جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
مردان متقی در جهان باقی هم بالین حورالعین خواهند بود. برای زنان مومنه چه پاداش مشابهی در آن جا هست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : واژه «حور» از نظر لغت به معناى «خروج از حالت سابق و تبدیل به گونه جدید» است. در تبدیل به گونه جدید، دو نظر میان مفسران هست. گروهى از جمله علامه طباطبایى بر این عقیده‌اند که: دقت و توجه درباره اوصافى که در قرآن مجید براى «حور» بیان گردیده، چنین بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
با توجه به آن كه اگر ما در دنيا از يك نوع غذا، چند بار مصرف كنيم‌، نسبت به آن غذا بي ميل مي‌شويم‌، آيا در بهشت نيز اين گونه است‌؟ آيا در بهشت راحتي‌ها و خوشي‌هاي آن خسته آور نيست‌؟ نعمت‌هاي معنوي بهشت را نام ببريد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : براي روشن شدن پاسخ فوق‌، بيان نكاتي ضروري است‌: 1. اولاً، ما نبايد آن جهان را با اين جهان مقايسه كنيم‌، زيرا چه بسا كه حالات روحي و رواني كه در اين دنيا در اثر تكرار، باعث خستگي و ملالت و بي تفاوتي ما مي‌شود، در آن جا برعكس باشد; يعني در بهشت بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
 آیا در بهشت تنوع لذّت و تعدّد ازدواج براى خانم ها هم وجود دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در این باره دو نظر، میان مفسران هست: 1. گروهى از جمله علامه طباطبایى بر این عقیده اند که: دقّت و توجّه درباره اوصافى که در قرآن مجید براى «حور» بیان گردیده، به گونه اوصاف زنانه است.1 اما اینکه لذّت زنان مون در بهشت چگونه است؟ در منابع کلامى و بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
آيا در بهشت كارهاي روزمره‌اي كه ما انجام مي‌دهيم وجود دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : از نظر قرآن مجيد معاد هم جنبه جسماني و مادّي دارد و هم جنبة معنوي و روحاني زيرا انسان در قيامت (مانند دنيا) با جسم و روح حاضر مي‌شود، و طبعاً بايد از هر دو جنبه غرق مواهب و بركات الهي گردد. نعمت‌هاي جسماني بهشت مانند نعمت‌ها و لذت‌هاي معنوي آ بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
از نظر شیعه عده‌ای معتقدند که اگر کسی ولایت علی ـ علیه السلام ـ را نداشته باشد، به بهشت نمی‌رود، در صورتی که قرآن ایمان به خدا و قیامت را (عامل بهشت رفتن می‌داند).
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در ابتداء ذكر نكاتي ضروري به نظر مي‌رسد: 1. اوصاف بهشتيان در قرآن: به صورت فهرست‌وار مي‌توان گفت: براي بهشت رفتن اوصاف زيادي لازم است، از جمله: 1. ايمان به خداوند؛ 2. ايمان به رسالت پيامبر خاتم ـ صلّي الله عليه و آله ـ و قرآني كه بر او نازل شده است بیشتر ...
در قیامت به مردان و زنان نیکوکار، دختران و پسران زیبا روی بهشتی داده می شود، آیا همسر دنیوی صالح و همچنین عاشق و معشوق که به هم نرسیده اند نیز، در آخرت به هم می رسند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
ازدواج و نعمت‌هاي بهشتي بسيار دامنه گسترده دارند، تا جايي كه يك سيب آن عالم از تمام ميوه‌هاي اين عالم بهتر است[1]. و يك حورا و دختر زيبارو و يا پسر زيبارو، از تمام زنان صالحه و مردان اين عالم بهتر هستند. در قرآن مجيد، در سوره‌هاي متعدد، از جمله سوره بیشتر ...
خلود عذاب در مکتب ابن عربی
نویسنده:
مسعود اسماعیلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مرکز پژوهشی دایرة المعارف علوم عقلی اسلامی,
چکیده :
ابن عربی منکر خلود در جهنم و جاودانه بودن عذاب ظاهری و باطنی نیست. اگر وی، از قطع عذاب و حدوث نعمت برای اهل آتش (جاودانگان در جهنم) سخن می گوید، منظور از آن، حصول عادت و مزاج مناسب با عذاب و عدم احساس الم آن، و در برخی، تلذذ به آن می باشد که تنها درباره عذاب ظاهری مطرح است و جاودانگی اصل عذاب ظاهری و نیز باقی بودن عذاب و الم باطنی و نفسی را نفی نمی کند. وی در همین راستا از سعادت مناسب با جهنم برای اهل آن (جاودانگان در جهنم) سخن می راند که این نیز نباید منافی با خلود صورت عذاب حسی و الم عذاب باطنی شمرده شود. وی سعادت فی الجمله اهل جهنم را با سعادت و نعمت اهل بهشت، یکسان یا همسان نمی داند و بیش ترین توجه وی این است که به مقتضای متن کتاب و سنت، برای اهل جهنم نیز نعمت و سعادتی فی الجمله وجود دارد. نظر وی این است که آنچه نص صریح متون دینی است، خلود عذاب ظاهری (مثل آتش و زقوم) است، نه خلود الم ناشی از آن.
صفحات :
از صفحه 7 تا 46