جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 120
کمال مطلق واجب الوجود
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
چه مانعى دارد آن ذات ناقص بوده و در عين حال علت ايجاد تمام موجودات هم باشد؛ ولى ايجاد كننده‏اى نداشته باشد؟ چگونه ممكن است مجردات «حركت» و «زمان» نداشته باشند؟
واجب الوجود
«كامل مطلق بودن» واجب الوجود، از خود مفهوم «واجب الوجود» استفاده مى‏ش بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
ازلى و ابدى بودن خدا
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
صفات واجب الوجود
از مفهوم «واجب الوجود»، ازلى و ابدى بودن و در يك كلام سرمدى بودن خداوند اثبات مى‏شود؛ زيرا واجب الوجود- كه وجود برايش ضرورى است- نيازى به علت ندارد و او علت براى وجود ممكنات است. از اينجا دو صفت براى واجب الوجود اثبات مى‏شود:
بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
اسماي الهي و انجام امور
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:

جمله ای که حضرت عالی به آن اشاره کرده اید ، به انحاء گوناگون در کتب عرفان نظری و فلسفی مطرح شده است ؛ که قبل از ورود به جواب ، برخی از این عبارات ، همراه با ترجمه آنها ذکر می شود. و سعی می شود تا جواب سوال حضرت عالی ، در راستای همین عبارات ، ولی بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
بسیط بودن خدا
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
بسيط در مقابل مركّب است. لذا اگر خدا بسيط نباشد، يعني مركّب است. و اگر مركّب باشد، لازم مي آيد كه اجزايي داشته باشد. وجزء داشتن با واجب الوجود بودن در تعارض است. امّا چرا خدا جزء ندارد(مركّب نيست)؟
دليل نخست:
چون موجود مركّب براي موجود شدن ني بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
اثبات صفات سلبيه خداوند
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
معمولاً اوصاف خداوند را به دو بخش تقسيم مى‏كنند: صفات ذات و صفات فعل. صفات ذات را به دو بخش تقسيم كرده‏اند: صفات جمال و صفات جلال. منظور از صفات جمال، صفاتى است كه براى خداوند ثابت است (صفات ثبوتيه نيز مى‏گويند) مانند: علم، قدرت و ازليت، ابديت ؛ و من بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
رؤيت خدا
عنوان :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:

اگر خدا دیده می شد دیگر خدا نبود. فرض وجود « خدای قابل دیدن » مثل فرض وجود مثلث چهارضلعی یا مثل عدد چهار فرد است. برای اینکه معلوم شود چرا خدا قابل دیدن نیست و به طور کلّی چرا با حواسّ ادراک نمی شود باید ابتدا تصوّر درستی از خدا به دست آورد. بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
تفسير «لم يلد»
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
علامه در تفسير سوره توحيد با بياني شيوا از همان صمد و بي نياز بودن خداوند متعال اثبات مي کند که خداوند فرزند ندارد و فرزند کسي نيست. مي فرمايد: اما اينکه متولد نشدن چيزي از خدا فرع صمديت اوست بيانش اين است که ولادت که خود نوعي تجزي و قسمت پذيري است ب بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
صفات فعلیه
عنوان :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
پاسخ: صفات فعلیه صفاتی اند که با در نظر گرفتن اضافه و رابطه ای خاص بین ذات الهی و مخلوقاتش انتزاع می شود . مانند :خالقیت
از این روی ذات اقدس حق تعالی بدون لحاظ ااین اضافه خاص ، مصداق صفات فعلیه نخواهد بود مگر اینکه اینگونه صفات را به لحاظ مبادی بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
صفات ذاتیه
عنوان :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
پاسخ: صفات ذاتیه ،صفاتی هستند که از ذات الهی انتزاع می شوند و ذات الهی مصداق عینی انهاست . به بیان فنی تر؛ صفات ذاتیه مساوق با وجود حضرت حق هستند ، یعنی از همان حیثی که وجود حق را انتزاع می کنیم ، از همان حیث صفات کمالیه حق را در می یابیم .
باید بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
صفات فعليه
عنوان :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
معمولاً اوصاف خداوند را به دو بخش تقسيم مى‏كنند: صفات ذات و صفات فعل.
صفات ذات را به دو بخش تقسيم كرده‏اند: صفات جمال و صفات جلال.
منظور از صفات جمال، صفاتى است كه براى خداوند ثابت است (صفات ثبوتيه نيز مى‏گويند) مانند: علم، قدرت و ازليت، ابديت بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
  • تعداد رکورد ها : 120