جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 271
امامت با خلافت فرق دارد و لذا اهل سنت بانص رسول الله مخالفت نکردند بلکه به اقتضای زمان ابوبکر را برای خلافت برگزیدند ولی امامت معنوی را متعلق به علی ـ علیه السّلام ـ می دانستند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در مقام پاسخ طرح مسائل زير لازم به نظر مي رسد: 1. تعريف امامت: براي امامت تعاريف مختلفي كه تقريباً داراي يك مفاد مي باشند ذكر شده است. عضدالدين ايجي در كتاب مواقف تعريفي را از قول علمأ اهل سنت ذكر مي كند و مي گويد: امامت رياست عامّه است در دين و دنيا بیشتر ...
شیعه می گویند که هزاران صحابه در غدیر خم حضور داشتند، و همه شنیدند که پیامبر ـ ‌صلی الله علیه و آله و سلم ـ علی را به عنوان جانشین خود بعد از وفاتش تعیین کرد؛ اگر چنین است پس چرا از هزاران صحابه یکی نیامد و به خاطر غصب شدن حق علی اعتراض نکرد، حتی عمار بن یاسر و مقداد بن اسود و سلمان فارسی ـ رضی الله عنهم ـ چیزی نگفتند و یکی از اینها نیامد و نگفت: ای ابوبکر! چرا ـ خلافت را از علی غصب می کنی و حال آن که می دانی که پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ در غدیر خم چه گفت؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پيش از آن كه به پاسخ سئوال مورد نظر بپردازيم لازم است اشاره كوتاهي به اين نكته مهم نمائيم كه اصل واقعه غدير توسط صدو ده نفر صحابي و هشتاد و چهار نفر تابعي در كتب معتبر روايئي شيعه و سني نقل شده است به گونه اي كه جاي ترديد در تحقق اين واقعه مهم و سرنو بیشتر ...
اهل سنت می گویند چرا در قرآن آیه ای در مورد جانشینی پیغمبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ نیامده و اسامی آنها را ذکر نکرده در حالیکه به موضوعات ساده مثل وضو و .. . اشاره نموده است؟ چگونه حقانیت شیعه را از منظر قرآن می توان بیان کرد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
براي رسيدن به پاسخ سؤال دانستن امور ذيل ضروري است: الف: جاي ترديدي نيست قرآن کتاب هدايت و تبيان هر چيزي است و براي رسيدن انسان به سعادت و کمال برنامه هاي راهگشا و نجات بخش دارد و کليات هر امري که در سعادت او دخيل است در قرآن آمده و مجرايي را که از آن بیشتر ...
آیا مقصود پیامبر(ص) از خلفاى دوازده گانه ، خلفاى بنى امیّه نیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
خطابى و ابن جوزى گفته اند : مقصود پيامبر(ص) از خلفاى دوازده گانه ، خلفاى بنى اميّه هستند ؛ زيرا اصحاب پيامبر(ص) مربوط به زمان پيامبرند و مشمول عنوان خلفاى دوازده گانه نيستند . بنا بر اين خلفاى اربعه ، معاويه و مروان بن حكم ، از اين گروه خارج مى شوند بیشتر ...
آیا حدیث دوازده خلیفه، نمی خواهد امارت دوازده امیر در یک زمان را بگوید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
مُهَلَّب گفته است : گمان غالب ، اين است كه پيامبر ـ كه درود و سلام خداوند بر او باد ـ از فتنه هاى شگفتى پس از خود ، خبر داده است ، حتّى از اين كه مردم در يك زمان ، داراى دوازده امير مى شوند و اگر جز اين را مى خواست ، مى فرمود : دوازده اميرند كه فلا بیشتر ...
آیا حاکمان صدر اسلام تا عصر عمر بن عبد العزیز مراد پیامبر(ص) در معرفی دوازده خلفه اش نیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
ابن حجر عَسقَلانى ، پس از كلامى كه از واضح نبودن مطلب در نزد او حكايت دارد ، در تبيين مقصود از «خلفاى دوازده گانه» مى گويد : اين سخن پيامبر(ص) كه : «پس از من ، دوازده خليفه خواهند بود» ، بهتر است بر واقعيت زمان پس از پيامبر خدا حمل شود ؛ چرا كه همه بیشتر ...
آیا ممکن نیست مراد پیامبر(ص) از اینکه جانشنیان خود را دوازده تن معرفی کرده، دوازده خلیفه نامشخّص تا قیامت باشد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
ابن جوزى مى گويد : منظور ، وجود دوازده خليفه در دوره اسلامى تا روز قيامت است كه آنان ، بر اساس حق رفتار مى كنند ، هر چند دوران خلافتشان پشت سر هم نباشد . [۱] ابن كثير نيز در تفسير خود از اين نظريه دفاع مى كند . [۲] اشكال هاى اين نظريه، عبارت اند بیشتر ...
متن حدیث جابر بن سَمُره در مورد سخن پیامبر(ص) که جانشینانش دوازده نفرند، به گونه هاى مختلفى گزارش شده است. چرا؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
متن حديث جابر بن سَمُره ، به گونه هاى مختلفى گزارش شده است . در بيشتر گزارش ها «اثنا عشر خليفه (دوازده خليفه)» ، در صحيح البخارى «اثنا عشر أميرا (دوازده امير)» و در گزارش هاى ديگر ، «اثنا عشر إماما (دوازده امام)» ، «إثنا عشر ملكا (دوازده پادشاه)» و « بیشتر ...
آیا مقصود از خلفاى دوازده گانه ، کسانى اند که در دوران عزّت خلافت و قوّت اسلام ، حکومت کرده اند و مردم بر آنان اجماع داشته اند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
بيهقى [۱] و قاضى عياض [۲] گفته اند : مقصود از خلفاى دوازده گانه ، كسانى اند كه در دوران عزّت خلافت و قوّت اسلام ، حكومت كرده اند و مردم بر آنان اجماع داشته اند . اين دوران تا ايّام حكومت يزيد بن عبدالملك ، ادامه داشته است . طبق اين نظريه ، افزون بر بیشتر ...
آیا این سخن معروف پیامبر(ص) که جانشینان خود را دوازده نفر را معرفی کرد، معتبر است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
این احادیث معتبرند. توضیح آنکه در ارزيابى سند احاديث مربوط به تعداد خلفا ، چند نكته قابل ذكر است : الف . سند اين احاديث در منابع كهن و معتبر اهل سنّت، به جابر بن سَمُره [۱] و ابو جحيفه [۲] مى رسد . ب . گزارش جابر بن سَمُره [۳] در نزد اهل سنّت ، ص بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 271