفانی عارفان در زبان عرفان (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
عرفان فلسفی (عرفان) ,
آثار عرفانی ,
فلسفه عرفان ,
تناقض ,
عرفان عملی ,
ادبیات عرفانی ,
عارفان (مسلمان) ,
مکاشفه(معرفت شناسی) ,
تجربه دینی (فلسفه دین) ,
خصلت متناقضنمای تجربه عرفانی (عرفان) ,
عقل ذوقی (عرفان) ,
کلام عرفانی (عرفان) ,
عرفان کلامی (عرفان) ,
عرفان خالص (عرفان) ,
عرفان به مثابه تجربه (عرفان) ,
دلایل واقعیت تجربه عرفانی (عرفان) ,
ویژگی های تجربه عرفانی (عرفان) ,
موانع بیان تجربه عرفانی (عرفان) ,
چکیده :
زبان عرفانی که گویای نابترین لحظات عارف است در پی خصلت متناقضنمای تجربه عرفانی پارادوکسیال میشود و یکی از ویژگیهای کلام عارفان همین متناقض نماهاست، بیگمان تأمّل وامعان نظر در گستره و ژرفای این تقابلها و تناقصها و روابط دو سویة آنان هر نگاهی کاونده و خواهان را به حقیقت عرفانی عارفان نزدیکتر میکند. کوشش و رسالت پژوهشی این مقاله بر آن است که در رهیافت زبان عرفان جنبة تجربههای عرفانی یک عارف را یافته، واکاود، ویژگیها، دلایل و موانع این گونه تجربهها را بررسی کند، چرا که معرفت عرفانی پیامد گونهای تجربه است که آن را هم تجربة عرفانی نامیدهاند، مقدمات این گونه تجربه، «عرفان عملی» و نتایج آن عرفان نظری نامیده میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 274 تا 296
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سیری در تحولات اجتماعی آیین سماع و موسیقی عرفانی ایران با توجه به نگارههای اسلامی
نویسنده:
فخرالدین محمدیان، سید رسول موسوی حاجی، عابد تقوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
موسیقی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
هنر موسیقی در دوره اسلامی
,
سیری در تحولات اجتماعی آیین سماع و موسیقی عرفانی ایران با توجه به نگارههای اسلامی
,
نگارههای عرفانی (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
صفویه ,
تصوف ایرانی ,
6- فرق تصوف (اعم، (فرق اسلامی)) ,
اصطلاحنامه تصوف ,
خانقاه ها ,
صفویان ,
سده میانی اسلامی (تاریخ) ,
دوره اسلامی متأخر (تاریخ) ,
آیین سماع و موسیقی عرفانی در دوران اسلامی (عرفان) ,
تصوف در تحولات سیاسی و اجتماعی در دوره اسلامی (عرفان) ,
موسیقی عرفانی در نگاره های دوره اسلامی (عرفان) ,
چکیده :
هنر موسیقی در دوره اسلامی همواره متأثر از اندیشههای اسلامی و شرایط اجتماعی و فرهنگی دورههای مختلف بودهاست. جامعه تصوف با ساختار اعتقادی و اجتماعی، در پیوندی معنادار و عمیق با هنر موسیقی، تجلی پیدا کرد. آیین سماع و موسیقی عرفانی در جامعه تصوف، به دلیل نگرشها و شرایط سیاسی و اجتماعی گوناگون به صورت یکنواخت پیش نرفت. این پژوهش در نظر دارد با مطالعه نگارههای عرفانی به چگونگی جایگاه اجتماعی جامعه تصوف و ارتباط آن با سیر تحول موسیقی عرفانی و آیین سماع در سدههای میانی تا دوران اسلامی متأخر، بپردازد. پژوهش حاضر با رویکرد تاریخی و توصیفی- تحلیلی انجام شد و یافتهاندوزی دادهها به روش کتابخانهای صورت پذیرفته است. نتایج مطالعات بیانگر این مهم است که دیدگاه جامعه نسبت به آیین سماع و موسیقی عرفانی اغلب متأثر از چگونگی ساختار سیاسی و مواضع حاکمیت نسبت به اندیشههای عرفانی و تصوف بوده است؛ به نحوی که در سدهی پنجم تا اواسط سده نهم هـ.ق، جایگاه اجتماعی ممتاز تصوف، دلیل رونق سماع و موسیقی عرفانی میشود اما در سدههای دهم و یازدهم هـ.ق با توجه به شکل گیری ساختار سیاسی آن دوره، این روند تنزل پیدا میکند. به نحوی که در دورههای بعد نیز نتوانست به دوران طلایی و حیات اجتماعی پیشین خود بازگردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 52 تا 69
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه اعیان ثابته در هستیشناسی ابنعربی با تکیه بر آراء قیصری
نویسنده:
علیرضا سمنانی، عبدالرضا مظاهری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
6- فرق تصوف (اعم، (فرق اسلامی))
,
اصطلاحنامه تصوف
,
اصطلاحنامه عرفان
,
عرفان نظری
,
جایگاه اعیان ثابته در هستیشناسی ابنعربی با تکیه بر آراء قیصری (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
اسمای الهی ,
صفات الهی ,
وحدت وجود ,
صور علمی ,
صفات خدا ,
هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی) ,
وحدت وجودی ,
وحدت وجود ,
اصطلاحات عرفانی ,
اَسماء (عرفان نظری) ,
اعیان ثابته ,
اسماء الهی((خاص)، قسیم اسماء ذاتی تعین اول و اسماء کونی) ,
اسماء الهی((اخص)، مقابل اسماء ربوبی خاص) ,
صفات الهی((در تعین ثانی)، مقابل صفات کونی علمی) ,
حضرت اعیان ثابته(مقابل حضرات اسماء) ,
تعریف اعیان ثابته (عرفان) ,
اعیان ثابته به منزله صور اسماء الهی (عرفان) ,
ویژگی های اعیان ثابته (عرفان) ,
تعاون اسماء (عرفان) ,
تناکح اسماء (عرفان) ,
تقابل اسماء (عرفان) ,
تفاضل اسماء (عرفان) ,
اعتبارات اعیان ثابته در نظر قیصری (عرفان) ,
چکیده :
اعیان ثابته از مهمترین اصطلاحات عرفانی ابنعربی است. هرچند که مفاهیم دیگری قریب به این اصلاح در سنت فکری اسلامی وجود داشته است لیکن ابنعربی خود مبدع این اصطلاح است. شارحان و صوفیان متاثر و به تبعیت از وی آن را بکار بستهاند و از آن در مسائل متعدد در تبیین هستی شناسی عرفانی، بهره بردهاند. داود قیصری را میتوان مهمترین شارح محیالدین خواند که با دقت فکری کم نظیری به شرح و تبیین آراء وی پرداخته است. بنابراین این مقاله با تکیه به شرح قیصری استوار گشته است. در اندیشه ابنعربی اعیان ثابته از لوازم اسماء و صفات الهی و علم ثبوتی حق تعالی است. نقش واسطهای اعیان ثابته در پدیداری عالم کارکردی ویژه به آن میبخشد که بدون پرداختن به آن، فهم عرفان نظری ممکن نیست. لذا از جایگاه مهم هستیشناختی در نظام عرفانی برخوردار است. این مقاله جایگاه هستیشناختی اعیان ثابته در نظام وحدت وجودی که اساس آن بر تجلی الهی استوار است را تبیین میکند و به لوازم وجودشناختی نظریه اعیان ثابته میپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 114 تا 127
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معرفی و نقد شروح برجسته گلشن راز شبستری
نویسنده:
عبدالحسین لطیفی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه تصوف
,
اصطلاحنامه عرفان
,
معرفی و نقد شروح برجسته گلشن راز شبستری (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
شرح صاینالدین (عرفان) ,
شرح نسائم گلشن (عرفان) ,
شرح مفاتیح الاعجاز (عرفان) ,
شرح شیخ بابا نعمت الله بن محمود نخجوانی (عرفان) ,
شرح خواجه شرف الدین (عرفان) ,
شرح وثوق الحکما (عرفان) ,
شروح گلشن راز (عرفان) ,
چکیده :
منظومة گلشن راز شبستری را به حق میتوان یک دورة کامل عرفان نظری و حتی شناسنامة عرفان نظری دانست. این کتاب بهرغم اختصار در حجم و تعداد ابیات، مضامین بلند و عمیق عرفانی را به شایستگی تبیین کرده و همین امر، فهم دقیق محتوای آن را حتی برای اهل فن نیز بسیار دشوار نموده است؛ لذا شرحهای بسیار زیادی بر آن نوشته شده و این نوشتار درصدد آن است که ضمن معرفی مهمترین شروح گلشن راز، به اختصار به نقد و بیان اهم ویژگیهای آنها بپردازد. در نتیجه میتوان گفت در میان مهمترین شرحهایی که در این پژوهش مطالعه شدهاند، شرح مفاتیح الاعجاز، هم به لحاظ پرداختن به تمام ابیات گلشن و هم به لحاظ عمق مطالب برجستهترین و تأثیرگذارترین شرح به شمار میآید که شروح پس از آن کمابیش وامدار آن هستند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 297 تا 316
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگاهی به اصطلاحات عرفانی فرقۀ حروفیّه
نویسنده:
علی رمضانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حروفیه
,
عرفان اسلامی
,
اصطلاحات عرفانی
,
حروفیه (از صوفیه)
,
اصطلاحنامه عرفان
,
حضرت انسان(نوع انسان)
,
مقام انسانی(قسیم مقام الهی و کونی)
,
مقام انسان کامل(ثبوتی)
,
مقام انسان کامل(اثباتی)
کلیدواژههای فرعی :
اسماعیلیه ( جعفری ) ,
هرمنوتیک اسلامی ,
تفسیر عرفانی ,
اسماعیلیه Ismailism (فرق تشیع) ,
تفسیر عرفانی ,
ادبیات عرفانی ,
اسماعیلیه ایران ,
ایشیق (عرفان) ,
انسان عارف (عرفان) ,
حال و حال (عرفان) ,
حفظه و حمله قرآن (عرفان) ,
خطوط ابیّه (پدری) (عرفان) ,
خطوط سیاه یا خطوط امیّه (عرفان) ,
کتاب ناطق و کتاب صامت (ثابت) (عرفان) ,
کلام نفسی (عرفان) ,
کلام ملفوظ (عرفان) ,
کلمه محمّدیّه (عرفان) ,
کلمه آدمیّه (عرفان) ,
چکیده :
فرقۀ حروفیّه یکی از فرقههای تأویل محور بعد از حمله مغول میباشد که شیوۀ تأویل را از اسماعیلیّه آموخته بودند. حروفیان خودشان را اهل تأویل و اهل باطن مینامیدند. آنان انسان گرایانی بودند که همه چیز را به نفع انسان تأویل مینمودند. اندیشۀ حروفیّه نوعی اندیشۀ عرفانی است با چهارچوب تفکّر مشخّص. این شکل اندیشۀ عرفانی خلق السّاعه نبوده بلکه به عنوان پدیدهای تاریخی و اجتماعی از دل اعصار و هزارههای باستان پیدا شده و در بین ملل مختلف به شکلهای گوناگون، در حیات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جامعه نقشهایی ایفا کرده است. افکار و اندیشههای این فرقه با اینکه بر بخشی از شعر فارسی سایه انداخته است تاکنون مورد تجزیه و تحلیل علمی قرار نگرفته است. عدم شناخت اصطلاحات آنان یکی از مهمترین عوامل پیچیدگی آثار این فرقه میباشد. بدان روی در این مقاله به بررسی و شرح مهمترین اصطلاحات عرفانی این فرقه پرداخته شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 170 تا 191
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ریشهشناختی «وحدت وجود» در «کشف الحقایق» نسفی
نویسنده:
زرین واردی، محمد یوسف نیری، فاطمه معزی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وحدت وجود
,
عرفان اسلامی
,
وحدت وجود
,
6- فرق تصوف (اعم، (فرق اسلامی))
,
اصطلاحنامه تصوف
,
اصطلاحنامه عرفان
,
عرفان نظری
,
کشف الحقائق (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
عرفان هندو ,
ریشه شناسی (Etymology) ,
فلسفه یونان ,
مشایخ تصوف ,
وحدت وجود، رساله چهارم کشف الحقائق نسفی (عرفان) ,
وحدت وجود، سنت دیرینه عرفان اسلامی (عرفان) ,
سرچشمه های هند و یونان باستان (عرفان) ,
چکیده :
نسفی در کتاب «کشف الحقایق»، چونان یک آموزگار مدرسی، به رستهبندی مطالب و موضوعات عرفان اسلامی – به ویژه وحدت وجود- پرداخته است؛ مع الأسف، آموزگاری که کمیت تحلیلش لنگان است. در این راه، آشکار است که، همگام با و پیرو دیگر عرفا، خود را از پیچیدن به استدلالات فلسفی و کلامی دور نگاه داشته است، و مانند فلاسفة عرفانپیشهای چون شیخ اشراق، مخاطب را به گذرگاههای صعب العبور برهان و استدلال نمیبرد. با توجه به منش کتابت او، همچنان که گنجینة موروث عرفانی پیش از خود را به دوش میکشد، -که ریشههای آن را میتوان در فلسفة یونان (به ویژه افلاطون و نوافلاطونیان) و هند باستان باز جست- از برخی از اساتید عرفان، چون ابنسبعین و ابنعربی بیشترها خوشه برچیده است. حتی در انتخاب عناوین فصول و بخشهای مختلف کشف الحقایق، بعید نیست که از آثار ابنسبعین و ابنعربی، به گونهای مستقیم تاثیر گرفته باشد؛ به ویژه در انتخاب دو عنوان اصحاب «نور» و «نار»، که مهمترین آراء نسفی را در باب وحدت وجود، میتوان در پرداخت همین دو بخش به ملاحظه کرد. در این جستار، ریشهنگاری عقاید او در باب وحدت وجود، نشانگر تاثیر بیچون و چرای او از ابنسبعین و ابنعربی است؛ که البته در این ریشهنگاری، آراء ابنسبعین تازگی خاص خود را دارند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 13 تا 31
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی محتوایی و اجمالی «مجمع البحار» محمدتقی مظفرکرمانی از منظر عرفانی
نویسنده:
مینا خادم الفقرا، نصرالله شاملی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
تفسیر قرآن
,
تفسیر عرفانی
,
تفسیر عرفانی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
1- قرآن کریم (متون اسلامی مرجع)
,
01- قرآن کریم
,
تفسیر مجمع البحار محمدتقی مظفرکرمانی (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
فیض اقدس ,
اسمای الهی ,
قوس صعود ,
قوس نزول ,
سوره حمد ,
طریقت ,
سالک ,
حضرات خمس ,
اسماء الهی((خاص)، قسیم اسماء ذاتی تعین اول و اسماء کونی) ,
اسماء الهی((اخص)، مقابل اسماء ربوبی خاص) ,
حقیقت انسان کامل ,
حضرات خمس(مقابل حضرات جزئی) ,
حضرت شهادت مطلق ,
حضرت مثال مطلق ,
حضرت مثال مقید ,
حضرت غیب مطلق ,
حضرت احدیت ,
حضرت واحدیت ,
مقام انسان کامل(ثبوتی) ,
مقام انسان کامل(اثباتی) ,
001- سوره فاتحه ,
بحور امهات (عرفان) ,
بحور ده گانه غیر امهات (عرفان) ,
چکیده :
ظهور قرآن به عنوان معجزۀ پیامبر اسلام(ص) باعث پیدایش علوم بسیاری از جمله علم تفسیر شد. از انواع علوم تفسیری میتوان به تفاسیر عرفانی قرآن مجید اشاره کرد که در دورههای مختلف، آثار زیادی در این باره خلق شده است. یکی از آثار ارزشمندی که در این زمینه نگاشته شده است، اثر ارزشمند «مجمع البحار» تألیف «محمدتقی مظفر کرمانی» ملقب به «مظفرعلیشاه» از علما و عرفای بزرگ اوایل قرن دوازدهم (هـ.ق) و از اجداد مرحوم «ناظم الاطبا» است. این اثر، تفسیر منثور عرفانی سورۀ مبارکۀ حمد است. قبل از این رساله، مظفر علیشاه مثنوی بحرالاسرار را که تفسیر عرفانی و منظوم سورۀ حمد است، سروده بود و بنا به گفتۀ خود او، در اواخر عمر، برای اینکه این اثر مورد استفادۀ عموم مردم قرار گیرد، تفسیر مذکور را به نثر تألیف کرد و آن را به «مجمع البحار» موسوم گردانید. در این مقاله به بررسی اجمالی و محتوایی این اثر، که یکی از تفاسیر مهم و ناشناختۀ عصر قاجار است، پرداخته شده و کوشش شده است تا جایگاه این تفسیر منثور عرفانی که بر اساس نظریۀ مکتب «وحدت وجود» است، بازشناسی شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 48 تا 67
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفهوم دیگری و دیگرستیزی و دیگرپذیری در مثنوی مولانا
نویسنده:
محمد ذاکری، حشمت الله آذرمکان، نجمه دری، عبدالله فروزان فر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
دیگری (عرفان)
,
مفهوم دیگری و دیگرستیزی و دیگرپذیری در مثنوی مولانا (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
خودشناسی ,
صوفیه (فرق کلامی) ,
دین یهود ,
اهل کتاب ,
مسیحیان ,
یهودیان ,
ادبیات تعلیمی ,
زبان و ادبیات فارسی ,
فلسفه غربی ,
6- فرق تصوف (اعم، (فرق اسلامی)) ,
دین زردشتی (ادیان آریایی ایران باستان) ,
دین یهود(دامنه ادیان پیشرفته) ,
دین مسیحیت (ادیان زنده) ,
دین مسیحیت (ادیان سامی) ,
دین یهود (ادیان سامی) ,
دین یهود (ادیان غرب) ,
ادبیات غرب ,
کافران ,
دین مسیحیت (ادیان الهی ابراهیمی) ,
دین یهود (ادیان الهی ابراهیمی) ,
دین زردشتی (دین الهی غیر ابراهیمی) ,
1- قرآن کریم (متون اسلامی مرجع) ,
دیگری ستیزی (عرفان) ,
دیگری پذیری (عرفان) ,
شناخت خود و درک اجتماعی (عرفان) ,
خاستگاه های تاریخی و اجتماعی دیگرستیزی و دیگرپذیری در مثنوی مولانا (عرفان) ,
دیگری ها در مثنوی مولانا (عرفان) ,
دیگری در دنیای فقیهانه مثنوی مولانا (عرفان) ,
مولانا در مقام فقیه (عرفان) ,
دیگری در دنیای عارفانه مثنوی (عرفان) ,
چکیده :
«دیگری» از مفاهیم فلسفیای است که از قرن بیستم در آثار فیلسوفانی چون هایدگر، سارتر و بوبر و لویناس مطرح شده است.اگر چه در فلسفه اسلامی مفهوم «دیگری» به صورت یک مساله مطرح نشده است اما در ادبیات فارسی به شکلهای مختلفی چون اقلیتهای دینی، قومی و زبانی به این پدیده پرداخته شده است. نگاه مولانا در کتاب مثنوی معنویاش به مساله دیگری به دو گونه است که هر دو نگاه، برخاسته از ویژگیهای شخصیتی و فکری خود او و ضرورتهای فضای فرهنگی عصر زندگی شاعر است. در نگاه اول مولانا در قامت یک فقیه مدرسهای وامدار بر ساختههای پیشین درباره دیگریهای مطرح در جامعه زمان خویش است و داوریهایی را روایت میکند که خود هیچ نقشی در تولید آن نداشته است و رنگی از ستیز با دیگری در قالب تحقیر، طرد و نفی را به همراه دارد. در نگاه دوم اما، دنیای مولانا بسیار متفاوت بوده و اندیشه خود وی و تجربیات شخصاش، شکلدهنده و تعریفکننده مفهوم دیگری است. اگر در نگاه اول، شاعر روایتگر اندیشههای دیگران است در نگاه دوم، خود دست به تولید معرفت میزند و در این افق جدید با کمک بن مایههای اندیشه عرفانی، بسیاری از بر ساختههای مرسوم پیشین را بر نتافته و تکرار نمیکند و با نگاهی انسانی و عرفانی، هستی و انسان را روایت میکند و از این رهگذر مفهوم «دیگری» نیز از تعاریف سابق خود دور و بازتعریف میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 68 تا 99
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عاطفهگرایی در مکتب اخلاق مولوی با محوریت اخلاق مراقبت
نویسنده:
فتانه سمسار خیابانیان، کامران پاشایی فخری، پروانه عادل زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مکتب عاطفه گرایی
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
اخلاق در نگاه مولانا
,
اصطلاحنامه فلسفه اخلاق
,
اخلاق مراقبت
,
عاطفهگرایی در مکتب اخلاق مولوی با محوریت اخلاق مراقبت (اخلاق)
کلیدواژههای فرعی :
محبت ,
فمینیسم ,
ابتهاج ,
مقام محبت ,
تحلیل مولوی از عشق ,
اخلاق سنتی (وابسته) ,
حکم اخلاقی (خاص) ,
عشق و مهرورزی از دیدگاه مولانا (عرفان) ,
بی خودی، شرط حضور عشق در دل (عرفان) ,
نقش مهرورزی در اخلاق مولانا (عرفان) ,
عشق ضامن تبعیت مرید از مراد (عرفان) ,
عشق مایه حرکت انسان (عرفان) ,
عشق مایه رهایی انسان از تلاطمات روزگار (عرفان) ,
عشق اکسیر تکامل انسان (عرفان) ,
عشق احیاگر روح (عرفان) ,
ناکارآمدی عقل در مقابل دل برای هدایت انسان (عرفان) ,
بصیرت افزایی و شادی بخشی دل پاک (عرفان) ,
اخلاص، شرط مهرورزی (عرفان) ,
عشق و دوستی، علت پویایی (عرفان) ,
چکیده :
هر بار که در اقیانوس عمیق اندیشۀ مولوی غور میکنیم، وجهی نو در مقابل دیدگانمان ظاهر میشود که گویی اولین باری است که با چنین تفکری آشنا میشویم اما، این بار تحیر، افزونتر است چراکه، مکتب اخلاقی جدیدی که با نام اخلاق مراقبت، در قرن نوزده و بیست میلادی با پیشر فتهای روانشناختی و روان کاوی انسان در اروپا مطرح است، مولوی قرنها قبل بدان دست یافته و موشکافانه و البته جامعتر آن را طرح مینماید و همین یک نکته برای توجیه اعجازآمیز بودن مکتب اخلاقی وی، که هنوز هم سرمشق آموزههای اخلاقی است، کفایت میکند. یکی از رهیافتهای اخلاق مراقبت[1]، عاطفهگرایی است که در این مقال، نحوۀ طرح آن در آثار مولوی، با برجسته سازی این نکته که عاطفهگرایی اخلاقی مولوی با خدا آغاز و به خدا میانجامد، مورد تعمق قرار گرفته حال آن که، مبنای عاطفه در مکتب اخلاقی غربی، بر عاطفۀ مخلوق متکی است، جای تامل دارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
تعداد رکورد ها : 1265
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید