جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
صفحه اصلی کتابخانه > جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  *برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
  • تعداد رکورد ها : 319393
اجوبة مسائل آقا سيد حسين اصفهاني
نویسنده:
همداني شيخي، محمد باقر بن محمد جعفر
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
چکیده :
پاسخ به شش سؤال است كه گويا از سيد كاظم رشتي يا كريم خان كرماني پرسيده: 1- درباره گفتار احسايي: لما كانت الحروف في الرتبة الثانية في مقام التابعية و الوصفية؛ 2- اثبات وجود الجن؛ 3- اثبات الفؤاد؛ 4- سؤالي درباره خواب؛ 5- ما معني ان الأرض الثابتة فوق السماء الدنيا و ... ؛ 6- ما وجه المناسبة في قول المشايخ أعلي الله مقامهم ان العقل بازاء البديع و النفس ... (ابوالفضل حافظيان) پاسخ شش سوال و اشكال است كه از جانب سيد حسين اصفهاني شده و مولف به تفصيل با ادله بيست و هفت گانه پاسخ داده است. (علي اوسط ناطقي و رمضانعلي انتظاري) آغاز كتاب: حمدله. و الصلوة علي خير خلقه و أشرف بريته محمد و آله الطيبين ... و بعد فهذه هي المسائل المشكلة التي قد استشكلت علي و علي أمثالي من القاصرين و المقصود سماع الجواب ... أما فقد و صل الي منكم الكتاب و فهمت الخطاب. [آستانه حضرت عبدالعظيم 1/23؛ مركز مطالعات و تحقيقات اسلامي 2/143]
پرسش و پاسخ (ترجمه پنج)
نویسنده:
تاج الدين اسنوي
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
چکیده :
رساله حاوي پنج پرسشي است كه در راه ميان مكه و مدينه از تاج الدين اسنوي شده و او پاسخ داده - در نسخه نام صريحي از مترجم نيست فقط در ديباچه خود را از مريدان عبدالسلام كاموسي معرفي نموده و هم به مترجمي كتاب عوارف المعارف سهرودي شناسانيده كشف الظنون مترجمين فارسي آن كتاب را يكي بنام ظهيرالدين عبدالرحمن بن علي شيرازي و ديگري را باسم شيخ عزالدين محمود بن علي كاشاني نطنزي ياد كرده و در آخر نسخه هم مسطور است: (تمام شد اين رساله علي يد العبد الفقير احمد بن محمد حاجي كاموسي في تاريخ محرم سنه سبعمائه) پنج پرسش اين است: پرسش اول از تعريف و ماهيت نفس است 2- از تعريف دل و حقيقت او است 3- حد سر چيست 4- فرق نفس و روح و دل 5- رتبت سر و روح. (مهدي ولايي) [فهرست آستان قدس 4/44؛ رايانه آستان قدس]
علم الكلام
عنوان :
نویسنده:
محمد بن آدم بن عبدالله
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
جواب مظفرالدين حيدر
نویسنده:
نقوي لكهنوي، حسين بن دلدار علي
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
چکیده :
رساله اي است استدلالي و تحقيقي در جواب عريضه «سيد مظفرالدين حيدر بن سيف الدين حيدر» در مورد جايگاه حضرت زهرا (س)، اثبات عصمت آن حضرت و بررسي سند و حديث شريف كساء. ضمن اين رساله به گوشه اي از مناقب و فضايل آن بزرگوار نيز اشاره شده است. [اهدائي رهبر4-2]
علم اليقين
عنوان :
نویسنده:
نامشخص
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
چکیده :
كتابي در كلام شيعي است كه در يك مقدمه و سه باب و هر باب در چند فصل در سال 1271هـ تأليف گرديده است. مؤلف در چند جاي اثر از مرحوم شيخ انصاري مطالبي نقل نموده است و گويا استادش بوده است. عناوين مقدمه و ابواب آن چنين است: مقدمة في بعض ما رأينا أن نقدمه تنبيهاً للغافلين و أيقاظاً للراقدين؛ الباب الأول في إثبات وجوب العمل بالعلم و اليقين و حرمة العمل بالظن المطلق (13ب)؛ الباب الثاني في تحقيق الحق فيما يحصل من الكتاب و السنة و الرد علي القائلين بجواز العمل بالظن الخاص أي الحاصل من الكتاب و السنة و ما يتعلق بهما (59ب) الباب الثالث في إثبات التسديد من الحجة عليه السلام للذين يجاهدون في الله كما أمر جل شأنه و يأتون البيت من بابه. بايد افزود كه با عنوان علم اليقين در منابع موجود، آثاري از دانشمنداني همچون فيض كاشاني، شريعتمدار استرآبادي، حاج كريم خان كرماني، مولي محمد نجفي و سيد حسين عرب باغي ارومي مي شناسيم كه هيچ كدام بر نسخه ي مورد بحث تطبيق نگرديد؛ بايد بيش تر تحقيق گردد.
سؤال و جواب
عنوان :
نویسنده:
كرماني، محمد كريم بن ابراهيم
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
چکیده :
سي سؤال عقايد شيخيه پيرامون مسائل مختلف است رساله حاضر از تأليفات حاج محمد كريم خان كرماني (1288 ق) است. وي در اين رساله از فصل الخطاب خود ياد مي كند. (ابوالفضل حافظيان) در سي فصل در پاسخ سي اعتراض كه باو كرده اند و در روز دوشنبه 14 ربيع2/1269 نوشته است. (محمد تقي دانش پژوه) رساله اي است شامل سي سؤال كه مريدان محمد كريم خان كرماني از وي نموده و او بدانها پاسخ داده و تفصيل جوابها را به ساير كتابهاي خود ارجاع داده است. (سيد محمود مرعشي نجفي) [الهيات مشهد 2/434؛ كتابخانه وزيري 5/1607؛ آستانه حضرت عبدالعظيم 1/303؛ مجلس شورا 16/301؛ دائرة المعارف اسلامي 1/213؛ نشريه 11/943؛ رايانه آستان قدس؛ ]
المسائل الحکمیة
نویسنده:
محمد بن محمد بن طرخان بن أوزلغ الفارابي، أبونصر المعلم الثاني
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
الايمان و الکفر في اللوح المحفوظ
نویسنده:
احسایی، احمد بن زین الدین
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
چکیده :
در برابر پرسش کسی که نامش در پیشگفتار کوتاه نیامده، و در فهرست کتب مشایخ نام او سید ابوالحسن گیلانی آمده است. دربارۀ اینکه اگر ایمان و کفر در لوح محفوظ ثبت است، پس چرا باید کافر را تکلیف کنند، با اینکه از پیش سرنوشت او روشن است. تاریخ نگارش در انجامۀ نگارنده 8 ج 2/1223ق آمده است. آغاز: حمدله. صلاة. و بعد، فیقول العبد المسکین احمد بن زین‌الدین الاحسایی، انه قد ارسل الی مسألة و هو من غوامض الاسرار، و لکن یجب علی قبل الشروع. انجام: فاذا اطلق الف سنة من ادبه ما ذکرنا. و الحمدلله رب العالمین... و کتب احمد بن زین‌الدین فی الثامن من جمادی‌الثانیة سنة الثالث و العشرین من بعد المأتین و الالف... و الحمدلله رب العالمین.
الاجوبة البنانية
نویسنده:
بنانی؛ مسعود
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
اجوبة مسائل السيد محمد
نویسنده:
احسائي، احمد بن زين الدين
نوع منبع :
کتاب , پرسش و پاسخ , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
چکیده :
سيد محمد از شيخ احمد احسائي اين پرسشها را مي نمايد: اول: ان الاراده في حق الله سبحانه العبد غيرها في حق الواجب سبحانه دوم: لاشك ان التكليف حال استواء دواعي العبد الي الفعل و الترك اوحال رححان دواعي احدهما سوم: و علي الثاني فالمرجوح ممتنع الوقوع و الالتزام المرجوح فالراجح واجب الوقوع چهارم: ورد الامر بالتكاليف اما لفائده ام لا لفائده ان كان الاول فهي عائدة الي المعبود او الي العابد پنجم: ادكان السعيد سعيداً في بطن امه و الشقي شقيا في بطن امه و لا يتخلف و لا يتبدل ابداً ششم: مخالفة التكليف و ترك العبادات من العبد لما ذا يصير منشاء للعذاب مع انه مستغن عن طاعة العبد منزه عن لذة الانتقام متعال عن الفرض الحاصل له و مع ذلك وصف نفسه بانه منتقم ما وجه التوفيق هفتم: التعذيب في الاخرة ضرر خال عن جهات النفع هشتم: ايضاً انه تعالي كان عالماً بان الكافر لا يؤمن كما هو مدلول بعض الايات مني كلف لم يظهر منه الا العصيان سببا للعقاب و ان كان ذلك التكليف مستعقباً لاستحقاق العذاب فوجب ان يكون قبيحا لكونه مستعقباً للضرر الخالي من النفع، نهم: انه تعالي انما كلفنا النفع لعوده الينا قال تعالي ان احسنتم لا نفسكم الايه دهم: سلمنا العقاب و جوزنا العذاب فمن اين القول بالدوام و مالدليل عليه في المقام مع ايس الناس يازدهم: ان العبد هب عصي طول عمره من الابد فيكون العذاب الموبد ظلما تعالي الله علي ذلك مع ان التجاوز مستحسن فيما بين الناس. دوازدهم: ايجاد هذا الموجود المستحق للعذاب الدائم لا يخل عن الاشكال فان ذلك الموجود له ان يقول لموجده حين الذم و العقاب انا ما كنت راضيا لوجوده فلم اوجدتني و ابتلتني بهذا البلاء العظيم مع علمك بان ذاتي كذلك و ليس عدم رضائي من سفاهتي و قلة عقلي بل كل العقلاء و يوثرون العدم علي هذا الوجود المبتلي بالعقاب دائماً و لم يتخلص من العذاب ابداً (عبدالله انوار) در پاسخ سيد محمد كه نشاني بيشتري از وي نداده است. مسأله اولي؟. الثانية لاشك ان التكليف حال استواء دواعي العبد الي الفعل و الترك او حال رجحان دواعي احدهما فعلي الاول تستحيل وقوع المأمورية. در انجامه تاريخ به پايان بردن 1237ق آمده است. (احمد منزوي) [فهرست مشايخ 19؛ مرعشي 30/79؛ مركز احياء ميراث 1/482 و 3/419؛ كتابخانه هاي گلپايگان 111؛ كتابخانه ملي 8/238 و 8/254 و 9/522؛ كتابخانه ملك 5/164؛ عكسي مركز احياء ميراث 5/71 و 7/294؛ مدرسه خان ص 92؛ مدرسه صدر بازار 1/203؛ دائرة المعارف اسلامي 1/125 و 1/151 و 6/662: احسايي؛ طبقات 13/88-191: احمد احسايي؛ اعلام 1/164: احمد احسايي؛ نسخه پژوهي 3/80؛ ]
الاسئلة و الاجوبة
نویسنده:
كردي، عبدالقادر بن محمد سعيد
نوع منبع :
کتاب , پرسش و پاسخ , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
چکیده :
در آغاز مي گويد: اينها پرسشهايي ست كه از گذشتگان به ديگران رسيده است. اكنون به پاسخ آنها مي پردازم. پرسش و پاسخ هاي فلسفي - كلامي است. (احمد منزوي) [دائرة المعارف بزرگ اسلامي 3/19]
  • تعداد رکورد ها : 319393