جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 5138
ملاحظاتی بر دیدگاه «تصلب و بن بست  سنت اسلامی در تجربه اندیشه ایرانی»
نویسنده:
دادخدا خدایار,احمد رهدار
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
انقلاب اسلامی، انقلابی مبتنی بر سنت اسلامی است. برخلاف تلقی رایج در غرب که سنت، به مثابه بخش و جزئی از عالَم غربی ملاحظه می شود، سنت در اندیشه اسلامی، شامل عالَم اسلامی بوده و قابل تقلیل به جزء و بخشی از آن نمی باشد. دکتر سید جواد طباطبایی ـ یکی از نویسندگان معاصر که همة تحولات و اندیشه های ایرانی را از صدر اسلام تاکنون بر محور سنت اسلامی و تطورات آن تحلیل می کندـ بر این باور است که سنت اسلامی به دلیل دورشدن از عقل آزاد ـ به معنای یونانی آن ـ و لغزیدن در ظاهر شریعت اسلامی و نیز به سبب تحولات تاریخی ناشی از حمله مغولان به ایران و... دچار انحطاط، زوال، تصلب و بن بست شده و آن چنان گرفتار تکرار بی تذکاری گردیده است که تراث آن برای درک مناسبات عصر مدرن ناکافی می باشد. هر چند وی کمتر مستقیماً و با صراحت دربارة انقلاب اسلامی سخن گفته است، اما از آنجا که این انقلاب بر پایه همین سنت اسلامیِ به بن بست رسیده! استوار شده است، منطقاً باید وصف یأس آوری که درباره سنت اسلامی وجود دارد را در مورد انقلاب اسلامی نیز صادق دانست. این نوشتار در صدد است تا ضمن نقد نظریه دکتر طباطبایی، مسأله سنت اسلامی را به مثابه اساس و پایه انقلاب اسلامی، مورد تأمل و بحث قرار دهد.
بررسى و نقد هستى و وجود از منظر هگل
نویسنده:
منصور مهدوى، محمّدجواد صافیان
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قدس‌سره,
چکیده :
هستى یکى از زیربنایى‏ترین مفاهیم فلسفه هگل است که نقطه شروع منطق او نیز شمرده مى‏شود. در این مجال، به بررسى مقوله هستى در منظومه فکرى هگل مى‏پردازیم. یگانگى هستى با شناسایى و اینکه هستى در نظر هگل داراى تجرّد است و این تجرّد ناشى از قواعدى است که او براى سه‏پایه‏هاى خود وضع مى‏کند، از جمله مباحث ماست. از دیگر نقاط مهمّ بررسى هستى، یافتن دلایل هگل در نخستین بودن این مقوله است؛ و اینکه او با چه توجیهى دیگر مقولات متکثّر خود را بر این پایه مى‏نهد؟ هگل همچنین براى هستى تقسیماتى قائل شده که ذکر آن آمده است. نکته قابل توجه دیگر تفاوتى است که او میان «وجود» و «هستى» مى‏نهد، این دو را با ظرافت از هم جدا مى‏کند و هریک را در جایگاه خاصّ خود قرار مى‏دهد. در کنار این مباحث، سنجش نظریات هگل به محک نقد، از دیگر محورهاى اصلى ماست که کوشیده‏ایم به نحو منصفانه آن را بررسیم.
در مسير دفاع همه‌جانبه از اسلام و فرهنگ اسلامي
سخنران:
محمد تقی مصباح یزدی
نوع منبع :
سخنرانی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
جایگاه سنت در مکتب اهل بیت علهیم السلام و نقدی بر فصل ( سنت نزد شیعه) از کتاب اصول مذهب الشیعه الامامیه الاثناعشریه
نویسنده:
سیدعبدالکریم حیدری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی , نقد و بررسی کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حو زه: ,
چکیده :
یکی از مسائلی که از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بحث و پژوهش در مورد سنت است. ما دراین پایان نامه بحث خود را به این مسأله اختصاص داده و آن را به دو بخش تقسیم نموده ایم: بخش اول: درباره ی جایگاه سنت در مکتب اهل بیت علیه السلام است که شامل تعریف سنت و حجیت آن، حجیت سنت اهل بیت علیهم السلام و آنچه به این بحث مربوط می شوند مانند عصمت اهل بیت علیه السلام. آنگاه به موضع گیری شیعه ی امامیه در برابر سنت شریف پرداختیم و اشاره کردیم که یکی از افتخارات مکتب اهل بیت علیه السلام تدوین سنت است و به بررسی علت های منع تدوین حدیث نزد برادران اهل سنت و دیدگاه های مختلفی که در این مسأله ی مهم وجود دارد پرداختیم. سپس افتخارات دیگر مکتب اهل بیت علیهم السلام را برشمردیم که عبارتند از: - جامعیت متون دینی - پذیرفتن خبر موثقی که از جانب برادران اهل سنت روایت شده است - و عرضه کردن روایات بر کتاب خدا بخش دوم: در مورد پایان نامه ی دکترای دکتر قفاری و نقد فصل (سنت نزد شیعه) از پایان نامه ی یاد شده است که نام آن را (أصول مذهب الشیعة الإمامیة الإثنی عشریة) نهاده است. ما در این بخش ابتدا به معرفی کتاب، نویسنده و بیان انگیزه ی نگارش پرداختیم آنگاه اشکالات کلی کتاب و پس از آن اشکالات مربوط به روش مؤلف در پژوهش خود را ذکر کردیم و به این نتیجه رسیدیم که نگارنده، روش علمی را در کتاب خود به کار نبسته است که این مسأله برای او مایه ی تأسف است. ما امید آن را داشتیم که وی در پژوهش خود از در انصاف وارد بحث می شد و سعی و تلاش او هم بستگی و یکپارچگی را برای فرزندان این امت اسلامی به ارمغان می آورد.
توسل راهی به سوی خدا: نقدو بررسی حرمت توسل از دیدگاه وهابیت
نویسنده:
سمیه اوه
نوع منبع :
رساله تحصیلی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حو زه: ,
چکیده :
موضوع تحقیق پایانی نقد و بررسی حرمت توسل از دیدگاه وهابیت است . امروزه برخی از دشمنان مسلمانان بالاخص دشمنان شیعه اعتقادات دینی باطل خود را با ظاهری فریبنده و حق نما به دیگران عرضه کرده و با ایجاد شبهه همراه با ادله ی سطحی، به ویران نمودن اعتقادات دینی مسلمانان می پردازند. یکی از راه های مقابله با آنها ایجاد روشنفکری و بیان حقیقت ناب با ادله ی قاطع در میان مسلمانان است. از این رو سعی نمودم تحقیق پایانی را در موضوع نامبرده ارائه دهم. مقصود از توسل که یکی از اعتقادات مسلمانان می باشد آن است که بنده چیزی یا شخصی را نزد خداوند واسطه قرار دهد تا وسیله قربش به خدا گردد. وهابیت نام فرقه ای است که منسوب به مؤسس خود محمد بن عبدالوهاب بن سلیمان نجدی می باشد که با ادعای احیای توحید در دین اسلام، در قرن دوازدهم شکل گرفته و به مقابله با دیگر مسلمانان پرداخت. محمد بن عبدالوهاب پس از پیوند با خاندان سعود و قدرتمند شدن در جهت رسیدن به اهداف خود در طول تاریخ جنایات بسیاری از جمله، کشتار شیعیان کربلا، حمله طائف، تخریب آثار بزرگان و صدها عمل زشت دیگر انجام داده است. آنها بر این باورند که توسل حرام است چرا که هیچ کس جز خداوند قادر بر انجام اعمالی از قبیل شفای مریض، ادای دین، بر آوردن حاجات و... نیست و هر کس به آن معتقد باشد، مشرک است. آنها برای اثبات ادعای خود آیات قرآنی متعددی نظیر آیه 18 سوره ی جن « فَلا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَداً»؛ « با خدا دیگری را نخوانید» را آورده اند و بیان می دارند که مردگان بعد از مرگ ارتباطی با این عالم نداشته و قادر به انجام چیزی نخواهند بود . در پاسخ به این شبهه در ابتدا بیان می کنیم که اصالت انسان به روح اوست و بعد از مرگ روح او باقی است. این مسئله را آیات قرآن متذکر شده است. آیاتی را که آن ها در حرمت توسل آورده اند، مربوط به بت پرستان و مشرکان می باشد و از سویی آیاتی از قرآن مانند آیه ی 25 سوره مائده اتخاذ وسیله برای کسب قرب الهی را جایز دانسته است. در ادامه باید بیان کرد نه تنها عقل این عمل را مذموم نمی داند بلکه روایات متعددی همچون توسل حضرت آدم ( عَلَیْهِ السَّلَام ) به رسول اکرم ( صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم) قبل از خلقت، توسل نابینا به پیامبر ( صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم) و شفای چشمان او و غیر این روایات دلیلی بر رد تحریم توسل است و عمل صحابه نیز همچون توسل بلال بن حارث به پیامبر ( صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم) در زمان خشکسالی دلیل دیگری بر جواز توسل است . این تحقیق از سه بخش با عنوان 1 مفهوم شناسی و تاریخچه وهابیت 2 دلایل حرمت توسل 3- رد دلایل حرمت توسل ، تشکیل شده که در مجموع دارای 9 فصل می باشد. در این تحقیق سعی شده از کتابهای روایی، تفسیری، تاریخی و ملل و نحل استفاده شود. از جمله دستاوردهای شخصی این پژوهش، افزایش سطح آگاهی و بالارفتن توان پاسخ گویی به شبهه ی حرمت توسل بوده و امید است با گسترش این نوع فعالیت های پژوهشی، زمینه ی رشد فکری جوانان فراهم گردیده تا با داشتن اعتقاداتی صحیح همراه با استدلالهای قوی در برابر شبهه افکنی های دشمنان دچار لغزش نگردند. کلید واژه ها: توسل، وهابیت، تکفیر، حرمت، ابن تیمیه، شیعه، محمدبن عبدالوهاب، ادله ی حرمت توسل، ادله ی جواز توسل.
نقد و بررسی نظریه گناه ازلی در مسیحیت
نویسنده:
بهروز افشار
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
چکیده :
مسئله گناه اولیه پس از پولس رسول، نخستین بار به وسیله قدیس آگوستین مورد بحث و بررسی کلامی قرار گرفت. به نظر او، انسان به دلیل گناه اولیه آدم و حوا گناهکار است و تنها لطف و عنایت الهی است که انسان را به سوی خیر هدایت می کند. این مقاله با روش نظری و مطالعه تورات و انجیل درصدد تبیین دقیق این نظریه و بررسی آن با توجه به دیدگاه های برخی متکلمان و فیلسوفان است. این تحقیق نشان می دهد با اینکه در عهد قدیم و جدید، اثری از تعلیم آموزه گناه نخستین وجود ندارد، با این حال امروزه، بسیاری از فرقه های مسیحی در خصوص فراگیر بودن گناه آدم اتفاق نظر دارند. از نگاه آنان، نه تنها پیامبران الهی در گناه اصلی شریک هستند، بلکه تمامی کودکان نیز از بدو تولد گناهکار به دنیا می آیند. پولس رسول و دیگران از نظریه پردازان آن هستند. درحالی که علّامه طباطبائی و دیگران از منتقدان جدی این آموزه می باشند.
نقد تئوری ذاتی و عرَضی در دین (2)
نویسنده:
علی ربانی گلپایگانی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
نقد تئوری ذاتی و عرَضی در دین (1)
نویسنده:
علی ربانی گلپایگانی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
ترجمه و نقد و بررسی کتاب محاورات دین طبیعی
نویسنده:
معماری کبری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی , نقد و بررسی کتاب
وضعیت نشر :
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران : ,
تبیین و نقد آراء السدیر مک‌اینتایر درفلسفه اخلاق
نویسنده:
حمیدشهریاری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
. السدیر مک اینتایر در سال ‎1929 در یک خانواده اسکاتلندی به دنیا آمد و بیشتر تحصیلات خود را در انگلستان گذراند. او ابتدا در انگلستان و اینک در آمریکا تدریس دارد. اهمیت وی در رویکرد انتقادیش به فرهنگ رایج در غرب است. از این میان بیش از همه به نقد عاطفه گروی، سودگروی، لیبرالیسم و مدرنیسم در اخلاق و سیاست توجه نموده است، به طوریکه او را یکی از بزرگترین منتقدان لیبرالیسم غربی می دانند.وی را یکی از مدافعان جدی ارسطوگروی که یکی از ریشه های تفکر اخلاق دینی است می دانند. از این جهت به دید متدینان به ویژه اندیشمندان مسیحی، یهودی و مسلمان جایگاه مک اینتایر در فلسفه اخلاق و فلسفه سیاست معاصر در خور توجه خاص است/
  • تعداد رکورد ها : 5138