جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 3654
اخلاق لاکان و نقد نیچه بر افلاطونیسم [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Tim Themi
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
State University of New York Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی : لاکان و نیچه را به عنوان بخشی از تلاش مشترک برای بازنگری در سنت اخلاق غربی گرد هم می آورد. تیم تمی با گرد هم آوردن ژاک لاکان و فردریش نیچه، بر مفاهیم اخلاقی آنها و گزارش های آنها از تاریخ تفکر اخلاقی در سنت غربی تمرکز می کند. نیچه افلاطون را برای به حرکت درآوردن یک فرآیند انحطاطی سرزنش می کند که اخلاق را از طبیعت، بدن و حواس آن دور کرد و در نتیجه در نهایت بر خلاف ظرفیت های ما برای عقل، علم و زندگی خلاقانه و شکوفا شد. لاکان با نادیده گرفتن خیر عالی افلاطون به عنوان یک «سراب»، با خوانش نیچه بسیار موافق است. با پیروی از این فرض، تمی نشان می دهد که چگونه اخلاق لاکان ممکن است بر آثار نیچه بنا شود، بنابراین به درک ما از نیچه کمک می کند، و همچنین چگونه نقد نیچه می تواند درک ما از لاکان را تقویت کند.
مقايسه تفسير شهيد مطهري و علامه مصباح يزدي از آيه يازدهم سورة «رعد» درباره سنت تغيير سرنوشت جوامع*
نویسنده:
محمد نقيب‌زاده
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
نقش رفتار جوامع در سرنوشت خويش و تأثير رفتار انسان‌ها بر وضعيت آينده خود، از موضوعات مهم جامعه‌شناختي قرآن به‌شمار مي‌رود. يکي از پربسامدترين آيات محل استناد در اين بحث، کريمه «إِنَّ اللَّهَ لايُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ» است. اين نوشتار با روش توصيفي ـ تحليلي به دو ديدگاه عمده در برداشت از اين آيه، براي موضوع «نقش‌ داشتن جوامع در سرنوشت خود» پرداخته است. علامه طباطبائي و آيت‌الله مصباح يزدي با استناد به سياق، ضمن نفي عموميت از اين آيه، نسبت به تغيير شرايط از نيک به بد و از بد به نيک، آن را محدود به تغيير شرايط از مطلوب به نامطلوب کرده‌اند؛ اما شهيد مطهري و برخي ديگر از مفسران با برداشتي فراسياقي، اين آيه را شامل هر دو گونه تغيير (نيک به بد و بد به نيک) مي‌دانند. اين مقاله با دفاع از ديدگاه دوم، به مستندات اين برداشت فراسياقي پرداخته و ضمن نقد ديدگاه اول (مخالفان تعميم)، شواهد قرآني و روايي برداشت گسترده از آيه مدنظر را ارائه داده است.
صفحات :
از صفحه 87 تا 100
Lacan in Literature and Film: A Closer Look at the Formation of Subjectivity in Lacanian Epistemology
نویسنده:
Nurten Birlik, Tugce Cankaya
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Academica Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: اسکن صفحات 96 و 97 را از دست داده است. لاکان تمام نظریه های خود را بر این فرض اصلی بنا می کند که زبان ذاتاً با امتیاز دسترسی به گفتمان پیوند خورده است و فرآیندهای خاص خود را دارد که هر موجود گوینده برای قرار گرفتن در موقعیت خود باید طی کند. به عنوان عضوی از نظم نمادین. این فرآیندها آسان نیستند، زیرا دارای ابعاد متعددی هستند که باید مطابق با قوانین دستوراتی که لاکان مطرح می کند، زندگی کرد. از آنجایی که زبان حتی قبل از تولد سوژه وجود دارد، سوژه چاره ای جز تسلیم شدن در برابر قواعد آن ندارد. بنابراین، موجود ناطق نظم نمادین ابتدا باید به قواعد زبانی مجهز شود که در زمان تولدش بر او مسلط است. نویسندگان به شخصیت‌های پینتر در «بازگشت به خانه» شنوایی لاکانی می‌دهند، زیرا این شخصیت‌ها نمی‌توانستند فرآیندهای زبان را به درستی طی کنند، نظم‌های تکوینی لاکانی را زیر و رو کردند و در نتیجه زبان قربانی می‌شوند. اکنون آنها از هر گونه دسترسی به نظم نمادین محروم هستند، آنها در آن زندگی می کنند و فقط در حاشیه آن می توانند "باشند". این مطالعه به دنبال مشکل سازی و طرح ماهیت پیچیده و دست نیافتنی این شخصیت ها است. و همبستگی هستی شناختی بین فرآیندهای شکل گیری هویت آنها و شکست آنها در ادغام در نظم نمادین.
واکاوی سیر تاریخی دیدگاه‌های مفسران پیرامون آسمان‌های بی ستون در آیه دوم سوره رعد
نویسنده:
عبدالله میراحمدی ، مهین تائبی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
آیات قرآن دارای موضوعات اعتقادی، اخلاقی، علوم زیستی است. درآیات آفرینش آسمان و زمین و غیره که جزو توحید افعالی است، نظریه‌هایی وجود دارد. ازجمله: آیه دوم سورة رعد به نگهداری آسمان بدون ستون، اشاره می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد ازنظر تاریخی مفسران در خصوص آیه یادشده سه دیدگاه دارند: 1- عده‌ای آیه را دلالتی بر وحدانیت خداوند در ربوبیت می‌دانند. 2- گروهی معتقدند آیه از یک حقیقت علمی پرده برداشته که نیروی جاذبه و دافعه است. این دیدگاه بر مبنای روش تفسیر علمی استوار است. 3-عده‌ای وجه دلالت آیه را وحدانیت رب و مدبر عالم می‌دانند و معتقدند هیچ خلق و امری بدون استناد به خداوند نبوده، سنت اسباب در تمامی عالم جریان دارد، خداوند بر صراط مستقیم است. این پژوهش به روش کتابخانه‌ای و تحلیل محتوا ضمن واکاوی سیر تاریخی آراء و ارائة نظرات مفسران و دانشمندان متأخر، نظر برتر را برگزیده است و آن عبارت است از این حقیقت توحیدی که قدرت الهی برتر از همه اسباب بوده، نگه‌داشتن آسمان‌های بدون ستون، برای خداوند، کاری سهل و خداوند نیروی جاذبه و دافعه را آفریده است.
صفحات :
از صفحه 147 تا 175
شیعه (عقاید، وظایف، فرقه‌ها)
نویسنده:
مرزبان کریمی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شهرکرد: سدرة ‌المنتهی‏‫‏,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع این کتاب، تبیین عقاید و وظایف اهل تشیع و معرفی فرقه‌های مختلف آن است. کتاب حاضر، تلاشی است در راستای معرفی مذهب شیعه، تشریح عقیده‌ها و وظایف معتقدان به تشیع و بررسی فرقه‌های مختلف این مذهب. کتاب، مشتمل بر پنج فصل است که عناوین آن‌ها عبارتند از: کلیاتی از شیعه‌شناسی؛ عقاید شیعه؛ فضایل امام شیعه(ع)؛ وظایف شیعه؛ و فرقه‌های شیعه.
دیالکتیک و هرمنوتیک: به سوی نقد هرمنوتیک گادامر [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Jurgen Habermas (یورگن هابرماس)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
L&PM,
العقائد الحقه [ترجمه فارسی]
نویسنده:
سید احمد خوانساری؛ مترجم: ناصر باقری‌بیدهندی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
قم - ایران: دلیل ما,
چکیده :
یکی از آثار ارجمند آیت الله خوانساری العقائدالحقه است که درباره مبدا و معاد و سایر اصول شیعه به طور استدلالی از راه عقل و نقل و به طریق اهل کلام و محدثین و به زبان عربی نگاشته شده است. این کتاب در چهار بخش کلی (مبحث توحید، مبحث نبوت، مبحث امامت و مبحث معاد) تنظیم شده است که متاسفانه فاقد فهرست و عناوین دقیق و جزیی در متن کتاب است، و تنها به چند عنوان کلی اکتفا شده است. برای همین، محقق کتاب، داخل کروشه عناوین لازم را مطرح کرده است. بحث توحید، حدود 8 صفحه، بحث نبوت (عامه و خاصه) حدود 13 صفحه و بحث امامت (که طولانی ترین بخش این کتاب را تشکیل می دهد) حدود 216 صفحه و بحث معاد حدود 20 صفحه را به خود اختصاص داده اند. در مبحث توحید به اثبات صانع و صفات کمالیه حق پرداخته و در پایان موضوع عدل و حسن و قبح فعلی (که میان اشاعره و امامیه و معتزله معرکه آرا بوده) بحث شده است. در مبحث نبوت به دو طریق به ضرورت وجود پیامبر استدلال شده، سپس تفاوت میان نبی و رسول را بیان کرده و آن گاه درباره نبوت رسول الله صلی الله علیه و آله و معجزات ایشان سخن به میان آمده است. از صفحه 32 تا صفحه 35 درباه احتیاج به معجزه و چند شبهه و پاسخ آن ها بحث شده، ولی محقق کتاب فقط عنوان «وجهة الحاجة الی المعجزة » را برای این چند صفحه مطرح کرده است که بایستی در چاپ دوم تصحیح شود. در مبحث امامت درباره عناوین زیر بحث شده است: اثبات امامت; اثبات امامت علی بن ابی طالب و ائمه علیهم السلام پس از ایشان، (با روایات خاص و عام) معجزات و کرامات ائمه (البته معجزات از امام چهارم به بعد مطرح شده است) ; بحث مفصلی در حدود 58 صفحه درباره امام مهدی علیه السلام می باشد که طولانی ترین موضوع این قسمت را تشکیل می دهد. در مبحث معاد، به اثبات و پاسخ به شبهاتی که پیرامون معاد مطرح شده پرداخته و با آیات و روایات استدلال شده که بدن عنصری انسان در آخرت محشور می شود. نکته ای که نباید فراموش شود، آن است که مؤلف گران قدر در مبحث امامت پس از بحث درباره ضرورت نیاز به امام، روایاتی پیرامون خلافت و ولایت حضرت علی علیه السلام عنوان کرده و در شش صفحه بعدی روایاتی را درباره امامت تمامی ائمه علیهم السلام - نه ویژه هر کدام - مطرح کرده است، ولی محقق محترم عنوان آن شش صفحه را «ذکرالنصوص علی الائمة واحد بعد واحد» مطرح کرده که دقیق نیست و باید تصحیح شود. از صفحه 47 تا 52 درباره اخبار مربوط به امامت حضرت سجاد علیه السلام سخن به میان آمده است، ولی برخی از آن ها نصوص عام و مربوط به خلافت همه ائمه است که بهتر بود در قسمت قبل (که از روایات مربوط به خلافت همه ائمه سخن به میان آمده) درج می شد. مثلا در صفحه 48، روایت ابن عباس از رسول خدا صلی الله علیه و آله آمده است: فی حدیث انه صلی الله علیه و آله قال لعلی علیه السلام: انت امام امتی و خلیفتی علیها بعدی، مثلک مثل الائمة من ولدک بعدی مثل سفینة نوح، من رکبها نجاد و من تخلف عنها غرق و مثلکم کمثل النجوم کلما غاب نجم طلع نجم الی یوم القیامة. در همان صفحه و صفحه 49 و 50 احادیثی از این قبیل چند بار ذکر شده که بهتر بود در بخش قبل عنوان می شد و در این بخش تنها به روایات مخصوص حضرت سجاد علیه السلام اکتفا می گردید. العقائد الحقة نخستین بار توسط مکتبة الصدوق به چاپ رسید، ولی فاقد تحقیق بود. اما این مهم توسط پژوهش گر توانمند جناب آقای استاد ناصر باقری بیدهندی به انجام رسید و نقصان های موجود در آن در حد امکان مرتفع شده است. کارهایی که محقق محترم در اطراف این کتاب انجام داده، به شرح زیر است: 1. آوردن آیات و احادیث و روایات تاریخی که در کتاب به آن ها اشاره شده; 2. ویرایش و تصحیح متن; 3. توضیح و ترجمه پاره ای از اصطلاحات و عناوین متن; 4. شرح تعدادی از مطالب مهم کتاب; 5. قرار دادن فهرست های فنی: شامل فهرست آیات قرآنی، اعلام، کتب، مصادر تحقیق و موضوعات کتاب; 6. تکمیل عناوین و فهرست متن کتاب ، 7. ترجمه ای از مؤلف کتاب.
پست مدرنیسم [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Jean-François Lyotard; Jürgen Habermas; Fredric Jameson
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Kıyı Yayınları,
حق الیقین در اعتقادات و معارف اسلامی با تصحیح و استخراج منابع
نویسنده:
علامه محمد باقر مجلسی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
سرور,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
کتاب حق الیقین (اصول دین و معارف)، نوشته محمدباقر بن محمد تقی مجلسی (م ۱۱۱۱ ق) یک دوره کامل مباحث اصول دین و ضروریات مذهب شیعه را دربردارد. روش مؤلف در اثبات مطالب، روش کلامی شیعه است که آن آمیزه‌ای است از استدلال به آیات قرآن و روایات معصومان (علیهم‌السّلام). مولف بحث در توحید و نبوت را به صورت کوتاه انجام داده است؛ ولی در مورد امامت به تفصیل سخن به میان آمده و با بررسی مسئله غدیرخم و ادله امامت، به تفصیل به اثبات امامت ائمه دوازده گانه پرداخته شده است. در مرحله بعد، به تفصیل از معاد و رجعت سخن به میان آمده است. معانی اسلام، کفر، ارتداد، انواع گناه و توبه پایان بخش مباحث کتاب است. این کتاب، به زبان فارسی توسط کتابفروشی اسلامیه تهران، به قطع وزیری چاپ شده است؛ همچنین به همت علامه سیدعبدالله شبر به زبان عربی ترجمه و چاپ شده است.
تقریب المعارف [نسخه قائمیه و نسخه تصحیح فارس الحسون]
نویسنده:
تقى بن نجم ابوالصلاح حلبی؛ محقق: فارس حسون
نوع منبع :
کتاب
وضعیت نشر :
فارس الحسون,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«تقريب المعارف»، به زبان عربى و در موضوع اصول اعتقادات، نوشته ابوالصلاح حلبى، شيخ تقى الدين بن نجم الدين بن عبيد الله بن عبد الله بن محمد حلبى است. اين كتاب، از منابع معتبر كلامى است كه بسيار مورد توجه علماى شيعه قرار گرفته است. علامه مجلسى، اين كتاب را كتابى مناسب در عقايد و داراى رواياتى جالب توجه مى ‏داند و در كتاب بحارالأنوار بسيار به آن استناد كرده است. شيخ حر عاملى نيز اين كتاب را كتابى خوب و ارزش‏مند مى ‏داند و آن را از مصادر كتاب خود، «إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات» شمرده است. علامه شوشترى در كتاب «كشف القناع في حجية الإجماع»، به اين كتاب استناد كرده و در كتاب «قاموس الرجال»، اين كتاب را در نهايت خوبى دانسته است. كتاب «تقريب المعارف»، كتابى استدلالى و برهانى است كه در چهار قسم تنظيم شده و مؤلف شيوه ‏اى منطقى را براى بحث در هر يك از موضوعات كتاب به كار گرفته است. كتاب، شامل مباحث توحيد، عدل، نبوت، امامت و بحثى درباره امام زمان (عج) است.
  • تعداد رکورد ها : 3654